1401/05/17

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه ماهی‌هایی را می‌توان در دوران شیردهی مصرف کرد؟

چه ماهی‌هایی را می‌توان در دوران شیردهی مصرف کرد؟

چه ماهی‌هایی را می‌توان در دوران شیردهی مصرف کرد؟

به طور کلی همه ماهی‌ها مقداری جیوه دارند. بنابراین اجتناب از جیوه به طور کامل هنگام خوردن ماهی ممکن است امکان‌پذیر نباشد. با این حال می‌توانید ماهی‌هایی با سطح جیوه پایین‌تر انتخاب کنید. زنان شیرده باید دو تا سه وعده ماهی کم جیوه در هفته مصرف کنند. می‌توانید ماهی‌های روغنی را انتخاب کنید زیرا محتوای جیوه نسبتاً کمی دارند.

 

مصرف ماهی هنگام شیردهی چه مزایایی برای مادر دارد؟

ماهی حاوی چندین ماکرو و ریز مغذی حیاتی است که برخی از آن‌ها می‌توانند از طریق شیر مادر به کودک شما منتقل شوند و سلامت شما و کودکتان را در درازمدت تقویت کنند. در اینجا مروری کوتاه بر فواید احتمالی وجود دارد که خوردن ماهی در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند ارائه دهد:

چندین ماده مغذی را فراهم می‌کند:

مادران شیرده برای حمایت از روند شیردهی، تسریع بهبودی پس از زایمان و حفظ سلامت کلی به این مواد مغذی نیاز دارند. همچنین از آنجایی که برخی از این مواد مغذی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند به رشد و تکامل سالم کودک کمک می‌کنند.

 عملکرد‌های فیزیولوژیکی را تسهیل می‌کند:

زنان شیرده بین سنین ۱۹ تا ۳۰ سال به ۷۱ گرم پروتئین در روز نیاز دارند. یک فنجان (۱۳۶ گرم) ماهی آزاد پخته شده و پوسته پوسته شده می‌تواند ۱.۳۵ گرم پروتئین با کیفیت بالا، تقریباً ۵۰ درصد از RDA را ارائه دهد. پروتئین به ترمیم بازسازی و رشد سلولی کمک می‌کند که برای بهبودی پس از زایمان حیاتی است.

 از سلامت قلب حمایت می‌کند:

ماهی دارای چربی اشباع شده کمی بوده و حاوی چربی‌های امگا ۳ قابل توجهی است که به حفظ سلامت طولانی مدت قلب و کاهش خطر افسردگی پس از زایمان کمک می‌کند. در مورد کودک شما اسید‌های چرب امگا ۳ مانند EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) از رشد مغز، چشم و سیستم عصبی حمایت می‌کنند.

 سلامت کلی را ارتقا می‌دهد:

مصرف ماهی در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم هم برای مادر و هم برای جنین مفید است. خوردن ماهی می‌تواند چندین ریز مغذی مانند ویتأمین A، B، D، فسفر، پتاسیم و سلنیوم را ارائه دهد که به تنظیم چندین عملکرد فیزیولوژیکی حیاتی کمک می‌کند و از سلامت کلی حمایت می‌کند. می‌توانید ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن را انتخاب کنید زیرا این ماهی‌ها سرشار از پروتئین، اسید‌های چرب امگا ۳ و سایر مواد مغذی حیاتی مانند سلنیوم و ید هستند.

خوردن ماهی در دوران شیردهی چه خطری دارد؟

 دارای آلاینده‌های محیطی می‌باشند:

این مواد شیمیایی از طریق آبی که در آن زندگی می‌کنند و غذایی که می‌خورند وارد بدن ماهی‌ها می‌شود. نوزادان این مواد شیمیایی را از طریق شیر مادر دریافت می‌کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقادیر بالای مواد شیمیایی مانند جیوه می‌تواند بر رشد و نمو نوزاد تأثیر بگذارد و بر سیستم ایمنی، گوارش و عصبی از جمله مغز تأثیر بگذارد

آلرژی:

ماهی یک آلرژن رایج بوده و ممکن است باعث واکنش آلرژیک در نوزادانی شود که با شیر مادر تغذیه می‌کنند و مادرانشان به طور مکرر ماهی مصرف می‌کنند. اکنون متخصصان بر این باورند که یک مادر شیرده باید از مواد آلرژی‌زا معمولی مانند ماهی استفاده کند تا نوزاد را نسبت به آلرژن حساس کند و خطر ابتلا به آلرژی را کاهش دهد. اگر سابقه خانوادگی آلرژی دارید یا پدر کودک به ماهی حساسیت دارد با پزشک خود مشورت کنید و از خوردن ماهی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث واکنش آلرژیک در نوزادانی شود که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند.

 

برای انتخاب و نگهداری ماهی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

 انتخاب ماهی تازه:

پوست ماهی را با فشار دادن آن بررسی کنید. گوشت ماهی تازه تمیز، براق، سفت و در عین حال لغزنده بوده و آبشش‌های آن دارای رنگ صورتی مایل به قرمز با سنگ مرمر است. از ماهی‌هایی با کبودی یا لکه‌های قهوه‌ای مخصوصاً در لبه‌ها و شکم خودداری کنید. اگر لبه‌های ماهی در حال پیچ خوردن است، به احتمال زیاد تازه نیست. چشمان آن‌ها را به دقت بررسی کنید. ماهی‌های تازه چشمانی شفاف و روشن دارند. چشمان غرق شده و کدر نشان می‌دهد که ماهی احتمالاً تازه نیست. اگر کنسرو ماهی می‌خرید به دنبال گزینه‌های بسته‌بندی شده در قوطی‌هایی باشید که به درستی مهر و موم شده و عاری از فرورفتگی و زنگ زدگی هستند. همچنین لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید و گزینه‌های کم سدیم را انتخاب کنید. در نهایت بهترین تاریخ قبل را یادداشت کنید تا از کیفیت ماهی اطمینان حاصل کنید. هنگام خرید ماهی منجمد مطمئن شوید که ماهی در بسته‌بندی وکیوم قرار دارد.

 نگهداری ماهی:

ماهی تازه را ظرف یک تا دو روز استفاده کنید. ماهی تازه استفاده نشده را در کیسه فریزر وکیوم یا دربسته در یخچال تا سه ماه نگهداری کنید. کنسرو ماهی را تا سه ماه در دمای اتاق و به مدت سه سال در فریزر در حالت باز نشده نگهداری کنید. هنگام خرید تاریخ را بررسی کنید. پس از باز شدن قوطی ماهی را از قوطی خارج کنید، آن را در یک ظرف یا کیسه فریزر دربسته نگهداری کنید و ظرف سه تا چهار روز استفاده کنید.

چگونه در دوران شیردهی از ماهی استفاده کنیم؟

مادران شیرده می‌توانند ماهی آب پز، بریان و کبابی را در وعده‌های غذایی مختلف مصرف کنند اما مراقب باشید زیرا مصرف ماهی خام به دلیل احتمال آلودگی خطر عفونت را افزایش می‌دهد. همچنین می‌توانید ماهی کنسرو شده را در حد اعتدال مصرف کنید. آن‌ها منبع خوبی از پروتئین‌های بدون چربی مورد نیاز برای بهبودی پس از زایمان و رشد کودک هستند. ماهی را می‌توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل سرو کرد.

 

منبع:

www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *