شنا کردن یک ورزش عالی برای کاهش وزن و تناسب و علاوه‌بر‌این، یک فعالیت بدنی بسیار مفرح و جذاب است. محبوبیت این ورزش در تابستان چند برابر می‌شود و همه به سراغ استخر‌ها می‌روند تا تنی به آب بزنند و از این فرصت برای کالری‌سوزی، تفریح و گذراندن تابستان استفاده کنند. اگر بعد از شنا دچار مشکلاتی مثل خشکی پوست و مو می‌شوید. 
 شنا کردن یک ورزش عالی برای کاهش وزن و تناسب و علاوه‌بر‌این، یک فعالیت بدنی بسیار مفرح و جذاب است. محبوبیت این ورزش در تابستان چند برابر می‌شود و همه به سراغ استخر‌ها می‌روند تا تنی به آب بزنند و از این فرصت برای کالری‌سوزی، تفریح و گذراندن تابستان استفاده کنند. اگر بعد از شنا دچار مشکلاتی مثل خشکی پوست و مو می‌شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا راه حل این مشکل را پیدا کنید.

شنا کردن چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟

شنا کردن یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های بدنی است. این ورزش آسیب بسیار کمی به مفاصل وارد می‌کند و تمام اندام‌های بدن را تقویت می‌کند. در واقع یک تمرین فول‌بادی یا تمام بدن است که بیشتر عضلات بدن شما را به کار می‌گیرد. علاوه بر تقویت عضلات، این ورزش برای افزایش توان قلبی عروقی بسیار مفید است و کمک می‌کند تا قلبی سالم‌تر داشته باشید و بهتر نفس بکشید.

شنا کردن یک فعالیت تفریحی تابستانی، نه‌تن‌ها برای بزرگسالان بلکه برای بچه‌ها است. این فعالیت جذاب، برای سلامت جسم و روح و تغییر حال‌وهوای افراد، مفید است. اما اگر تا به حال شنا کردن را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید که برای پوست و مو چندان مناسب نیست.

شنا کردن خصوصا در استخر‌های عمومی می‌تواند پوست و موی شما را به‌شدت خشک کند. از جمله آسیب‌های شنا کردن برای پوست و مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* کلر و آب شور استخر هر دو باعث خشک شدن مو می‌شوند. این خشکی مشکلاتی مثل موخوره ایجاد می‌کند. مو در آب استخر بسیار شکننده می‌شود. یکی دیگر از مشکلاتی که آب استخر برای مو ایجاد می‌کند، از بین بردن رنگ آن است. کسانی که مو‌های خود را با رنگ روشن رنگ کرده باشند احتمالا متوجه شده‌اند که بعد از حضور در استخر، موی آن‌ها به رنگ سبز تغییر رنگ می‌دهد.
* کلر موجود در آب استخر روی پوست هم تاثیر منفی دارد. یکی از مهم‌ترین اثرات آن خشکی پوست است. آب استخر چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و منافذ آن را باز می‌کند. این چربی طبیعی بدن است که پوست را مرطوب و سالم نگه می‌دارد. مواجهه‌ی زیاد با کلر می‌تواند آن را خشک کند و باعث ایجاد التهاب و خارش شود.
* قرار داشتن در معرض کلر برای مدت‌های طولانی مثلا چند سال، می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود و سلامت آن را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد.
* وقتی برای مدت طولانی با کلر در تماس باشید ممکن است انواع راش‌ها و بثورات پوستی را هم تجربه کنید. بعضی از افراد بعد از استخر تکه‌هایی قرمز و ملتهبی روی پوست خود مشاهده می‌کنند که در صورت التهاب بیشتر می‌تواند به تاول زدن منجر شود.
* وقتی کلر آب بیشتر از حد مورد نیاز باشد، در برخی افراد باعث سوختن پوست صورت می‌شود. قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی ماده‌ی شیمیایی می‌تواند تاول‌های دردناک ایجاد کند.

اما فوایدی که این ورزش دارد، بسیار بیشتر از آسیب‌های آن است. علاوه‌بر‌این، راه حل‌هایی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید آسیب‌های پوست و مو که بر اثر شنا کردن ایجاد می‌شوند به حداقل برسانید.

مراقبت از مو موقع شنا کردن

برای این که مو‌های شما بعد از شنا خشک نشود به این نکات توجه کنید:

۱. استفاده از کلاه شنا

یکی از موثرترین روش‌ها برای حفاظت از مو در برابر آثار مخرب کلر و آب شور این است که تا جایی که امکان دارد، میزان تماس مو با این مواد مضر را کاهش دهید. راحت‌ترین راه، پوشیدن کلاه مخصوص شنا است. باید از کلاهی استفاده کنید که کاملا اندازه‌ی سر باشد.

بهترین کلاه‌های شنا، کلاه‌هایی هستند که از جنس سیلیکون یا لاتکس ساخته می‌شوند. این کلاه‌ها در برابر آب مقاوم‌اند و نسبت به جنس لاکرا و پلی‌استر بهتر می‌توانند از مو در برابر آسیب کلر و آب شور حفاظت کنند. کلاه‌هایی از جنس لاکرا و پلی‌استر، ضدآب نیستند و آب از آن‌ها عبور می‌کند. این کلاه‌ها فقط برای جمع کردن مو زیر کلاه مناسب‌اند.

۲. آب‌رسانی به مو قبل از شنا

قبل از اینکه وارد استخر شوید، لازم است که مو را حسابی آبرسانی کنید. برای این منظور می‌توانید از آب بدون مواد شیمیایی، روغن‌های مخصوص مو استفاده کنید. وقتی موی شما اول از همه آب و روغن‌های مفید را جذب کند، مقدار جذب کلر و آب شور توسط مو‌ها به حداقل می‌رسد.

۳. شستن مو بلافاصله بعد از شنا

هر چقدر مو‌های شما بیشتر در معرض کلر و آب شور باقی بماند، آسیب بیشتری می‌بیند. برای به حداقل رساندن این آسیب، بلافاصله بعد از بیرون آمدن از آب، مو‌های خود را بشویید. بیشتر استخر‌ها دوش هم دارند تا بلافاصله مو‌ها و بدن خود را بشویید.

اکر در استخری که می‌روید دوش نیست، وقتی به خانه رسیدید، اولین کاری که انجام می‌دهید دوش گرفتن و تمیز کردن مو‌ها باشد.

۴. اضافه کردن محصولات آبرسان به روتین مراقبت از مو

حتی با وجود این پیش‌بینی‌ها، مو‌های شما به مراقبت بیشتر نیاز دارد. برای پیشگیری از خشک شدن موها، حتی در روز‌هایی که به استخر نمی‌روید، محصولات آبرسان را به روتین مراقبت از مو اضافه کنید. این محصولات شامل روغن‌های مو، نرم‌کننده‌های بدون نیاز به آبکشی، سرم‌های مو و انواع ماسک موی آبرسان است.

اگر مو‌های خود را رنگ کرده‌اید برای شستن مو از شامپو‌های مخصوص مو‌های رنگ‌شده که رنگ موی سر را حفظ می‌کنند استفاده کنید. قبل از آب کشیدن مو اجازه دهید که شامپو برای مدتی روی مو‌ها باقی بماند.

مراقبت از پوست موقع شنا کردن

پوست صورت و بدن وقتی برای مدت طولانی در معرض مواد شیمیایی مثل کلر قرار بگیرد، خشک می‌شود. خشکی پوست می‌تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. برای پیشگیری از خشکی پوست در استخر، این نکات را به خاطر داشته باشید:

۱. آماده کردن پوست با کرم محافظ

کلر برای ضدعفونی کردن و جلوگیری از افزایش و گسترش بیماری‌های باکتریایی، ویروسی و تک‌یاخته‌ای به استخر‌های شنا اضافه می‌شود. این ماده به خاطر ماهیت تهاجمی که دارد، باعث مشکلاتی مثل خشکی، قرمزی، خارش و سوزش پوست می‌شود.

برای جلوگیری از این خارش و قرمزی ناراحت‌کننده، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که قبل از رفتن به استخر، پوست خود را با یک کرم محافظ آماده کنید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی گلیسیرین، روغن یا وازلین در ترکیبات خود هستند. این مواد تشکیل‌دهنده می‌توانند بین کلر و پوست لطیف شما، یک سد محکم ایجاد کنند که مانع از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست می‌شود.

البته توجه کنید که همه‌ی استخر‌ها اجازه‌ی استفاده از مرطوب‌کننده‌ها را به شناگران نمی‌دهند، زیرا ممکن است با مواد شیمیایی ضدعفونی کننده تداخل داشته باشند. قبل از پوشاندن پوست با این محصولات، قوانین استخری که می‌روید بررسی کنید.

۲. دوش گرفتن و آبرسانی بلافاصله بعد از خروج از استخر

طبق قوانین استخرها، قبل از اینکه وارد استخر شوید باید دوش بگیرید. بعضی از افراد بعد از خروج از استخر صبر می‌کنند تا به خانه برسند و بعد بدنشان را می‌شویند. با این کار، پوست شما برای مدت بیشتری در معرض کلر قرار می‌گیرد و احتمال آسیب‌دیدن آن بیشتر می‌شود.

بلافاصله بعد از خروج از استخر، بدنتان را بشویید. اجازه ندهید که کلر برای مدت طولانی روی پوست بماند. آب تمیز، چه گرم باشد چه سرد، بهترین درمان برای جلوگیری از خشک پوست بعد از استخر است.

در این مرحله می‌توانید از شامپو‌های ملایم و آبرسان برای شستن بدن استفاده کنید تا pH پوست به تعادل برسد. بعد از دوش گرفتن حتما از لوسیون‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت از دست‌رفته‌ی پوست دوباره به آن برگردد.

۳. خشک نشدن در معرض هوا

بعضی از افراد دوست دارند بعد از استخر و دوش گرفتن، اجازه دهند که رطوبت پوست با وزش باد یا تابش آفتاب خشک شود. این روش برای پوست شما مناسب نیست. خشک شدن بدن در معرض باد و آفتاب باعث خشکی بیشتر آن می‌شود. بهتر است از حوله‌های نخی برای خشک کردن بدن استفاده کنید.

اگر در ساحل شنا می‌کنید و می‌خواهید از آفتاب استفاده کنید، بعد از خشک کردن بدن و استفاده از کرم ضدآفتاب می‌توانید دوباره به ساحل بروید و از آن لذت ببرید.

با رعایت این نکات می‌توانید از این ورزش مفرح و لذت‌بخش استفاده کنید بدون اینکه نگران خشک شدن پوست و مو باشید.