1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه می‌توان از سرگیجه در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

چگونه می‌توان از سرگیجه در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

چگونه می‌توان از سرگیجه در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

 بعد از سه ماهه دوم از خوابیدن به پشت خودداری کنید
 برای جلوگیری از مشکلات گردش خون لباس راحت و گشاد بپوشید
 به طور منظم طبق توصیه‌های پزشک غذا بخورید
 مکمل‌های آهن را طبق دستور پزشک مصرف کنید
 از بیرون رفتن در محیط‌های گرم و مرطوب خودداری کنید
 آب زیاد مصرف کنید
 از حالت خوابیده یا نشسته به آرامی بلند شوید
 از‌ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید

 

نکات مراقبت از خود برای سرگیجه در بارداری:

اگر در دوران بارداری دچار سرگیجه با علائم دیگر یا بدون آن هستید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. پزشکان می‌توانند علت را شناسایی کرده و در صورت لزوم درمان‌هایی را تجویز کنند. اگر احساس سرگیجه می‌کنید اقدامات زیر را انجام دهید:

سعی کنید بلافاصله بنشینید یا دراز بکشید
سر را پایین نگه دارید یا پا‌ها را بلند کنید
نفس عمیق بکشید
برای افزایش گردش هوا پنجره‌ها را باز کنید
هر لباس تنگ را شل کنید

در هنگام احساس سرگیجه از پله‌ها بالا نروید، رانندگی نکنید و یا هر کار دیگری که نیاز به تعادل داشته باشد را انجام ندهید. اگر قند خون کم یا کم آب هستید ممکن است از کسی بخواهید که میان وعده و آب برایتان بیاورد.

چه موقع با یک دکتر تماس بگیریم؟

اگر در دوران بارداری مکرر سرگیجه یا سبکی سر دارید با پزشک خود تماس بگیرید.
اگر سرگیجه همراه با خونریزی واژینال یا درد شکم دارید سریعاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این ممکن است نشان دهنده قطع شدن جفت، جفت کم خواب یا حاملگی خارج رحمی باشد. سرگیجه همراه با تپش قلب (احساس ضربان قلب خود)، تاری دید و سردرد نیز ممکن است نیاز به مراقبت فوری داشته باشد زیرا این امر می‌تواند به دلیل کم خونی یا شرایط دیگری باشد که ممکن است بر بارداری تأثیر منفی بگذارد.
 

درمان سرگیجه در دوران بارداری به چه صورت است؟

حذف جراحی یا مدیریت پزشکی با متوترکسات برای بارداری خارج رحمی بسته به هفته‌های بارداری و سایر عوامل انجام می‌شود. دارو‌های ضد استفراغ، سبک زندگی مادران و تغییر رژیم غذایی و مایعا برای زنان مبتلا به سرگیجه ناشی از هایپرمیز گراویداروم تجویز می‌شود. کنترل منظم قند، رژیم غذایی مناسب، تغییر سبک زندگی و استفاده از انسولین برای کنترل دیابت بارداری توصیه می‌شود. دارو‌های خوراکی اغلب برای مدیریت این بیماری در برخی از زنان تجویز می‌شوند. با این حال برای تأیید ایمنی آن در بارداری تحقیقات بیشتری لازم است. مکمل خوراکی آهن و اسید فولیک ممکن است به درمان کم خونی خفیف کمک کند. کم خونی شدید و متوسط با مصرف آهن درمان می‌شود.

نتیجه گیری:

پزشک شما ممکن است علت اصلی را تشخیص دهد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند. جلوگیری از عوارض احتمالی بارداری و عوارض تهدیدکننده زندگی و شناسایی علت سرگیجه مهم است. سرگیجه در بارداری اغلب شایع است اما نباید آن را نادیده بگیرید. برخی از دلایل آن می‌تواند منجر به عوارضی مانند غش شود که ممکن است روی بارداری تأثیر منفی بگذارد. زنان در اوایل سه ماهه اول بارداری می‌توانند با آزمایش ادرار و سونوگرافی بارداری را تشخیص دهند. همچنین بهتر است برای سرگیجه در سه ماهه دوم و سوم با پزشک مشورت کنید تا از بروز هرگونه خطر برای بارداری جلوگیری کنید.
 

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *