حامی هنر زندگی/ با شوهر عصبی چطور برخورد کنیم؟ مردم غالباً عصبانی رفتار می کنند زیرا فکر می کنند که دیده و شنیده نمی شوند. افراد در یک رابطه پر از خشم به تجربه دریافته اند که عصبی بودن می تواند برای روابط مضر باشد. نگرش و رفتارهای منفی یک شریک عصبانی می تواند انرژی شما را از بین ببرد. احساس ناامیدی و بلاتکلیفی ناشناخته ای در شما ایجاد کند. نه تنها ارامش شما بلکه سلامتی روان و رابطه تان را تضعیف کند. با این حال اگر بتوانید به طرز ماهرانه ای با یک شریک عصبانی برخورد کنید، رابطه به طرز چشمگیری بهبود می یابد. عصبانیت را با عصبانیت پس ندهید. در عوض، احساسات خود را کنترل کنید. منظور از سخت کوشی برای رابطه همین است.

 چرا احساس عصبی بودن می کنیم؟
عصبی بودن یک احساس شایع است که در اثر واکنش استرس بدن ایجاد می شود. این شامل مجموعه ای از پاسخهای هورمونی و فیزیولوژیکی است که به شما کمک می کند تا با تهدید درک شده از بیرون یا تصور شده در ذهن، آماده رویارویی شوید. بدن شما با افزایش تولید آدرنالین خود را برای مبارزه یا فرار از تهدید آماده می کند. تپش قلب و تنفس سریعتر می شود. فشار خون بالا می رود و هوشیاری و انرژی افزایش می یابد. این پاسخ می تواند منجر به عصبی بودن و اضطراب شود. همچنین منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی بودن در روابط بین فردی می شود. 

 عصبی شدن با اختلال اضطرابی متفاوت است
عصبی بودن موقتی است و با از بین رفتن استرس برطرف می شود. می توان آن را کنترل کرد. حتی اگر شما فردی هستید که بیشتر مستعد عصبی شدن باشد باز هم قابل کنترل و برطرف شدن است. گرچه عصبی بودن یک علامت شایع از اختلالات اضطرابی است، اما ریشه آن ها یکسان نیستند. اختلالات اضطرابی اختلالات روانی هستند که از عوامل پیچیده ای مانند ژنتیک، شیمی مغز و رویدادهای زندگی ایجاد می شوند. اختلالات اضطرابی بدون درمان، طولانی مدت و غیرقابل کنترل هستند. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اغلب احساسات عصبی یا نگرانی شدید را تجربه می کنند. این احساسات می توانند مکرراً و بدون یک عامل استرس زا ظاهر شوند. افراد همچنین ممکن است تعدادی از علائم جسمی و روحی را که بر توانایی عملکرد آنها تأثیر می گذارد، تجربه کنند. 

شوهر عصبی|عوامل دخیل در عصبی شدن مردان
سلامت روان مردان و پسران غالبا نادیده گرفته می شود، هرچند که می تواند بر زندگی آنها تأثیر بسزایی بگذارد. در صورت نادیده گرفتن معضلات، مسائل مربوط به سلامت روان می تواند بر سلامت جسمی و امید به زندگی مردان تأثیر بگذارد. شرایط بهداشت روانی درمان نشده می تواند منجر به رفتارهای پرخطر از جمله سوء مصرف مواد، قمار، انواع اعتیاد و بروز رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی شدن شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد سلامت روان کلیک کنید.
عواملی مانند بالا بودن سطح استرس، پایین بودن سطح سروتونین و تغذیه منجر به بروز مشکلات سلامت روان از جمله عصبی بودن شوند. بی توجهی به مشکلات عاطفی نیز می تواند توانایی مرد را برای عملکرد کامل در جامعه و در خانواده اش از بین ببرد. مردانی که بر این موانع غلبه می کنند، امید به زندگی بیشتری پیدا می کنند. بسیاری از روشها از جمله دارو و مشاوره، در کاهش مشکلات ناراحت کننده مانند افسردگی و اضطراب و پرخاشگری ناشی از عصبی بودن موثر است.

استرس و سیستم عصبی مردان| شوهر عصبی
سیستم عصبی دارای چندین بخش است. بخش مرکزی شامل مغز و نخاع و بخش محیطی شامل سیستم عصبی خودکار و جسمانی است. سیستم عصبی خودمختار در واکنش فیزیکی به استرس نقش مستقیم دارد و به سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم عصبی پاراسمپاتیک تقسیم می شود. هنگامی که بدن تحت فشار است، سمپاتیک به آنچه به عنوان “مبارزه یا فرار” شناخته می شود کمک می کند. بدن منابع انرژی خود را به سمت مقابله با تهدیدی برای زندگی یا فرار از دست هر عامل ناراحت کننده ای سوق می دهد.
استرس مزمن، تجربه عوامل استرس زا به مدت طولانی، می تواند منجر به تخلیه طولانی مدت بدن و عصبی بودن مداوم در زندگی فردی و ارتباط با شریک زندگی شود. همانطور که سیستم عصبی خودمختار همچنان به تحریک واکنش های فیزیکی ادامه می دهد، باعث فرسایش بدن می شود. استرس مزمن بر سیستم عصبی تأثیر نمی گذارد، بلکه فعال شدن مداوم سیستم عصبی بر سایر سیستم های بدن است که مشکل ساز می شود.

علائم استرس در مردان
شواهد نشان می دهد که زنان استرس را بهتر از مردان مدیریت می کنند و کمتر احتمال دارد افسردگی ناشی از استرس کار را تجربه کنند. مردان در صورت وجود استرس بیشتر از اجتماع کناره گیری می کنند. مطالعات همچنین نشان داده است که استرس مربوط به خانه، محل کار و روابط، علت اصلی ناتوانی روانی در مردان است. علائم استرس می تواند شامل علائم و نشانه های جسمی، روانی و رفتاری باشد.

علائم جسمی شامل: سردرد، یبوست و اسهال، ناراحتی معده،‌ مشکل در تمرکز و مشکل در دستیابی یا حفظ نعوظ علائم
علایم روانی شامل: اضطراب و پرخاشگری، غم یا افسردگی، تحریک پذیری و بی قراری، عصبانیت و از دست دادن میل جنسی
علائم رفتاری شامل: سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، کناره گیری یا انزوای اجتماعی، قمار، کابوس، زیاد یا کم خوابیدن، رفتارهای وسواسی اجباری
سطوح نامتوازن سروتونین
سروتونین به طور طبیعی خلق و خوی فرد را تنظیم می کند. هنگامی که سطح سروتونین در سطح طبیعی باشد باید احساس تمرکز، ثبات عاطفی، شادی و آرامش بیشتری داشته باشید. سطوح پایین سروتونین اغلب با بسیاری از اختلالات رفتاری و عاطفی همراه است. مطالعات نشان داده است که سطح پایین سروتونین می تواند منجر به افسردگی، اضطراب، رفتار خودکشی و اختلال وسواس فکری-عملی شود. اگر هر یک از این افکار یا احساسات را تجربه می کنید بلافاصله با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. هرچه درمان زودتر شروع شود، سریعتر پیشرفت ها را مشاهده خواهید کرد. 

تاثیر تغذیه بر سلامت روان
افراد می توانند انواع مختلفی از شیوه زندگی را برای کنترل هیجانات خود ایجاد کنند. خوردن رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه، حبوبات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی می تواند برای سلامت کلی روانی و جسمی مفید باشد. ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ساردین دارای امگا ۳ بالایی هستند. امگا ۳ یک اسید چرب است که با عملکرد شناختی و همچنین سلامت روان ارتباط قوی دارد. تحقیقات اخیر نشان داده است که اگر فرد به میزان کافی از اسید چرب دیگری به نام امگا ۶ و به اندازه کافی امگا ۳ استفاده نکند، ممکن است خطر ابتلا به اختلالات خلقی مانند اضطراب را افزایش دهد. گنجاندن تخم مرغ، ویتامین دی، چای سبز، ماست، شکلات تلخ، دانه کدو تنبل نیز می تواند روی مشکلات عاطفی ناشی از عصبی بودن، اثر مثبتی داشته باشد.

برای درمان شوهر عصبی چه می توان کرد؟
همه افراد در مقاطع مختلف عصبی می شوند. این احساس ترکیبی از اضطراب، ترس و هیجان و پرخاشگری در یک زمان است. تعریق زیاد و بهم خوردن وضعیت معده و گوارش از نتایج عصبی بودن می باشد. هر چیزی که باعث نگرانی شود می تواند منجر به احساس عصبی بودن نیز بشود. وضعیت هایی مثل تجربیات منفی مانند اولین قرار ملاقات، مصاحبه شغلی یا شرکت در مراسم خاکسپاری و حتی تجربیات خوب می تواند منجر به عصبی شدن بشود. با این نکات و کمی تمرین، می توانید یاد بگیرید که چگونه بر اعصاب خود مسلط باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد عوارض استرس و فشار عصبی در سنین مختلف کلیک کنید.رفتار شوهر عصبی را پیش بینی کنید
شما همیشه نمی توانید همه چیز را که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد پیش بینی یا برنامه ریزی کنید. با این حال، برخی موقعیت های کاری و اجتماعی وجود دارد که می توانید از قبل برای آنها آماده شوید.

خانه را برای شوهر عصبی به فضای مثبتی تبدیل کنید
عدم اعتماد به نفس یا نگرانی از به هم ریختگی اغلب در عصبی بودن مقصر هستند. هنگامی که شروع به شک و تردید در توانایی های خود می کنید، راه هایی را پیدا کنید تا خود را در قالب ذهنی مثبت تری قرار دهید. برای این کار از خودگویی مثبت استفاده کنید یا نتیجه دلخواه خود را تصور کنید. قرار دادن یک آهنگ یا فیلم آرامش بخش نیز می تواند معجزه کند.

با یک فرد امن صحبت کنید
با مادر خود، بهترین دوست خود یا هر شخص دیگری که به او اعتماد دارید تماس بگیرید. به اشتراک گذاشتن احساسات خود با شخصی که با او احساس راحتی می کنید به بهتر شدن چشم انداز اوضاع کمک می کند. صحبت کردن می تواند به شما کمک کند اوضاع را از منظر منطقی تری ببینید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که به اشتراک گذاشتن احساسات خود با شخص دیگر، به ویژه کسی که در شرایط مشابهی قرار گرفته است، می تواند استرس را کاهش داده و احساس مثبت تری در شما ایجاد کند.

یک تکنیک آرام سازی را امتحان کنید
یادگیری آرامش برای غلبه بر عصبی بودن و مدیریت استرس به طور کلی مهم است. تمرینات تنفسی تنها یک راه برای تمرین آرامش است. تنفس عمیق به سرعت جواب می دهد و می توان آن را در هر زمان و هر مکانی که احساس عصبی می کنید تمرین کرد. انواع مختلفی از تمرینات تنفسی وجود دارد که موثر واقع می شوند. اینها شامل روش تنفس ۷-۴-۸ و تنفس دیافراگمی است.

چند استراتژی موثر برای برخورد با شوهر عصبی
همان طور که گفته شد اگر افراد درک نشوند به آن ها احساس ناامیدی دست می دهد و در نهایت با خشم و عصبانیت واکنش نشان می دهند. برای جلوگیری از افزایش عصبانیت همسرتان، روش عاقلانه این است که مطمئن شوید به قدر کافی او را درک کرده اید. به طور فعال به صحبت های او گوش دهید. سطحی نباشید و سعی کنید عمیق ترین نیازهای آن ها را درک کنید. احساسات و تجربیات آن ها را تأیید کنید.
اعتباردهی و معتبر دانستن، یکی از راه های ارتباطی با پذیرش خود و دیگران است. این بدان معنا نیست که با همه چیز موافق باشید. بلکه به معنای تشخیص و در نظر گرفتن دیدگاه شریک زندگی شما است. کلید معتبر دانستن، تلاش واقعی برای درک کردن است. گوش دادن به شریک زندگی اعتباربخشی به صحبت های او است. به جای اینکه او را کنار بگذارید یا از شنیدن صحبت هایش اجتناب کنید، کنارش بمانید.

۱- آرام سازی محیط برای درمان شوهر عصبانی
وقتی سعی می کنید یک شریک عصبانی را کنترل کنید، او بیشتر به لاک دفاعی می رود. شیوه دفاع از خود باعث می شود برای کمک به ایجاد فضای آرام، خیلی کمتر همکاری کند. عاقلانه نیست که در پاسخ به عصبانیت شریک خود عصبانی شوید. بهتر است اجازه دهید طرف مقابل عصبانی باشد و توجه داشته باشید که در نهایت آرام می شود. هرچه آرامتر باشید، عصبانیت آنها سریعتر فروکش می کند.

۲-قاطع اما محترم باشید
عمل قاطعانه، فرآیند اتخاذ موقعیتی است که در آن می توانید خواسته های خود را مستقیماً و با احترام بیان کنید و در عین حال احساسات و خواسته های شریک زندگی خود را نیز در نظر بگیرید. وقتی با احترام و قاطعانه رفتار می کنید، اعتماد به نفس کافی برای کنترل اوضاع را پیدا می کنید. در عین حال، با قاطعیت، شریک خود را قادر می سازید تا مسئولیت رفتار خود را بر عهده بگیرد.

۳-تمرین صبر و شفقت
در اعماق عصبی بودن، معمولاً احساسات عمیق آسیب پذیرتر مانند ترس، غم و اندوه یا درد نهفته است که برای همسرتان قابل تشخیص نیست. برای مدت کوتاهی، خشم به عنوان یک سپر محافظ عمل می کند و باعث می شود شریک زندگی شما احساس قدرت و کنترل داشته باشد. با این حال، در دراز مدت از درون به او آسیب می رساند. به همین دلیل مهم است که نسبت به شریک خود مهربانی داشته باشید و از سرزنش و اتهام زنی دوری کنید. صبر می تواند به عنوان پادزهر خشم در درون شما و همچنین شریک زندگی شما عمل کند. صبور بودن مستلزم خردمند بودن در لحظه بروز عصبانیت است. انتظار می رود هر صحبت کردن یا انجام کاری که ممکن است واکنش پذیر باشد را انجام ندهید. صبر و شفقت پایه و اساس انرژی مثبت و همکاری بین افراد است

۴-انرژی خود را بهینه و گزینشی صرف کنید
منابع و انرژی خود را برای بحث درباره موضوعاتی که نمی توانید آن ها را به سرانجام برسانید هدر ندهید. از آنجا که افراد دارای عقاید، ترجیحات و انتظارات متفاوتی هستند روابط می تواند نوعی میدان جنگ باشد که در آن اعمال محدودیت، گاهی استراتژی عاقلانه ای به حساب می آید. می توانید موضوعات زیادی پیدا کنید که در مورد آن ها با شریک خود بحث کنید، اما به نفع شما خواهد بود که گزینشی عمل کنید و آنچه را که کمترین اهمیت را دارد کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید مبارزه بر سر همه تفاوت ها نه معقول است و نه عملی. ممکن است در بحث پیروز شوید اما در نهایت رابطه شما تضعیف می شود.
دریافت مشاوره خانواده به شما کمک می کند تا تمام نکات گفته شده را به صورت عملی به کار ببرید.

۵-شناسایی عوامل تحریک کننده
مسئولیت پذیری به معنای پذیرفتن نقش خودتان در نا امیدی از شریک عصبانی است. از طرفی تأمل در مورد اقداماتی که ممکن است باعث عصبانیت آن ها شود بخشی از همین مسئولیت پذیری خواهد بود. همچنین به این معنی است که بدانید چه چیزی شما را وادار می کند تا به شیوه ای خاص رفتار کنید. هرچه بیشتر آگاه شوید، واکنش پذیرتر و سازنده تر خواهید بود. نتیجه این آگاهی و طرز برخورد برای شما و شریک زندگی و از همه مهم تر، رابطه شما حفظ آرامش بیشتر و کاهش عصبی بودن خواهد بود. اگر متوجه شدید که در تشدید مشاجره نقشی داشته اید مسئولیت پذیر باشید و سهم خود را بپذیرید. تعهد و پذیرش شما تنش را کاهش داده و شریک شما را نیز به مسیولیت پذیری بیشتر تشویق می کند.

۶-هنگامی که شوهر شما آرام است به تمرین دادن خود ادامه بدهید
هنگامی که هیجانات منفی همسرتان رو به افزایش است، وضعیت شناختی او مختل می شود. تا زمانی که عصبانیت غلبه داشته باشد، موقعیت چندانی برای پرداختن به مسئله شما وجود ندارد. زمان بگذارید تا انرژی منفی برطرف شود تا بحث منطقی تری ایجاد شود. وقتی هر دوی شما آرام و خاطرجمع هستید، به موضوعی که منجر به بروز رفتار عصبانی شوهر شما شده است بپردازید. در این زمان های بدون دغدغه، آن ها برای گوش دادن و درک بیشتر امادگی دارند. فراموش نکنید که این قانون را در مورد خودتان نیز اعمال کنید. وقتی قسمت های احساسی یا عصبانی شما فعال می شوند برای آرام کردن خود وقت بگذارید. خشم به عصبانیت دامن می زند و آرامش باعث ایجاد فضای آرامتر می شود.

۷-بر شوهر عصبی تأثیر بگذارید، کنترل نکنید
برای تغییر شریک زندگی خود تلاش نکنید. نمی توانید. کاری که می توانید این است که بر شریک خود تأثیر بگذارید. مزایای موقعیت خود و منافع حضور خود را به او نشان دهید. شما می توانید با ایجاد یک محیط مثبت که به جای کنترل برای همکاری مفید است، بر شریک خود تأثیر بگذارید. شاید این عبارت را شنیده باشید: می توانید مگس های بیشتری را با عسل صید کنید تا سرکه. وقتی با همسرتان با شیرینی رفتار می کنید، معمولا او را به خود نزدیک می کنید. به درک احساسی که دارید و اینکه چرا چنین احساسی دارید نزدیک تر می شوید. این شیوه شانس شما را برای کسب نتایج بهتر، افزایش می دهد. اگر از استراتژی های فوق استفاده کنید از میزان تغییر انرژی بین خودتان و میزان شکوفا شدن رابطه تان شگفت زده خواهید شد.

۸-مشاوره برای درمان شوهر عصبی
به این ترتیب، اوضاع را تحت کنترل در می آورید. هدف نهایی جلسات درمانی، کاهش تنش، کاهش شدت هیجان خشم و هدایت مجدد خصومت به سوی افزایش همکاری است.

سخن آخر درباره شوهر عصبی
عصبی بودن یک واکنش کاملاً طبیعی به یک تجربه جدید یا موقعیتی است که خارج از محدوده امنیت و آرامش فرد قرار گرفته است. این احساس گاهی موقتی است و هنگامی که علت عصبی شدن تمام شود احساس بهتری بوجود می آید. گاهی نیز تبدیل به یک شیوه ی زندگی و تفکر می شود که منجر به بروز مشکلات عدیده ای خواهد شد. شما می توانید با انجام تمرین های آرامش بخش ساده یا آماده شدن برای موقعیت هایی که می تواند شما را از محدوده راحتی شما خارج کند و ایمن نگه دارد، بر اعصاب خود مسلط باشید. با شوهر عصبی به صورت سازنده و با همدلی ارتباط برقرار کنید. این کار باید بدون پیش فرض یا قضاوت در حالی که واضح و آرام و دلسوز صحبت می کنید انجام شود.