1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه به یک کودک حساس کمک کنیم؟

چگونه به یک کودک حساس کمک کنیم؟

چگونه به یک کودک حساس کمک کنیم؟

احساسات آن‌ها را تصدیق کنید:

کودک شما دارای طیف وسیعی از احساسات است. احساسات فرزندتان را درک کنید. این یکی از اولین گام‌هایی است که باید در زمانی که می‌خواهید رویکرد صحیح والدین را در قبال فرزند بسیار حساس خود اتخاذ کنید بردارید.

سعی نکنید آن‌ها را تغییر دهید:

برای شما ممکن است بسیار حساس بودن چیز خوبی نباشد اما برای فرزندتان این یک روش زندگی است. به عنوان یک والدین ممکن است نگران باشید که حساسیت زیاد می‌تواند در بیشتر مواقع به فرزندتان آسیب برساند. اگر سعی کنید فرزندتان را مجبور به تغییر کنید فقط باعث می‌شود که او حس بدی پیدا کند. آن‌ها فکر می‌کنند که شما رفتار آن‌ها را تأیید نمی‌کنید و این باعث می‌شود بیشتر احساس گناه کنند. فرزندتان را همان طور که هست بپذیرید و دوست داشته باشید. کاری کنید که آن‌ها احساس شادی و غرور کنند.

به آن‌ها اطمینان دهید:

به فرزندتان بگویید که او را دوست دارید هر چه باشد. از کلمات و اعمال خود استفاده کنید تا به فرزندتان نشان دهید که او را همان طور که هستند دوست دارید. ممکن است کودک شما گاهی اوقات احساس کند که با دیگران متفاوت است.

ویژگی‌های مثبت را تشویق کنید:

برخی از کودکان می‌توانند بی‌ادب باشند و کودک شما را به دلیل حساس بودن بسیار متمایز کنند. با برجسته کردن فضایل به فرزندتان کمک کنید تا بر این مسائل غلبه کند. به آن‌ها نشان دهید که چگونه می‌توانند از مهارت‌های خود به نفع خود استفاده کنند. به آن‌ها بگویید که حساس بودن خوب است. به کودک خود کمک کنید تا این ویژگی‌ها را درک کند و به او کمک کنید تا آن‌ها را بیشتر تقویت کند.

آن‌ها را به آرامی هدایت کنید:

ممکن است کودک شما بخواهد از موقعیت‌های دشوار یا ناآشنا دور بماند. آن‌ها ممکن است تمایلی به تعامل در یک اجتماع اجتماعی نداشته باشند و خجالتی باشند. با راهنمایی آن‌ها در تعامل با دیگران به آن‌ها کمک کنید تا با این موقعیت‌های اجتماعی روبرو شوند. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید آن‌ها را متقاعد کنید آن‌ها را مجازات نکنید. با آن‌ها صحبت کنید و نگرانی‌های خود را مطرح کنید. به آن‌ها بگویید چرا احساس می‌کنید انجام کار‌ها به روش خاصی می‌تواند به آن‌ها کمک کند. کودک بسیار حساس شما منطق شما را بسیار بهتر از سایر کودکان هم سن و سال خود درک خواهد کرد.

برنامه‌ریزی کنید:

ممکن است فرزند شما در مدرسه یا کلاس جدید دوست پیدا کند. با برنامه‌ریزی تعاملات فردی به آن‌ها کمک کنید. می‌توانید قرار‌های جداگانه‌ای را در محل خود ترتیب دهید تا فرزندتان بتواند با یک یا چند دوست جدید ارتباط برقرار کند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا به تدریج یخشان آب شود.

از طرف آن‌ها عذرخواهی نکنید:

به عنوان یک والدین ممکن است گاهی از طرف فرزندتان عذرخواهی کنید. اگر احساس می‌کنید که او مرتکب اشتباه اجتماعی شده است از طرف کودک خود عذرخواهی نکنید. درک کنید که سازگاری برای آن‌ها چالش برانگیز است و دوران سختی را سپری می‌کنند.

به فرزندتان بیاموزید که چگونه بحران را مدیریت کند:

کودک بسیار حساس شما ممکن است اغلب نتواند با یک موقعیت اجتماعی کنار بیاید. حتی اگر همیشه در کنار فرزندتان هستید ممکن است مواقعی پیش بیاید که او مجبور شود به تنهایی این کار را انجام دهد. این می‌تواند در مدرسه، در کلاس یا در خانه یک دوست یا خویشاوند باشد. چند تمرین ساده تنفس عمیق را به کودک خود آموزش دهید. این به کودک شما در طول حملات پانیک یا اپیزود‌های اضطرابی ناگهانی کمک می‌کند.

آرامش خود را حفظ کنید:

این یک شعار بسیار مهم برای والدین است. طبیعی است که گاهی اوقات خونسردی خود را به عنوان والدین از دست بدهید به خصوص زمانی که تمام تلاش‌های شما برای کمک به هدر می‌رود. بدانید که این یک شرط نیست بلکه یک ویژگی شخصیتی است. شما فقط باید یاد بگیرید که شروع کنید به چیز‌ها از دیدگاه آن‌ها نگاه کنید.

با کودک همدلی کنید:

شما باید با موقعیت آن‌ها همدلی کنید و استعداد‌های آن‌ها را شناسایی کنید. کودکان حساس اغلب دارای هنر‌ها و مهارت‌های مختلف هستند. شما فقط باید به آن‌ها کمک کنید تا پتانسیل خود را شناسایی کنند. به فرزندان خود در مورد افراد مشهوری که ویژگی‌های آن‌ها را دارند بگویید.

روی نقاط قوت تمرکز کنید:

یادآوری اینکه فرزند شما چگونه با استعداد است یا چگونه با موقعیت‌ها برخورد می‌کند مهم است. به این ترتیب اگر بتوانید از چالش‌های آن‌ها آگاه باشید و بپذیرید می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا خودشان را برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر آموزش دهند. در مورد جنبه‌های مثبت حساس بودن با فرزندتان صحبت کنید.

 

منبع:

www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *