1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ماساژ نوزاد و فواید بی شمار آن برای مادر و کودک

ماساژ نوزاد و فواید بی شمار آن برای مادر و کودک

ماساژ نوزاد

بهترین زمان برای ماساژ نوزاد کی و کجاست

ماساژ نوزاد یکی از موثرترین راهها برای برقرای ارتباط با نوزاد است . ماساژ روابط عاطفی بین مادر و نوزاد را قوی میکند و به سلامتی نوزاد کمک میکند . یادگیری و انجام ماساژ کودک، کار بسیار ساده ‏ای است. چند وسیله کوچک لازم دارد و هیچ هزینه‏ ای در بر ندارد، مگر مقداری وقت. فواید دراز مدت و کوتاه مدت آن برای کودکان زیاد است و از طرف دیگر والدین نیز با ماساژ نوزاد ارتباط مثبت و خوبی را با آنها برقرار خواهند کرد.
ارتباط جسمی ناشی از ماساژ و تماس با کودک، در والدین نیز احساس آرامش و اطمینان ایجاد می‏شود. ارتباط غیرکلامی که همواره در حین ماساژ کودکتان برقرار می‏کنید، جرقه ارتباطی تعاملی و دو طرفه را روشن می‏کند تا آنجا که این ارتباط می‏تواند در آینده نیز بین هر دوی شما برقرار و ادامه داشته باشد.
ماساژ نوزادان یکی از بهترین راه ها برای بهتر شدن عملکرد نوزاد در سن کم و بزرگسالی است. چون باعث آرامش و خواب آرام نوزاد می شود و عملکرد سیستم ایمنی و تقویت استخوان ها و عضلات او را بهبود می بخشد. شما در این گزارش با فواید ماساژ برای مادر و کودک آشنا می شوید .

ماساژ نوزاد و فایده های بی شمار!

– احساس امنیت، آرامش و تندرستی نوزاد از جمله فواید ماساژ دادن هستند. ماساژ دادن باعث نوعی ارتباط بین کودک و پدر و مادرش می شود و احساس عشق و علاقه را در او تقویت می کند که همین به کودک عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری می دهد.

ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد باعث ارتباط و پیوند عاطفی بهتر پدر و مادر با نوزاد می شود

– کودکانی که با محبت و مهربانی توسط پدر و مادر شان لمس شوند، کمتر از بچه های دیگر بیمار می شوند یا گریه می کنند. همچنین ماساژ دادن علاوه بر بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی، باعث می شود منظور نوزاد را از روی حرکاتش متوجه شوید که همین باعث افزایش مهارت شما در نگهداری از او می شود.
– ماساژ نوزاد علاوه بر رشد فیزیکی و فیزیولوژیکی نوزاد، باعث رشد روانی و اجتماعی او می شود. همچنین این عمل برای نوزادان کم وزن و زودرس که به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند بسیار مفید و موثر است.
– نوزادانی که تحت ماساژ قرار می گیرند وزن گیری بهتری نسبت به بچه های دیگر دارند در حالی که مقدار شیر و کالری آنها افزایش پیدا نمی کند.
– ماساژ دادن ناراحتی و درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد و همچنین نفخ و جمع شدن گاز در روده های او را تسکین می دهد.
– ماساژ دادن نوزاد از طریق تحریک پوست، سیستم عصبی نوزاد را تحریک کرده و تکامل آن را افزایش می دهد. بنابر این با تحریک و ترشح اندورفین ها در مغز باعث آرامش یافتن نوزاد می شود.
– ماساژ نوزادان میزان تنفس آنها را کمتر و عمیق تر می کند و باعث روان تر شدن ترشحات مخاطی در آنها می شود، همچنین به خروج این ترشحات کمک می کند.

– نوزادانی که ماساژ داده می شوند، توانایی بهتری در کنار آمدن با استرس ها دارند و می توانند آن را کاهش دهند.

فایده ماساژ نوزاد برای مادر!

ماساژ نوزاد به ترشح هورمون پرولاکتین از هیپوفیز مغز مادر و ترشح شیر او کمک می کند. همچنین حس مادرانه را پرورش داده و بیشتر می کند.

کِی و کُجا نوزاد را ماساژ بدهیم؟

– از همان اولین ماه تولد می توانید نوزاد را ماساژ بدهید اما مدت ماساژ بسته به سن و واکنش های او دارد که می تواند از ۱۰ دقیقه تا ۴۰ دقیقه طول بکشد.
– مطمئن شوید که وقت و آمادگی کافی برای ماساژ نوزاد دارید و سعی کنید در محل آرام این کار را انجام دهید تا به فرزندتان استرس وارد نشود. همچنین دمای اتاق را در ۲۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
– از روغن مخصوص نوزاد یا روغن های طبیعی و گیاهی مانند روغن زیتون برای چرب کردن بدن نوزاد استفاده کنید تا در هنگام ماساژ پوست او زیر انگشتانتان کِش نیاید و همچنین انگشتان شما راحت تر کار ماساژ را انجام دهند.
– بعد از شیر خوردن یا در هنگام گرسنگی بدن نوزاد را ماساژ ندهید.
– برای ماساژ دادن ابتدا باید خودتان در وضعیت مناسبی قرار بگیرید و به جایی تکیه دهید یا بدن تان در وضعیت راحت و آرامی قرار داشته باشد. سپس می توانید نوزاد را روی پای تان یا روی میزی پهن بگذارید. با بزرگتر شدن او، پارچه یا حوله تمیزی روی زمین پهن کنید و او را ماساژ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *