1400/10/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چاقی در کودکان نوپا

چاقی در کودکان نوپا

چاقی در کودکان نوپا

بسیاری از کودکان مبتلا به چاقی با تأثیرات اجتماعی و عاطفی مانند تبعیض، تصویر بدنی منفی، اعتماد به نفس پایین و قلدری همسالان روبرو هستند که همه اینها می‌تواند برای عزت نفس کودک و حتی عملکرد تحصیلی آنها مضر باشد. در حالی که یک کودک نوپا ممکن است در معرض هیچ یک از این عواقب فوری قرار نگیرد اما هرچه وزن آنها بیشتر بماند احتمال اضافه وزن آنها در بزرگسالان و ایجاد شرایط مربوط به سلامتی بیشتر است. توجه به این نکته ضروری است که بدست آوردن کودکی از گروه چاق تا گروه وزن سالم با کودکی بزرگتر می‌شود زیرا عادات غذا خوردن و فعالیت به سرعت تثبیت می شود و تفاوت وزن بیشتر می‌شود. به عنوان مثال یک کودک ۲ ساله که دارای اضافه وزن است ممکن است نیاز به حفظ وزن یکسان (بدون افزایش وزن) برای چندین ماه داشته باشد تا قد او “به نتیجه برسد”. اما ممکن است یک کودک ۱۰ ساله علاوه بر اینکه اجازه می‌دهد قد خود را حفظ کند به طور فعال وزن خود را کاهش دهد تا به وزن سالم برسد.

اگر کودک نوپا اضافه وزن دارد چه باید کرد؟

اگر کودک نوپای شما اضافه وزن دارد نیازی به نگرانی نیست. به عنوان والدینی که نگران وزن فرزند خود هستند اولین کاری که باید انجام دهید این است که با پزشک متخصص اطفال خود قرار ملاقات بگذارید. توجه داشته باشید که هرگز نباید کودکی را تحت رژیم لاغری قرار دهید مگر این که پزشک به شما دستور دهد این کار را انجام دهید و از محدودیت‌های شدید در غذا اجتناب کنید زیرا برای تغییرات تدریجی بهتر است.

برای جلوگیری از چاقی کودک در خانه چه اقداماتی را انجام دهیم؟

 ایجاد تغییرات سالم می‌تواند به اطمینان از کاهش خطر چاقی کودکان کمک کند. در اینجا چند پیشنهاد برای شروع وجود دارد:

از آب میوه دادن اجتناب کنید:

 در حالی که آب میوه را می‌توان هر چند وقت یکبار به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم کودک نوپا گنجاند بهتر است به آب یا شیر پایبند باشید. آب میوه اغلب دارای شیرین کننده‌های مصنوعی یا شکر افزوده است که برابر با کالری خالی است که کودک کوچک شما را سیر نمی‌کند. حتی بدون افزودن شیرین کننده‌ها آب میوه فیبر سیری ندارد که میوه‌های کامل ارائه می‌دهند.

 به کودک نوپای خود کمک کنید تا استراحت کافی داشته باشد: 

چرت زدن و خواب زود هنگام به استراحت کودک کمک می‌کند و این بدان معناست که کودک نوپای شما به پیشنهاد امتحان غذاهای جدید یا شرکت در فعالیت‌های بدنی کمتر دچار ترس و عصبانیت می‌شود.
 

زمان استفاده از صفحه نمایش را به حداقل برسانید: 

نه تنها افزایش مدت زمان استفاده از صفحه نمایش به طور معمول به معنی کاهش زمان فعال شدن است بلکه مدت زمان حضور در صفحه نمایش نیز می‌تواند به این معنی باشد که فرزند شما در حال دیدن تبلیغات برای تنقلات و حبوبات شیرین است که دارای شخصیت‌های کارتونی رنگارنگ (و به طور بالقوه فریبنده) است.

 اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی ورزش می‌کند:

 کودک خود را به زمین‌های بازی محلی ببرید و او را در کلاس‌های کودکان نوپا ثبت نام کنید. مانند غلت زدن، فوتبال یا رقص و به سادگی اجازه دهید او در حیاط بدود. همچنین می‌توانید فعالیت بدنی را به بخشی منظم از وقت خانواده تبدیل کنید.

خوردن غذاهای مغذی:

 عادات سالم غذایی را در خانواده شروع کنید. غذاهای مغذی بپزید. تلفن های همراه، تلویزیون و سایر وسایل را خاموش کنید و برای شام خانوادگی کنار هم بنشینید. وقتی عادات سالم‌تری را اتخاذ می‌کنید همه اعضای خانواده را درگیر کنید تا کودک نوپا احساس بدی نکند و همه شما از تغذیه بهتر و ورزش بیشتر سود خواهید برد.

نتیجه‌گیری:

به عنوان والدین یک کودک نوپا به یاد داشته باشید که می‌توانید عادت‌هایی را آموزش دهید که خطر چاقی دوران کودکی یا چاقی را در مراحل بعدی زندگی کاهش می‌دهد. تغییراتی که ایجاد می‌‌کنید می‌تواند به محافظت و بهبود سلامت کودک شما کمک کرده و آنها را برای یک عادت عادی در غذا خوردن ایجاد کند.

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *