1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

گرگرفتگی بعد از زایمان چیست؟

گرگرفتگی بعد از زایمان چیست؟

گرگرفتگی بعد از زایمان چیست؟

احساس گرما زیاد گاهی اوقات به عنوان گرگرفتگی شناخته می‌شود و به طور ناگهانی ظاهر می‌شود. آنها معمولاً در هفته‌های پس از تولد نوزاد شما اتفاق می‌افتند. این نیز می‌تواند با قرمزی در آن نواحی همراه باشد. به گرگرفتگی در شب عرق شب می‌گویند. این زمانی است که در وسط خواب بیدار می‌شوید و احساس می‌کنید که عرق شما گرم و مرطوب است.

علت گرگرفتگی بعد از زایمان چیست؟

ممکن است مدتی طول بکشد تا هورمون‌های شما به سطح قبل از بارداری خود بازگردند و این نوسان می‌تواند منجر به گرگرفتگی شود. کاهش استروژن به دلیل عدم تخمک گذاری در دوران پس از زایمان و یائسگی و تولید یا عدم تولید استروژن توسط تخمدان‌ها بر ناحیه خاصی از مغز موسوم به منطقه تنظیم حرارتی تأثیر می‌گذارد. نتیجه این امر یک پنجره بسیار باریک است که دمای قابل تحمل برای زنان و گرگرفتگی قابل توجه در روز و شب ممکن است رخ دهد. 

گرگرفتگی‌های بعد از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

دوره پس از زایمان معمولاً حدود شش هفته یا بیشتر پس از زایمان به طول می‌انجامد که طی آن بسیاری از علائم بعد از زایمان از جمله گرگرفتگی ایجاد شود. تا زمانی که این اتفاق نیفتد استروژن (که معمولاً در حین تخمک گذاری در سطوح بالا تولید می‌شود) بسیار کم است. هنگامی که تولید استروژن با تخمک گذاری و قاعدگی منظم از سر گرفته می‌شود گرگرفتگی هورمونی و تعریق شبانه به طور معمول برطرف می‌شود.

گرگرفتگی بعد از زایمان و شیردهی به چه صورت است؟

در دوران بارداری بدن شما شروع به تولید پرولاکتین می‌کند تا رشد بافت پستانی را در انتظار شیردهی تحریک کند. پروژسترون و استروژن موجود در دوران بارداری تولید شیر را متوقف می‌کند اما با کاهش سطح هورمون‌ها پس از زایمان بدن می‌تواند تولید شیر را آغاز کند. وقتی این اتفاق می‌افتد دمای بدن شما حدود نیم درجه افزایش می‌یابد و باعث گرگرفتگی می‌شود. حتی اگر از شیر مادر تغذیه نمی‌کنید بدن شما همچنان پرولاکتین تولید می‌کند.

گرگرفتگی‌های پس از زایمان را چگونه مدیریت کنیم؟

گرگرفتگی‌های بعد از زایمان به طور طبیعی با تنظیم سطح هورمون و مایعات از بین می‌روند. با این حال برخورد با علائم تا آن زمان می‌تواند ناراحت کننده باشد. در اینجا چند کار وجود دارد که می‌توانید برای تسکین گرگرفتگی و تعریق شبانه پس از زایمان انجام دهید.
 

 آرام باشید:

این زمان مناسبی برای استفاده از کولر گازی یا فن است. همچنین می‌توانید پنجره‌ای را باز بگذارید تا نسیمی خنک وارد شود. همچنین پوشیدن لباس‌های جذب کننده رطوبت مانند پنبه و سایر الیاف طبیعی می‌تواند مفید باشد.

 آب بنوشید:

تمام این تعریق همراه با از دست دادن مایعات بدن می‌تواند باعث کم آبی بدن شما شود. برای شما مهم است که آب زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید. نوشیدن آب علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا بدن خود را خنک نگه دارید و در دوران شیردهی نیز حیاتی است.

 از غذاهای تند اجتناب کنید:

برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند علائم گرگرفتگی و تعریق شبانه را بدتر کنند. علائم خود را پیگیری کنید تا ببینید آیا غذاهایی گرگرفتگی شما را تحریک می‌کند یا خیر، سپس تمام تلاش خود را برای اجتناب از آنها انجام دهید. غذاهای محرک رایج عبارتند از:

  •  کافئین
  •  الکل
  •  غذاهای ادویه دار
  •  وعده‌های غذایی بزرگ
  •  غذاهای داغ یا مایعات

 استرس را مدیریت کنید و خواب را بهبود بخشید:
استرس و اضطراب همچنین می‌توانند باعث گرگرفتگی شوند. با این حال تکنیک‌های ساده آرامش بخش ممکن است بتوانند به شما کمک کنند. از آنجا که استرس ناشی از خواب ناکافی ممکن است باعث تعریق شبانه شود خواب کافی برای شما مهم است. استفاده از تکنیک‌های آرام سازی قبل از خواب ممکن است کمک کند. به عنوان مثال یوگا هنگام بهبود گرگرفتگی خواب را بهبود می‌بخشد.

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

گرگرفتگی و تعریق شبانه به طور طبیعی کاهش می‌یابد زیرا هورمون‌های بدن تنظیم می‌شوند. در صورت داشتن علائم زیر همراه با تعریق شبانه باید با پزشک خود تماس بگیرید:
– تب
– لرز
– کاهش وزن بدون دلیل
– سرفه 
– درد قفسه سینه
– سردرد مداوم
– تنگی نفس
– توده دردناک در سینه‌ها
– درد رحم در قسمت تحتانی شکم
– ترشحات بدبو واژن
– درد هنگام ادرار کردن
– از دست دادن اشتها
– اضطراب و مشکلات عاطفی
– علائم افسردگی

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *