1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه بفهمیم کودک شما نابینا است؟

چگونه بفهمیم کودک شما نابینا است؟

چگونه بفهمیم کودک شما نابینا است؟

اول از همه مشکلات چشمی و بینایی در نوزادان می‌تواند باعث تأخیر در رشد شود. بینش کودک شما برای رشد فکری او ضروری است. بنابراین تشخیص هر گونه مشکل در اسرع وقت بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که نوزادان فرصت‌های رشد توانایی‌های بینایی خود را از دست نمی‌دهند. نوزادانی که مشکلات بینایی دارند معمولاً چشمانی معمولی دارند. علاوه بر این، نوزادان فاقد دید واضح هستند و تشخیص نابینایی آن‌ها دشوار است. اکثر نوزادان در هفته هشتم پس از تولد به راحتی می‌توانند روی صورت‌ها و‌اشیاء تمرکز کنند. سپس آن‌ها شروع به پاسخ دادن به چهره‌های آشنا می‌کنند، ‌اشیا را با چشم دنبال می‌کنند و به چیز‌ها می‌رسند. این نقطه عطفی است که اکثر کودکان نوپا در سه ماهگی به آن دست می‌یابند.

 

چه نشانه‌هایی نشان می‌دهد که کودک شما نابینا است؟

اگر به نظر می‌رسد کودک شما با نور پرت نمی‌شود و سایر عوامل حواس پرتی مانند تلفن همراه و اسباب بازی‌ها توجه او را جلب نمی‌کند ممکن است دچار اختلالات بینایی شده باشد. نوزادان با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند اما در حدود سه ماهگی باید‌اشیاء را با چشمان خود ردیابی کنند. اگر کوچولوی شما سه ماه پس از تولد نتواند به این موفقیت دست یابد ممکن است دچار اختلالات بینایی باشد. سایر علائم هشدار دهنده در مورد چگونگی تشخیص نابینایی کودک عبارتند از:

اگر متوجه مواد سفید متمایل به خاکستری یا زرد در مردمک‌های نوزاد خود شدید باید – چشمان او را بررسی کنید. علاوه بر این هنگام عکس گرفتن از فرشته ناز خود تصاویر باید تا حدودی قرمزی چشم ناشی از فلاش دوربین به نظر برسند. با این حال اگر متوجه لکه‌های غیرعادی یا سفید در تصاویر شدید می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بینایی کودک شما باشد.

 کودک شما ممکن است یک مجرای اشکی مسدود شده یا عفونتی مانند ورم ملتحمه داشته باشد که اگر هنگام گریه بیش از حد پاره شود ممکن است منجر به مشکلات بینایی شود. همچنین قرمزی بعد از گریه که بیش از چند ساعت طول می‌کشد و چرک یا پوسته چشم نوزاد می‌تواند نشانه مشکل بینایی باشد.

نوزادان بزرگ‌تری که چشم‌های خود را زیاد می‌مالند به‌ویژه اگر خواب‌آلود نباشند می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بینایی باشد.

 

چه چیزی باعث نابینایی نوزادان می‌شود؟

جهش‌های ژنتیکی، ناتوانی‌های مادرزادی، زایمان زودرس، کمبود‌های تغذیه‌ای به‌ویژه کمبود ویتأمین A و آسیب‌ها از علل اولیه نابینایی در نوزادان هستند.

آیا نوزادان نابینا می‌دانند که نابینا هستند؟

نوزادانی که نابینا به دنیا می‌آیند نمی‌توانند ببینند و این برای آن‌ها یک احساس عادی است. والدین و مراقبان باید نابینایی را به طور مثبت به نوزادان توضیح دهند و این نگرش را بیان کنند که نابینایی آن‌ها تقصیر آن‌ها نیست.

چه زمانی باید نگران انسداد مجرای اشک کودکم باشم؟

انسداد مجاری اشک در نوزادان بسیار شایع است و در بیشتر موارد باید خود به خود برطرف شود. اگر متوجه علائم قرمزی، تورم و چرک در چشم آن‌ها شدید ضروری است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

نتیجه‌گیری:

اگر در مورد بینایی کودک خود نگرانی دارید بهتر است هر چه زودتر به یک متخصص اطفال یا اپتومتریست مراجعه کنید. به این ترتیب شما در اسرع وقت تشخیص، مداخله و درمان لازم را دریافت خواهید کرد. همچنین فراموش نکنید که اگر مشکلات بینایی در خانواده شما وجود دارد ذکر کنید.

 

منبع:

www.parentalquestions.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *