1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مراقبت از موها در طول شیمی درمانی

مراقبت از موها در طول شیمی درمانی

مراقبت از موها در طول شیمی درمانی

ریزش مو یکی از مخوف ترین عوارض جانبی شیمی درمانی است که با هدف قرار دادن سریع‌ترین سلول‌های بدن شما کار می‌کند. در میان سریع‌ترین سلول‌های رشد کننده  فولیکول‌های مو وجود دارد که هر ۲۳ تا ۷۲ ساعت تقسیم می‌شوند. به همین دلیل  ریزش مو یکی از شایع‌ترین و ناراحت کننده‌ترین عوارض جانبی درمان سرطان است. مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که به جز در موارد بسیار نادر موها دوباره رشد می‌کنند.

آیا نوع ریزش مو که با شیمی درمانی همراه است؟

ریزش مو ناشی از شیمی درمانی آناژن افلوویوم نامیده می‌شود که به دلیل قرار گرفتن در معرض دارویی که برای ماتریس مو سمی است ریزش مو ایجاد می‌شود. در حالی که برخی از افراد مبتلا به سرطان دچار نازک شدن قابل مشاهده موها از جمله ابرو و مژه  برخی دیگر دچار ریزش کامل مو می‌شوند. شدت از دست دادن اغلب با نوع داروهای شیمی درمانی مورد استفاده، دوز مصرفی و دفعات مصرف آنها ارتباط مستقیم دارد. دوزهای بالاتر با از دست دادن شدیدتر همراه است. شیمی درمانی و پرتودرمانی علاوه‌بر  تاثیر درمان بر موهای شما می‌تواند باعث آسیب به پوست شما شده و مراقبت از پوست سر را دشوارتر کند.

چگونه با ریزش موها برخورد کنیم؟

ریزش مو در اثر شیمی درمانی به دو شکل صورت می‌گیرد: شکستن مو و ریزش واقعی مو. در حالی که هیچ روش درست یا غلط برای مراقبت از پوست سر وجود ندارد  پیشنهادات مفید زیادی وجود دارد.

– از پزشکان خود در مورد درمان سرپوش سرد بپرسید:

برخی از بیماران از این روش درمانی که به طور گسترده در اروپا استفاده می‌شود را برای حفظ موهای خود استفاده می‌کنند. این کار باعث یخ زدگی پوست سر می‌شود و اثرات شیمی درمانی بر موهای سر را کاهش می‌دهد و ریزش مو را کند می‌کند.

– محصولات مراقبت از موی ملایم را انتخاب کنید:

بسیاری از شامپوها دارای رایحه‌ها و مواد شیمیایی هستند که فقط برای خشک کردن پوست تحریک شده استفاده می‌شود. اگر موهای شما کم پشت است از شامپوی ملایم‌تری استفاده کنید. پزشکان اغلب شامپوی بچه را توصیه می‌کنند که pH مناسب  برای پوست خشک و ملتهب مناسب است. اگر پوست سر شما خارش دار یا حساس است مالیدن روغن بچه به پوست معمولاً می‌تواند کمک کننده باشد.

بعد از ریختن موها چه کار کنیم؟

– کلاه گیس را امتحان کنید:

اگرچه ممکن است ناراحت کننده باشد اما استفاده از کلاه گیس می‌تواند به شما در اعتماد به نفس بیشتر در جمع کمک کند و این روزها سبک‌ها و رنگ‌های بی‌شماری برای انتخاب وجود دارد.

– برای محافظت از پوست سر خود روسری بپوشید:

اگر از کلاه گیس خسته شده‌اید برای محافظت از آفتاب از روسری استفاده کنید و  پوست سر خود را گرم نگه دارید.

نتیجه‌گیری:

اگرچه مو برای عزت نفس مهم بوده و نمادی از زنانگی در فرهنگ ما است، در حالی که شما با سرطان مبارزه می‌کنید مهم‌ترین چیز این است که از نظر احساسی و روانی قوی برای مبارزه باشید. موهای شما به احتمال زیاد دوباره رشد خواهند کرد.

 

منبع: www.verywellhealth.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *