1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

انواع دل درد نوزادان و کودکان و دلایل آن

انواع دل درد نوزادان و کودکان و دلایل آن

دل درد نوزاد و کودک به صورت‌های درد در تمامی شکم، دردهای کرمپی، دردهای قولنجی یا کولیکی و دردهای موضعی شکم ظاهر می‌شود. در شرایط دل درد کودک، پزشک با توجه به نوع دل درد، روش درمانی خاصی را پیش می‌گیرد و پدر و مادرها نباید سرخود برای آرام کردن نوزاد خود، از داروهای مسکن مانند استامینوفن استفاده کنند.

یکی از علت‌های گریه نوزادان، دل درد می‌باشد. هر کودکی از نظر تحمل و نوع درد شکم با کودک دیگر تفاوت دارد. معمولاً دل درد نوزاد به صورت حاد و یا مزمن ظاهر می‌شود.

دل درد به چه صورتی در نوزاد ظاهر می‌شود؟ 

  1. درد در تمام شکم او وجود دارد: نوزاد یا کودک شما در بیش از نیمی از شکم خود احساس درد دارد. این نوزاد ممکن است دچار عفونت‌های ویروسی معده شده و یا دچار اختلال گوارش ناشی از غذای نامناسب و یا دچار یبوست شده باشد.
  2. دردهای کرمپی: اگر دل درد به دلیل نفخ شکم نوزاد است و گاز دفع می‌کند و مدفوع او نیز شل است، مبتلا به ویروس شده است.
  3. دردهای قولنجی یا کولیکی: این نوع دردها ناگهانی ظاهر شده و ناگهان هم قطع می‌شود.

    انواع دل درد نوزادان و کودکان و دلایل آن

  4. دردهای موضعی شکم: کودک دچار دردهایی است که در یک قسمت شکم او متمرکز است و چنین کودکی ممکن است دچار آپاندیس، فتق، پیچ خوردن روده، بیضه، تخمدان و یا دچار زخم معده شده باشد.

اگر حال عمومی کودک خوب است، استفراغ نمی‌کند و غذا می‌خورد ممکن است دل درد او مربوط به وجود گاز در روده‌ها و یا یبوست در نوزاد بوده و یا مبتلا به آلرژی غذایی شده باشد.

اگر حال عمومی او خوب نیست، استفراغ کرده و پاهای خود را روی شکم خود جمع می‌کند، ممکن است علت دل درد آن آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا و یا مجاری ادرار و یا فرورفتن قسمتی از روده در قسمتی دیگر (در کودکان کمتر از یک سال) باشد. چنین کودکی را باید هر چه زودتر به مراکز درمانی برسانید.

پدر و مادر می‌توانند جرعه‌هایی از آب ساده یا مایعات به کودک بدهند ولی نباید سرخود از داروهایی مانند استامینوفن یا پروفن برای کودک استفاده کنند. 

دل درد حاد کودک (آپاندیسیت یا انسداد روده) چگونه است؟

۱- اگر کودک شما در سنین یک تا دوازده سالگی است و ناگهان دچار دل درد می‌شود و دل دردش همراه همراه با علایم زیر باشد:

  • از دل درد از خواب بیدار شده است.
  • دچار تب است و در خلال چند ساعت درجه تب او به ۳۸ تا ۳۹ درجه سانتی گراد می‌رسد.
  • بعد از دل درد، استفراغ او شروع شده باشد.
  • رنگ پریده است و عرق در صورت او پدیدار شده است.

ممکن است دچار آپاندیس شده باشد. در چنین شرایطی باید هر چه زودتر او را نزد پزشک یا مراکز درمانی ببرید.


 درد آپاندیس چگونه است؟


انواع دل درد نوزادان و کودکان و دلایل آن

۲- اگر کودک شما در سنین سه ماهگی تا دو سالگی، با فواصل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دچار دل درد شدید می‌شود، به طوری که پا‌های خود را داخل شکم جمع می‌کند و رنگ صورت او سفید می‌گردد، همچنین اگر مدفوع ژله مانند و قهوه‌ای رنگ دفع می‌کند، ممکن است دچار انسداد روده شده باشد.

در موارد بالا مادر و پدر چه باید بکنند؟

پدر و مادر نباید هیچ دارویی مخصوصاً داروهای مسکن یا تب بر به کودک بدهند و هرچه زودتر او را نزد پزشک ببرند. پزشک متخصص در برابر کودکی که دچار دل درد حاد است، اعضای حساس داخل شکم و خارج شکم و سن کودک را در نظر می گیرد و با معاینه ی کودک مخصوصا لمس دقیق شکم، بیماری او را تشخیص می‌دهد و توصیه می‌کند که کدام دل درد نوزاد مهم است و احتیاج به عمل جراحی دارد و کدام یک با درمانی طبی بهبود می‌یابد.

دل درد کودک به صورت مزمن چگونه است؟

زمانی دل درد نوزاد، یک دل درد مزمن به حساب می‌آید که سه ماه یا بیشتر طول کشیده باشد. این نوع دل درد در کودکان شایع است، به طوری که ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان در سنین مدرسه دچار آن می‌شوند.

دلایل دل درد نوزادان و کودکان چیست؟ 

  •  دل درد غیر عضوی

دل درد غیر عضوی یعنی اینکه مشکلی در اعضای داخل شکم کودک وجود ندارد. این دل درد ناشی از اختلال در تنظیم حرکات دستگاه گوارش در نتیجه عفونت‌های ویروسی، یبوست مزمن، تغذیه غیر صحیح و بالاخره استرس روانی می‌باشد (اضطراب، هیجان، ترس و غیره). این نوع دل دردها به صورت دردهای عود کننده ظاهر می‌شود.

بسیاری از پدر و مادرها نمی‌پذیرند که ممکن است استرس‌های روانی موجب دل درد کودک شده باشد. این نوع دل دردها، با داروهای ضد اسید و داروهای دیگر بهبود نمی‌یابد. پزشک ضمن گفت و گو با پدر و مادر کودک و معاینه او، علت غیر عضوی دل درد را تشخیص می‌دهد و توصیه‌هایی در جهت بر طرف کردن آن ارائه خواهد داد.

  • دل درد مزمن ناشی از تورم معده و دوازدهه

این نوع دل درد نوزاد و کودک ممکن است به علت تورم مخاط معده و دوازدهه (پوشش معده و دوازدهه) و در نتیجه‌ی میکروب به وجود آید که موجب درد در اطراف ناف بعد از غذا خوردن و گاهی استفراغ و دفع خون در مدفوع می‌گردد. پزشک برای تشخیص این نوع دل درد، آزمایش‌های خون، مدفوع، تست تنفس و بالاخره دیدن مستقیم معده و برداشتن تکه کوچکی از پوشش داخلی معده را توصیه می‌کند و پس از تشخیص قطعی، با داروهایی که روی میکروب مزبور موثر است، دل درد را درمان می‌نماید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *