دختری ۱۳ ساله هستم. به مادرم می گویم می خواهم بازیگر شوم، اما مادرم می گوید باید دکتر شوی. من هم اصلاً دوست ندارم. چه کار کنم؟

پاسخ

با سلام خدمت شما مخاطب گرامی. در بسیاری از تحقیقات شغلی مشخص شده است که بسیاری از افراد نمی دانند چرا یک شغل یا حرفه را انتخاب کرده اند. بعضی ها صرفا تحت فشار پدر و مادرشان درس می خوانند و دست به انتخاب شغل می زنند و برخی هم بنا بر تصور آرمانی از برخی مشاغل مشغول به تحصیل می شوند و برخی دیگر هم به دنبال کسب موفقیت در راه هایی غیر از ادامه تحصیل هستند.

«جان هلند» دانشمند آمریکایی و استاد روان شناسی، معتقد است که انتخاب شغل و حرفه به نوعی عامل ابراز شخصیت است. او معتقد است که انتخاب یک شغل منعکس کننده انگیزه، دانش، شخصیت و توانمندی یک شخص است.

عوامل موثر بر انتخاب شغل و رشته

با این حال و برای نتیجه گرفتن شما در فرآیند تصمیم گیری انتخاب شغل و رشته تحصیلی، در ادامه به عوامل تاثیر گذار بر انتخاب شغل و حرفه اشاره می کنم که امیدوارم به شما کمک موثری کند.

این عوامل تاثیرگذار عبارت است از:

خود انگاره، انگیزه، نگرش درباره مشاغل، توانمندی ها، علایق، ارزش ها، مشرب و سبک شخصیت، سطح اجتماعی-اقتصادی، نفوذ پدر و مادر، هویت قومی، جنس و عوامل جسمانی، ذهنی، احساسی و اجتماعی.

شرط موفقیت در شغل شما با تصوری که از بازخورد دیگران در ارتباطات تان نسبت به توانمندی خود کسب کرده اید و آرمانی که نسبت به شغل مورد علاقه تان دارید در رسیدن به شغل مورد علاقه تان، موفق خواهید بود. هر قدر این تصویر شما از لیاقت شما برای احراز شغل مورد نظرتان قوی تر باشد شما در رسیدن به آن موفق تر خواهید بود.

چه انگیزه ای در پس انتخاب تان است؟

همچنین وقتی به انتخاب شغل و حرفه ای فکر می کنید، ببینید چه انگیزه ای در پس انتخاب شما وجود دارد. ارزش های شما معلوم می کنند که از زندگی تان چه می خواهید و با این انتخاب می خواهید به کجا برسید.

همچنین توصیه دیگر من به شما این است که با مطالعه بیشتر در حوزه روان شناسی، گونه شخصیتی تان را شناسایی کنید و پس از اطلاع از گونه شخصیتی خود برای انتخاب شغل خود از آن کمک بگیرید. بازیگر شدن هم اصول دارد بعد از این که با توجه به توضیحات ارائه شده، تشخیص دادید که در کدام رشته تحصیلی یا حرفه ای دیگر مانند بازیگری موفق هستید، باید به دنبال گذراندن دروس آکادمیک و دانشگاهی آن باشید. به هیچ وجه فکر نکنید که در عرصه بازیگری بدون علم و دانش موفق خواهید بود. در خور ذکر است که باید در این باره با استدلال های منطقی با مادرتان هم صحبت کنید و مطمئن باشید که مادرتان هم خیر شما را می خواهد و اگر دلایل تان برای انتخاب بازیگری کافی باشد، مادرتان خواهد پذیرفت. البته به دلایل مخالفت مادرتان هم گوش دهید چراکه شاید بعضی شرایط احراز شغل بازیگری را نداشته باشید.

صدیقه معدنی، کارشناس ارشد روانشناسی