1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند

اگر یکی از نزدیکانتان به سرطان سینه مبتلا باشد، باید بدانید چگونه از فرد مبتلا به سرطان سینه حمایت کنید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند، آشنا شوید.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند

اگر یکی از نزدیکانتان به سرطان سینه مبتلا باشد، باید بدانید چگونه از فرد مبتلا به سرطان سینه حمایت کنید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند، آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • همراه بیمار سرطان سینه چه حسی دارد؟
  • همراه بیمار سرطان سینه با چه مشکلاتی مواجه است؟
  • هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
  • حمایت عملی
  • حمایت عاطفی
  • حمایت از خودتان
  • مراقب افسردگی باشید
  • این کارها را در برنامه خود بگنجانید
  • اگر نمی‌خواهید همراه بیمار سرطان سینه باشید
  • خلاصه

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند

همراه بیمار سرطان سینه چه حسی دارد؟
با وجود غم، اندوه و احساس شوکی که از بیماری سرطان عزیزتان دارید، به احتمال زیاد از این‌که می‌توانید او را در بیمارستان یا در دوره نقاهت پس از جراحی، همراهی کنید، احساس رضایت شخصی خواهید داشت. شما می‌توانید با این کار عشق و احترام خود را به آن شخص نشان بدهید. همچنین احساس مفید بودن و دانستن اینکه مورد نیاز یک عزیز هستید، احساس خوبی به شما می‌دهد.
ممکن است متوجه شوید که مراقبت از زندگی یک شخص دیگر، روح شما را غنی می‌کند. در این دوران، توانایی‌ها و مهارت‌های جدیدی یاد می‌گیرید و حس‌های درونی‌تان تقویت می‌شود.
نقش مراقب، می‌تواند شما را با افراد جدیدی آشنا کند. می‌توانید با افرادی که با مشکلات مشابه مواجه‌اند، آشنا شوید.
مراقبت از بیمار می‌تواند خانواده‌ها را دور هم جمع کند و به افراد کمک کند تا احساس نزدیک‌تری به یکدیگر داشته باشند.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
همراه بیمار سرطان سینه با چه مشکلاتی مواجه است؟
بیماری، یک پروسه دردناک است، حتی اگر چیزهای جدیدی یاد بگیرید، با افرادی جدید آشنا شوید و به توانایی‌های درونی‌تان پی ببرید. مراقبت از بیمار می‌تواند خسته‌کننده و دردناک باشد. افرادی که از بیماران مراقبت می‌کنند ممکن است متوجه احساس غم و اندوه شدید و ناراحتی عاطفی خود شوند. بله! شما به احتمال زیاد به خاطر بیماری عزیزتان احساس غم و اندوه می‌کنید. بله! ممکن است هنگام تلاش برای مدیریت بسیاری از مشکلات، احساس غم، یا ناامیدی داشته باشید.

ممکن است هنگام تلاش برای مدیریت بسیاری از مشکلات، احساس غم، یا ناامیدی داشته باشید. حتی علائم فیزیکی مانند خستگی و مشکلات خواب را تجربه خواهید کرد.

حتی علائم فیزیکی مانند خستگی و مشکلات خواب را تجربه خواهید کرد. و اگر نتوانید حمایت مورد نیاز خود را دریافت کنید، یا مراقب خودتان باشید، این موضوعات برایتان مشکل‌ساز می‌شود.
مراقبت از فردی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرد سخت است، اما خوب عمل کردن در آن می‌تواند به شما احساس معنا و غرور بدهد. این حس‌های خوب باعث می‌شود برای ادامه کار، قدرت و استقامت بیشتری به دست بیاورید.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
اگر یکی از دوستان، یا اعضای خانواده به سرطان سینه مبتلا شده باشد، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای حمایت از آن‌ها انجام دهید که شامل موارد زیر است:

  • حمایت عملی
  • حمایت عاطفی
  • حمایت از خودتان

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
۱- حمایت عملی
نحوه کمک کردن به فرد بیمار، اغلب اوقات دشوار است. علاوه بر این که باید بدانید دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان به چه چیزهایی نیاز دارد، مهم است به کارهایی که می‌توانید برای او انجام دهید و زمانی که برای انجام این کارها در اختیار دارید، فکر کنید.
ارائه کمک خاص به این معنی است که هر دو طرف درک می‌کنند که از یکدیگر چه انتظاری دارند. بهتر است به جای پرسیدن سئوال‌های کلی از بیمار، سئوال‌هایی جزئی‌تر بپرسید. مثلا به جای گفتن «چه کاری می‌توانم برایت انجام دهم؟» بهتر است بگویید: «دوست داری فردا بچه‌ها را به مدرسه ببرم؟»
انجام این کارها را به بیمار مبتلا به سرطان پیشنهاد بدهید:

  • تمیز کردن خانه
  • شستشو و اتو کردن لباس‌ها
  • در صورت لزوم مراقبت از گل‌ها و گیاهان
  • پختن غذا و فریز کردن آن‌ها
  • بردن بیمار به بیمارستان و جلسات ویزیت پزشک
  • بردن کودکان به مدرسه یا بازگرداندن آن‌ها
  • نگهداری از کودکان

برخی از افراد بیمار دوست ندارند از دیگران کمک بگیرند، یا حتی از کمکی که به آن‌ها ارائه می‌شود احساس خجالت می‌کنند. این موضوع ممکن است گاهی اوقات باعث ناراحتی شما یا بیمار شود. مهم است حتی زمانی که انجام این کار بسیار دشوار است، به کمک کردن ادامه بدهید.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
۲- حمایت عاطفی
بیشتر مردم از شنیدن اینکه سرطان سینه دارند شوکه می‌شوند و حس‌های مختلفی مانند خشم، ترس، غم و افسردگی را تجربه می‌کنند.
این حس‌ها می‌توانند روز به روز و حتی ساعت به ساعت تغییر کنند. برای ما اغلب دشوار است که بدانیم چه چیزی باید بگوییم و چگونه از فرد مبتلا به سرطان سینه حمایت کنیم.
یکی از مهم ترین راه‌های حمایت از بیمار مبتلا به سرطان این است که فقط در کنارش باشید و اجازه بدهید احساسش را بیان کند.

یکی از مهم ترین راه‌های حمایت از بیمار مبتلا به سرطان این است که فقط در کنارش باشید و اجازه بدهید احساسش را بیان کند.

سعی کنید از اشک‌هایی که می‌ریزد، نترسید. گریه کردن ممکن است راهی مفید برای او باشد تا احساسش را بیان کند. اگر فکر می‌کنید کار مناسبی است، دستش را در دست بگیرید، یا این‌که او را بغل کنید.
اگر فرد از بیمار شدن خودش عصبانی باشد، ممکن است این عصبانیت را به شما منتقل کند. این کار می‌تواند آسیب‌زا باشد چون در هر حال، شما در تلاش برای حمایت از او هستید. اما اگر چنین اتفاقی رخ داد، سعی کنید به یاد داشته باشید که او به دلیل ابتلا به سرطان ناراحت و خشمگین است، نه از رفتار شما.
بسته به این‌که چقدر احساسی هستید، گاهی اوقات گوش دادن به صحبت‌های دوست یا خویشاوندی که درباره سرطان حرف می‌زند، می‌تواند سخت یا ناراحت‌کننده باشد، اما این موضوع را بدانید که بیمار، با بیان احساسش به خودش کمک می‌کند.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
۳- حمایت از خودتان
حمایت از یک دوست یا خویشاوند بیمار، کاری بسیار سخت و ناراحت‌کننده است. برای اینکه بتوانید به حمایت از دوست یا خویشاوندتان ادامه بدهید، باید ابتدا از خودتان مراقبت کنید.
بسته به اینکه چقدر درگیر حمایت از بیمار مبتلا به سرطان سینه (یا هر بیمار دیگر) هستید، مهم است که خوب غذا بخورید، به طور منظم ورزش کنید، خواب شبانه خوبی داشته باشید و کمی برای خودتان وقت بگذارید.
اگر انجام این کارها برایتان دشوار است و احساس خستگی می‌کنید، به یکی از دوستان، اعضای خانواده یا پزشک عمومی خود اطلاع دهید.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
مراقب افسردگی باشید
افسردگی در بین مراقبان بیمار شایع است، اما مراقبت از بیمار همیشه باعث افسردگی نمی‌شود. اگر در طول مراقبت از بیمار، انرژی ندارید، زیاد گریه می‌کنید یا به راحتی عصبانی می‌شوید، ممکن است یک علامت هشداردهنده برای افسردگی باشد.
بسیاری از مردم احساس افسردگی را به‌عنوان نشانه‌ای از ضعف می‌بینند تا نشانه‌ای از عدم تعادل، اما نادیده گرفتن یا انکار این حس‌ها باعث از بین رفتن آن‌ها نمی‌شود.

اگر در طول مراقبت از بیمار، انرژی ندارید، زیاد گریه می‌کنید یا به راحتی عصبانی می‌شوید، ممکن است یک علامت هشداردهنده برای افسردگی باشد.

راهکارهایی برای کمک به کاهش استرس وجود دارد که می‌تواند به پیشگیری از افسردگی جدی‌تر که ممکن است در طول زمان ایجاد شود، کمک کند. این کارها را انجام بدهید:

  • کمک گرفتن از خانواده و دوستان در مراقبت از بیمار
  • انجام فعالیت‌های ورزش
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • بهره بردن از حمایت معنوی مثل دعا کردن، نوشتن روزانه خاطرات، یا مراقبه
  • تفریح در کنار دوستان (به احتمال زیاد از داشتن تفریح در این شرایط، احساس عذاب وجدان دارید، اما به خودتان یادآوری کنید برای مراقبت از بیمار باید سالم و سرحال باشید)
  • کمک گرفتن از متخصصان روانشناس

ناگفته پیداست که مراقبان اغلب بر روی فرد مبتلا به سرطان تمرکز می‌کنند و به فکر خودشان نیستند. بله! شما مراقبت از بیمار را بر عهده دارید، اما خودتان هم نیازهایی دارید که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
این کارها را در برنامه خود بگنجانید
سه نوع فعالیت وجود دارد که باید برای خودتان انجام دهید:

  • شرکت در برنامه‌هایی که افراد دیگر را هم درگیر می‌کند مثل صرف ناهار با یک دوست.
  • انجام فعالیت‌هایی که به شما احساس موفقیت می‌دهند مثل ورزش کردن یا به پایان رساندن یک پروژه.
  • انجام فعالیت‌هایی که به شما احساس خوب یا آرامش می‌دهند مثل تماشای یک فیلم خنده‌دار، یا پیاده‌روی.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
اگر نمی‌خواهید همراه بیمار سرطان سینه باشید
کاملا طبیعی است که هنگام مراقبت از بیمار در برخی مواقع احساس فشار کنید. اگر خانواده شما در گذشته روابط ناآرامی داشتند، ممکن است از خودتان یا حتی اعضای دیگر خانواده بپرسید: «چرا من باید از بیمار مراقبت کنم؟»
ممکن است احساس کنید که نقش مراقب، بدون رضایت شما به شما سپرده شده. ممکن است احساس کنید که برای این کار آمادگی ندارید یا حتی قادر به مدیریت مسئولیت‌ها و احساس ناشی از آن نیستید.

شما باید در مورد محدودیت‌های خودتان تصمیم بگیرید و در سریع‌ترین زمان آن‌ها را به دیگران اطلاع بدهید.

ممکن است از جانب اعضای خانواده و دوستانتان برای مراقبت از بیمار تحت فشار باشید، حتی اگر علاقه یا توانایی این کار را ندارید، ممکن است مجبور به این کار شوید.
اگر به دلیل خواسته‌های دیگران، نقش مراقب بیمار را بر عهده گرفته‌اید، باید به این موضوع فکر کنید چه احساسی دارید. حس‌های متضاد شما در شروع این نقش می‌تواند بعدها به احساس ناامیدی بیشتر منجر شود.
شما باید در مورد محدودیت‌های خودتان تصمیم بگیرید و در سریع‌ترین زمان آن‌ها را به دیگران اطلاع بدهید. اگر می‌دانید که با مقاومت مواجه خواهید شد، ابتدا با یک مددکار اجتماعی صحبت کنید.

هر آنچه که همراه بیمار سرطان سینه باید بداند
خلاصه
مهم‌ترین نکته درباره همراه بیمار سرطان سینه و مراقبت از بیمار این است که نباید نیازهای خود را نادیده بگیرید. شما می‌توانید از بیمار، حمایت عملی و حمایت عاطفی داشته باشید. فعالیت‌هایی مثل تماشای فیلم، پیاده‌روی، یا مراقبه هم جزو کارهایی است که باید برای خودتان انجام بدهید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *