1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کاهش واریس در بارداری

کاهش واریس در بارداری

کاهش واریس در بارداری

 


طی ۹ ماه بارداری، شاید شما نیز این حس را پیدا کنید که پاهایتان سنگین است و واریس گرفته‌اید. خوشبختانه این ناراحتی نیز مانند بیشتر ناراحتی‌های دوران بارداری، موقتی و گذرا است. بارداری سبب تغییر سریع ارگانیسم بدن مادر می‌شود. اولین اثر آن نیز کند کردن جریان خون در رگ‌های ران‌ها و ساق پا است. به همین دلیل بسیاری از زنان از واریس پاهایشان شکایت می‌کنند. به مرور زمان که جنین بزرگ می‌شود، رحم بیش از پیش حجیم‌تر شده و رگ‌های لگن را تحت فشار قرار می‌دهد. این فشار به ویژه در وضعیت خوابیده بسیار بیشتر است و از حرکت یکنواخت خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
از سوی دیگر، طی ۹ ماه بارداری بعضی هورمون‌ها و به ویژه پروژسترون به مقدار بسیار زیادی تولید می‌شود تا بافت‌ها را نرم کند و رشد جنین در رحم و زایمان راحت‌تر صورت گیرد. این هورمون‌ها روی رگ‌های بدن نیز تاثیر می‌گذارند، آنها را منبسط می‌کنند و دیواره‌های رگ‌ها را ضعیف‌تر می‌کندو به این ترتیب، جریان خون در رگ‌های پا کمی مختل می‌شود. با این حال، تمامی زنان باردار در مقابل این‌گونه مشکلات یکسان نیستند. در این میان، عوامل وراثتی نیز دخیل بوده و احتمال بروز این‌گونه ناراحتی‌ها با بالاتر رفتن تعداد زایمان‌ها نیز افزایش می‌یابد. به طور معمول تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد مادرانی که برای اولین بار باردار شده‌اند، دچار سنگینی و خستگی پاها می‌شوند ولی تقریبا ۴۰ درصد زنانی که برای چهارمین بار باردار شده‌اند، از این ناراحتی رنج می‌برند.

در طول بارداری، زنانی که خستگی پاها در آنها ارثی است یا در گذشته واریس داشته‌اند، باید این سه قاعده را رعایت کنند:

• جلوگیری از افزایش وزن که سبب فشرده شدن بیشتر رگ‌ها می‌شود، پیاده‌روی تا حد ممکن و استفاده از جوراب مخصوص واریس. مصرف داروهای تقویت کننده عروق نیز می‌تواند تا حدی از سنیگنی و درد پاها بکاهد. این داروها تاثیر سویی روی جنین نمی‌گذارند با این حال بیشتر پزشکان آن را پس از زایمان تجویز می‌کنند. در بیشتر موارد با تولد نوزاد تمامی مشکلات دوران بارداری از جمله خستگی پاها برطرف می‌شود.
• برای مدت طولانی سر پا نایستید، وقتی می‌نشینید، پاهایتان را جفت نکنید، وسایل سنگین را بلند نکنید چون بیش از پیش به رگ‌های پا فشار می‌آورند، مراقب وزن خود باشید، به‌طور مرتب فعالیت ورزشی مانند پیاده‌روی، شنا و ژیمناستیک انجام دهید.
• وقتی می‌خوابید، پاهایتان را ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بالاتر ببرید تا جریان خون راحت‌تر شود، از گرما فاصله بگیرید، شوفاژهای زمینی، حما‌م‌های گرم، اپیلاسیون با موم گرم و سونا برای شما مناسب نیست، سیگار را کنار بگذارید. دخانیات دشمن جنین و رگ‌های خونی است.


واریس ورید ها:

واریس ها برجستگی های آبی رنگ روی پای شما است که می تواند ارثی باشد و یابدنبال تغییرات هورمونی ویا در اواخر حاملگی بعلت بزرگی رحم و فشار آن روی عروق واندام تحتانی ایجاد می شودواریس می تواند در رانها و ساق پا درد ایجاد کند.


*گاهی اطراف واژن هم ورید های آبی و متورم خواهید دید که بعلت افزایش فشار روی ورید های لگن است

برای کاهش واریس:
در هنگام نشستن پا ها را روی هم قرار ندهید و از یک چهار پایه کوچک برای زیر پا استفاده کنید

در هنگام ایستادن پاها را مرتب جابجا کنید

شنا کردن و قدم زدن بسیار موثر است

کفش پاشنه کوتاه بپوشید

روزی چند بار دراز کشیده پا ها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید

از پوشیدن جورابهای سفت بعلت کاهش خونرسانی پرهیز کنید

اگر واریس در خانواده شما شایع است در بارداری از شورتهای حمایتی مخصوص و یا جوراب واریس استفاده کنید.

اگر در ناحیه واژن واریس داشتید بهتر است برای بهبود درد آن از پد های پهن و محکمی که در لباس زیر قرار می گیرد استفاده کنید 

منبع: هفته نامه سلامت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *