1400/11/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نسخه مامان های خلاق برای جایگزینی تغذیه سالم بچه ها

نسخه مامان های خلاق برای جایگزینی تغذیه سالم بچه ها

والدین آگاه ویژگی های مختلفی دارند و یکی از آن ویژگی ها توجه به سلامت تغذیه فرزندانشان است. پدر و مادرِ خوب، خوب می دانند که کودکی و نوجوانی پایه سنی بنیان سلامت جسمانی فرد است. مهلتی که اگر آن را به موقع دریابند فرزند بانشاط و سلامتی خواهند داشت و اگر این فرصت از دست برود باید مبالغ بیشتر و زمان قابل توجهی را صرف پیگیری ضعف ها و بیماری های جسمانی فرزندشان کنند.

نسخه مامان های خلاق

اما چطور می توان به چیپس و پفک گفت، پر! و خوراکی های سالمی مثل میوه و سبزیجات را جایگزین آن کرد، چگونه می توان نوشابه را از سفره حذف کرد در صورتی که نوشیدنی مطبوعی جایگزین آن نکرده ایم؟ این راهنما چند و چون و پاسخ به همین دغدغه و برگرفته از گفتگو با چند مادر است که تجربه های موفقی در این زمینه داشته اند.

خوراکیهای ناسالم، بیش از  عواملی مانند مشکل معیشتی، عادات بد غذایی و بهانه گیری یا هر عاملِ دیگرِ موثر بر سلامت تغذیه کودک، اثر منفی دارد. مواد غذایی ناسالم با این همه تبلیغات رنگارنگ که کودک آن را در دست هم سن و سالهایش می بیند و مصرانه طلب می کند،کار والدین را برای تنظیم برنامه غذایی سالم کودک، حسابی دشوار  می کند. خوراکی هایی با ظاهرهای فریبنده، جذاب، طعم هایی که به مدد هزار و یک افزودنی صنعتی مطبوع و دل انگیز شده اند رنگ و شکل هایی که هوش از سر والدین می برد چه برسد به کودکان! 

کمی سخت است اما شدنی

اماچه کاری از دست ما ساخته است تا در این رقابت نابرابر، بتوانیم فرزندمان را به خوردن غذایی که با هزار عشق و امید برایش پخته ایم ترغیب کنیم و او را از خوردن چیپس و پفک به جای غذا منصرف؟! رقابت سختی است اما شدنی. صبور بودن، خلاقیت داشتن و کمی تمرین آشپزی کمک می کند سربلند و موفق از امتحان حفظ سلامت تغذیه فرزندمان بیرون بیاییم. 

دشمنان فرزندت را بشناس

قدم اول این است که دشمنان سلامت کودک را بشناسیم. اندام داخلی بسیار حساس بدن در دوره کودکی برخلاف تصور عموم، پیش از روده و معده، کبد فرزندمان است. موادمضر موادغذایی ناسالم و افزودنی دار کبد کودک را ضعیف می کند در نتیجه به مرور دستگاه گوارش ضعیف می شود. احساس سیری کاذب، بی اشتهایی، حالت تهوع، هر از گاهی اسهال یا سخت شدن اجابت مزاج، تلخی مزه دهان و بوی بد آن هشدارهایی است که باید به آن توجه کرد.

غذاهای نجات بخش

اگر هنوز فرزندمان نمی خواهد یا نمی تواند دست از این خوراکی ها بکشد باید موادغذایی سالم، گیاهی و نوشیدنی هایی مثل شربت ولرم خاکشیر و عسل، عصرانه کاهو سکنجبین، دمنوش نعناع را  با رنگ و بوی خوش و ریختن در ظرف های جذاب فراموش نکنیم. استفاده از نوشیدنی یا شربت تمرهندی و میوه آلو،  آلوخشک یا برگه آن که طعم ملس و مطبوع برای کودکان دارد و گهگاهی طبخ آش غوره، آش آلو و ترخینه هم برای پاکسازی کبد و گوارش کودک و خانواده لازم است. 

قصه شهر غذاهای بد!

برای شناساندن خوراکی های مضر و قبولاندن این مضر بودن به بچه ها به یک داستان یا بیان قوی نیاز داریم. قصه بگوییم از ژنرالی که از همه مردم باهوش تر بود و غذاهای بد و ناسالم را نمی خورد تا همیشه قوی و آماده بماند. یا ماجراهایی مثل داستان شهر خوراکی های بیماری زا و شهر خوراکی های سالم و…

اینکه چه روایت یا قصه ای را انتخاب کنید، اختیار با شماست و هنرتان اما جذاب روایت کنید. آنقدر که کودک همراه شود و به وسوسه عطر و طعم ناسالم ها نه! بگوید. از همان کودکی او را با افسانه شهر گیاهان شفابخش؛ موادغذایی و داروهای گیاهی و دمنوش های مفید آشنا کنید. این شیوه مهارت شنیداری، تخیل صحیح و اطلاعات مفید عمومی فرزندان را افزایش می دهد.

فرصت خداحافظی بدهیم

برای اینکه پدر و مادر آگاه، راوی و قصه گوی خوبی باشیم حتماً نیاز داریم دستمان پر باشد و مضرها و مضراتشان را درست بشناسیم. حتی می توانیم کاغذ و قلم برداریم از خود بچه ها کمک بگیریم تا به ما اسامی موادخوراکی که فکر می کنند، ضرر دارد را بگویند. بعد دلیل درست بودن یا اشتباه بودن انتخابشان را بگوییم. قدم بعدی حذف به تدریج است. بچه ها شدیداً در برابر تغییرهای ناگهانی و از دست دادن خوشایندهایشان مقاومت می کنند. پدر و مادر صبوری باشید، فرصت پذیرش و خداحافظی با نامطلوب ها را به بچه ها بدهید.

خودت پفک خانگی بپز!

حتماًبه فکر جایگزین هم باشید. خوردن یخ، جویدن آدامس، پاستیل، غذاهای دارای چربی اشباع و گیاهی مثل پفک، چیپس و فست فود، غذاهای شب مانده، خوردن میوه سبزو نارس مثل گوجه کال، سیب سبز ترش، گوجه سبز همچنین خوردن تخمه آفتابگردان، سس های چرب و تند قاتل کبد هستند. چاره اما چیست؟ اول اینکه خودمان بیشتر از او دقت داشته باشیم؛ رطب نخورده منع رطب کنیم.

اگر قرار است نوشابه را حذف کنیم با ترکیب شیره انگور، عرق نعناع دوآتشه و کمی سرکه یا آبلیمو شربت و نوشابه خانگی درست کنیم. موقع غذا پارچ آب را وسط سفره نگذاریم. به جای چیپس بیرونی و شرکتی به مدد پوست کن و ورقه کن ها چیپس خانگی سرخ شده یا تنوری شده در فر تهیه کنیم. فضای مجازی پر است از دستور تهیه پفک خانگی با پاستا با پفک خانگی با کمی پوره سیب زمینی یا آرد ذرت و…ببینیم و امتحان کنیم.

بچه ها عاشق آشپزی اند

بجای پاستیل های مغازه ای با تهیه چند قالب ساده و کمی پودر ژلاتین حلال و ساده و رنگ های خوراکی و افزودنی های سالم خانگی انواع پاستیل را تهیه کنیم.

بچه ها عاشق موادغذایی هستند که خودشان در تهیه آش سهیم بوده اند، برای مثال تهیه کره بادام زمینی با دستگاه غذاساز خانگی یا ترافل های خرمایی توپی شکلاتی و….

چوب شور هویج و سیب زمینی را با ترکیب هویج و سیب زمینی پخته شده و کمی آرد ذرت تهیه کنید. انواع پاستیل را می توان از ترکیب مسقطی خانگی غلیظ شده تهیه کرد. با آب میوه ها بستنی و یخمک های خانگی آماده می شود و خلاصه اینکه راه های جذاب و خلاقانه کم نیست. عادت غذایی، سلامت تغذیه و تندرستی هر فرد از کودکی او پایه ریزی می شود والدین آگاه و خلاق، نه فقط سلامتی فرزندشان که سلامت آینده جامعه را هم تقویت می کنند. 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *