1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

پیش‌بینی رنگ موی نوزاد

پیش‌بینی رنگ موی نوزاد

پیش‌بینی رنگ موی نوزاد

وقتی نوبت به رنگ موی نوزادان می‌رسد والدین از لحظه‌ای که متوجه می‌شوند نوزادی توراه دارند شروع به حدس زدن می‌کنند که آیا مو‌های نوزادان بیشتر شبیه مادرشان است یا پدرشان. اگرچه با نگاه کردن به آینه می‌توان حدس زد که مو‌های نوزادان چه رنگی خواهد بود، عوامل متعددی وجود دارد که در رنگ نهایی نقش دارند. در حالی که تشخیص رنگ موی نوزاد تنها با نگاه کردن به مادر یا پدر نوزاد به اندازه کافی ساده به نظر می‌رسد، زیرا مو‌ها در طول سه سال اول زندگی نوزاد با روشن‌تر شدن در نهایت چندین بار تغییر می‌کنند. با این حال از سه تا پنج سالگی مو‌ها دوباره تیره‌تر می‌شوند، قبل از اینکه در نهایت مشخص شود که رنگ موی دائمی چیست. به همین دلیل دانستن اینکه رنگ موی واقعی یک نوزاد چه خواهد بود تا سال‌ها پس از تولد نوزاد مشخص نخواهد شد.

ژن‌ها چه نقشی دارند؟

هنگامی که نوزادان تشکیل می‌شوند در نتیجه کروموزوم‌هایی که والدین به آن‌ها داده‌اند ژن‌های غالب و مغلوب دارند که هر نوزاد را منحصر به فرد می‌کند. در حالی که منطقی است که ژن غالب مسئول رنگ موی کودک باشد تعیین رنگ مو به این سادگی نیست. در حالی که ژن‌های غالب بیشترین شانس را برای تعیین رنگ موی نوزاد دارند، همیشه این احتمال وجود دارد که ژن‌های مغلوب در نهایت به رنگ مو تبدیل شوند. به این ترتیب بهترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که پیش‌بینی کنند رنگ موی نوزادشان همان ژن غالب باشد.

رنگدانه‌ها چه نقشی دارند؟

در حالی که ژنتیک تعیین می‌کند که مو چه رنگی خواهد بود، رنگدانه است که به مو‌ها و چشم‌ها رنگ واقعی می‌دهد.

Eumelanin:

قدرت اوملانین تعیین می‌کند که آیا نوزادان با مو‌های سیاه، قهوه‌ای یا بلوند متولد می‌شوند. آن‌هایی که مقادیر زیادی ملاتونین دارند مو‌های مشکی خواهند داشت.

فئوملانین:

اگر مقداری فئوملانین وجود داشته باشد مو‌ها رنگ قرمزی به خود می‌گیرند. جنب و جوش آن مو‌های قرمز با مقدار اوملانین تعیین می‌شود. با افزایش سن رنگ مو نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل است که نوزادانی که با مو‌های روشن به دنیا می‌آیند می‌توانند در دوران نوجوانی مو‌های تیره‌تری داشته باشند. به این ترتیب، رنگ مو به طور مداوم تغییر می‌کند و رنگی که یک روز روی سر است ممکن است در ماه‌های بعد وجود نداشته باشد.

آیا ٰژن تأثیری بر رنگ مو دارد؟

از آنجایی که درصدی از این احتمال وجود دارد که نوزاد در نتیجه ژن‌های والدین هر تعداد ترکیب رنگ مو داشته باشد، هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که نوزاد با چه رنگ موی متولد می‌شود. موی نوزاد توسط هر دو والدین تعیین می‌شود و صرف نظر از اینکه چه کسی دارای ژن‌های غالب است.

 

منبع:

www.babygaga.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *