1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

محافظت و مراقبت از پوست‌های تیره

محافظت و مراقبت از پوست‌های تیره

محافظت و مراقبت از پوست‌های تیره

در پوست‌های تیره‌تر ایجاد جوش می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره، اسکار یا حتی کلوئید (بافت اسکار که بزرگ‌تر از اسکار اصلی رشد می‌کند) شود که ماه‌ها تا سال‌ها پس از آن باقی می‌مانند. کسانی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند در جستجوی درمان و همچنین پیشگیری هستند. در این مطلب به نحوه درمان آکنه و شرایط مشابه یا مرتبط با آن در افرادی که پوست تیره‌تری دارند می‌پردازیم.

آیا آکنه باعث ترشح ملانین می‌شود؟

ملانین همان مولکولی که پوست و موی ما را رنگ‌ می‌کند و از پوست ما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند همچنین می‌تواند از پوست ما در برابر التهاب محافظت کند. هنگامی که پوست به دلیل آکنه (یا از محصولات خشن آکنه) ملتهب می‌شود، پوست ما ملانین ترشح می‌کند. این می‌تواند منجر به لکه‌های تیره شود که به عنوان هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) شناخته می‌شود که می‌تواند بیشتر از خود آکنه باقی بماند و در افرادی که پوست تیره‌تر دارند بیشتر رخ می‌دهد. اقدامات پیشگیرانه و درمان به موقع می‌تواند به بهبود، به حداقل رساندن یا حتی پیشگیری از PIH، اسکار و کلوئید کمک کند.

اگر مشکل پوست آکنه نباشد چه کنیم؟

قبل از شروع درمان مهم است که بدانید شرایط دیگری وجود دارد که می‌تواند شبیه آکنه باشد. برای مثال افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر مستعد ابتلا به مو‌های زیر پوستی هستند که می‌تواند به طرز چشمگیری شبیه آکنه باشد و همان لکه‌های تیره را ایجاد کند. با این حال این برجستگی‌ها به دلیل رشد مو‌ها از فولیکول به شکلی محکم ایجاد می‌شوند و ممکن است به درمان‌هایی مانند لیزر مو‌های زائد نیاز داشته باشند. در ناحیه ریش این بیماری پسودوفولیکولیت باربا نامیده می‌شود و ممکن است با آکنه اشتباه گرفته شود.

آکنه را چطور درمان کنیم؟

آکنه واقعی را باید با محصولات شست و شو درمان کرد زیرا درمان‌های دیگر می‌تواند باعث خشکی یا تحریک شدید شود که می‌تواند لکه‌های تیره و جای زخم را بدتر کند. کرم‌ها و ژل‌های موضعی رتینوئید و رتینول می‌توانند به پاکسازی منافذ، کاهش التهاب و سرعت بخشیدن به فرآیند تبدیل و بازسازی سلول‌های پوست کمک کنند که هم در پیشگیری و هم در درمان PIH و جای زخم کمک می‌کند. شروع با یک محصول رتینوئید ملایم‌تر (مانند ژل آداپالن ۰. ۱٪) و افزایش تدریجی قدرت و دفعات استفاده به بدن اجازه می‌دهد تا بدون تحریک بیش از حد خود را تنظیم کند. شستشو با بنزوئیل پراکسید همچنین می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های روی پوست که در ایجاد آکنه نقش دارند کمک کند. همیشه از فشردن، ترکیدن یا برداشتن آکنه خودداری کنید که می‌تواند باعث گسترش آکنه و تأخیر در بهبودی شود. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتایج مورد نظر خود را ببینید بنابراین صبور باشید. یکی دیگر از دلایل بالقوه جوش‌ها به ویژه در پیشانی برخی از محصولات حالت دهنده مو بر پایه روغن و کرم‌ها هستند. اگر احساس می‌کنید استفاده از ماسک به جوش‌های شما کمک می‌کند ممکن است نوعی آکنه ناشی از اصطکاک و فشار روی پوست را تجربه کنید. به محض برداشتن ماسک صورت خود را بشویید. ماسک خود را مرتباً عوض کنید و یک لایه نازک مرطوب‌کننده زیر ماسک بزنید تا در صورت امکان به عنوان مانعی در برابر اصطکاک عمل کند. برخی از کرم‌های سفیدکننده ممکن است حاوی دوز‌های ناسالم کورتیکواستروئید‌ها باشند که با استفاده طولانی‌مدت می‌توانند باعث ایجاد نوعی آکنه به نام آکنه استروئیدی شوند. هنگام انتخاب یک محصول روشن‌کننده پوست به دنبال موادی مانند رتینوئید‌ها یا رتینول‌ها، آزلائیک اسید، اسید گلیکولیک، هیدروکینون یا کوجیک اسید باشید. حتماً دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را بخوانید و برای جلوگیری از تحریک بیش از حد با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید. علاوه بر این با استفاده از کرم ضد آفتاب روزانه از پوست خود محافظت کنید.

 

منبع:

www.health.harvard.edu


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *