نگاهی روان‌شناسانه به یک ویدئوی پربازدید در شبکه‌های اجتماعی از واکنش درس‌آموز یک مادر چینی به دغل‌بازی پسرش که از آن چشم پوشی نکرد
مادر چینی برای ورود به مترو، کارت می‌کشد و پسرش هم پشت سر او، زرنگ بازی درمی‌آورد و سریع وارد آن جا می‌شود تا نیازی نباشد که دوباره کارت بکشند و هزینه‌ای پرداخت کنند اما با مخالفت مادرش مواجه می شود.ویدئوی این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده و درباره‌اش نوشته‌اند: «مادر می‌تونست با خنده از کنار این دغل‌بازی پسرش بگذره و به خاطر زرنگی بچه‌اش قند تو دلش آب بشه اما ترجیح داد از خطای بچه‌اش چشم‌پوشی نکنه تا آدم حسابی بار بیاد. تربیت صحیح، همین دقت در مسائل ریز اما اصلی است و به موقع‌و درست راه رو از بیراه نشون دادن.»

 در ادامه، نگاهی روان شناسانه به رفتار این مادر داشتیم.
 ضرورت رعایت اصول اخلاقی در جامعه توسط کودک
تاثیر خانه و خانواده بر فرد نامحدود است و می‌توان گفت که پایه‌های تربیتی فرد در خانه نهاده می‌شود. خانه و خانواده، اساس زندگی اخلاق‌محور را در کودک بنیان گذاری می‌کنند زیرا او ارزش‌های اخلاقی، علاقه به راستی و درستی، تنفر از دروغ و نادرستی، میل به تعاون و همکاری، علاقه به همنوع و بالاخره دوست داشتن فضایل و مبارزه با رذایل و امثال آن‌ها را از محیط خانه فرا می‌گیرد. در خصوص آموزش مسائل تربیتی به کودکان لازم است کودک به گونه‌ای پرورش یابد که در جامعه، فرهنگ شهروندی و اصول اخلاقی را رعایت کند. این همان نکته‌ای است که نشان می‌دهد این مادر چینی، آگاهانه به رفتار اشتباه پسرش واکنش نشان داده است.
 درخواست اصلاح رفتار اشتباه بدون پرخاشگری
برای بعضی از پدر و مادرها پیش آمده که فرزندشان در صف نانوایی جا زده یا حداقل خواسته که جا بزند. واکنش والدین در این مواقع یعنی سربزنگاه‌ها، بسیار مهم است. در این مواقع، بیش از هر چیز حس ارزشمندی و دوست داشتن را به کودک‌تان منتقل کنید. یک شهروند با حس ارزشمندی برای دیگران هم ارزش قائل می‌شود. بهتر است حتی زمانی که از کودک خود ناراحت هستید و او کار اشتباهی انجام داده است، بدرفتاری را کنار بگذارید و با لحن قاطعانه اما محترمانه او را متوجه اشتباهش کنید. یک بار دیگر رفتار این مادر چینی را ببینید! بدون پرخاشگری، کارت را به پسرش می‌دهد و از او می خواهد که رفتار اشتباهش را اصلاح کند، همین!
 حواس‌تان باشد که تحت‌نظر هستید
اولین برخوردهای کودک در خانه شکل می‌گیرد. والدین اولین افرادی هستند که کودک با آن‌ها ارتباط برقرار می کند. رفتار والدین نقش مهمی در تربیت آن‌ها ایفا می‌کند. در نتیجه در سنین ابتدایی کودک با مشاهده رفتار والدین، نحوه برخورد و رفتارهایشان، خیلی مسائل را فرا می‌گیرد. هرچه سن کودک کمتر باشد الگوبرداری بیشتر است. اگر می‌خواهید وظیفه فرزندپروری خود را به نحو صحیح به انجام برسانید، باید بدانید فرزندتان مدام شما را تحت نظر دارد. مطالعات نشان داده است که کودکان پرخاشگر معمولاً الگوی پرخاشگری در خانه دارند. ویژگی‌هایی را که می خواهید در فرزندان خود مشاهده کنید، الگو قرار دهید و آن‌ها را در رفتار خود بروز دهید. احترام، دوستی، صداقت، مهربانی و صبر، همان خصوصیاتی است که کودک در جمع دوستان و خانواده اش می‌آموزد.
نویسنده : صدیقه معدنی|‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی