بیا نی نی/ نوزادان، موجودات بسیار دوست داشتنی و در عین حال، جالبی هستند که به سرعت در حال رشد و بزرگ شدن هستند. هفته چهارم نوزاد، آخرین هفته نوزادی اوست، چرا که نوزاد از چهار هفتگی به بعد، از دوران نوزادی خارج شده، و وارد دوران شیر خوارگی می شود. در ادامه، با ما همراه باشید تا نوزادان را در هفته چهارم، بیشتر بررسی کنیم.
نوزادان در هفته چهارم چه تغییراتی می کنند؟
نوزادان در چهارمین هفته از زندگی خود، به نحوی شروع به حرف زدن می کنند. آنها تلاش می کنند با در آوردن صداها و نجوا های از خود، با اطرافیان ارتباط برقرار کنند. نوزادان در این هفته، برای جلب توجه مادر خود و یا حتی دیگران، تلاش می کنند که حرف بزنند. در نتیجه فرایند یادگیری حرف زدن کودک، در واقع از چهار هفتگی آنها آغاز می شود.
یکی از چیز هایی که در چهار هفتگی نوزادان، تقریبا کامل می شود، حس شنوایی آنها است. در هفته چهارم، نوزاد می تواند بسیاری از صداهای موجود در محیط را دریافت کرده، و حتی در بعضی موارد به آنها واکنش نشان دهد. این امر، باعث می شود که سرعت یادگیری کودک افزایش پیدا کند و شروع به تحلیل صداهای اطراف بکند.
کامل شدن حس شنوایی نوزادان، ارتباط مستقیمی با حرف زدن آنها دارد. نوزادان در همان دوران چهار هفتگی خود، تمرین برای حرف زدن را شروع می کنند و با گوش دادن به دیگران، تلاش می کنند در حد توان خود، از آنها تقلید کنند.
نوزاد در هفته چهارم به نجواهای آرامش بخش واکنش نشان می دهند
نوزادان، از هنگام تولد تا چهارمین هفته از زندگی خود، ممکن است در هنگام مصرف شیر، واکنش هایی مانند تف کردن شیر، سرفه کردن و… را از خود نشان دهند.  
واکنش دادن به شیر با این روش ها، در ماه اول زندگی آنها، بسیار عادی است و هیچ نیازی نیست که والدین برای آن نگران باشند. در طی این یک ماه، نوزادان عطسه نیز می کنند. این موارد در بیشتر نوزادان اتفاق می افتد و طبیعی است. اما اگر این شرایط تا مدتی طولانی ادامه پیدا کند، باید به پزشک اطفال مراجعه کنید و با او مشورت کنید.
نکته قابل توجه درباره نوزادان و پایان دوره نوزادی، این است که تغییرات و رشد آنها، شبیه به یکدیگر نیست و ممکن است که رشد یک نوزاد در این هفته، بسیار زیاد باشد، و در برخی نوزادان بسیار کم باشد. در واقع نوزادان، با یکدیگر تفاوت های خاصی دارند و ممکن است که با سرعت هایی متفاوت از یکدیگر رشد کنند.
عضلات گردن در هفته چهارم نوزادی، قوی تر شده و می توانند به ندرت، سر خود را به سمت بالا بیاورند و آن را در جهات مختلف، حرکت دهند. 
نوزادان، در این مرحله از زندگی خود، به تمرکز بیشتری می رسند و حتی می توانند اجسامی را که در مقابلشان حرکت می کنند، با چشم دنبال کنند. البته ممکن است این کار برایشان سخت باشد و در مواقعی نتوانند این کار را انجام دهند. با افزایش قدرت تمرکز در هفته چهارم، نوزادان قدرت این را پیدا می کنند که با چشمان خود، به یک جا خیره شوند.
ممکن است که نوزادان در هنگام دیدن اجسام، دچار انحراف چشم بشوند، در هفته چهارم نوزاد، این پدیده طبیعی محسوب می شود، و نیازی به نگرانی نخواهد بود، البته اگر این مشکل، تا دو هفته دیگر ادامه پیدا کرد، اوضاع کمی نگران کننده می شود؛ زیرا ممکن است شیر خوار دچار اختلال لوچی شده باشد. برای درمان این اختلال، باید به پزشک مراجعه کنید.
برای اینکه به نوزادان خود در این هفته تمرین دهید که به اجسام، به طور درست خیره شوند، می توانید از دست خود و یا اسباب بازی هایی که آنها را دوست دارد، استفاده کنید و آنها را در جلوی چشمان نوزاد، به آرامی حرکت دهید.
در هفته چهارم نوزاد می تواند مزه های مختلف را تشخیص دهد
 در هفته چهارم نوزاد می تواند مزه شیرین را از مزه های تلخ، شور، ترش و… تشخیص دهد. نوزادان تمایل بیشتری به مواد شیرین نشان می دهند و تجربه کردن طعم موادی که تلخ هستند را دوست ندارند. نوزادان، از تجربه کردن مزه مواد ترش نیز تنفر دارند، و مواد ترش را دوست ندارند.
در هفته چهارم نوزاد قادر خواهد بود فرکانس هایی که در رحم دریافت می کردد، مانند زمانی که مادر در حال گوش دادن به یک موسیقی بود را در این زمان نیز تشخیص دهد و با گوش دادن آن، به نحوی آرامش پیدا کند. این فرکانس ها، در هنگامی که نوزاد در رحم مادر است، به او می رسند و در چهار هفتگی که حس شنوایی کودک کامل شده است، می توانند آن را تشخیص دهند و با آن ارتباط هم برقرار کنند.

میزان رشد در هفته چهارم نوزاد 
رشد در دوران نوزادی، شیر خوارگی و کودکی، به طور کلی سرعت بالایی دارد. در هفته چهارم نوزاد یک ماهه می شود و به طور متوسط، نوزادان در این هنگام، حدود ۳ سانتی متر در هر ماه رشد خواهند کرد. وزن نوزادان در این حالت، هر هفته بین ۱۵۰ گرم تا ۲۰۰ گرم افزایش پیدا می کند. البته بنا بر دلایل مختلف، سرعت این رشد در نوزادان مختلف، می تواند متفاوت باشد. تغذیه مناسب، ژنتیک و… می توانند در سرعت رشد نوزاد در چهار هفتگی اثر گذار باشند.
در صورتی که تغذیه نوزادان، به طور صحیح انجام شود، بر روی سرعت رشد آنها تأثیر خواهد گذاشت. ژنتیک نوزاد، به والدین او بستگی دارد. در برخی موارد، کودکان به سبب وراثت از پدر و یا مادر خود، صفاتی را از خود بروز می دهند که ممکن است به والدین آنها در هنگام نوزادی آنها شبیه باشد. ژنتیک هم می تواند تأثیر بسزایی در سرعت رشد نوزادان داشته باشد.

بازی های مناسب در هفته چهارم نوزادی 
 نوزادان در هفته ی چهارم تلاش در برقراری ارتباط چشمی می کنند. از آنجایی که حس بینایی نوزادان، در این هفته تا حدودی تقویت می شود، نوزادان از فاصله نزدیک، می توانند که صورت ها را تشخیص دهند و آنها را تحلیل کنند. نوزادان تلاش می کنند با استفاده از فرایند الگو پذیری، اشکال صورت دیگران را تقلید کنند و مانند آنها رفتار کنند.
هفته چهارم نوزاد ، حتی می تواند بخندد. ممکن است که نوزادان در قبل از این هفته نیز در حالت خنده دیده شوند، اما آن خنده ها، حقیقی نبوده و تنها کار کردن با ماهیچه های صورت بوده است.
نوزادان، به طور دائم از حس لامسه خود بهره می گیرند، تلاش کنید با دادن اجسام مختلف، با جنس های متفاوت، حس لامسه او را تحریک کنید و با او به بازی بپردازید. 

شما می توانید با به کار انداختن حس بویایی نوزادان در این زمان از زندگی آنها، با آنها بازی کنید و کمک کنید که بو های مختلف را دریافت و درک کنند. توجه داشته باشید که نوزادان، می توانند حتی بو هایی که مادر در زمان بارداری تجربه می کند را به یاد بیاورند، و با رسیدن این بو به بینی آنها احساس آرامش پیدا می کنند.
کودکان به نجوا های آرامش بخش و جذاب نیز واکنش نشان می دهند. یعنی اینکه می توانید برای بازی دادن نوزادان در چهار هفتگی، حس شنوایی آنها را تحریک کنید تا بتوانند با صداها و تن های مختلف آشنا شوند.

میزان خواب در هفته چهارم نوزادی
 نوزادانی که در چهار هفتگی خود به سر می برند، باید هر روز، حداقل ۱۶ ساعت و حداکثر ۱۸ ساعت بخوابند. 
خواب نوزادان، بسیار سبک است، به گونه ای که با شنیدن یک صدای خیلی کم نیز ممکن است بیدار شوند. برای اینکه بتوانید ریتم خواب نوزاد را تنظیم کنید، باید تلاش کنید که نوزاد را در هنگام روز، بیدار نگه دارید و فعالیت او را افزایش دهید؛ اما در شب باید یک محیط تاریک و بدون صدا را برای او ایجاد کنید تا بتواند خواب آرامی را تجربه کند. 
فعالیت هایی که نوزاد در طول روز انجام می دهد، باعث خستگی اش می شود و می تواند خواب بهتری را برای او رقم بزند. 
تلاش کنید در محیطی که نوزاد خوابیده است، رفت و آمد زیادی نداشته باشید، زیرا نوزادان به راحتی، با شنیدن کوچک ترین صدا ها از خواب بیدار خواهند شد.

سندرم مرگ ناگهانی در هفته چهارم نوزاد 
هنگامی که نوزادان وارد چهار هفتگی می شوند، ممکن است که دچار سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شوند. این سندرم، نوزادان را حتی تا سن یک سالگی هم تهدید می کند. این سندرم، ممکن است برای نوزادانی که فعالیت قلبشان غیر طبیعی است، یا اینکه مشکلات تنفسی دارند اتفاق بیفتد.
حتی روش خواباندن نوزادان نیز می تواند بر ایجاد شدن این سندرم را تحریک کند. در صورتی که نوزادان روی شکم بخوابند، احتمال ابتلا به این سندرم افزایش خواهد یافت. نوزادان، هنگامی که بر روی شکم خوابیده اند، نمی توانند درست تنفس کنند و ممکن است که به طور ناگهانی، در خواب بمیرند. برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه ای، نوزادان را بر روی پشت آنها بخوابانید، و مراقب باشید سطحی که نوزادان بر روی آن خوابیده اند، بیش از حد نرم نباشد. 
افرادی که سیگار می کشند، ممکن است نوزادان را در معرض ابتلا به این سندرم قرار دهند. دود سیگار، می تواند سبب ضعیف شدن ریه نوزادان شود، و این عامل می تواند در فرایند خواب نوزادان نیز اختلال ایجاد کند، و حتی باعث ایجاد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شود. در نتیجه بهتر است که والدین، سیگار را ترک کنند، یا اینکه در محیطی که نوزادان در آن به سر می برند، به هیچ عنوان سیگار نکشند.