تقسیم‌کردن کارهای خانه به صورت نصف‌نصف بین زن و شوهر از فرمول‌هایی است که به تازگی با استقبال برخی زوج‌ها مواجه شده است
موضوع تقسیم کارهای خانه بین همسران، تا پیش از این بیشتر زمانی بالا می‌گرفت که هر دو همسر بیرون از خانه کار می‌کردند، اما حالا و بعد از بیش از دو سال از شیوع کرونا و تغییرات گسترده در سبک‌زندگی، وضعیت تغییرات زیادی داشته است و تعداد خانم‌هایی که انتظار مشارکت را از همسران خود دارند، افزایش یافته است. البته عجیب هم نیست که برگزاری مدارس آنلاین(تا چند وقت قبل) و کارهای خانه، مسئولیت‌های مادران را به شدت افزایش داده است. آیا اصرار به برعهده گرفتن نیمی از کارها توسط آقا و انجام نیم دیگر توسط خانم، فرمول درستی برای انجام کارهای خانه است؟

   ایرادات تقسیم کارها به شکل پنجاه پنجاه
اگر از دور به این ایده نگاه کنیم، شاید از جهاتی منصفانه به نظر برسد اما واقعیت این است که وقتی وارد جزئیات این ایده می‌شویم، ایرادات به چشم می‌آید. زنان و مردان با مهارت‌های مشابهی وارد ازدواج نمی‌شوند و همین می‌تواند بر موضوع تقسیم کارها هم اثر بگذارد. شاید در بحث نظافت خانه از آن جا که یادگیری نکات مربوط نیاز به زمان زیادی ندارد، همسران بعد از چند هفته بتوانند وضعیت مشابهی پیدا کنند اما در مسئله‌ای مانند آشپزی که تبحر در آن نیاز به تمرین طولانی‌تری دارد، داستان متفاوت بوده و ممکن است حتی بعد از چند ماه همسران وضعیت مشابهی نداشته باشند. این نداشتن وضعیت مشابه می‌تواند فشار را روی فردی که مهارت کمتری دارد، افزایش و رابطه همسران را هم تحت تاثیر قرار دهد. همچنین زمان محدود حضور بسیاری از آقایان در خانه از دیگر موانع مهم ایده تقسیم مساوی کارهاست. اما راه‌حل چیست؟

   نگاهی دوباره به فهرست کارها
اگر به ویژگی‌های مسئولیت‌های مربوط به خانه و فرزندان از زاویه دیگری نگاه کنیم، شاید بتوانیم ایده‌های بهتری برای موضوع تقسیم کارها پیدا کنیم.
گروه اول| برخی کارها در خانه شامل انجام خدماتی تکراری برای اعضای خانواده است. می‌توان تمام کارهای مربوط به نظافت خانه شامل گردگیری، شستن ظرف‌ها و لباس‌ها و… را در این دسته قرار داد.
گروه دوم| این گروه فعالیت‌هایی هستند که نیازمند خلاقیت‌اند. کارهای درآمدزا، آشپزی، رسیدگی به کارهای آموزشی فرزندان و… در این دسته قرار می‌گیرند.

  این نکات را جدی بگیرید
هرچند نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای همه همسران پیچید اما می‌توان دست کم یک پیشنهاد داد. اگر می‌خواهید تقسیم کار منصفانه‌تری در خانه داشته باشید، هر کدام از همسران باید از هر دو دسته وظایف خانه، دست کم بخشی را بر عهده بگیرند. در غیر این صورت نارضایتی و احساس فرسودگی در کمین همسرانی خواهد بود که ناچار از تحمل بار سنگین‌تر هستند.
نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس‌ارشد مشاوره