دختری ۱۴ ساله دارم. نمی‌دانم چطور باید با او صمیمی‌تر شوم تا بتواند حرف‌های دلش را به من بزند و در دام بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیفتد. در جامعه، دام‌های اخلاقی زیاد بر سر راهش هست و نگران او هستم.
در ابتدا باید بگوییم دوران نوجوانی دوران بسیار حساسی از لحاظ ارتباط بین نوجوان و خانواده است و تبادل نظر کلامی با نوجوان به نظر سهل و ساده می‌آید اما باید گفت که گاهی هیچ تضمینی وجود ندارد که نوجوان‌مان همیشه حرف ما را بشنود و البته وادار کردن آنان به این که حرف‌های ما را گوش دهند، قطعا مستلزم مهارت است که ما به عنوان خانواده و والدین در گوش دادن آن چه آنان برای گفتن دارند، به کار بریم. در ادامه مهارت‌هایی را به شما مخاطب محترم پیشنهاد می‌کنیم و امیدواریم که مفید واقع شود.
  همصحبت و همنشین جذابی باشید
گفته‌اید می‌خواهم با دخترم صمیمی‌تر شوم تا بتواند حرف‌های دلش را به من بزند. دقت داشته باشید که نوجوانان حوصله ساعت‌ها حرف و حدیث را با طول و تفصیل اضافه ندارند بنابراین از ابتدا کاری کنید که حرف زدن با شما برای او جذاب باشد. کافی است به جای دادن پیام اخلاقی فقط مثل یک دوست به صحبت‌هایش گوش دهید. این اطمینان را به او بدهید که حتی اگر حرف‌هایش اشتباه بود، سرزنش و تنبیه نمی‌شود. نکته مهم آن است که هرچه‌ می‌توانید مثبت و صمیمی صحبت کنید.
  شوخی و خنده را فراموش نکنید
شوخی و بذله‌گویی حال و هوای خوبی را به لحاظ روانی در نوجوان ایجاد‌ می‌کند حتی اگر‌ می‌خواهید به نکته خاصی اشاره کنید و درباره مسئله‌ای به او گوشزد کنید، چه خوب است که با شوخی و بذله‌گویی انجام شود چراکه قطعا آرامش را بین شما و نوجوان‌تان افزایش‌ می‌دهد و استرس و فشار روحی را کاهش‌ می‌دهد.
  به او بفهمانید که نگرانش هستید
درباره نگرانی‌تان از دام‌های اخلاقی در جامعه، برای این که نوجوان شما اجازه کمک و مداخله در مشکلات شخصی خودش را به شما بدهد به او بفهمانید که نگران او هستید. طوری رفتار نکنید که‌ می‌خواهید از کار او سر در بیاورید، بهتر است مثلا به او بگویید: «چند وقتی است در خودت هستی، اگر موضوعی پیش آمده،‌ می‌توانی روی کمک من حساب کنی. من هم مشابه شرایط تورو
گذرانده ام پس‌ می‌توانم تا اندازه‌ای به تو کمک کنم.» این‌طور بیان بهترین شرایط را قطعا ایجاد می‌کند و به نوجوان شما امنیت خاطر‌ می‌بخشد.
  دنبال بهانه‌گیری و جر و بحث نباشید
حتی اگر نسبت به موضوعی نگران و حساس شده‌اید، سعی کنید صبور باشید و  دنبال بهانه‌گیری و جر و بحث نباشید. سر موضوعات کوچک غرغر نکنید، بهتر است چشم‌هایتان را روی برخی از رفتارهای غلط او ببندید تا جای بحث برای موضوعات مهم‌تر باقی بماند.
  آرامش و امنیت به او بدهید
به او بگویید در هر شرایطی پشتیبان او هستید و  تنهایش نمی‌گذارید. اجازه دهید حس آرامش و امنیت همیشگی بین شما و او ایجاد شود. مطمئن باشید به تدریج تنها همراه امن زندگی او، شما می‌شوید.

نویسنده : بنفشه دولت‌آبادی|‌ روان‌درمانگر و مشاور خانواده