1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مشکلات دوران بارداری عامل ۵۰ درصد ناشنوایی ها در نوزادان

مشکلات دوران بارداری عامل ۵۰ درصد ناشنوایی ها در نوزادان

مشکلات دوران بارداری عامل 50 درصد ناشنوایی ها در نوزادان

بیا نی نی: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح داد: علت ۵۰ درصد ناشنوایی ها ناشی از مشکلات دوران بارداری و عوامل بدو تولد است؛ ۳۰ درصد به دلیل عفونت های دوران بارداری و ۲۰ درصد باقی مانده به دلیل مصرف برخی داروها و دخانیات در دوران بارداری و همچنین به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی و آسیب به مغز در نوزادان نارس و کم بودن وزن در هنگام تولد بروز می کند.

دکتر محسن احدی افزود: بر این اساس می توان با رعایت مراقبت های دوران بارداری و پرهیز از مصرف دخانیات به راحتی از بروز ۵۰ درصد ناشنوایی ها در نوزادان پیشگیری کرد. وی با بیان اینکه ۵۰ درصد دیگر ناشنوایی های نوزادان مربوط به عوامل و جهش های ژنتیکی است، ادامه داد: تاکنون بیش از ۷۰ نوع ژن شناخته شده است که با جهش هایی که احیانا در آنها رخ می دهد، می توانند سبب بروز کم شنوایی و ناشنوایی شوند.
احدی افزود: بنابراین بخش عمده ای از ناشنوایی های نوزادان مربوط به ژن ها هستند که با پیشرفت علم و شناسایی این ژن ها، مشاوره های ژنتیکی قبل از ازدواج، کاهش ازدواج های فامیلی می توان از بروز این نوع از ناشنوایی ها نیز تاحدودی پیشگیری کرد.

** شمار نوزادان ناشنوا در ایران و جهان
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد آمار نوزادان ناشنوا در ایران گفت: سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوزاد در کشور متولد شدند که ۶۷ درصد از این تعداد تحت پوشش غربالگری شنوایی شناسی قرار گرفتند و پس از انجام تمام مراحل غربالگری سه هزار و ۵۰۰ نوزاد ناشنوا در کشور شناسایی شدند. احدی افزود: از آنجا که تمام نوزادان در ایران غربالگری نمی شوند و سالانه تنها حدود ۶۷ درصد تحت غربالگری قرار می گیرند، می توان گفت که به طور تخمینی سالانه بین چهار تا پنج هزار نوزاد ناشنوا در کشور متولد می شوند.

وی در مورد آمار نوزادان ناشنوا در جهان اظهار کرد: به طور کی حدود سه تا شش درصد جمعیت نوزادان جهان ناشنوا هستند. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر لزوم انجام غربالگری شنوایی شناسی نوزادان در روزهای اولیه تولد گفت: شناسایی نوزادان کم شنوا در روزهای اولیه تولد و انجام مداخلات کمک شنوایی در شش ماهه نخست زندگی می تواند تا حدودی زیادی از تبدیل شدن کم شنوایی به ناشنوایی مطلق در نوزادان پیشگیری کند.

 

منبع: خبرگزاری بیا نی نی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *