1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

شیشه شیر بچه، کدام استاندارد است؟

شیشه شیر بچه، کدام استاندارد است؟

شیشه شیر بچه، کدام استاندارد است؟

شیشه شیر بچه سه وضعیت برای پدر و مادر ایجاد می‌کند؛ اولین وضعیت را پدر و مادرهای خوش‌شانس تجربه می‌کنند و نوزاد با یک لبخند بزرگ هر شیشه شیری را به او بدهند، قبول می‌کند. وضعیت دوم، شرایطی است که فرزندتان فقط نوع خاصی از شیشه را قبول می‌کند و بقیه شیشه‌ها را پس می‎زند. وضعیت سوم بینابین است؛ یعنی فرزندتان شیشه را قبول می‌کند؛ اما بعد قولنج و نفخ زیاد متوجه می‌شوید باید شیشه‌اش را عوض کنید و سراغ شیشه استانداردتری بروید. به بهانه روز جهانی استاندارد، در این مقاله انواع شیشه شیر بچه و استانداردهایی را که باید هنگام خرید به آن توجه کنید، به شما معرفی می‌کنیم.

شیشه شیر بچه و تنوع جنس‌ها

جنس شیشه شیر بچه انواع مختلفی دارد؛ بعضی شیشه‌ها از سیلیکون ساخته‌شده‌اند، بعضی پلاستیکی هستند و بقیه یا استیل هستند یا از بطری شیشه‌ای. هرکدام از این گزینه‌ها مزایا و معایبی دارند.

  • شیشه شیر پلاستیکی: پلاستیک سبک است، نمی‌شکند و قیمتی ندارد؛ ولی دغدغه اصلی بر سر مواد شیمیایی به‌کاررفته در آن است؛ به‌خصوص BPA یا بیسفنول آ که یک ماده شیمیایی خطرناک و سمی است. نکته مهمی که باید در مورد شیشه شیر پلاستیکی در نظر بگیرید تعویض مرتب آن است. چون پلاستیک خیلی زود خراب می‌شود.
  • بطری شیشه‌ای: اگر بطری شیر بچه‌ها از شیشه تهیه شده باشد، وزن زیادی خواهد داشت و احتمال شکستگی آن بالاست. (برای کاهش احتمال شکستگی می‌توانید از روکش سیلیکونی برای نگهداری از شیشه استفاده کنید.) اما با وجود سنگینی و احتمال شکستگی، شیشه فاقد BPA است و مدت‌زمان بسیار بیشتری نیاز به تعویض نخواهد داشت. بطری‌های شیشه‌ای معمولاً گران‌تر از سایر گزینه‌ها هستند.

 

شیشه شیر بچه، پلاستیکی
  • شیشه سیلیکونی: شیشه‌های سیلیکونی سبک هستند، نمی‌شکنند و BPA هم ندارند. این شیشه‌ها بسیار نرم هستند؛ اما نسبت به سایر شیشه‌ها قیمت بیشتری دارند.
  • استیل: شیشه شیر تهیه‌شده از استیل، سبک است و نمی‌شکند درعین‌حال BPA هم ندارد و دوامش بالاست. مشکل این شیشه‌ها هم درست مثل شیشه‌های سیلیکونی گرانی‌شان است که باعث می‌شود به‌راحتی نتوانید پیدایشان کنید.
شیشه شیر بچه

توجه به شکل شیشه شیر 

شیشه شیر بچه انواع و اقسام شکل‌های متنوع را در برمی‌گیرد. قدیمی‌ترین مدل این شیشه‌ها بلند است و یک انحنا یا زاویه کوچک دارد. بعدازاین مدل، انواع شیشه شیر بچه وارد بازار شد که هرکدام تلاش کرده‌اند برای بچه‌ها کاربردی‌تر باشند و راحت‌تر در دست گرفته شوند. موقعی که قصد تهیه مدل مورد نظرتان را دارید، دقت کنید ارگونومیک Ergonomic باشد (با وضعیت بدن سازگاری داشته باشد) و در محفظه مربوط به نگهداری شیر در کالسکه جا شود.

  • ضد قولنج بودن

یکی از نکاتی که خوب است موقع خرید شیشه شیر بچه به آن دقت کنید، نوشته شدن عبارت «ضد قولنج» یا Anti Colic/Preventing Colic است. این شیشه‌ها قطعه‌ای شبیه نی دارند که داخل شیشه جا می‌گیرد و مانع از بلعیدن هوا خواهد شد. تحقیقات علمی هنوز ثابت نکرده‌اند این شیشه‌ها چقدر کاربردی هستند؛ اما پدر و مادرها رویشان تعصب دارند!

شیشه شیر ضد قولنج
 
  • سایز و تعداد شیشه شیر

تعداد شیشه شیر بچه بسته به اینکه بیشتر از شیر خشک استفاده می‌کنید یا خودتان فرزندتان را شیر می‌دهید، می‌تواند طیف متنوعی از چهار تا ۱۲ شیشه را در بربگیرد. بهتر است اولین شیشه را با ظرفیت حدود ۱۱۳ گرم یا ۴ اونس تهیه کنید. این شیشه‌ها برای مقادیر کم شیر خشک یا شیر خودتان ایده‌آل هستند. در حدود چهارماهگی سراغ شیشه شیر با ظرفیت ۸ تا ۹ انس (۲۲۶ تا ۲۵۵ گرم) بروید.

اطلاعات کاربردی درباره سر شیشه

سایز، جنس و شکل سر شیشه از دیگر مواردی است که باید به آن دقت داشته باشید.

  • جنس سر شیشه: جنس سر شیشه از لاتکس یا سیلیکون تهیه شده است. سرشیشه‌های لاتکس معمولاً نرم‌تر هستند و انعطاف بالاتری دارند؛ اما دوامشان زیاد نیست و بعضی بچه‌ها نسبت به آن‌ها حساسیت نشان می‌دهند. سرشیشه‌های سیلیکونی کمی سفت به نظر می‌رسند؛ اما برای مدت طولانی‌تری شکلشان را حفظ خواهند کرد.
  • شکل سر شیشه: سر شیشه ساده به شکل زنگ تهیه شده است و می‌توان آن را قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع سر شیشه دانست. سر شیشه ارتودنسی طوری طراحی‌شده که به لثه و کام بچه آسیبی نرساند و سر شیشه تخت در قسمت بالا حالت صاف دارد و سری بزرگ. به همین دلیل برای شیشه شیرهای بزرگ به کار می‌رود.
  • سایز و سرعت شیر: سایز سر شیشه پستانک متنوع است و سرعت شیری که از آن بیرون می‌آید هم متفاوت خواهد بود یعنی ممکن است شیر از آن آهسته بیرون بیاید یا با سرعت بیشتر. نوزادان در هفته‌های اول به کوچک‌ترین سایز احتیاج دارند که به‌عنوان سر شیشه مرحله اول یا Stage 1 شناخته می‌شود. این سر شیشه کمترین سرعت را برای انتقال شیر به دهان نوزاد دارد. با بزرگ شدن بچه‌ها کم‌کم می‌توانید سراغ سرشیشه‌های بزرگ‌تر بروید، چون می‌توانند بهتر شیشه را بمکند و میزان بیشتری شیر بخورند. ممکن است فرزندتان دقیقاً بر اساس سایز مشخص شده برای ماه تولدش سراغ یک سر شیشه خاص نرود؛ در این صورت نگران نباشید و چند سر شیشه را امتحان کنید تا به گزینه‌ای برسید که او با آن ارتباط برقرار می‌کند. اگر با شیشه به فرزندتان شیر می‌دهید این مطلب را بخوانید.

 

نکاتی برای خرید شیشه شیر بچه

نکات تکمیلی مهم

  • تا جایی که می‌توانید سراغ استفاده از شیشه شیر بچه پلاستیکی نروید.
  • اگر مجبور به استفاده از پلاستیک شدید، از پلاستیک‌هایی که روی آن کد سه (فتالات)، کد شش (استایرن) و کد هفت (بیسفنول) نوشته شده خودداری کنید. شیشه شیری تهیه کنید که عبارت Biobased یا Greenware روی آن نوشته شده باشد.
  • ازآنجایی‌که حرارت باعث آزاد شدن مواد شیمیایی موجود در پلاستیک می‌شود، شیشه‌های پلاستیکی را نجوشانید، داخل مایکروفر نگذارید و از قرار دادنشان داخل ماشین ظرف‌شویی هم خودداری کنید.
  • هرازگاهی شیشه‌ها را بررسی کنید و از نبود ترک مطمئن شوید. ترک جایی برای پنهان شدن باکتری است؛ ضمن اینکه ممکن است با جویده شدن بیشتر ترک بخورد و به‌صورت یک قطعه از شیشه جدا شود و خطرناک باشد.
  •  چسبناک شدن سر شیشه یا تغییر رنگ دادن آن علامت خراب شدنش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *