توجه به پارچه لباس و همچنین نحوه شستشوی آن می‌تواند به کاهش سوزش پوست و تشدید اگزما کمک کند.
نحوه شستن لباس‌ها به اندازه مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده مهم است. با پیروی از این راهکار‌ها به محافظت از پوست خود در برابر شعله ور شدن حساسیت پوست کمک کنید.
برای بسیاری از ما، شستن لباس‌ها به‌طور خودکار انجام می‌شود و آن را به‌عنوان یک کار ساده در کنار فهرست کارهایمان در نظر می‌گیریم. اما اگر اگزما را مدیریت می‌کنید، ممکن است بخواهید کمی فکر کنید که چگونه لباس‌های خود را بشویید و از چه موادی برای این کار استفاده می‌کنید.
جفری ام. کوهن، متخصص پوست و استادیار دانشکده پزشکی ییل در نیوهیون، می‌گوید: «محصولات لباس‌شویی اشتباه می‌تواند یک کابوس واقعی برای کسی که اگزما دارد، باشد. دکتر کوهن می‌گوید: «برخی از محصولات لباس‌شویی دارای مواد شیمیایی هستند که می‌توانند برای پوست تحریک‌کننده باشند و هرگونه تحریک پوستی می‌تواند باعث اگزما شود.» به گفته انجمن ملی اگزما، این می‌تواند منجر به خارش، سوزش، قرمزی و سایر علائم شود.
پیتر لیو، MD، متخصص پوست، یکی از بنیانگذاران مرکز اگزما یکپارچه شیکاگو و یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی اگزما، می‌گوید در حالی که محصولات لباس‌شویی ممکن است بزرگ‌ترین محرک اگزما نباشند، اما عوامل بالقوه آن‌ها هستند. وقتی سعی می‌کنیم پوست تحریک شده را آرام کنیم، هر ذره می‌تواند کمک کند. دکتر لیو می‌گوید اغلب ارزش دارد که محصولات لباس‌شویی بهتر و ملایم تری اتفاده کنید.
پوست هر کس متفاوت است، بنابراین یک محرک برای شما ممکن است هیچ تاثیری روی شخص دیگری نداشته باشد. ممکن است کمی آزمون و خطا لازم باشد تا بدانید چه چیزی برای پوست شما بهتر است.
این مراحل را دنبال کنید تا مطمئن شوید که لباس‌های خود را به روشی مناسب برای اگزما می‌شویید.
۱. شوینده‌های معطر مصرف نکنید
کوهن می‌گوید: «به طور کلی، افراد مبتلا به اگزما باید از هر چیزی که معطر است، اجتناب کنند و این شامل مواد شوینده، نرم‌کننده‌های پارچه هم هست». حتی اگر آن‌ها ارگانیک یا طبیعی باشند، عطر‌ها می‌توانند باعث اگزما شوند. مهم است که به دنبال محصولی باشید که «بدون عطر» باشد. برخی از محصولات می‌گویند «بدون عطر» که واقعا «بدون عطر» نیست، زیرا برخی از محصولات «بدون عطر» حاوی عطر‌هایی برای پوشاندن بوی مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده هستند.
بدون بو بودن مواد شوینده دلیل نمیشود که آن‌ها معطر نیستند. کوهن می‌افزاید: «تشخیص آن برای مردم بسیار چالش‌برانگیز است، زیرا خود مواد شوینده معمولاً هیچ عطری ندارند، بنابراین مهم است که از این تمایز آگاه باشید.
موارد دیگری که باید به آن‌ها توجه کنید، رنگ‌ها هستند که ممکن است برای پوست مستعد اگزما مشکل‌ساز باشند و همچنین کلمه «هیپوآلرژیک» است. «اکنون تعدادی از محصولات وجود دارد که به عنوان «کم حساسیت‌زا» شناخته می‌شوند، اما این در واقع یک اصطلاح استاندارد نیست و شرکت‌ها می‌توانند بدون اثبات چیزی از آن استفاده کنند، بنابراین ما باید مراقب این نام باشیم، زیرا ممکن است گمراه‌کننده باشد.
۲. همیشه لباس‌های جدید را قبل از پوشیدن بشوئید
لیو می‌گوید: «بسیاری از محصولات جدید لباس دارای اسپری‌های تکمیلی و مواد شیمیایی هستند که می‌توانند بسیار تحریک‌کننده باشند.
برخی از این مواد شیمیایی ممکن است در وب سایت‌های تولید کنندگان ذکر نشده باشند. تحقیقات منتشر شده در مورد این موضوع وجود ندارد، اما دانشمندان دانشگاه استکهلم در سوئد ۶۰ لباس جدید را آزمایش کردند و حدود ۱۰۰ ماده شیمیایی را روی لباس شناسایی کردند که می‌تواند برای پوست تحریک‌کننده باشد. سازندگان این مواد شیمیایی را فاش نکردند.
لیو می‌گوید: با شستن لباس‌های جدید با چرخه دوبار آبکشی قبل از پوشیدن، ایمن میشوید. او به یاد می‌آورد: «موردی دارم که هرگز فراموش نمی‌کنم – مرد جوانی در قسمت‌های مختلف بدنش جوش‌های شدید و خارش‌داری ایجاد کرد که نمی‌توانستم آن را کنترل کنم». ما آزمایش پچ انجام دادیم و متوجه شدیم که او به فرمالدئید که گاهی در لباس‌های «بدون چروک» استفاده می‌شود، حساسیت دارد و او این لباس‌های دویدن جدید را پوشیده بود. وقتی از شر آن خلاص شدیم، پوستش کاملاً پاک شد.»
۳. لباس‌های خود را زیاد صابون نزنید
بنیاد اگزما توصیه می‌کند فقط از مقدار ماده شوینده پیشنهادی روی برچسب استفاده کنید – یا کمتر – تا باقیمانده صابون روی لباس باقی نماند. به طور کلی بهتر است از محصولات همانطور که برچسب توصیه می‌کند استفاده کنید.
۴. ماشین را بیش از حد پر نکنید
بارگیری لباسشویی با مقدار مناسب لباس به این معنی است که مواد شوینده لباسشویی به درستی حل می‌شود. لیو می‌گوید: «پیروی از دستورالعمل‌های سازنده برای لوازم خانگی خود همیشه ایده خوبی است. چرا؟ چون پر کردن بیش از حد دستگاه می‌تواند باعث میشود مواد شوینده روی لباس باقی بماند و لباس‌ها خوب شسته نشوند.
۵. اجازه دهید چرخه شستشو اجرا شود
مهم است که اجازه دهید مواد شوینده از لباس‌هایتان کاملا شسته شود تا از تماس با پوستتان جلوگیری شود. حتی ممکن است بخواهید لباس‌های خود را دوبار آبکشی کنید. لیو می‌گوید: «من فکر می‌کنم شستشوی دوبار می‌تواند برای برخی مفید باشد و ارزش امتحان کردن را دارد.
گفته می‌شود، اگر اگزما تشدید نشد می‌توانید از این مرحله رد شوید. لیو می‌افزاید: «وقتی همه چیز با پوست خوب پیش می‌رود، بسیاری از خانواده‌ها نیازی به شستشوی مضاعف ندارند، اگرچه برخی این کار را همیشه انجام می‌دهند. پس تا زمانی که از شوینده مناسب استفاده می‌شود، نیازی به شستشوی مضاعف نیست.
۶. هنگام شستن لباس‌ها مراقب باشید
اگر لباس‌ها را با دست می‌شویید، مطمئن شوید که مواد شوینده در آب حل شود و خوب آبکشی میشود. لیو می‌گوید به این دلیل است که شوینده‌ها از هر نوعی که باشند طبیعتاً برای پوست تحریک‌کننده هستند. مواد شوینده با کمک به تجزیه روغن و تسهیل مخلوط شدن آن با آب کار می‌کنند. لیو توضیح می‌دهد که پوست ما روغن‌هایی به نام لیپید روی سطح دارد که بسیار مهم هستند، و مواد شوینده می‌توانند این روغن‌ها را از بین ببرند و به پوست آسیب برسانند.
به همین دلیل، از مقدار مواد شوینده که در برچسب محصول خود مشخص شده است (و نه بیشتر) استفاده کنید. لیو می‌گوید، همچنین هنگام استفاده از صابون یا مواد شوینده از هر نوعی، مانند هنگام شستن لباس‌ها یا شستن ظرف ها، دستکش بپوشید.
۷. از مواد نرم کننده لباس صرف نظر کنید
کوهن می‌گوید: «مواد نرم‌کننده تقریباً همیشه معطر هستند، که می‌تواند باعث اگزما شود. کوهن می‌افزاید: «علاوه بر این، این محصولات مواد شیمیایی بیشتری دارند که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.
لیو می‌گوید نرم‌کننده‌های پارچه ممکن است حاوی متیل ایزوتیازولینون باشند، یک آلرژن رایج که می‌تواند برای پوست دردسر واقعی ایجاد کند.
یک مطالعه قبلی نشان داد که نرم‌کننده‌های پارچه به برخی از افراد دارای پوست خشک کمک می‌کنند، زیرا لباس‌ها را هنگام لمس نرم می‌کنند (در نتیجه اصطکاک کمتری روی پوست ایجاد می‌کنند). به جای رفتن به مسیر نرم‌کننده، به خرید لباس‌های ساخته شده از پارچه‌های نرم‌تر فکر کنید.
هر ماده شوینده‌ای را که انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که توجه به آنچه برای شما و پوست شما کار می‌کند مهم است.
این در مورد پارچه لباس نیز صدق می‌کند. کوهن می‌گوید: «به طور کلی، پارچه‌های نرم‌تر مانند پنبه که روی پوست ملایم هستند، برای افراد مبتلا به اگزما راحت‌تر خواهند بود، در حالی که بیشتر افراد مبتلا به اگزما لباس‌های پشمی یا لباس‌های خشن را تحریک‌کننده می‌دانند، بنابراین توصیه می‌شود از آن‌ها اجتناب کنید.» آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می‌کند از پارچه‌های مصنوعی مانند پلی استر دوری کنید که ممکن است باعث تشدید اگزما شود.