1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چی تنش کنیم سرما نخورد؟

چی تنش کنیم سرما نخورد؟

چی تنش کنیم سرما نخورد؟

در روزهایی که هوا سرد می‌شود بهتر است والدین خودشان را کم‌کم برای زمستان آماده کنند و قبل از اینکه سرما به اوج خود برسد به فکر کمد لباس‌های زمستانی کودک باشند. در این نوشته به شما راهکارهایی ارائه می‌دهیم تا در سرمای زمستان لباس‌های مناسب برای کودکتان تهیه کنید و در صحت و سلامت یک زمستان دیگر را به‌خوبی سپری کنید.

به‌اندازه بپوشانید

تنظیم دمای بدن نوزادان به‌خوبی کودکان بزرگ‌تر و بزرگ‌سالان صورت نمی‌گیرد؛ اما به این معنی هم نیست که هر بار تصمیم گرفتید برای یک پیاده‌روی کوتاه بیرون بروید با حجم لباسی که به او می‌پوشانید نتوان او را از فضانوردان تشخیص داد. برای اینکه نوزادتان گرم و راحت باشد بهتر است چه داخل و چه خارج از منزل تنها یک لباس بیشتر از آن چیزی که خودتان می‌پوشید به او بپوشانید.

مهم‌ترین گزینه کدام است؟

کلاه نوزادی بین سایر انواع لباس نوزادی در اولویت شماره یک قرار دارد. در روزهای خیلی سرد مطمئن شوید از کلاهی استفاده می‌کنید که به‌طور کامل گوش‌ها را می‌پوشاند. بهتراست از مدل‌هایی استفاده کنید که دو بند دارند و زیر چانه بسته می‌شود. این مدل‌ها هم راحت هستند و هم نمی‌افتند. توصیه اکید می‌شود که حتماً از کلاهی استفاده کنید که تمام سر و گردن را در بربگیرد تا بتواند در سرمای زمستان محافظ خوبی باشد. جنس آن نیز بهتر است از پشم لطیف بوده و طوری باشد که جلوی عرق کردن سر را بگیرد. اگر این مدل از کلاه‌ها موردنظرتان نیست به شما توصیه می‌کنیم حتماً چیزی تهیه کنید که گردن کودکتان را گرم نگه دارد. شال‌گردن‌هایی که کل گردن کودک و بخشی از سینه را گرم نگه می‌دارند، موارد مناسبی هستند.

پتو به‌جای جوراب

تا زمانی که نوزاد شروع به راه رفتن نکرده، بهتر است از لباس‌های زمستانی خیلی بزرگ و دست و پاگیر استفاده نکنید و به‌جای آن برای بالاتنه لباس نوزادی، از یک ژاکت گرم استفاده کنید. پاهای نوزاد را نیز با یک پتو یا پارچه پشمی بپوشانید. تنوع زیادی از کلاه و دستکش برای نوزادان و خردسالان وجود دارد. وقتی نوزاد را بغل می‌کنید یا در آغوشی قرار می‌دهید دمای بدنش گرم‌تر از زمانی است که او را در کالسکه قرار می‌دهید. به همین دلیل در این شرایط می‌توانید لباس کمتری به او بپوشانید.

چند لباس روی‌هم بپوشید

در طول زمستان تمام مدت‌زمان‌هایی را که بیرون از خانه هستیم در محیط باز سپری نمی‌کنیم؛ مثلاً گاهی در مترو هستیم یا گاهی به یک مجتمع تجاری می‌رویم که دمایشان گرم‌تر از محیط بیرون است. در چنین شرایطی بهتر است چه بزرگ‌سالان و چه کودکان به‌جای پوشیدن یک لباس خیلی گرم، از چند لباس روی‌هم استفاده کنند. در این صورت این امکان را خواهید داشت که به‌راحتی در مکان‌های گرم‌تر یکی از لباس‌ها را دربیاورید. درست است که با این روش شبیه یک پیاز متحرک می‌شوید ولی جواب می‌دهد! امتحان کنید.

زیرپوش پشمی

یک انتخاب خوب برای جنس زیرپوش کودکتان می‌تواند لباس‌های پشمی نرم و لطیف باشد؛ البته به شرطی که حساسیت نداشته باشند. این گزینه همچنین انتخاب مناسبی است برای کودکانی که از ناحیه سینه آسیب‌پذیر هستند. در انتخاب این نوع از لباس‌ها دقت کنید از جنسی باشند که هوا داخلشان در جریان باشد و با پوشیدنشان کودک زیاد عرق نکند.

چکمه‌های ضد آب

چنانچه قصد ندارید تمام طول زمستان را در خانه بمانید که گمان نمی‌کنیم این‌طور باشد پس بهتر است هزینه کافی برای خرید چکمه‌های مناسب در هوای سرد را، هم برای خودتان و هم برای کودکتان کنار بگذارید. بهتر است چکمه‌های ضد آب تهیه کنید که در برف و باران خیالتان راحت باشد.

دستکش نوزادی برای دست‌های کوچولو

دستکش‌های موجود در بازار دو نوع انگشتی و بدون انگشت هستند و یکی از اجزای مهم مجموعه لباس نوزادی. توصیه می‌کنیم از دستکش‌های ضد آب که شاید کمی هم بزرگ به نظر برسند استفاده کنید تا اگر در زمستان کودکتان خواست برف‌بازی کند، بدون اینکه دستش آسیب ببیند از این کار لذت ببرد. دستکش‌هایی که ضد آب نیستند در برف خیلی زود خیس و سرد می‌شوند. نکته مهم در خصوص کلاه و دستکش این است ‌که در بیشتر خانه‌ها میل به گم‌شدن دارند پس بهتر است تعدادی از آن‌ها را تهیه کنید و جایی دم دست بگذارید!

جوراب نوزادی، گرم‌ونرم

اگر کودک شما در طول روز دائم در خانه به این‌سو و آن‌سو می‌دود جوراب و جوراب‌شلواری‌های به‌اصطلاح ترمزدار، نوع جدید و پرکاربردی از جوراب‌ها هستند که علاوه بر گرم نگه‌داشتن کودک، با داشتن لاستیک‌هایی در زیر جوراب مانع زمین خوردن فرزند دلبند شما می‌شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *