1400/07/03

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بارداری و زایمان بارداری و تولد گرمازدگی در دوران بارداری، چند توصیه کارساز

گرمازدگی در دوران بارداری، چند توصیه کارساز

آب و هوای گرم تابستان برخی از افراد را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار می‌دهد و زنان باردار از جمله افرادی هستند که بیش از حد دچار گرما می‌شوند. با گرمازدگی در دوران بارداری و پیشگیری از آن آشنا شوید.

گرمازدگی در دوران بارداری، چند توصیه کارساز

آب و هوای گرم تابستان برخی از افراد را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار می‌دهد و زنان باردار از جمله افرادی هستند که بیش از حد دچار گرما می‌شوند. با گرمازدگی در دوران بارداری و پیشگیری از آن آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • دمای بالا باعث چه می‌شود؟
  • گرمای بیش از حد و تاثیر بر جنین
  • چگونه از گرمازدگی در دوران بارداری پیشگیری کنید؟
  • علائم کم آبی بدن در دوران بارداری چیست؟
  • کم‌آبی شدید در بارداری
  • چگونه از کم‌آبی بدن در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

علائم گرمازدگی شامل گرم شدن پوست، سردرد، سرگیجه، گرفتگی عضلات و حالت تهوع است. زنان بارداری که دمای بدن آن‌ها بالای ۳۹ درجه سانتی‌گراد است، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی، خستگی ناشی از گرما و کم‌آبی بدن قرار دارند.
کم‌آبی بدن، یکی از علل انقباضات براکستون‌هیکس در زنان باردار است و همچنین می‌تواند شیوع سرگیجه و غش را افزایش دهد.
براکستون‌هیکس، سفت شدن رحم است که معمولا فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشد. این انقباضات بیشتر در سه ماهه سوم مشاهده می‌شود، اما ممکن است در سه ماهه دوم هم آن‌ها را احساس کنید.
اگر متوجه بسیاری از این نوع انقباضات شده‌اید، می‌تواند نشانه این موضوع باشد که به درستی هیدراته نشده‌اید.

دمای بالا باعث چه می‌شود؟
اگر یک زن باردار دچار سرگیجه و افتادن شود، این اتفاق می‌تواند عوارض مهم‌تری را از جمله زایمان زودرس یا جدا شدن جفت، ایجاد کند.
این جمله به معنی بی‌تحرک ماندن زنان باردار نیست، بلکه به معنی رعایت احتیاط است. حتی ورزش هم در این دوران مشکلی ندارد.
اگر خانم‌های باردار قرار است مدت‌زمان طولانی در خارج از خانه ورزش کنند، توصیه می کنیم به خوبی هیدراته داشته باشند، لباس‌های گشاد بپوشند و از ماندن در محیط‌های دارای گرما و رطوبت زیاد خودداری کنند.
با این حال، کم‌آبی تنها خطری نیست که با گرم شدن هوا همراه است. تب بالا یا استفاده از وان آب داغ در سه ماهه اول بارداری با تغییراتی در ساختار قلب جنین و نقص لوله عصبی همراه است که می‌تواند منجر به شرایطی مانند «اسپینا بیفیدا» شود.
مطالعه‌ای که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده، نشان داده دمای بالای ناشی از تغییرات آب و هوایی جهانی، ممکن است تعداد نوزادان متولد شده با نقایص قلبی را بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۵ افزایش دهد و بیشترین افزایش در خاورمیانه پیش‌بینی شده است.

گرمازدگی در دوران بارداری، چند توصیه کارساز
گرمای بیش از حد و تاثیر بر جنین
دقیقا مشخص نیست که گرمای بیش از حد چگونه بر رشد جنین تاثیر می‌گذارد، اما مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که ممکن است باعث مرگ سلولی شود یا پروتئین‌های خاصی را که در رشد جنین در سه ماهه اول دخیل هستند، مختل کند.
داشتن دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر و علائم شبیه آنفولانزا برای شما یا جنین خطرناک نیست، اما باید به پزشک خود مراجعه کنید.
زنان باردار خیلی سریع‌تر بیمار می‌شوند، بنابراین باید نسبت به درمان تب در دوران بارداری نسبت به یک فرد سالم معمولی، کمی تهاجمی‌تر عمل کنید.
زنان بارداری که احساس می‌کنند بدنشان بیش از حد داغ شده، باید چنین اقداماتی انجام دهند: به مکان خنک‌تری بروند، آب بنوشد، لباس‌ها گشاد بپوشند، پوستشان را مرطوب کنند و در آب سرد وان بنشینید.
افرادی که استفراغ را تجربه می‌کنند، باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند.

گرمازدگی در دوران بارداری، چند توصیه کارساز
چگونه از گرمازدگی در دوران بارداری پیشگیری کنید؟

  • برای شروع، بسیار مهم است که در داخل خانه و تا حد امکان در جایی که تهویه مطبوع دارد، بمانید.
  • خودتان را هیدراته نگه دارید.
  • اگر مجبورید به بیرون از خانه بروید، آب یا حتی یک نوشیدنی حاوی الکترولیت به همراه داشته باشید.
  • اگر نمی‌خواهید از خانه خارج شوید، نوشیدن آب به تنهایی برای پیشگیری از گرمازدگی اکتفا می‌کند.
  • سعی کنید مدت‌زمان حضور در خارج از خانه را به یک ساعت محدود کنید و استراحت‌های مکرر داشته باشید.
  • تمام تلاش خود را بکنید تا در گرم‌ترین ساعات روز (بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر) از خانه بیرون نروید.
  • ادرار خود را بررسی کنید. اگر رنگ آن تیره است، یعنی به اندازه کافی نوشیدنی نمی‌خورید.
  • اگر بیرون از خانه هستید و احساس سبکی سر یا سرگیجه دارید، هیدراته شوید و در اسرع وقت به جای خنک بروید.
  • اگر دمای هوا بالاتر از ۳۸ درجه است و شما باردارید، واقعا نباید مدت زیادی بیرون از خانه بمانید.

گرمازدگی در دوران بارداری، چند توصیه کارساز
علائم کم آبی بدن در دوران بارداری چیست؟
هنگامی که دچار کم‌آبی می‌شوید، بدن شما علائم خاصی را نشان می‌دهد. مهم این است که بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید.
گرم شدن بیش از حد شما می‌تواند یکی از علائم رایج کم‌آبی بدن باشد. اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، بدن شما ممکن است در تنظیم گرما دچار مشکل شود که این موضوع، شما را مستعد گرمای بیش از حد می‌کند.
ادرار زرد تیره، یکی دیگر از علائم احتیاطی است. ادرار شفاف به این معنی است که بدن شما به خوبی آب‌رسانی می‌کند.

گرم شدن بیش از حد شما می‌تواند یکی از علائم رایج کم‌آبی بدن باشد. اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، بدن شما ممکن است در تنظیم گرما دچار مشکل شود که این موضوع، شما را مستعد گرمای بیش از حد می‌کند.

کم‌آبی خفیف تا متوسط هم می‌تواند این علائم را ایجاد کند:

  • دهان خشک و چسبناک 
  • خواب‌آلودگی
  • احساس تشنگی
  • کاهش نیاز به ادرار کردن
  • سردرد
  • یبوست
  • سرگیجه

اگر این علائم را دارید، آب بنوشید و در صورت امکان استراحت کنید. همچنین ایده خوبی است که با پزشک خود تماس بگیرید و احساس خود را توضیح دهید.

گرمازدگی در دوران بارداری، چند توصیه کارساز
کم‌آبی شدید در بارداری
کم‌آبی خفیف و حتی متوسط معمولا با نوشیدن آب، قابل کنترل و برگشت است. اما کم‌آبی شدید، به ویژه در دوران بارداری، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
علائم کم‌آبی شدید عبارتند از: 

  • تشنگی شدید در بارداری
  • خشکی بیش از حد دهان، پوست و غشاهای مخاطی
  • تحریک‌پذیری و گیجی
  • ادرار کم یا ادرار نداشتن
  • ادرار بسیار تیره
  • چشم‌های گود رفته
  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون پایین
  • همچنین به پوست خود دقت کنید. اگر پوست شما خشک و چروکیده شود، دارای خاصیت ارتجاعی نباشد، می‌تواند به این معنی باشد که دچار کم‌آبی شده‌اید.

در صورت وجود هر یک از این علائم، بلافاصله به مراقبت های پزشکی احتیاج دارید.

گرمازدگی در دوران بارداری، چند توصیه کارساز
چگونه از کم‌آبی بدن در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

  • جلوگیری از کم‌آبی کار سختی نیست. بهترین راه، حفظ هیدراته مناسب در دوران بارداری و بعد از آن نوشیدن مقدار زیادی آب است. سعی کنید روزانه حداقل هشت تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.
  • اگر حالت تهوع صبحگاهی دارید که باعث استفراغ شما می‌شود، زمانی که احساس تهوع ندارید، مایعات فراوان بنوشید.
  • در موارد بیماری شدید بیماری صبحگاهی با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف کافئین در بارداری خودداری کنید که می‌تواند نیاز شما به ادرار کردن را افزایش دهد. آب، نوشیدنی ایده‌آل است، اما می‌توانید شیر، آب میوه‌های طبیعی و سوپ هم مصرف کنید.
  • مراقب هر گونه فعالیتی که باعث گرم شدن بیش از حد می‌شود مانند ورزش کردن باشید.

به متخصصان زنان و زایمان کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code