1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ترکیب شیر خشک با شیر مادر

ترکیب شیر خشک با شیر مادر

شاید تصمیم دارید در کنار تغذیه با شیر مادر، به کودک شیر خشک هم بدهید و درباره ترکیب شیر خشک با شیر مادر، سئوال دارید. اگر این‌طور است این مقاله، به شما کمک می‌کند.

ترکیب شیر خشک با شیر مادر

شاید تصمیم دارید در کنار تغذیه با شیر مادر، به کودک شیر خشک هم بدهید و درباره ترکیب شیر خشک با شیر مادر، سئوال دارید. اگر این‌طور است این مقاله، به شما کمک می‌کند.

در این مقاله می‌خوانید:

  • چرا برخی والدین شیر خشک را با شیر مادر ترکیب می‌کنند؟
  • ملاحظات ایمنی ترکیب شیر خشک با شیر مادر
  • نحوه ترکیب کردن شیر خشک با شیر مادر
  • دلایل عدم ترکیب شیر خشک و شیر مادر
  • نکته آخر

برخی از والدین به دلایل زیادی انتخاب می‌کنند که نوزادان خود را با شیر خشک تغذیه کنند. اگر تصمیم به مصرف مکمل با شیر خشک دارید، قبل از ترکیب شیر خشک با شیر مادر، باید چند نکته را در نظر بگیرید.
ترکیب شیر خشک با شیر مادر، حتی در یک بطری امکان‌پذیر است، اما قبل از ترکیب شیر خشک با شیر مادر، باید مراقب باشید که دستورالعمل های مخلوط کردن آن‌ها را دنبال کنید.
مخلوط کردن نادرست می‌تواند منجر به تمرکز بیش از حد مواد مغذی شود که ممکن است برای کودک شما خطرآفرین باشد.

ترکیب شیر خشک با شیر مادر

چرا برخی والدین شیر خشک را با شیر مادر ترکیب می‌کنند؟
دلایل زیادی وجود دارد که می‌توانید شیر مادر را با شیر خشک مخلوط کنید. این دلایل هر چه باشد، اگر تصمیم بگیرید که هم شیر مادر، هم شیر خشک را به کودک خود بدهید، ممکن است در مواقعی لازم باشد که این دو در یک شیشه با هم ترکیب شوند.

۱- خواب اضافی
تغذیه با شیر مادر و شیر خشک یکی از راه‌هایی است که به والدین اجازه می‌دهد کمی بیشتر بخوابند. به این ترتیب، یکی از والدین می‌تواند به نوبت در طول شب به نوزاد شیر بدهد و دیگری این فرصت را دارد که استراحت کند.

ترکیب شیر خشک با شیر مادر

۲- عرضه کم شیر
شاید شیر شما کودک را سیر نمی‌کند، یا شیرتان کم است. در این صورت، مکمل شیر خشک تضمین می‌کند که کودک شما تغذیه مورد نیاز خود را در حالی که هنوز مقداری شیر مادر دریافت می‌کند، به دست می‌آورد.

۳- بازگشت به کار
بسیاری از والدین، ترکیبی از تغذیه با شیر مادر و شیر خشک را برای راحتی در هنگام بازگشت به کار انتخاب می‌کنند.

ترکیب شیر خشک با شیر مادر

ملاحظات ایمنی ترکیب شیر خشک با شیر مادر
شیر خشک برای نوزادان طوری ساخته شده است که مقدار مشخصی کالری و مواد مغذی را در حجم خاصی از مایعات به کودک برساند. اگر شیر خشک را طبق دستور تهیه کنید، کودک شما مقادیر مورد نیاز مواد مغذی را دریافت می‌کند.
با این حال، اگر شیر خشک، یا شیر خشک غلیظ را مستقیما به شیر مادر اضافه کنید، قبل از اینکه آن را با آب رقیق کنید، تعادل مواد مغذی و آب در شیر مادر و شیرخشک نوزاد تغییر می‌کند.

هنگامی که مواد مغذی شیر بیش از حد باشد، برای بدن کودک شما که نمی‌تواند آن را تحمل کند، خطرناک خواهد بود.

کلیه‌های نوزادان هنوز بالغ نشده‌اند. کلیه‌های نوزادان و کودکان خردسال به آب کافی برای پردازش تمام مواد مغذی موجود در تغذیه خود، به‌ویژه پروتئین‌ها و نمک‌ها نیاز دارند.
هنگامی که مواد مغذی شیر بیش از حد باشد، برای بدن کودک شما که نمی‌تواند آن را تحمل کند، خطرناک خواهد بود.
بنابراین، هنگام تهیه شیر خشک برای کودک، همیشه باید از مقدار مناسب آب استفاده کنید و تمام دستورالعمل‌هایی را که به شما داده می‌شود، به کار ببرید.

ترکیب شیر خشک با شیر مادر

نحوه ترکیب کردن شیر خشک با شیر مادر
هنگام خرید شیر خشک برای نوزاد، معمولا یکی از این سه نوع را دریافت می‌کنید: ۱- مایع غلیظ، ۲- پودری ۳- آماده برای تغذیه. نحوه مخلوط کردن شیر خشک با شیر مادر به نوع شیر خشک بستگی دارد.

ترکیب شیر خشک با شیر مادر

شیر خشک غلیظ و پودری، یا مایع
اگر از شیر خشک غلیظ مایع، یا شیرخشک پودری استفاده می‌کنید، حتما آن را طبق دستورالعمل روی بسته، یا دستورالعمل جایگزینی که پزشک متخصص اطفال به شما ارائه می‌دهد، تهیه کنید.
ابتدا شیر خشک را جدا از شیر مادر درست کنید. شیرخشک‌های غلیظ و پودر شده برای نوزادان معمولا با آب استریل، یا آب آشامیدنی سالم که به مدت پنج دقیقه جوشانده و سپس سرد شده، رقیق می‌شوند.
بسته به کیفیت آب منطقه شما و سلامت کودکتان، ممکن است بتوانید از آب لوله‌کشی استفاده کنید. با پزشک کودک صحبت کنید تا به شما بگوید که آیا آب لوله‌کشی، ایمن است یا نه.
هنگامی که مایع غلیظ یا شیر خشک آماده شد، می‌توانید آن را به یک بطری شیر مادر اضافه کنید. اگر در مورد نحوه صحیح رقیق کردن یا مخلوط کردن شیر خشک کودک، سئوال یا نگرانی دارید، با پزشک کودک تماس بگیرید.

شیر خشک آماده
اگر تصمیم دارید شیر مادر را به یک بطری شیر خشک آماده اضافه کنید، اشکالی ندارد. این نوع شیر خشک، غلیظ نیست و قبلا به درستی رقیق شده است.

ترکیب شیر خشک با شیر مادر
دلایل عدم ترکیب شیر خشک و شیر مادر
در حالی که مخلوط کردن شیر مادر با شیر خشک از قبل آماده‌شده، برای نوزاد در همان بطری اشکالی ندارد، دلایل خوبی برای ارائه هر یک در یک زمان (در صورت امکان) وجود دارد.

به این دلیل که شیر مادر دارای خواص تغذیه‌ای بیشتری نسبت به شیر خشک است، بهتر است کودک شما ابتدا شیر مادر را دریافت کند.

این‌که به کودک اجازه بدهید قبل از شیر خشک، شیر مادر را مصرف کند، بهتر است چون در نهایت شاید موقع مصرف شیر خشک سیر باشد. به این دلیل که شیر مادر دارای خواص تغذیه‌ای بیشتری نسبت به شیر خشک است، بهتر است کودک شما ابتدا شیر مادر را دریافت کند.

نکته آخر
چه کودک را با شیر خودتان تغذیه می‌کنید، چه به او شیر خشک، یا ترکیبی از شیر خشک و شیر مادر می‌دهید، اطمینان از اینکه کودک از تغذیه کافی برخوردار است، مهم‌ترین چیز است. اگر در این زمینه سئوالی برایتان پیش آمد، حتما آن را با پزشک متخصص اطفال مطرح کنید.

به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *