1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کاندید انجام آزمایش پاپ اسمیر

کاندید انجام آزمایش پاپ اسمیر

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر بدهند؟

سوال : چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر بدهند؟

پاسخ : آزمایش پاپ اسمیر یا پاپ تست شامل بررسی آزمایشگاهی و میکروسکوپی سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم است. اهمیت این آزمایش در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم است که فرصت های درمانی بیشتری را فراهم می کند. همچنین با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر می توان تغییرات سلول های دهانه رحم را که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود در آینده تشخیص داد.تشخیص زودهنگام این سلول های غیرطبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین گام در جلوگیری از پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است.

برای آگاهی بیشتر از کاندید انجام آزمایش پاپ اسمیر به سراغ دکتر مریم گنجه – جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و زیبایی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر مریم گنجه یا دریافت نوبت از مطب دکتر مریم گنجه کلیک کنید.

کاندید انجام آزمایش پاپ اسمیر

چه افرادی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

دستورالعمل های فعلی اخذ شده از منابع معتبر توصیه می کند که زنان از ۲۱ سالگی به بعد به طور منظم هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. برخی از زنان ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان یا عفونت قرار بگیرند. ممکن است به تعداد بیشتری آزمایش پاپ اسمیر نیاز پیدا کنید اگر:

  • HIV مثبت باشید
  • به علت شیمی درمانی یا پیوند عضو سیستم ایمنی ضعیف شده ای داشته باشید

اگر بیش از ۳۰ سال دارید و پاپ تست غیر طبیعی نداشته اید، در هر ۵ سال یک بار از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است این آزمایش باید با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه شود یا خیر.HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع ۱۶ و ۱۸ HPV  علل اصلی سرطان دهانه رحم هستند. اگر HPV دارید ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید.زنان بالای ۶۵ سال که در رابطه با نتایج پاپ اسمیر سابقه طبیعی دارند ممکن است در آینده نیازی به انجام این تست نداشته باشند.بدون توجه به میزان فعالیت جنسیتان کماکان لازم است که بر حسب سن خود بطور منظم  تحت آزمایش پاپ اسمیر قرار گیرید. این امر بدین سبب است که ویروس HPV سالها می تواند خاموش باشد و به طور ناگهانی فعال شود.

کاندید انجام آزمایش پاپ اسمیر

اقدامات قبل از تست پاپ اسمیر

  • زمانی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر اقدام کنید که با دوران قاعدگی‌تان هم‌زمان نباشد، چراکه خون می‌تواند در نتایج آزمایش تداخل ایجاد کند. اگر خونریزی کم باشد ممکن است همچنان بتوانید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.
  • از دوش واژینال، تامپون و داروها، افشانه‌ها یا پودرهای واژینال به مدت حداقل ۲۴ ساعت پیش از تست پاپ اسمیر پرهیز کنید.
  • برخی پزشکان ممکن است به مدت ۲۴ ساعت قبل از آزمایش پاپ اسمیر توصیه به پرهیز از رابطه جنسی کنند.

چه زمانی انجام آزمایش پاپ اسمیر با فواصل زمانی کوتاه تری ضروری است؟

  • تشخیص سرطان دهانه رحم یا وجود سلول‌های پیش سرطانی در آزمایش پاپ اسمیر قبلی
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قبل از تولد، درواقع درصورتی‌که مادر شما در دوران بارداری داروی DES را استفاده کرده باشد.
  • ابتلا به عفونت HIV
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند اعضاء، شیمی‌درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئیدها
  • سابقه سیگار کشیدن

 

در چه مواردی می توان از تست پاپ اسمیر صرف نظر کرد؟

  • پس از جراحی و برداشتن کامل رحم: پس از تأیید پزشک خود می‌توانید در مورد ادامه انجام و یا قطع آزمایش پاپ اسمیر تصمیم‌گیری کنید.
    اگر هیسترکتومی برای یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم رحم انجام‌شده باشد، ممکن است بتوانید آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنید. اما اگر عمل جراحی برای برداشتن رحم شما به دلیل تغییرات پیش سرطانی یا سرطانی بودن دهانه رحم انجام‌شده است، ممکن است پزشک این آزمایش را به‌طور روتین توصیه کند.
  • در سنین بالاتر از ۶۵ سال درصورتی‌که آزمایش‌های قبلی برای سرطان دهانه رحم منفی بوده باشد پزشکان به‌طورکلی موافقت می‌کنند که انجام آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *