تابناک/ شما می توانید در گلدان گوجه فرنگی بکارید و از رویش ان ها لذت ببرید.
آپارتمان‌ های ما پر از گلدان است. از کاکتوس گرفته تا حسن یوسف و شمعدانی و… گیاهانی که هم حضورشان ما را دلگرم می‌کند هم ردی از طبیعت دور از دسترس را با خود دارند و هم به زیباتر شدن خانه‌هایمان کمک می‌کنند. در این میان اما انتخاب بعضی‌ها داشتن گیاهی است که محصول بدهد.

تجربه‌ای که در گذشته و با زندگی در خانه‌های ویلایی با باغچه‌های بزرگ بسیار عادی بود امروزه تبدیل به چیزی دور از دسترس شده. به خاطر همین هم خیلی‌ها سعی می‌کنند هرچند محدود، اما همان حال و هوا را در آپارتمان‌های محصور زنده کنند. در این صفحه قلق‌هایی است برای به بار آوردن دو محصول پرطرفدار در سفره‌های ایرانی.

کاشت گوجه فرنگی

از محبوب‌ترین گیاهان محصول دار است و خیلی‌ها به عنوان اولین گزینه برای پروش یک گیاه دارای محصول سراغ آن می‌روند.

پر خاصیت بودن گوجه، استفاده از آن در هر حالت (پخته و خام) و آسانی فرآوری آن باعث شده جزو محبوب‌ترین محصولاتی باشد که بتوان در گلدان یا باغچه کاشت.

اولین نکته برای کاشت گوجه فرنگی توجه به زمان و تقویم است. این کار ارتباط کاملا مستقیم به آب و هوای منطقه‌ای که در آن هستید دارد.

فصل سرما باید کاملا گذشته و احتمال سرما یا یخبندان وجود نداشته باشد؛ بنابراین تا زمانی که سرما به‌طور کامل نگذشته باشد نباید بذر‌ها را در خاک گذاشت. بذر‌ها را روی خاک گلدان و به صورت متراکم بپاشید، ولی حواس‌تان باشد گلدان‌تان قبل از کاشتن بذر مرطوب باشد.

زیر گلدان‌تان باید چند تا سوراخ داشته باشد تا اضافه‌های آب از زیر آن به بیرون منتقل شود. حالا یک لایه خاک دیگر روی بذر‌ها بپاشید. این مقدار خاک باید بین ۰.۵ تا یک سانتی‌متر باشد. حالا روی خاک یک لایه کاغذ یا روزنامه بگذارید. این کار باعث می‌شود بذر‌ها یک جا جمع نشده و خاک خراب نشود و بافت خاک از بین نمی‌رود. مرحله بعد آبیاری ردن گلدان است.

حالا باید گلدان را در جای گرم قرار دهید. هر جایی که فکر می‌کنید به اندازه کافی گرما به به گلدان می‌رسد، جای مناسبی است. وقتی اولین نشانه‌های جوانه‌زدن را مشاهده کردید گلدان را به جایی که نور کافی و مناسب دارد منتقل کنید.

زمانی که جوانه‌ها بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر رشد کردند نوبت به مرحله نشاکاری می‌رسد. باید نشا‌ها را به یک گلدان بزرگ‌تر و با مقدار خاک بیشتر منتقل کنید و در جایی که گرما و نور مناسب به آن برسد قرار دهید. چیزی در حدود دو ماه تا دو ماه و نیم بعد گوجه‌فرنگی‌های حاصل از دسترنج‌تان را می‌توانید استفاده کنید.