1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

اختلالات سلامت روان در کودکان

اختلالات سلامت روان در کودکان

اختلالات سلامت روان در کودکان

اختلالات سلامت روان در کودکان به دلیل عوامل متعددی شایع است و می‌تواند بر رفتار، توانایی‌های یادگیری و مدیریت احساسات آن‌ها تأثیر بگذارد. کودکان اغلب فراز و نشیب‌های عاطفی دارند که بر احساس و رفتار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر کودک شما افکار و رفتار‌های خشمگین یا خشن را ابراز می‌کند، به شدت گوشه گیر و تعامل اجتماعی ندارد پس ممکن است دچار مشکل روحی شده باشد. سنجش بیماری روانی امری دشوار است اما زمانی که کودک شما رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهد که برای شخصیت او یا سایر کودکان هم سن و سالش غیرطبیعی است می‌توانید علائم را متوجه شوید. اختلال سلامت روان بر نحوه تفکر، احساس و عمل افراد تأثیر می‌گذارد. مراقبت از وضعیت ذهنی ما به اندازه داشتن بدنی سالم مهم است. شما به عنوان والدین نقش مهمی در سلامت روانی فرزندتان ایفا می‌کنید.

مشکلات روانی در کودکان به چه علت به وجود می‌آیند؟

از آنجایی که دلیل روشنی وجود ندارد که چرا برخی از کودکان دچار مشکلات سلامت روانی می‌شوند اما برخی چیز‌ها مانند قرار گرفتن در معرض تجربیات آسیب‌زا می‌تواند احتمال آن را افزایش دهد. این آسیب‌ها شامل:

-داشتن یک بیماری طولانی مدت

-نقل مکان به خانه

-مورد آزار و اذیت قرار گرفتن

-شاهد خشونت خانگی

-جدایی یا طلاق والدین

دیدن اینکه فرزندانتان به هر نحوی رنج می‌برند بسیار ناراحت‌کننده است اما وقتی صحبت از سلامت روانی می‌شود ممکن است راه حل فوری وجود نداشته باشد. اولین قدم مهم این است که سعی کنید کودک خود را درک کنید.

 

کودکان مبتلا به اختلالات روانی چه علائمی دارند؟

  • رفتار خارج از کنترل
  • تغییرات شدید در خلق و خو، رفتار
  • تغییر در عادات غذایی
  • کاهش وزن
  • مشکل در خوابیدن
  • سردرد‌های مکرر یا معده درد
  • مشکل در تمرکز
  • تغییرات در عملکرد تحصیلی
  • اجتناب از مدرسه یا غیبت
  • علاقه خود را به چیز‌هایی که قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردند از دست داده‌اند

برای بهبود کودک چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

کمک والدین:

به عنوان والدین شما فرزندتان را بهتر می‌شناسید. بچه‌ها از به اشتراک گذاشتن احساسات خود مطمئن هستند و اعتماد خواهند کرد که شما به آن‌ها گوش می‌دهید، سعی می‌کنید آن‌ها را درک کنید و به آن‌ها کمک کنید تا مسائل را حل کنند. با این حال گاهی اوقات والدین هنوز نیاز دارند که مستقیماً با خود فردی که باعث مشکل شده صحبت کنند تا ببینند آیا اتفاقی افتاده است.

کمک از دیگران:

مراقبت از سلامت روان به همان اندازه مهم است که از سلامت جسمانی خود مراقبت کنید. اگر عصبانی، نگران یا غمگین هستید از صحبت کردن و در میان گذاشتن احساسات خود نترسید و با یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید.

مراجعه به پزشک:

تشخیص زودهنگام و درمان مناسب بر اساس دستورالعمل‌های به روز بسیار مهم است. منابعی برای کمک به تشخیص و درمان سلامت روانی کودکان وجود دارد.

نتیجه‌گیری:

به عنوان والدین وظیفه شما حفظ این ارتباطات و تسهیل طرح درمان است. اگرچه راه ممکن است دشوار باشد اما فرزند شما از نظر عشق و مراقبت به شما وابسته است بنابراین هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا به فرزندتان آنچه برای موفقیت و رشد نیاز دارد بدهید.

 

منبع:

www.healthshots.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *