خراسان/ یک نقاشی ساده می‌تواند نگاهی اجمالی به جهان بینی کودک، نقش او در خانواده و روابطش با دیگر اعضای خانواده و البته اعتماد به نفس او داشته باشد. نقاشی همچنین می‌تواند میزان استحکام خانواده را نشان دهد که بسیار مهم است. کودکان ابزار نقاشی را به طور تصادفی انتخاب نمی‌کنند، این انتخاب، خلق و خوی شخصیتی آن‌ها را نشان می‌دهد. تحلیل دو نقاشی را در ادامه بخوانید، شاید بعضی بخش هایش شبیه نقاشی‌های فرزند شما باشد. هرچند روانکاوی یک نقاشی کودکانه نیاز به تخصص دارد اما مطالعه این مطالب خالی از لطف نیست. امیدواریم در فرصت‌های بعدی نقاشی فرزند شما را تحلیل کنیم.
 
 آنالیز نقاشی دنیز خانم ۵ ساله

۱- دنیز خانم دختری شاد، پرانرژی و باهوش محیطی و اجتماعی بسیار بالاست و اعتماد به نفس بالایی دارد. همچنین پدر و مادرش را خیلی دوست دارد و علاقه زیادی هم به خاله‌اش دارد، حتی خواهان آن است که روزهای بیشتری، خاله‌اش به خانه آن‌ها بیاید.
۲- همانند بیشتر نقاشی‌های کودکان یکی از نمادهای مهم و موجود در این نقاشی، «خانه» است، محیطی امن که کودک در آن احساس آرامش می‌کند. در ضمن، حضور پررنگ پدر در خانه مشهود است.
۳- رنگ و جزئیات طراحی شده در خانه ترسیم شده در این نقاشی، انتظارات دنیزجان از این محیط امن را به ما نشان می‌دهد. رنگ زرد مبین حضور پررنگ پدر در خانه و زندگی دخترش است. البته دنیزخانم خواهان حضور پررنگ‌تر پدر در خانه است تا وقت بیشتری را   با او بگذراند. رنگ نارنجی، بیانگر این است که رابطه خوبی با خاله‌اش دارد و دوست دارد که زمان‌های بیشتری را در کنارش باشد. رنگ قرمز هم نشان‌دهنده انرژی زیاد دنیز جان است که دوست دارد این انرژی هیجانی‌اش به روش‌هایی تخلیه شود.
۴- پنجره‌های کوچکی که برای خانه کشیده شده، ارتباط محدود کودک با دنیای بیرون را نشان داده که لازم است مورد توجه والدین قرار گیرد.
۵- آب سرچشمه حیات و زندگی است و وجود استخر در این نقاشی به عنوان یکی از نیازهای مدرن زندگی بشر، به خوبی به روز بودن اندیشه‌های کودک را مطرح می‌‌کند.
۶- وجود درخت در این نقاشی، پویایی و سرزندگی را نشان می‌دهد. همچنین نیاز به تفریح سالم و بازی، اهمیت بالایی در نظر دنیز خانم دارد.
۷- در بالای نقاشی، سمت چپ، به احتمال زیاد یا یکی از والدین، یک نفر از دوستان یا خود نقاش، کشیده شده است که چون مشخص نیست، نمی توان درباره اش اظهار نظر کرد اما هرکه هست برای دنیزجان، فرد محترم و محبوبی است.
۸- نیاز به خوراکی‌های خوشمزه به عنوان سر منشأ و پایه ادامه زندگی معمول و مرسوم، در این نقاشی به شکل مطلوبی مورد تاکید قرار گرفته است.

توصیه‌هایی به والدین دنیز خانم
پیوند با انسان‌ها و ارتباط برقرار کردن و نیاز به توجه و تایید دنیز خانم از طرف پدر و مادر با توجه به این نقاشی، بسیار پررنگ است. اگر دقت کنیم اندازه ماسک بهداشتی در وسط نقاشی در مقایسه با دیگر عوامل و اجزای موجود در نقاشی، بسیار بزرگ تر از حد معمول نشان داده شده است که این مقوله اندازه بالا و اهمیت رعایت بهداشت را در شرایط فعلی از دیدگاه دنیز خانم نشان می‌دهد و حاکی از این است که نیازها را به خوبی تشخیص می‌دهد و خود را با آن تطبیق داده است.
 
 
 آنالیز نقاشی آقا امیرعباس ۳ ساله

۱- او پسری پرانرژی، مهربان، احساساتی، باهوش محیطی و عاطفی بالا، برون‌گرا، با آرزوهای بزرگ در ذهنش است. پدر و مادر را خیلی دوست دارد و می خواهد آزادی عمل بیشتری داشته باشد.
۲- دنیای نقاشی مرزهای عاطفی، احساسی و منطق را بیان می‌کند. آن چه افراد نمی‌توانند یا نمی‌خواهند با کلام به دیگران منتقل کنند، از طریق نقاشی و ابزار آن بیان می‌کنند. از آن جا ‌که تعداد رنگ‌های به کار رفته در نقاشی آقا امیر عباس زیاد است، نشانگر، سازگاری‌اش با محیط اطراف خویش است.
۳- رنگ آبی به کار رفته در نقاشی نماد مادر و نشان دهنده عشق و علاقه به مادر است. رنگ زرد، نماد پدر و مبین قدرت و اقتدار و علاقه به پدر است اما کمبود رنگ زرد در صفحه باید با اندیشه‌های مردانه از سمت پدر در خانه تقویت شود که نیازمند تایید، توجه و بازی بیشتر او با پدرش است.
۴- رنگ قرمز و بنفش، نشانگر انرژی زیاد و علاقه به محبت بیشتر و کانون توجه بودن را به والدین گوشزد می‌کند. با این حال، بیشترین مقدار رنگ استفاده شده در نقاشی به قهوه‌ای اختصاص داده شده و قهوه‌ای روشن، نماد داشتن احساس امنیت و اعتماد و قهوه‌ای تیره نماد خستگی و اضطراب است.
۵- به دلیل این‌که بخش زیادی از صفحه در تصرف رنگ‌هاست ، می‌توان گفت خلأ عاطفی  کمی در کودک وجود دارد. در توضیحات نقاشی‌اش که والدینش برای ما فرستاده‌اند، از پرنده‌ها صحبت کرده که بیان کننده آرزوهای بزرگ در ذهنش است.
توصیه‌هایی به والدین آقا امیرعباس
پدر و مادر گرامی باید در محیط خانواده زمان بیشتری را برای آموزش، نقاشی کشیدن و بالا بردن دامنه لغات و قصه‌گویی امیرعباس بگذارند و این‌که حضور پدر در خانه باید پررنگ تر باشد به همراه مسئولیت دادن و بلافاصله تایید و تشویق کارهای خوب کودک.