1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کدام زایمان بهتر است؟ در آب، اپیدورال، طبیعی یا سزارین؟

کدام زایمان بهتر است؟ در آب، اپیدورال، طبیعی یا سزارین؟

کدام زایمان بهتر است؟ در آب، اپیدورال، طبیعی یا سزارین؟

نی‌نی سایت: خانم‌های بسیاری از باردار شدن به دلیل درد زایمان می‌ترسند و ترجیح می‌دهند که با حس مادر شدن برای همیشه خداحافظی کنند تا روزی این درد را تجربه کنند. اما در سال‌های اخیر، روش‌های متفاوتی برای زایمان خانم‌ها انجام می‌شود: زایمان در آب، زایمان با کمک یوگا، هیپنوتیزم، طب سوزنی و … در صورتی که در گذشته تنها زایمان سزارین و طبیعی به شکلی ساده وجود داشت. تکنیک‌های مختلف به کمک مادران باردار شتافته‌اند تا بتوانند از درد زایمان بکاهند.

در این مطلب برای آشنایی بیشتر مادران به روش‌های مختلف زایمان پرداخته می‌شود:

زایمانی بی‌درد با روش هیپنوتیزم
هیپنوتیزم، حالتی شبیه به خواب است که از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های روانی یا کاهش درد و … بهره برده می‌شود. اما متخصصان از این روش برای زایمان نیز استفاده می‌کنند. اگر مادری بخواهد با استفاده از روش هیپنوتیزم زایمان کند، پزشکان از ماه‌های پنجم بارداری به بعد، مادران باردار را تحت آموزش قرار می‌دهند تا بتوانند آنها را با این شیوه آشنا کنند.
اما متخصصان قبل از هر چیزی شرایط مادر باردار و جنین را در نظر می‌گیرند تا مبادا استفاده از هیپنوتیزم خطری را متوجه مادر و نوزاد کند، آیا مادر شرایط فارغ شدن با چنین زایمانی را داراست یا خیر. مادر با روش هیپنوتیزم نه تنها دردی را احساس نمی‌کند بلکه در حالی که به هوش است می‌تواند با پزشکان خود نیز همکاری کند. مادر باردار در دوره‌های آموزشی یاد می‌گیرد که چگونه می‌تواند  احساسات خود را کنترل کند تا بتواند زایمانی بدون درد را تجربه کند.

یوگای پرینیتال
روش‌های بسیاری برای کاهش درد زایمان پیشنهاد می‌شوند، یکی از آنها را می‌توان « یوگای پرینیتال» دانست. در دوران بارداری به مادران توصیه می‌شود تا برای آرامش خاطر و همینطور افزایش نیروی جسمی و روحی خود به ورزش پرداخته و یوگا، یکی از ورزش‌هایی است که همواره توصیه می‌شود. اما یوگای پرینیتال به چه معناست؟ در کلاس‌های آمادگی که مادران برای انجام  یوگای پرینیتال انجام می‌دهند به تقویت تنفس، کشش‌های نرم، ریلکسیشن، تمدد اعصاب و …پرداخته می‌شود. انجام این ورزش‌های پیش از زایمان می‌تواند نقش به سزایی در کاهش درد و همین‌طور افزایش قدرت تحمل مادر داشته باشد.

 

بی حسی اپیدورا
این نوع بی حسی به مادران اجازه می‌دهد بدون اینکه بی‌هوش شده یا دردی را احساس کنند شاهد به دنیا آمدن نوزاد خود باشند. در این روش، داروهای ضد درد به ناحیه‌ای در ستون فقرات تزریق می‌شوند. تزریق دارو باعث می‌شود تا پیام‌های دردی که از نخاع به سمت مغز می‌روند، سرکوب شوند. اما بسیاری از متخصصان معتقدند، این روش دارای مضرات فراوانی است که می‌تواند بر سلامت جنین و مادر تاثیر داشته باشد. برای مثال، احتمال انتقال مایع بی هوشی از طریق بند جفت به بدن جنین وجود دارد.

زایمان در آب، زایمانی بدون درد
آری، جمله‌ای که خواندید صحیح است، «زایمان در آب می‌تواند زایمانی آرامش‌بخش و با کاهش قابل توجهی از میزان درد همراه باشد». زایمان‌هایی که به شکل طبیعی و معمولی هستند در محیطی خشک انجام می‌شوند که به لگن و همینطور رحم مادر فشار زیادی را وارد می‌کنند در صورتی که با زایمان در آب می‌توان درد زایمان را کاهش داد. به همین دلیل پزشکان در دهه‌های اخیر، مادران را به زایمان در آب تشویق می‌کنند. علت کاهش درد در زایمان در آب را می‌توان به دلیل بی‌وزنی در آب دانست که می‌تواند از درد زایمان در مادران باردار بکاهد.

زایمان  بیوفیدبک
روش‌های مختلفی برای زایمان به مادران توصیه می‌شود تا بتوان درد آنها را به حداقل رساند اما بیوفیدبک یکی از روش‌‌هایی است که نه تنها از سوی مادران با استقبال مواجه شده بلکه پزشکان نیز این روش را توصیه می‌کنند. مادر در این روش آموزش می‌بیند تا بتواند بر قسمت‌های مختلف بدن خود تمرکز کرده و با فیزیولوژی بدن خود آشنا شود تا در هنگام زایمان درد کمتری را احساس کند. در این روش مادران با کمک و حمایت ماها به تمرینات عضلانی، تنفسی و آرام‌سازی بدن خود می‌پردازند تا بتوانند درد زایمان را در کنترل داشته باشند.

ماساژ درمانی در زایمان
در این روش، عضلات دست، پا، زانو یا بافت نرم سطحی پوست تحت ماساژ قرار می‌گیرند تا با مکانیسم آزادسازی اندورفین‌ها به تقویت گردش خون و همین‌طور آرام‌سازی عضلات پرداخت تا مادر درد کمتری را احساس کند. مطالعات  محققان نشان می‌دهد، مادرانی که از این روش استفاده کرده بودند به نسبت سایرین با احساس درد کمتری روبرو می‌شدند. 
اما در پایان باید گفت آموزش‌هایی که پزشکان و ماماها در این دوران به مادران می‌دهند، نقش به سزایی در کنترل ترس و اضطراب دارد زیرا دردهای زایمان بیش از اینکه دردی فیزیکی باشند دردی روانی و ناشی از ترس هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *