1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مشاهده خون در مدفوع نوزاد آیا خطرناک است؟

مشاهده خون در مدفوع نوزاد آیا خطرناک است؟

مشاهده خون در مدفوع نوزاد آیا خطرناک است؟

در بسیاری از نوزادان در دوران نوزادی حداقل یک بار در مدفوع خون وجود دارد. فشار به مدفوع بواسیر کوچک و سایر شرایط جزئی ممکن است باعث ایجاد رگه های خون در مدفوع کودک شود. بنابراین در حالی که افراد نباید وحشت کنند بهتر است نوزاد را برای تشخیص و درمان دقیق به دکتر ببرید.

به چه علت در مدفوع نوزاد خون وجود دارد؟

اگر مدفوع کودک قرمز به نظر می رسد این همیشه به معنای عبور خون از کودک نیست. برخی از غذاهای قرمز مانند گوجه فرنگی و سایر غذاهای رشته ای ممکن است باعث ایجاد رگه های قرمز یا تکه های مدفوع کودک شوند. بنابراین به آنچه اخیراً کودک خورده است بسیار توجه کنید. دلایل زیر باعث میشود که مدفوع کودک خونی باشد:

۱- یبوست:

نوزادان مبتلا به یبوست ممکن است به مدفوع فشار بیاورند. این می تواند باعث مدفوع رگه دار در خون شود زیرا مدفوع باعث ایجاد اشک های ریز در مقعد می شود. پزشکان این را شکاف مقعدی می نامند. بیشتر شکاف های مقعدی به خودی خود بهبود می یابند. با این حال، از آنجا که باعث ایجاد زخم باز در ناحیه ای می شوند که در معرض تعداد زیادی باکتری قرار دارند، می توانند آلوده شوند. یک پزشک ممکن است آنتی بیوتیک یا کرم را برای تسکین درد توصیه کند.

۲- خون در شیر مادر:

بعضی اوقات شیر مادر حاوی خون است. این امر اغلب به این دلیل اتفاق می افتد که فرد شیرده دارای پستانک ترک خورده یا زخمی شده است. هنگامی که این اتفاق می افتد، کودک ممکن است مقداری خون را ببلعد. این می تواند باعث ایجاد رگه های خون ضعیف در مدفوع کودک شود یا کل مدفوع را قرمز رنگ نشان دهد. بلعیدن خون برای کودک خطرناک نیست به شرطی که فرد شیرده شیوع بیماری قابل انتقال مانند اچ آی وی یا ایدز نداشته باشد. با این وجود درمان آسیب دیدگی نوک پستان بسیار مهم است. زیرا آسیب مزمن نوک پستان می تواند شیردهی را مختل کرده و باعث عفونت شود.

۳- عفونت ها:

برخی از عفونت ها ممکن است باعث ایجاد خون در مدفوع شوند. برخی از نوزادان در صورت ابتلا به عفونت ممکن است دچار اسهال شوند. یکی از خطرناک ترین عفونت ها نکروزان کننده انتروکولیت است. این عفونت بیشتر در بین نوزادان نارس و نوزادان با سایر بیماری ها دیده می شود. والدین ممکن است متوجه شوند که معده کودک متورم است یا کودک نمی خواهد غذا بخورد.

۴- بواسیر:

بواسیر یک ورید متورم در خارج یا فقط در مقعد است. هنگامی که کودک تخلیه می کند، بواسیر می تواند خونریزی کند و باعث ایجاد رگه های قرمز خون در مدفوع شود. بواسیر در نوزادان کمتر از شقاق مقعدی است. بنابراین بزرگسالان باید کودک را برای تشخیص نزد پزشک ببرند. برخی از بواسیر به طور طبیعی بهبود می یابد، اما برخی دیگر به درمان نیاز دارند. معمولاً بواسیر نشانه یبوست کودک و در حال زدودن مدفوع است.

۵- حساسیت غذایی:

نوزادانی که حساسیت غذایی یا آلرژی دارند ممکن است مدفوع خونی برای روزها، هفته ها یا ماهها داشته باشند. اگر افراد به طور مکرر متوجه مدفوع مایع به خون می شوند  به خصوص پس از تغییر در رژیم غذایی کودک یا شخصی که شیرده استدر مورد آلرژی از پزشک سوال کنید.

۶- خونریزی از دستگاه گوارش فوقانی:

خون تیره در مدفوع یا مدفوع سیاه ممکن است نشان دهنده خونریزی قسمت فوقانی دستگاه گوارش کودک مانند مری، گلو یا بینی آنها باشد. گاهی اوقات این اتفاق می افتد در موارد دیگر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی به دلیل عفونت شدید یا بیماری رخ می دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر مدفوع خونی بلافاصله تهدید کننده زندگی نیست. با این حال در هر زمان که خون در مدفوع کودک وجود دارد تماس با پزشک هنوز مهم است. پزشک می تواند علت را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه کند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *