1401/03/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کنار آمدن با طلاق، چطور کمتر آسیب ببینیم؟

کنار آمدن با طلاق، چطور کمتر آسیب ببینیم؟

کنار آمدن با طلاق احتمالا یکی از سخت‌ترین کارهایی است که یک فرد در طول زندگی‌اش انجام می‌دهد. روند دشوار و آزاردهنده طلاق و کنار آمدن با آن، ممکن است بسیاری را از پای بیندازد. در این مطلب به شما می‌گوییم که چطور با کمترین آسیب، با طلاق کنار بیایید.

کنار آمدن با طلاق، چطور کمتر آسیب ببینیم؟

طلاق، یک روند طاقت فرسا و بسیار دردناک است و این مسئله به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. در بهترین شرایط هم برخی جنبه‌های طلاق برای افراد می‌تواند بسیار دشوار و عبور از آن سخت باشد. پس اگر در مراحل سوگواری پس از طلاق یا در طی انجام مراحل آن هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید، به شما سالم‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌های کنار آمدن با طلاق را خواهیم گفت که کمترین آسیب را متحمل شوید.

در این مطلب می‌خوانید:

  • به ازدواج خود به عنوان یک شکست نگاه نکنید
  • برای کنار آمدن با طلاق، با خودتان مهربان باشید
  • برای خداحافظی وقت بگذارید
  • سعی کنید شرایط را بهبود ببخشید
  • یک دوست قابل اعتماد پیدا کنید
  • برای کنار آمدن با طلاق، به روتین زندگی خود خود پایبند باشید
  • برای مدتی، از آشنا شدن با افراد جدید فاصله بگیرید
  • از منابع اطراف خود استفاده کنید

به ازدواج خود به عنوان یک شکست نگاه نکنید

در گذشته، طلاق در فرهنگ ما یک مسئله حل نشده و بسیار ناپسند بود اما امروزه، می‌بینیم که این موضوع مقبولیت بیشتری پیدا کرده و دیگر مانند گذشته، مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد. بسیاری از ازدواج‌های بار اول با شکست مواجه می‌شوند و نرخ طلاق برای ازدواج‌های دوم و بعدی حتی بالاتر است. با این حال، ممکن است این تصور وجود داشته باشد که ازدواج را یک شکست بدانیم که می‌تواند مانع ادامه زندگی زوج‌های مطلقه شود.

کنار آمدن با طلاق، چطور کمتر آسیب ببینیم؟

حتی کلمه «شکست» نشان دهنده نگاه ما به طلاق است. سعی کنید آن را به چشم یک شکست نگاه نکنید. در عوض، به لحظات خوب در رابطه و مهم‌تر از آن، به لحظاتی که باعث رشد در شما شده است نگاه کنید. در نهایت، هدف این است که در مراحل مختلف غم و اندوه که ممکن است شامل غم، افسردگی، ترس و اضطراب باشد، کار کنید و به سطحی از پذیرش برسید که بتوانید به جلو حرکت کنید.

برای کنار آمدن با طلاق، با خودتان مهربان باشید

احساسات شما، هر چه که باشند، وجود دارند. به جای مبارزه، به خودتان استراحت بدهید و با خودتان مهربان باشید.

بدون توجه به شرایط، ترکیبی از احساساتی که در طول جدایی خود با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، اغلب می تواند گیج کننده یا حتی ترسناک باشد. ممکن است مطمئن نباشید که چگونه احساس خود را به طور کامل درک کنید یا چگونه باید احساس کنید. اما مهم است که به یاد داشته باشی که احساسات شما، هر چه که باشند، وجود دارند. به جای مبارزه، به خودتان استراحت بدهید و با خودتان مهربان باشید.
تحقیقات نشان داده است که افرادی که نسبت به خودشان مهربان هستند، می‌توانند چالش‌های روزانه طلاق را در ماه‌های پس از جدایی بهتر مدیریت کنند. درک و مراقبت از خود، کمک زیادی به غلبه بر طلاق شما خواهد کرد.

کنار آمدن با طلاق، چطور کمتر آسیب ببینیم؟

برای خداحافظی وقت بگذارید

به عنوان بخشی از نگاه سالم به طلاق، بهتر است به صورت سالم، پایانی برای آن تعیین کنید.

صرف نظر از شرایط، بسیار طبیعی است که یک دوره سوگواری برای ازدواج خود داشته باشید. به هر حال، شما در حال پایان دادن به بخش بزرگی از زندگی خود هستید. به عنوان بخشی از نگاه سالم به طلاق، بهتر است به صورت سالم، پایانی برای آن تعیین کنید.
این کار می‌تواند یک نصف روز یا یک روز کامل باشد که در آن یک زن و شوهر کنار هم می‌نشینند و با همه بدی‌ها و خوبی‌های رابطه خداحافظی می‌کنند.
هر رابطه‌ای متفاوت است و شرایط همیشه به افراد اجازه نمی‌دهد که به این شکل دور هم جمع شوند. اما حتی اگر احساسات مانع از این اتفاق شود، برای خداحافظی وقت بگذارید.

با همه چیزهایی که دیگر نمی‌خواهید، خداحافظی کنید. چیزهایی که منجر به طلاق شما شدند، چه دروغ، خیانت و… انجام این کار یک فرآیند احساسی بسیار عمیق است که وقتی زوج‌ها بتوانند این کار را انجام دهند، واقعا می‌توانند نسبت به آنچه که دیگری تجربه می‌کند، احساس محبت بیشتری داشته باشند.

سعی کنید شرایط را بهبود ببخشید

طلاق به خودی خود، شرایط بد و نامطلوبی را ایجاد می‌کند. اما حفظ یک محیط مثبت نه تنها در اطراف شما و شریک سابقتان، بلکه به ویژه در اطراف فرزندانتان، برای همه افراد درگیر مفید است.
مطالعات نشان می دهد کودکانی که در معرض درگیری دائمی والدین قرار دارند، بیشتر در معرض خطر مشکلات روانی و اجتماعی هستند. علاوه بر این، استرس زیاد تنها باعث می‌شود که نتوانید از پس طلاق برآیید.
به جای اینکه مستقیما به دعوا با شریک پیشین خود بروید، میانجی‌گری را انتخاب کنید. یک شخص ثالث بی‌طرف ممکن است به شما و شریک سابقتان کمک کند.

کنار آمدن با طلاق، چطور کمتر آسیب ببینیم؟

یک دوست قابل اعتماد پیدا کنید

در هر موقعیت عاطفی، داشتن شانه‌ای برای تکیه دادن بسیار مفید است. به دنبال کسی باشید که به او اعتماد دارید تا به عنوان یک محرم عمل کند، کسی که بتوانید آزادانه با او صحبت کنید و به او تکیه کنید. این افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا در لحظه‌های سختی که طلاق خود را پیش می‌برید یا حتی در تصمیم‌گیری‌های حیاتی درباره زندگی جدیدتان، بتوانید بهتر عمل کنید.
البته بهتر است که فقط یک دوست را انتخاب کنید و به آن یک دوست بچسبید. زمانی که در حال گذراندن شرایطی احساسی هستید، تمایل به اشتراک گذاری بیش از حد، چه در شبکه‌های اجتماعی و چه با گروهی از دوستان، طبیعی است. اما انجام این کار در درازمدت به شما آسیب می‌زند.

کنار آمدن با طلاق، چطور کمتر آسیب ببینیم؟

برای کنار آمدن با طلاق، به روتین زندگی خود خود پایبند باشید

فرقی نمی‌کند شما آغازگر طلاق باشید یا نه، معمولا احساس می‌کنید از دست رفته‌اید. زندگی شما در میان تغییرات قابل توجهی قرار دارد و ممکن است سخت باشد که احساس آرامش کنید. بنابراین، ضروری است که روتین زندگی خود را حفظ کنید و از منزوی شدن خود در این مدت اجتناب کنید. به انجام کارهایی که شما را خوشحال می‌کند، چه در زندگی اجتماعی، چه سرگرمی‌ها یا عادات هفتگی‌تان، ادامه دهید و در آن‌ها اختلال ایجاد نکنید.

برای مدتی، از آشنا شدن با افراد جدید فاصله بگیرید

قبل از گشتن به دنبال شریک جدید، یک قدم به عقب بردارید و به خود استراحت دهید.

هنگامی که به تازگی مجرد شدید، ممکن است بخواهید دوباره وارد آشنایی با افراد جدید شوید. با این حال، کنترل احساسات پیرامون طلاق، به زمان نیاز دارد و نیازی به عجله نیست.
قبل از گشتن به دنبال شریک جدید، یک قدم به عقب بردارید و به خود استراحت دهید. وقت بگذارید تا دوباره احساسات خود را پیدا کنید، کارهایی را که دوست دارید انجام دهید، یاد بگیرید که یک رابطه سالم برای شما چگونه به نظر می‌رسد و احساسات خود را به طور کامل مدیریت کنید.
اگر بچه‌ها درگیر طلاق باشند، این امر به‌ویژه حساس‌تر می‌شود. در حالی که ایده پیدا کردن فرد جدید ممکن است هیجان انگیز باشد، شرکای جدید، به خصوص بلافاصله پس از طلاق، ممکن است برای کودکان بسیار گیج کننده باشد.
به خودتان زمان بدهید تا با این احساسات کنار بیایید و به خودتان بازگردید. ممکن است افراد بترسند، و شروع ‌کنند تا کسی را پیدا کنند، اما معمولا انجام این کار ایده خوبی نیست.

کنار آمدن با طلاق، چطور کمتر آسیب ببینیم؟

از منابع اطراف خود استفاده کنید

طلاق نشان‌ دهنده از دست دادن سبک زندگی است و مراحل مختلفی از غم و اندوه را به همراه دارد، درست مانند هر نوع از دست دادنی.

اگر در یافتن یک دوست یا فرد قابل اعتماد مشکل دارید، به دنبال یک درمانگر معتمد یا گروه‌های درمانگری بگردید تا به شما کمک کنند تا این دوران سخت را پشت سر بگذارید. طلاق نشان‌ دهنده از دست دادن سبک زندگی است و مراحل مختلفی از غم و اندوه را به همراه دارد، درست مانند هر نوع از دست دادنی.
در نهایت، هدف این است که از طریق این سطوح مختلف که ممکن است شامل غم، افسردگی، ترس، و اضطراب باشد، تلاش کنید و به سطحی از پذیرش برسید که بتوانید به جلو حرکت کنید. گروه‌های درمانی فردی یا گروهی که در آن می‌توانید داستان‌هایی را از افرادی بشنوید که شرایط مشابهی را پشت سر می‌گذارند، می‌توانند در این دوران کمک بزرگی برای شما باشند.

برای رسیدن به پذیرش، گاهی اوقات به کمک و راهنمایی نیاز دارید که بتوانید به سالم‌ترین شیوه ممکن، به سمت جلو حرکت کنید. اگر در حال حاضر درباره درمان مطمئن نیستید، سعی کنید کتاب‌ها و مقالاتی را بخوانید که به شما می‌توانند در این مسیر کمک کنند.‌
پیشنهاد می‌کنیم سری به کلینیک روان شناسی بیا نی نی بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *