1401/05/20

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ورزش در پریودی، بالاخره انجام بدیم یا ندیم؟

ورزش در پریودی، بالاخره انجام بدیم یا ندیم؟

آیا فکر ورزش در پریودی باعث می‌شود که بخواهید کتونی‌های خود را در کمد، پنهان و قفل کنید؟ اگر نگران این هستید که عادت ماهانه‌ی شما چه تاثیری بر روال تناسب اندام‌تان می‌گذارد، تنها نیستید. این مقاله را بخوانید تا با باید‌ها و نباید‌های ورزش در پریودی آشنا شوید.

ورزش در پریودی

بسیاری از افراد، هرماه در دوره پریودی خود، ورزش کردن را کنار می‌گذارند. ممکن است شما نیز جز این دسته از افراد باشید و این کار را به دلایل مختلفی انجام دهید. با این حال، واقعاً دلیلی ندارد که ورزش کردن را صرفاً به علت این‌که پریود شده‌اید، رها کنید! به خواندن ادامه دهید تا با همه چیز درباره‌ی ورزش در پریودی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • فواید ورزش در پریودی
  • معرفی ورزش‌های دوران پریودی
  • ورزش‌های نامناسب در دوران پریودی

فواید ورزش در پریودی

فواید جسمی و روحی ورزش کردن، وقتی پریود می‌شوید، متوقف نمی‌شوند.

فواید جسمی و روحی ورزش کردن، وقتی پریود می‌شوید، متوقف نمی‌شوند. اتفاقاً داشتن یک برنامه‌ی روتین و رعایت کردن آن می‌تواند بعضی از شکایات رایج همراه با قاعدگی را کاهش دهد.
دوران قاعدگی از نظر هورمونی، پیچیده است. در واقع، هر دو هورمون زنانه یعنی استروژن و پروژسترون در تمام طول قاعدگی، پایین‌ترین حد را دارند. اهمین باعث می‌شود که شما در این دوران، احساس خستگی کنید و انرژی کمتری داشته باشید.

با این حال، ورزش نکردن باعث حس بهتر یا صرفه جویی در مصرف انرژی از سمت شما نمی‌شود. بنابراین به جای این‌که ورزش در پریودی را به طور کامل کنار بگذارید، از این یک هفته، به عنوان فرصتی برای امتحان یک سری تمرینات جدید استفاده کنید.

                                      ورزش در قاعدگی

فواید ورزش در پریودی عبارتند از:

کاهش علائم پی ام اس

اگر در روزهای نزدیک به قاعدگی و در طول سیکل خود دچار خستگی و نوسانات خلقی می‌شوید، انجام دادن منظم ورزش‌های هوازی می‌تواند این علائم را کاهش دهد.

افزایش اندورفین

ورزش کردن، از همان روز اول پریود می‌تواند قدرت و نیروی شما را افزایش دهد.

ورزش کردن اندورفین طبیعی شما را بالا می‌برد که می‌تواند خلق و خو و احساس بهتری به شما بدهد. بنابراین، یکی از مزایای اصلی ورزش در پریودی، ترشح زیاد اندورفین است. این هورمون مانند یک مسکن طبیعی عمل می‌کند و درد قاعدگی شما را در حین ورزش کردن کاهش می‌دهد.

افزایش قدرت و نیرو

در دو هفته‌ی اول چرخه‌ی قاعدگی، هورمون‌های زنانه‌ی شما در سطح پایین قرار دارند. بنابراین ورزش کردن، حتی از همان روز اول پریود می‌تواند قدرت و نیروی شما را افزایش دهد.

                                      ورزش‌ های دوران پریودی

بهبود خلق و خو

ورزش در پریودی خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد.

ورزش در پریودی خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد. هم‌چنین ورزش کردن، گرفتگی، سردرد یا کمردرد ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد. پس، از این نظر نیز می‌تواند به بهبود حس و حال شما کمک کند.

مبارزه با قاعدگی‌های دردناک

اگر پریودهای شما دردناک هستند، به خوبی می‌دانید که این زمان از ماه چقدر می‌تواند برایتان اذیت کننده باشد. خبر خوب این است که ورزش‌هایی مانند پیاده روی سبک می‌توانند علائم قاعدگی‌های دردناک را کاهش دهند و از این نظر، به شما کمک کنند.

                                      دوره پریودی

معرفی ورزش‌های دوران پریودی

بهترین ورزش در دوران قاعدگی، ورزشی است که خودتان بخواهید آن را انجام دهید.

چند روز اول پریود می‌تواند از همه، ناراحت کننده‌تر باشد. به خصوص اگر خونریزی شما زیاد باشد، این موضوع را بهتر درک می‌کنید. به همین دلیل هم باید برنامه‌ی ورزش در قاعدگی شما، بر حرکات و تمرینات ملایم تمرکز داشته باشد.

بهترین ورزش در دوران قاعدگی، ورزشی است که خودتان بخواهید آن را انجام دهید. با این حال، مهم است که آن ورزش را تا حدودی متناسب با دوران پریودی خود تغییر دهید. عادت ماهیانه می‌تواند بهترین زمان باشد برای این‌که شما از شدت ورزش‌هایتان کم کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، شما را با چند نمونه از ورزش های دوران پریودی آشنا می‌کنیم:

                                      ورزش در دورران پریودی

پیاده روی سبک یا سایر ورزش‌های هوازی

تمرینات هوازی سبک، کاردیو و پیاده روی‌های معمولی بهترین هستند.

ورزش‌های هوازی یا قلبی عروقی خود را با شدت کمتری انجام دهید یا حداقل، از مقدار زمان انجام دادن آن‌ها، تا حدودی کم کنید. تمرینات هوازی سبک، کاردیو و پیاده روی‌های معمولی بهترین هستند. یک منبع معتبر تحقیقاتی بیان می‌کند که ریه‌های شما در روزهای آخر پریودتان بهتر کار می‌کند. پس می‌توانید این تمرینات را در نزدیکی پایان دوره‌ی خود انجام دهید.

تمرینات و فعالیت‌های قدرتی کم حجم

با توجه به پتانسیل شما برای افزایش قدرت در دوران قاعدگی، بسیار خوب است که تمرینات ورزشی طولانی‌تر که شامل ترکیبی از کار کاملاً قدرتی و کاردیو هستند را انجام دهید.

                                      بهترین ورزش در دوران قاعدگی

یوگا و پیلاتس

اگر هیچ ناراحتی خاصی در دوران پریودی خود ندارید، روال معمول ورزش خود را ادامه دهید.

چند روز مانده به قاعدگی، بهترین زمان است برای این‌که فعالیت‌هایی مانند یوگا را شروع کنید. حرکات یوگا می‌تواند به طور بالقوه، علائمی مانند گرفتگی، حساسیت سینه‌ها، خستگی و درد عضلانی را کاهش داده و به آرامش بدن شما کمک کند.
اگر هیچ ناراحتی خاصی در دوران پریودی خود ندارید، با خیال راحت، روال معمول ورزش خود را ادامه دهید. فقط مراقب تغییرات بدن‌تان در این مدت باشید و اگر متوجه شدید که عملکرد معمول بدن‌تان تغییر کرده است، از شدت ورزش‌هایتان کم کنید و به خودتان استراحت بدهید.

                                      پیاده روی در قاعدگی

ورزش‌های نامناسب در دوران پریودی

  • استرس و حجم تمرین را کاهش دهید.
  • اگر احساس خستگی غیرعادی می‌کنید، تمرینات قلبی عروقی شدید یا تمرینات استقامتی را کاهش دهید.
  • حذف تمرینات مهارتی و دقیق نیز در دوران قاعدگی ایده آل است.

                                      ورزش در دوران قاعدگی

جمع‌بندی

ورزش منظم به سلامت ذهن و بدن کمک می‌کند و هیچ دلیل علمی وجود ندارد که شما را از ورزش در پریودی منع کند. اتفاقاً برعکس، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش در این دوران می‌تواند حتی مفید باشد! نکته‌ی اصلی این است که ورزش کردن را ادامه دهید، اما از شدت آن کم کنید. مخصوصاً اگر احساس خستگی می‌کنید، به خودتان فشار نیاورید و تمرینات ورزشی خود را تغییر دهید.

به کلینیک بیا نی نی هم سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *