1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه خانم هایی به سونوگرافی سه‌بعدی نیاز دارند؟

چه خانم هایی به سونوگرافی سه‌بعدی نیاز دارند؟

چه خانم هایی به سونوگرافی سه‌بعدی نیاز دارند؟

 ناهید خداکرمی درباره مراقبت‌های دوران بارداری، اظهار داشت: بارداری اتفاقی طبیعی است که منطبق با پتانسیل‌های بدن زنان است. بارداری بیماری نیست، پروسه‌ای است که زنان طی ۹ ماه جنین را با خود حمل می‌کنند.

وی افزود: به‌دلیل تأثیراتی که بارداری در بدن مادر ایجاد می‌کند، مشکلات جنینی و بیماری‌های مادر، نیاز به مراقبت‌های خاصی برای داشتن فرزندی سالم و بارداری خوشایند لازم است. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اهمیت مراجعه به ماما، پیش و حین بارداری، تأکید کرد: بهتر است مادران قبل از اقدام به بارداری و حین آن به ماما مراجعه کنند تا درصورتی که بارداری آنها پرخطر تشخیص داده می‌‌شود،‌ به متخصص زنان ارجاع داده شوند. وی ادامه داد: طبق راهنمای کشوری ۸ مراقبت برای مادرانی که بارداری طبیعی دارند، در نظر گرفته شده است، هرچند که این مراقبت‌ها برای برخی مادران بین ۸ تا ۱۵ مورد است. خداکرمی گفت: طبق راهنمای کشوری مادران باردار از زمان بارداری تا ۲۸ هفتگی، هر ماه، از ۲۸ هفتگی تا ۳۸ هفتگی هر دو هفته و از ۳۸ هفتگی تا پایان بارداری، هر هفته باید برای بررسی مراجعه کنند.

وی ابتلا به صرع، غدد و متابولیسم، دیابت، فشار خون و کلیه را جزو بیماری‌های زمینه‌ای عنوان کرد که نیاز به بررسی دارند. رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: همچنین ممکن است مادران حین بارداری به دیابت،‌ فشار خون و مسمومیت بارداری مبتلا شوند، از طرفی در صورت ابتلا به اختلالات رشد داخل رحمی یا ناهنجاری‌های جنین باید به پزشک متخصص زنان ارجاع داده شوند. وی افزود: برخی مراقبت‌ها مانند رشد داخل رحمی، شنیدن صدای قلب جنین و ارزیابی سلامت مادر در هر ویزیت انجام می‌‌شود. همچنین توصیه می‌شود مادران جهت توانمندی بیش‌تر در ایفای نقش مادری و زایمان خوشایند در کلاس‌های ویژه بارداری شرکت کنند. شرکت در این کلاس‌ها مادران را آن‌قدر علاقه‌مند می‌کند که در جلسات بعدی آن نیز شرکت می‌کنند. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: همه مادران باید دقت کنند مراقبت‌هایشان طبق پروتکل کشوری باشد. انجام سونوگرافی بیش‌تر یا سونوگرافی رنگی و سه بعدی خارج از توصیه وزارت بهداشت، لازم نیست؛ چراکه این وزارتخانه تنها سه نوبت سونوگرافی را در دوران بارداری ضروری می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: تنها ۱۰ درصد مادران به سونوگرافی‌های رنگی، سه‌بعدی و بیش از سه نوبت نیاز دارند. همچنین توصیه می‌شود زنان باردار بر انجام آزمایش‌های بیشتر اصرار نکنند.

 

 

منبع: فارس نیوز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *