1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا رشد نوزادان سزارین شده در سال اول کمتر از نوزادان طبیعی است؟

آیا رشد نوزادان سزارین شده در سال اول کمتر از نوزادان طبیعی است؟

آیا رشد نوزادان سزارین شده در سال اول کمتر از نوزادان طبیعی است؟

آمار نشان میدهد که سزارین های انجام شده در سطح جهان هر ساله در حال افزایش است. ترس از درد و باورهای غلط مبنی بر اینکه سزارین برای کودک بی خطر است و راحت تر است، تنها برخی از دلایلی است که زنان ممکن است برای انجام آن عمل کنند. اما وجود این موارد البته خطراتی نیز دارد. به نظر می رسد برش های سزارین در رشد کودک بین چهار تا ۱۲ ماهگی در مقایسه با نوزادانی که به طور طبیعی متولد می شوند تأثیر منفی بگذارد.

نوزادانی که از طریق سزارین برنامه ریزی شده متولد شده اند در چهار ماهگی نمره ضعیف تری در هر پنج منطقه رشد دارند. بیشترین تفاوت در مهارتهای حرکتی ظریف مشاهده شد. در حالی که کمترین تفاوت در ارتباط با نوزادان واژن متولد شده گزارش شد. با این حال در سن ۱۲ ماهگی، این تفاوت ها برای همه مهارت های حرکتی به شدت ناخوشایند (مانند اینکه آیا کودک می تواند با حمایت یا بدون حمایت راه برود) که در نوزادان متولد شده از طریق واژن بهتر است، کاهش می یابد. نوزادانی که با سزارین برنامه ریزی شده متولد می شوند احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی پس از تولد و چاقی، آسم و دیابت در کودکان افزایش می یابد. اما یک مشکل هنگام مطالعه رشد کودک این است که بسیاری از عوامل مانند زمان انجام آزمایشات و سن و وزن مادر می توانند نتایج را تحت تأثیر قرار دهند. در گروه متولد شده از طریق واژن، آزمایشات دو روز بعد در آزمایش چهار ماهه و سه روز بعد در تست ۱۲ ماهه انجام شد. به همین ترتیب ما باید در مطالعه خود را با این شرایط تنظیم کنیم. این اختلاف بین گروه ها را کاهش داد .به خصوص در ۱۲ ماهگی.

رشدمغز در کودکان چگونه است؟

سزارین نحوه تغییر گردش خون و تنفس کودک در خارج از رحم مادر را تغییر می دهد. نوزادانی که از طریق سزارین متولد می شوند تحت فشار یا استرس زایمان واژن قرار نمی گیرند. این استرس به کودک کمک می کند تا گردش خون و تنفس خود را در خارج از رحم تطبیق دهد. همچنین به نظر می رسد زایمان واژینال از طریق فرآیند متیلاسیون DNA ژن های کودک را برنامه ریزی می کند. DNA متیلاسیون بخشی از سیستم است که هدایت می کند کدام ژن ها در بدن “روشن” و “خاموش” هستند. محققان هنوز نمی دانند که چرا این فرآیند در سزارین به همان روشی انجام نمی شود. همچنین کودک در حین سزارین با فلور باکتریایی طبیعی مادر قرارداد ندارد.

در سالهای اخیر نشان داده شده است که باکتریهای روده از طریق به اصطلاح “محور روده مغز” بر رشد و همچنین رفتار تأثیر می گذارند. روش تولد می تواند بر رشد اولیه مغز تأثیر بگذارد، عوامل دیگری مانند ژنتیک، تغذیه و تجارب کودک نیز تأثیر دارند. حتی زمان انجام برنامه های سزارین نیز بسیار مهم است. این عمل ها معمولاً ده تا ۱۴ روز قبل از موعد مقرر انجام می شود تا زنان خود به خود زایمان نکنند.  مادرانی که به دلایل پزشکی به سزارین احتیاج دارند نباید نگران باشند زیرا این موارد برای محافظت از سلامتی آنها و سلامت فرزندشان انجام می شود. همچنین لازم به یادآوری است که بسیاری از عوامل بر رشد تأثیر می گذارند از جمله تغذیه، تجربیات دوران کودکی و ژنتیک – که همه در کمک به نوزادان برای همگام شدن با دیگران در سن آنها کلیدی است.

 

منبع: https://theconversation.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *