1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کار کردن شکم نوزاد شیرخوار چندبار در روز طبیعیه ؟

کار کردن شکم نوزاد شیرخوار چندبار در روز طبیعیه ؟

کار کردن شکم نوزاد

کار کردن شکم نوزاد تا چه حدی طبیعی است؟

الگوی دفع مدفوع شیرخواران با یکدیگر متفاوت است به طوریکه برخی نوزادان پس از هر وعده خوردن شیر مادر، دفع مدفوع داشته و برخی دیگر یک تا دو بار در هفته مدفوع خود را دفع می کنند.

مادر باید مدفوع نوزاد را بررسی کند و به رنگ و قوام مدفوع و تعداد دفع نوزاد خود توجه نماید تا بتواند خیلی زود مشکلات نوزاد خود را شناسایی و به دنبال راه درمانی مناسب آن باشد. در این بخش از بیا نی نی توضیحاتی درباره تعداد دفعات دفع نوزاد و مشکلات دفع نوزادان می پردازیم.

کار کردن شکم نوزاد

نکاتی درباره کار کردن شکم نوزاد

آیا دفعات کار کردن شکم نوزاد مهم است؟

دفعات کار کردن شکم نوزاد زیاد پر اهمیت و نگران کننده نیست زیرا الگوی دفع مدفوع شیرخواران با یکدیگر متفاوت است. معمولا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، در روز ۵-۴ دفع مدفوع دارند و اگر شکم این نوزادان هر ۵-۴ روز یک بار کار کند مشکلی وجود ندارد.

آنچه که هنگام کار کردن شکم نوزاد مهم است قوام مدفوع و رنگ و شکل آن است که نشان دهنده بروز بیماری ها در کودک است. برای ارزیابی وضعیت نوزاد، وزن گیری نوزاد ملاک است. بی قراری و زور زدن نوزاد حین مدفوع مربوط به دردهای کولیکی است که بتدریج رفع می شود.

مشکلات دفع نوزاد

کار کردن طبیعی شکم نوزاد، چندبار در روز است؟

نوزادان مختلف، تفاوت هایی در تعداد دفعات طبیعی مدفوع با هم دارند. تعداد دفعات مدفوع در ۲ تا ۳ روز اول تولد ، چهار یا پنج بار و رنگ مدفوع نوزاد، تیره، قیری شکل، سیاه و متمایل به سبز است.

در طول شش هفته اول، اگر کودک وزن گیری داشته باشد و به میزان ۲ تا ۵ بار در روز دفع داشته باشد ، نشان دهنده دریافت کالری کافی توسط نوزادمی باشد. در برخی از نوزادان پس از شش هفته، دفع مدفوع خواهد شد که طبیعی است و نگران کننده نیست.

مهم این نیست که فرزندتان چند بار در روز مدفوع دارد . تعداد دفع بیش از ۴ بار مدفوع در روز بعد از ۶ ماهگی زیاد است و در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند تعداد دفع کمتر از یک بار در ۳ یا ۴ روز ، کم است و برای کودکان بالای ۲ سال کمتر از یک بار در روز کم محسوب می شود.

مدفوع باید به صورت تدریجی و باثبات باشد.مدفوع کردن نوزادان بلافاصله بعد از غذاخوردن ناشی از رفلکس معده-روده است زیرا با پر شدن معده سیستم گوارشی فعال می شود.

مدفوع شیرخواران

نوزادان ۳ تا ۶ هفته ای و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، اگر یک بار در هفته دفع مدفوع داشته باشند هم طبیعی است، زیرا شیر مادر دارای مقدار کمی مواد زائد است و مدفوع نکردن نوزاد، نشانه یبوست نیست و سبب زیاد شدن وزن نوزاد به طور ثابت می شود. در صورت تغذیه نوزاد با شیر خشک روزی یک بار دفع مدفوع باید صورت گیرد.

اگر کودک شما مدفوعش سخت و خشک باشد باید او را نزد پزشک ببرید زیرا چنانچه در این بخش مهم از بیا نی نی می خوانید به طور طبیعی مدفوع شل و نرم بوده و هیچ گاه نباید گلوله گلوله، سفت و مانند نخود باشد و در اینصورت نوزاد از یبوست رنج می برد.

اگر نوزاد دفع مدفوع سختی داشته باشد و تعداد دفعات دفع مدفوع نیز کمتر از حد طبیعی باشد، او به یبوست دچار شده است و باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کند.

کودک تا ۶ ماه ابتدایی زندگی از شیر مادر تغذیه می کند و هنگامی که به خوردن مواد غذایی روی می آورد مدفوع او سفت تر شده و بوی تندتری می دهد.

یبوست نوزادان

در صورت زیاد کار کردن شکم نوزاد چه کنیم؟

زیاد کار کردن شکم نوزاد، بستگی به تغذیه کودک در طول روز دارد. در صورت تغذیه نوزاد از شیر مادر ، اگرکودک بین ۸-۷ بار در طول روز مدفوع کند مشکلی به وجود نمی آید و نباید نگران شوید. اما به هنگام زیاد کار کردن شکم نوزاد در صورتی که نوزاد با شیر مادر تغذیه نکند باید به یک متخصص گوارش نوزادان مراجعه کنید.

نکاتی درباره مدفوع نوزاد

  1. سفت و خشک بودن مدفوع نوزاد، نشان دهنده کمبود مایعات در بدن او به دلیل تب و یا بیماری های خاص است.
  2. سفت و خشک بودن مدفوع نوزاد نشان دهنده استفاده نوزاد از غذاهای یبوست دار مانند غلات و شیر گاو است در صورتی که نباید به نوزادان زیر یکسال شیر گاو بدهید.
  3. علت مدفوع نوزاد سبزرنگ هضم آهسته غذا و یا مصرف زیاد غلات است.
  4. خوردن قطره آهن توسط نوزاد سبب قهوه ای شدن رنگ مدفوع نوزاد، می شود.
  5. در صورت مشاهده رگه های خونی در مدفوع نوزاد ، مشکلات جزیی در مقعد نوزاد وجود دارد.
  6. در صورتی که در مدفوع خون زیاد، مخاط یا آب مشاهده شود، ممکن است ناشی از مشکلات روده ای باشد.
  7. زیاد شدن تعداد دفعات مدفوع کودک و آبکی شدن آن ، نشان دهنده اسهال است .اسهال کودک ممکن است ناشی از عفونت روده ای باشد و یا در اثر تغییر درژیم غذایی ایجاد شده باشد.

رنگ طبیعی مدفوع نوزاد

در زمان دفع مدفوع نوزاد به چه چیزی توجه کنیم؟

مدفوع نوزاد در هر حالتی باید پس از دفع شدن نرم و قابل دفع باشد و بیش از حد سفت و خشک نباشد، سفت و خشک بودن مدفوع در نوزاد نشان دهنده یبوست نوزاد است.

مادران باید به مدفوع نوزاد توجه لازم را داشته باشند و مدفوع را لحاظ قوام، رنگ و محتویاتی که در مدفوع وجود دارد،بررسی کنند. در صورتی که مدفوع نوزاد شل و آبکی باشد و وزن کودک اضافه شود، نگران نباشید.

دفع مدفوع در شیرخوار تازه متولد شده پس از هر بار شیر خوردن است و به طور میانگین هر نوزاد۱۰-۶ بار در طول روزدفع مدفوع دارد. اما پس از ۶-۳ هفته دفع مدفوع آن ها عادی می شود و تعداد دفعات دفع مدفوع کمترخواهد شد. اگر دفع مدفوع از حالت عادی کمتر باشد جای نگرانی نیست اما اگر تغییرات ناگهانی و شدید در مدفوع مشاهده کردید باید به نزد پزشک روید تا درمان را آغاز کند.

دفع مدفوع در شیرخواران

مدفوع نوزادتان چه رنگی است؟

بررسی مدفوع نوزاد از یکی از کارهای مهمی است که مادران باید برای نوزادشان انجام دهند زیرا دقت در مدفوع نوزاد سبب می شود که هر چه زودتر بیماری های نوزاد شناسایی شود. مادر باید به قوام، رنگ و محتویاتی که غیر از شیر در مدفوع وجود دارد، توجه کند.

نوزادان سالم در یکی دو روز اول ابتدای تولد، مدفوعی به رنگ سبز تیره و چسبنده به نام مکونیوم دفع می کنند.پس از آن، دلمه های شیر در مدفوع در نوزادانی که شیر مادر می خورند، مشاهده می شود و رنگ مدفوع زرد و کمی آبکی می شود اما نباید در مدفوع نوزاد هیچ گونه خلط، بلغم یا خون مشاهده گردد .

در یک نوزاد طبیعی مدفوع نباید بیش از اندازه آبکی باشدو همچنین نباید سفت و خشک باشد بلکه کاملا شل و نرم باشد و نباید مدفوع گلوله گلوله سفت باشد.

سفت بودن شکم نوزاد

بوی مدفوع نوزاد

بوی مدفوع نشان دهنده این است که مدفوع چه مقدار در روده باقی مانده است زیرا هر چه بیشتر در برابر باکتری ها باشد، بوی بدتری دارد. بوی تند مدفوع بچه ها ممکن است ناشی ازابتلا به نوعی حساسیت در کودک باشد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مدفوعی بی بو دارند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *