التهاب لثه در کودکان چه علائمی دارد؟

التهاب لثه در کودکان چه علائمی دارد؟

ظاهر طبیعی لثه‌ها صورتی، بدون تورم و با لبه‌های کاملاً مشخص در اطراف دندان است. دقت و توجه به ضخامت و رنگ بافت لثه کودک به شما این امکان را می‌دهد که تشخیص دهید مشکلی وجود دارد یا خیر. لثه ملتهب در کودکان با علائم خاصی مشخص می‌شود. در اینجا مرتبط‌ ترین آن‌ها وجود دارد:  

 قرمزی:  

لثه‌ها قرمز روشن و براق به نظر می‌رسند. 

 ادم:  

التهاب لثه در کودکان باعث افزایش اندازه بافت می‌شود که متورم به نظر می‌رسد و لبه‌های اطراف دندان شکل خود را از دست می‌دهند.

خونریزی:

 بافت لثه هنگام مسواک زدن خونریزی می‌کند و در موارد پیشرفته‌تر با کوچکترین اصطکاک یا هنگام غذا خوردن اتفاق می‌افتد.

بوی بد دهان: 

 تجمع پلاک باکتریایی در دهان باعث ایجاد بوی بد می‌شود.

 حساسیت:  

کودکان ممکن است در هنگام مصرف برخی از غذا‌های خیلی سرد یا خیلی گرم از حساسیت شکایت کنند. همچنین در هنگام مسواک زدن.

 احساس لق شدن دندان:  

کودک ممکن است احساس کند که دندان‌هایش جدا شده یا لثه‌ها در حال حرکت هستند. 

 آبسه:  

در مراحل پیشرفته‌تر التهاب لثه می‌تواند با عفونت‌هایی که باعث آبسه می‌شوند پیچیده شود. این‌ها مجموعه‌ای از چرک در ضخامت بافت لثه هستند.

به چه علت لثه کودکان ملتهب می‌شود؟

منشاء اصلی التهاب لثه در کودکان در عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. هنگامی که باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به درستی پاک نمی‌شوند یک لایه چسبنده روی سطوح دندان تشکیل می‌شود که به پلاک باکتریایی معروف است. مواد معدنی موجود در دهان می‌توانند این لایه را کلسیفیک کرده و آن را به تارتار تبدیل کنند. این تجمع دائمی پلاک باکتریایی و جرم روی بافت لثه باعث تحریک و در نتیجه التهاب لثه کودکان می‌شود. شرایطی در دهان کودکان کم سن و سال وجود دارد که می‌تواند بهداشت دهان و دندان را دشوار کند و کودکان را مستعد بروز التهاب لثه کند. به عنوان مثال حفره‌های پوسیدگی درمان نشده و دندان‌های نامرتب باعث حفظ باکتری‌ها و پلاک‌ها می‌شود. التهاب لثه در کودکان نیز می‌تواند با دوره تعویض دندان همراه باشد. علل کمتر شایع دیگری وجود دارد که می‌تواند باعث التهاب در لثه کودکان شود که شامل:

 عفونت‌ها:  

برخی از عفونت‌های دهان مانند ژنژیواستوماتیت هرپس یا کاندیدیازیس می‌توانند باعث التهاب لثه در کودکان شوند. آن‌ها با علائم دیگری همراه هستند که تصاویر بالینی را کامل می‌کنند.

 مصرف دارو‌ها:  

مصرف برخی دارو‌ها باعث افزایش حجم و تغییر شکل بافت لثه می‌شود. مثلاً دارو‌های ضد تشنج مانند فنی توئین.

 تغییرات هورمونی:  

تغییرات هورمونی مرتبط با بلوغ می‌تواند باعث التهاب لثه شود. علاوه بر این بسیاری از اوقات بی‌توجهی به عادات بهداشتی وجود دارد که وضعیت را تشدید می‌کند.

چگونه از التهاب لثه در کودکان جلوگیری کنیم؟

با رعایت روال بهداشت دهان و دندان می‌توان از التهاب لثه در کودکان جلوگیری کرد. مراقبت از تمیز کردن دندان‌های کودک از سنین پایین و ارائه یک رژیم غذایی سالم و بردن آن‌ها به دندانپزشک اطفال دو بار در سال برای حفظ سلامت دهان آن‌ها بسیار مهم است.

 

منبع:

youaremom.com

 

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

علاقۀ به عکاسی در خاندان قاجار مخصوص ناصرالدین شاه نبود؛ انگار این علاقه به صورت ارثی به فرزندان هم منتقل می‌شد! تعداد زیاد عکس‌هایی که از عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه به جا مانده این واقعیت را ثابت می‌کند.

عصمت‌الدوله نه تنها عکس‌های زیادی دارد بلکه انگار در گرفتن ژست‌های مختلف هم ید طولایی داشته است. او در عکس‌های فردی‌اش حالات مختلفی به خود گرفته؛ از ژست عاشقانه در کنار ظرف انار و ژست نویسندگی با قلم و کاغذ تا خیره شدن به افق در عکس‌های آتلیه‌ای.

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

عکس‌های دست‌جمعی او هم همین حالت را دارند. در بعضی از عکس‌ها او به همراه خدمتکاران و اعضای خانواده‌اش صحنه‌هایی خاص و تقریبا نمایشی را ایجاد کرده‌اند. مثل عکسی که او را بالای سر یک بچۀ خدمتکار سیاه‌پوست نشان می‌دهد که یک سیگار هم گوشۀ لبش گذاشته!

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

در بعضی از عکس‌های دست‌جمعی هم (مثل عکس کنار رودخانه یا عکسی که در کنار قفس گرفته شده) حاضران در عکس به صورت پراکنده در گوشه‌های مختلف ایستاده یا نشسته‌اند و معلوم است که این یک جور چینش نمایشی برای گرفتن عکس بوده است.

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

یک نکتۀ جالب دیگر این است که عصمت‌الدوله در اغلب عکس‌هایش اصلا به دوربین نگاه نمی‌کند که این هم احتمالا بخشی از ژست مخصوص او بوده است.

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

فاطمه‌خانم عصمت‌الدوله فرزند ناصرالدین شاه قاجار و تاج‌الدوله بود. او در سن یازده سالگی با دوست‌محمد خان پسر معیر الممالک ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد. گفته شده که او به موسیقی و نواختن پیانو هم علاقه داشته و از نخستین زنان مجموعه‌دار در ایران بوده که کتاب‌های نادر و صفحات موسیقی را گردآوری می‌کرده است.

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

(این عکس در کاروانسرایی در مسیر قم گرفته شده)

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

(عصمت‌الدوله و دخترش فخرالتاج)

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

(عصمت‌الدوله در کنار مادرش تاج‌الدوله)

این دختر ناصرالدین شاه، ملکۀ ژست‌های عکاسی بود!

 

راه ایجاد انگیزه یادگیری در کودک به بهترین شکل

انگیزه یادگیری کودکان

راههای موثر و علمی ایجاد انگیزه یادگیری در کودکان

همه ما از همان بدو تولد به عنوان دانش آموزی خوب متولد نشده ایم. شخصیت هر کس در آمادگی او برای یادگیری نقش مهمی دارد اما اکثر کودکان که یاد گیرندگان خوبی هستند باید به دانش آموزان خوب نیز تبدیل شوند. مهم تر این که هر کودکی که در آن انگیزه ایجاد شود می تواند به یک یادگیرنده خوب تبدیل شود.

یکی از بزرگترین اشتباهات معلمان و والدین، محدود کردن یادگیری آن ها در کلاس است در حالی که کلاس درس محل اصلی آموزش کودک می باشد اگر می خواهید تمایل و توانایی کودک برای یادگیری افزایش یابد، باید رشد فکری اجتماعی و تحصیلی در خارج از کلاس درس گسترش یابد.

به همین منظور استراتژی هایی که در این قسمت از خانواده پلاس بیا نی نی به معرفی آن ها پرداخته شده است که به شما کمک می کند تا لذت یادگیری را در کودک خود رشد و ارتقاء دهید.

یادگیری کودکان

1. فضای مطالعه را برای کودکتان آماده کنید:

برخی افراد معتقدند که خواندن، کلید موفقیت در زندگی است. کودکانی که عشق به مطالعه را در خود افزایش می دهند عشق به یادگیری نیز در آن ها افزایش میابد.

خواندن نه تنها به کودکان کمک می کند که دایره واژگان گسترده ای داشته باشند بلکه به مغزشان کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه مفاهیم اصلی را پردازش کنند. کودکانی که توانایی خوب خواندن دارند در همه موضوعات از جمله ریاضی و علوم توانایی بیشتری برای یادگیری نیز خواهند داشت.

توانایی کودک خود را با حس کردن جهان اطرافش در خواندن افزایش دهید. سعی کنید 20 دقیقه از زمان هر فرد در خانه با مطالعه پر شود. روی دیوار خانه، روزنامه و پوستر بچسبانید و به مطالعه آن بپردازید تا کودک نیز بداند خواندن جزئی از زندگی اوست. این فعالیت یکی از نکات کلیدی در نگهداری از کودک است که کیفیت اجرایی آن باعث رشد بهتر ذهنش خواهد شد.

کلید توسعه و پیشرفت در خواندن این است که آن را به یک سرگرمی تبدیل کنید و نگذارید برایتان خسته کننده شود. اگر کودکان حس کنند مطالعه کردن امری خسته کننده است نه تنها در آن پیشرفت نمی کنند بلکه به میزان یادگیری آن ها نیز لطمه می زند. اجازه دهید کودک کتاب های خود را بخواند.

انگیزه یادگیری کودکان

2. تا آن جا که ممکن است اجازه دهید کودک کنترل کارهای خود را داشته باشد:

هنگامی که زمان تحصیل فرا می رسد تمام کودکان کنترل کردن را تجربه می کنند. هنگامی که او احساس کند دیگران او را کنترل می کنند از میزان یادگیری اش کاسته می شود. باید کودکان در مسیر درستی هدایت شوند اما خوب است که اجازه دهیم در برخی از موارد کودکان کنترل خودشان را داشته باشند.

بهترین کار این است هنگامی که یک کودک سعی می کند کاری را انجام دهد مثلا نوشتن چیزی، به جای این که او را کنترل کنیم شرایط را برای او فراهم کنیم تا کاری را که شروع کرده به پایان برساند. همچنین توصیه می شود اجازه دهید کودکان فعالیت های اضافه خود را انتخاب کنند. اگر اجازه دهید کودک آن ها را انتخاب کند، انگیزه او در انجام امور بسیار بیشتر خواهد بود.

3. تشویق برای ارتباطات باز و صادقانه:

به کودک اجازه دهید تا نظر خود را درباره ی فرایند یادگیری و آموزش بیان کند. برای او فضایی را فراهم کنید تا به راحتی بتواند علایق یا مخالفت های خود را درباره ی شیوه ی آموزش خود بیان کند. هنگامی که نظرش را بیان می کند، حرف او را تایید کنید حتی اگر مخالف نظر او هستید.

هنگامی که کودکان حس کنند نظرات آن ها برایتان قابل احترام نیست از فرایند یادگیری خارج می شوند. کودکانی یادگیرندگان خوبی می شوند که بدانند می توانند آزادانه نظر دهند بدون آن که نظرشان سرکوب شود.

تکالیف کودکان

4. سبک های مختلف یادگیری را برای کودک معرفی و او را تشویق به انجام آن ها کنید:

هر کودک سبک یادگیری مربوط به خود را دارد. برخی از کودکان در یک سبک قوی تر هستند و برخی نیز از ترکیب چند سبک استفاده می کنند و لزوما از یک سبک خاص استفاده نخواهند کرد. یک سبک یادگیری لزوما درست یا غلط نیست و بسته به هر کودک سبک یادگیری متفاوت خواهد بود. به او کمک کنید تا سبک یادگیری خود را پیدا کند تا میزان یادگیری او را بهبود بخشید.

هفت سبک یادگیری اساسی وجود دارد:

  • بصری
  • شنوایی
  • کلامی
  • فیزیکی
  • منطقی (ریاضی)
  • اجتماعی
  • انفرادی

به عنوان مثال کودکانی که یادگیرندگان بصری هستند بهتر است با دیدن این که هر چیز چگونه کار می کند آنرا یاد بگیرند برعکس کودکانی که یادگیرندگان شنوایی هستند با گوش دادن به چیزهایی که گفته می شود بهتر آموزش می بینند. بنابراین باید به کودکان کمک کنیم که سبک خود برای یاد گرفتن را پیدا کنند.

درس خواندن کودکان

5. بر علایق فرزند خود متمرکز شوید:

وقتی کودکان موضوعات مورد علاقه خود را دنبال می کنند یادگیری برایشان سرگرم کننده می شود. اگر می خواهید فرزندتان به یادگیرنده خوبی تبدیل شود به او اجازه دهید موضوعی که بدان علاقه دارد را دنبال کند و شما فقط شرایط را برای او فراهم کنید.

مثلا اگر کودک به دایناسورها علاقه دارد برای او یک کتاب با این موضوع خریداری کنید. سپس به او بگویید نام 5 دایناسور را که دوست دارد بگوید و بعد، علت علاقه او به این 5 دایناسور را بپرسید.

6. اشتیاق خود را برای یادگیری به اشتراک بگذارید:

اگر کودک دریابد که شما صادقانه برای یادگیری اشتیاق دارید، او نیز با دیدن شما برای یادگیری شور و اشتیاق پیدا می کند. این شور و اشتیاق در هر آن چه که باشد (ریاضی ، تاریخ و . . .) او را نیز برای یادگیری چیزهای جدید تشویق می کند.

هنگامی که او شور و اشتیاق شما را برای یادگیری یک مطلب جدید می بیند او نیز شروع به یادگیری مطالب جدید و تجربه کردن چیزهای هیجان انگیز جدید می پردازد.

انگیزه دادن به کودک

7. یادگیری سرگرم کننده که مبتنی بر بازی کردن است را فراهم کنید:

یادگیری مبتنی بر بازی، یک مفهوم جدید نیست. از دیر باز در موضوع پرستاری از کودک این مسئله بوده و هست. یادگیری مبتنی بر بازی به دلایل بسیاری می تواند سودمند واقع شود. بازی کردن به عنوان یک ابزار آموزشی نه تنها فرصتی برای یادگیری عمیق تر و توسعه مهارت های غیر شناختی را فراهم می کند بلکه به ایجاد انگیزه برای یادگیری کودکان نیز کمک خواهد کرد.

هنگامی که یک کودک به طور فعال با یک بازی درگیر می شود، ذهن او لذت یادگیری یک سیستم جدید را تجربه می کند. بازی هایی که سرگرم کننده هستند به کودکان انگیزه می دهند تا بیشتر در فرایند یادگیری شرکت کنند. برخی از بازی ها نیز جنبه رقابتی انفرادی و یا تیمی دارند.

در این گونه بازی ها نیز کودکان سعی می کنند بیشتر تلاش کنند تا پیروز و موفق شوند و برای خود یا تیم خود امتیاز بیشتری کسب کنند و یا به دنبال فرصت باشند تا به سطوح بالاتر بروند و برای آن تلاش کنند.

یادگیری مبتنی بر بازی یک راه عالی برای والدین و معلمان است تا به کمک آن ایده های جدید، مفاهیم و دانش را به کودکان انتقال دهند زیرا در این روش کودکان انگیزه بیشتری نشان می دهند.

یادگیری کودک با بازی

8. بر آن چه که کودک می آموزد تمرکز کنید نه بر عملکرد او:

به جای این که به محض ورود فرزندتان به خانه از او بپرسید امتحان ریاضیت را چکار کردی، به او اجازه دهید تا بگوید امروز درکلاس ریاضی چه چیزی را یاد گرفته است. عملکرد او مهم است اما شما تمرکز خود را بر یادگیری کودک بگذارید نه عملکرد او.

به فرزند خود اطلاع دهید که یادگیری واقعی مهم تر از نمرات آزمون است و نتایج مهم ترین نیستند. با تمرکز بر آن چه که یاد گرفته است به تقویت آموخته های او کمک کنید.

9. به فرزندتان کمک کنید تا برنامه ریزی داشته باشند:

کمک به کودک برای برنامه ریزی مقالات، کتاب ها و تکالیف راه بسیار خوبی برای کمک به او برای انگیزه یادگیری است. سازمان یافته نبودن و برنامه ریز نبودن کودکان طبیعیست ولی اگر چنین باقی بماند در مشکل خود غرق شده و باعث از بین رفتن انگیزه او برای یادگیری می شود. صبور باشید و به آن ها کمک کنید تا سازمان یافته شوند تا در نتیجه انگیزه بیشتری برای یادگیری پیدا کنند.

پرورش انگیزه یادگیری

10. جشن گرفتن و تشویق کودک برای دستاوردهایش:

مهم نیست که موفقیت های کودک چقدر کوچک یا بزرگ باشد، مهم این است که موفقیت های او را به رسمیت بشناسید و جشن بگیرید. این کار به ویژه برای کودکان دوره ابتدایی که نیاز بیشتری برای تشویق شدن دارند مهم است تا انگیزه آن ها برای یادگیری بیشتر شود.

مثلا موفقیت در آزمون ریاضی می تواند بهانه ای برای گرفتن یک بستنی برای فرزند باشد. همیشه کودکان خود را برای موفقیت هایشان تشویق کنید تا عاملی برای افزایش انگیزه آن ها بشود.

11. تمرکز بر نقاط قوت کودک:

چنانچه بیا نی نی اشاره کرده است تمرکز بر روی نقاط قوت کودک امری مثبت است که باعث ادامه روند یادگیری او می شود. برعکس، تمرکز بر نقاط ضعف کودک چیزی جز دل سردی، اضطراب و عدم تمایل به یادگیری نخواهد داشت.

مثلا اگر کودک در امتحان ریاضی عملکرد ضعیفی داشت بجای سرزنش کردن به او کمک کنید تا عملکردش را در درس ریاضی بهتر کند و به جای آن از عملکرد خوبش در درس علوم تعریف و او را تشویق نمایید.

تشویق کودک

12. هر روز را به یک روز برای یادگیری تبدیل کنید:

هر روز را به یک روز برای یادگیری تبدیل کنید. ممکن است این حرف کمی اغراق باشد اما در حقیقت انجام شدنی است. هر زمان که توانستید، فرزند خود را تشویق کنید تا جهان اطراف خود را بیشتر بشناسد.

از او هر لحظه سوال کنید و با او ارتباط برقرار کنید و به طبقه بندی اطلاعاتش کمک کنید، این امر به کودک کمک می کند تا در هر لحظه و در هر مکانی که قرار داشت (خانه، کلاس درس و…) به فکر یادگیری باشد و انگیزه مضاعفی برای یادگیری از خود نشان دهد.

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند

 اما بعید است هرگز به ذهنتان رسیده باشد که یک زن، انحصار این شغل مردانه را بشکند و پای ثابت مسافرت‌های دور و دراز جاده‌ای شود.  

پروین عابدی اولین زن که نه، اما جزو معدود زنانی است که از حصار آشپزخانه و خیاط‌خانه، به گستره پیچ در پیچ جاده‌های ترانزیتی رسیده تا برای خانواده ۵نفره‌اش هم مادر باشد هم پدر. او با اینکه به‌خاطر شغل پدرش از ۱۵سالگی رانندگی را فوت آب بوده تا ۱۸سالگی صبر کرده و بعد یکی از هزاران نفری شده که با برگه قبولی از شهرک آزمایش بیرون آمده‌اند.

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
  نفر اول سمت چپ ، خدابخشی مکانیک مخصوص بهار است . نفر سمت راستی او هم پسرش است. او همراه با یک تیم حرفه‌ای مکانیک ماشین‌های سنگین را برعهده دارد

پروین ۴۰ساله درباره‌ آن سال‌ها می‌گوید: «هم رانندگی بلد بودم، هم مکانیکی. آن وقت‌ها مثل الان این همه آموزشگاه رانندگی نبود؛ هر کس گواهینامه می‌خواست باید می‌رفت شهرک آزمایش. نه استرس داشتم، نه هول شده بودم. وقتی نشستم داخل ماشین، فرمان را یک دستی گرفتم. هنوز روشن نکرده بودم که افسر گفت: «ردی! ۳بار امتحان دادم تا بالاخره گواهینامه گرفتم. آن‌قدر خوشحال بودم که همان شب به همه سور دادم».

با اینکه پدرش از این همه عشق و علاقه او به رانندگی به شدت استقبال می‌کرد، اما برادرهایش به خاطر همین علاقه پسرانه حسابی با او لج و لجبازی می‌کرده‌اند تا جایی که خودش می‌گوید: «پدرم عاشق این بود که یکی کارش را ادامه بدهد و به قول معروف چراغ شغلش را روشن نگه دارد اما هر سه برادرم علاقه‌ای به این کار نداشتند.

ما همیشه با هم کل کل داشتیم. این را هم بدانید که هیچ کدام از آنها دست فرمان من را ندارند. خدا بیامرز آن‌قدر من را تشویق کرد که بالاخره راننده شدم. ازدواج کردم. شوهرم هم مرد جاده بود. خودش ماشین نداشت اما یک آشنایی داشت که روی ماشین سنگین او کار می‌کرد و دستمزد می‌گرفت. آخرش هم جانش را بالای همین جاده‌ها داد و با یک ماشین سواری در اتوبان تهران- کرج تصادف کرد و رفت». دختر نوجوان ۲۸سال پیش هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد که آن‌قدر زود وارد این حرفه بشود.

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند

عابدی همین جور که تر و فرز از پله‌های بلند تریلی‌اش بالا می‌رود، می‌گوید: «عاشق کارهای سخت و مردانه‌ام. کار هر چقدر سخت‌تر باشد، وسوسه انجام دادنش بیشتر گرفتارم می‌کند. آن سال‌هایی که خانه بودم و بچه‌داری می‌کردم همه آموزش‌ها و هنرهایی که لازم است یک خانم بلد باشد را یاد گرفته بودم؛ از آشپزی و خیاطی بگیر تا هویه‌کاری و گل‌چینی اما انگار رانندگی شوق دیگری در من ایجاد می‌کند». 

پروین خانم از دورانی تعریف می‌کند که به عنوان مربی به جوان‌هایی که مثل خودش عشق رانندگی داشته‌اند رانندگی یاد می‌داد؛ «۵سال مربی بودم. توی این ۵سال یک بار هم تصادف نکردم. کارم را دوست داشتم اما درآمدش کفاف زندگی‌مان را نمی‌داد. قسم خورده بودم به ارثیه بچه‌ها دست نزنم». 

انگار قرار نبود زندگی روی خوش خودش را به عابدی نشان بدهد؛ گرفتاری پشت گرفتاری و گره بعد از گره اما او هم بیدی نبود که با این بادها بلرزد. خودش می‌گوید چون متولد دی‌ماه است هیچ در بسته‌ای برایش وجود ندارد؛ برای همین ۲سال بیشتر از فوت همسرش نگذشته بود که یکه و تنها با ۳ تا بچه قد و نیم قد راهی کرج شد تا روزی‌اش را آنجا طلب کند.

آن روی سکه

«فامیل کلا با کارهای من موافق نبودند. مادرم می‌گفت کله شقی هم حدی دارد؛ تو حد و اندازه استانداردش را شکسته‌ای. یک مدت مربی رانندگی بودم و بعد خودم یک آموزشگاه تاسیس کردم». 

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
حسین- پسر پروین عابدی- هم حالا کامیون‌دار شده و آنچنان با اشتیاق از مدل‌های جدید ماشین سنگین حرف می‌زند که بیا و ببین. اسم کامیونت حسین «ترانزیت کوچولو» است

خاطرات آموزشگاه او را هنوز هم خیلی‌ها به یاد دارند؛ مربی بچه به بغلی که از ۶صبح تا ۸شب پشت ماشین، دور دو فرمان و پارک دوبل آموزش می‌داد؛ «بالاخره ما هم روی خوش زندگی را دیدیم و افتادیم توی کفی جاده. چرخ آموزشگاه خوب می‌چرخید و کلی هنرجو داشتم. ۲تا ماشین‌ سواری هم خریده بودیم و داده بودیم دست مربی. رفتن به کرج برایم آمد داشت؛ هم اجاره خانه کمتری می‌پرداختم هم اینکه به دلیل دوری راه کسی کاری به کارم نداشت.

دخترهایم هم دیگر از آب و گل بیرون آمده بودند و کمکم می‌کردند. پسر کوچکم را هم هر روز با خودم می‌بردم سرکار. تمام کودکی حسین داخل ماشین و پشت فرمان سپری شد؛ به خاطر همین هم او علاقه شدیدی به رانندگی دارد؛ درست مثل خودم دیوانه رانندگی است؛ هر چند تا وقتی که از سفر برگردد و ببینمش دلم هزار راه می‌رود». 

   ناسازگاری روزگار

زندگی پروین عابدی پر از فراز و نشیب است. درست در روزهایی که همه چیز رو به راه شده بود یک اتفاق دوباره او را به دردسر انداخت؛ «۵سال پیش بود که سر هیچ و پوچ ۴۰ میلیون تومان سرمایه‌ام به باد رفت. این‌بار دیگر هیچ کاری نمی‌توانستم انجام بدهم دفعه اول آن‌قدر از خودم غدبازی درآورده بودم که خانواده به کل بی‌خیالم شده بودند. نه راه پس داشتم نه راه پیش. اما بالاخره خدا بنده‌اش را تنها نمی‌گذارد».

همین‌جا بود که پروین عابدی تصمیم گرفت به عنوان هنرجو در دوره آموزشی رانندگی پایه یک ثبت‌نام کند و دور از چشم دخترها و بدون اینکه کسی متوجه شود سر کلاس برود؛ «شاگرد بدی نبودم. مربی‌ام باورش نمی‌شد دفعه اولم است که پشت کامیون می‌نشینم. فرمان کامیون آن‌قدر برایم نرم بود که یک‌بار هم فکر نکردم کار شاقی می‌کنم».

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
  این هم عکس یادگاری خانم عابدی با کامیون معروفش «بهار»است. این کامیون رفیق جاده راننده‌اش است

او با این همه سخت‌کوشی بالاخره بعد از ۳بار امتحان دادن، گواهینامه پایه یک می‌گیرد؛ هر چند هنوز هم قاطعانه می‌گوید: «حقم بود که همان دفعه اول قبول می‌شدم؛ سرهنگ ممتحن هم همین عقیده را داشت اما به خاطر اینکه مردها ناراحت نشوند ردم کرد. آن دفعه‌ای هم که قبول شدم ۲ نفر از من امتحان گرفتند.

آن‌قدر دنده کم و زیاد کردم که کف دستم تا ۲ روز زق‌زق می‌کرد». یک هفته بعد از گرفتن گواهینامه بود که خانم راننده کار با ماشین سنگین را شروع کرد؛ اول تریلر ۵تنی بعد هم یواش‌یواش پیشرفت کرد تا رسید به ۱۸چرخ و تریلر ۴۰تنی، «الان ۴ سال است که توی جاده‌ام؛ تهران، اصفهان، شیراز، سیستان، بندرعباس؛ هر جایی که فکرش را بکنید رفته‌ام. من و بهار (ماشینم) را همه توی جاده‌ها می‌شناسند. جان کندم تا سری توی سرها درآوردم و شدم خانم عابدی!». 

راننده کرایه‌ای

روزهای یخ‌بندان و بستن زنجیر چرخ به غول ۱۸ چرخی که حرف آدمیزاد حالی‌اش نمی‌شود، شب‌های گرم در جاده‌هایی که محض رضای خدا یک لامپ هم در آنها پیدا نمی‌شود و زندگی در شرایط سخت علاوه بر اینکه روی دست‌های عابدی تاثیر گذاشته، خوی و منش او را هم حسابی تغییر داده  و از او یک انسان سخت کوش و شکست ناپذیر ساخته است.  

او با گلایه از رفتار بد بعضی از راننده‌های ترانزیت‌ می‌گوید: «نمی‌دانم چرا مردها با رانندگی زن‌ها مشکل دارند! حسودی‌شان می‌شود خانم‌ها با احتیاط‌تر و نرم‌تر رانندگی می‌کنند. حالا که شناخته‌تر شده‌ام کمتر، اما قدیم‌ترها راننده‌های گذری هم با من کل می‌انداختند و هم اذیتم می‌کردند. تصورش را بکنید؛ یک غول ۱۸ چرخی که بارش شیشه است و یک خطای کوچولو باعث انحرافش می‌شود، تبدیل به وسیله بازی و تفریح بعضی راننده‌ها می‌شد. سر همین شیطنت‌ها یک مدت تصمیم گرفتم راننده اتوبوس باشم؛ دفترچه‌اش را هم گرفتم؛ ۲تا سفر هم تا سوریه رفتم و آمدم اما زیاد به دلم ننشست.» 

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
    او رانندگی اتوبوس را هم تجربه کرده است. ولی راننده اتوبوس علاوه بر جان خودش مسؤولیت جان مسافرها را هم برعهده دارد. عابدی ترجیح می‌دهد که  راننده ترانزیت باشد

او حالا می‌رود سراغ روزهایی که مجبور بوده لاستیک کم‌باد و پنچر ۱۵۰ کیلویی تریلی‌اش را تنها عوض کند و می‌رسد به لجبازی راننده‌ها برای حرکت کردن در شب. خانم راننده از هر دری می‌گوید تا می‌رسد به امنیت جاده‌ها. اینجا که می‌رسیم تازه سر درددلش باز می‌شود؛ «جاده‌هایمان جاده‌های مرگ هستند. از رانندگی بی‌ملاحظه بعضی‌ها که فاکتور بگیریم نبود چراغ روشنایی و کمبود علائم راهنمایی و رانندگی، جاده‌ها را به جاده‌های بسیار پرخطری تبدیل می‌کند». 

الان با کامیون اجاره‌ای در خط بندرعباس- عسلویه کار می‌کند و سفرهای خارجی هم می‌رود. پروین می‌گوید: «می‌توانید از پلیس راه آمار بگیرید تا حالا شکر خدا تصادف نکرده‌ام».

عابدی که دلش از دست خارجی‌ها حسابی خون است می‌گوید: «با اینکه راننده ترانزیت بودن در کشورهای دیگر کاری عادی محسوب می‌شود اما راننده‌های کشور ترکیه با دیدن خانم‌های راننده به شدت بد رانندگی می‌کنند. از سوریه پیشنهاد کار داشتم اما خودم قبول نکردم».

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
گیرافتادن در بیابان زن و مرد نمی‌شناسد. برای عبور از این مشکل باید مکانیکی را هم بلد بود. گرچه کار بسیار سخت و سنگینی است

تعریف از جاده و نوع رانندگی راننده‌ها ادامه دارد تا اینکه نوبت به پلیس راه می‌رسد. عابدی از برخورد نیروهای پلیس راهور کاملا راضی است؛ «پلیس، همه جا هست. با این صفحات کامپیوتری و گشت‌های نامحسوس چیزی از قلم نمی‌افتد. البته راننده‌هایمان هم بد نمی‌رانند اما جاده‌هایمان هنوز خطرناکند. دوست دارم کم‌کم بروم سراغ خلبانی. می‌خواهم آسمان را هم تجربه کنم!» راننده بودن یک شغل موروثی در خانواده عابدی‌هاست.

رانندگی در بیابان از آدم یک همه‌فن حریف می‌سازد 

پروین عابدی برای خودش یک پا استاد مکانیک هم هست. او هم مثل مردها برای به دست آوردن یک لقمه نان حلال تاریکی و تنهایی جاده‌های ترانزیت را انتخاب کرده است؛ بچه‌هایش به مادرشان افتخار می‌کنند و آرزو داشتند آن‌قدر پولدار بودند که برایش یک کامیون می‌خریدندتا به جای کار کردن و زحمت‌کشیدن روی ماشین غریبه‌ها برای خودش کار کند.

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
  او باید بتواند از عهده خیلی از کارهای مربوط به تروخشک کردن «بهار» بربیاید
مثل عوض کردن آب باتری و یا روغن موتور و …

 

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند

 اما بعید است هرگز به ذهنتان رسیده باشد که یک زن، انحصار این شغل مردانه را بشکند و پای ثابت مسافرت‌های دور و دراز جاده‌ای شود.  

پروین عابدی اولین زن که نه، اما جزو معدود زنانی است که از حصار آشپزخانه و خیاط‌خانه، به گستره پیچ در پیچ جاده‌های ترانزیتی رسیده تا برای خانواده ۵نفره‌اش هم مادر باشد هم پدر. او با اینکه به‌خاطر شغل پدرش از ۱۵سالگی رانندگی را فوت آب بوده تا ۱۸سالگی صبر کرده و بعد یکی از هزاران نفری شده که با برگه قبولی از شهرک آزمایش بیرون آمده‌اند.

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
  نفر اول سمت چپ ، خدابخشی مکانیک مخصوص بهار است . نفر سمت راستی او هم پسرش است. او همراه با یک تیم حرفه‌ای مکانیک ماشین‌های سنگین را برعهده دارد

پروین ۴۰ساله درباره‌ آن سال‌ها می‌گوید: «هم رانندگی بلد بودم، هم مکانیکی. آن وقت‌ها مثل الان این همه آموزشگاه رانندگی نبود؛ هر کس گواهینامه می‌خواست باید می‌رفت شهرک آزمایش. نه استرس داشتم، نه هول شده بودم. وقتی نشستم داخل ماشین، فرمان را یک دستی گرفتم. هنوز روشن نکرده بودم که افسر گفت: «ردی! ۳بار امتحان دادم تا بالاخره گواهینامه گرفتم. آن‌قدر خوشحال بودم که همان شب به همه سور دادم».

با اینکه پدرش از این همه عشق و علاقه او به رانندگی به شدت استقبال می‌کرد، اما برادرهایش به خاطر همین علاقه پسرانه حسابی با او لج و لجبازی می‌کرده‌اند تا جایی که خودش می‌گوید: «پدرم عاشق این بود که یکی کارش را ادامه بدهد و به قول معروف چراغ شغلش را روشن نگه دارد اما هر سه برادرم علاقه‌ای به این کار نداشتند.

ما همیشه با هم کل کل داشتیم. این را هم بدانید که هیچ کدام از آنها دست فرمان من را ندارند. خدا بیامرز آن‌قدر من را تشویق کرد که بالاخره راننده شدم. ازدواج کردم. شوهرم هم مرد جاده بود. خودش ماشین نداشت اما یک آشنایی داشت که روی ماشین سنگین او کار می‌کرد و دستمزد می‌گرفت. آخرش هم جانش را بالای همین جاده‌ها داد و با یک ماشین سواری در اتوبان تهران- کرج تصادف کرد و رفت». دختر نوجوان ۲۸سال پیش هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد که آن‌قدر زود وارد این حرفه بشود.

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند

عابدی همین جور که تر و فرز از پله‌های بلند تریلی‌اش بالا می‌رود، می‌گوید: «عاشق کارهای سخت و مردانه‌ام. کار هر چقدر سخت‌تر باشد، وسوسه انجام دادنش بیشتر گرفتارم می‌کند. آن سال‌هایی که خانه بودم و بچه‌داری می‌کردم همه آموزش‌ها و هنرهایی که لازم است یک خانم بلد باشد را یاد گرفته بودم؛ از آشپزی و خیاطی بگیر تا هویه‌کاری و گل‌چینی اما انگار رانندگی شوق دیگری در من ایجاد می‌کند». 

پروین خانم از دورانی تعریف می‌کند که به عنوان مربی به جوان‌هایی که مثل خودش عشق رانندگی داشته‌اند رانندگی یاد می‌داد؛ «۵سال مربی بودم. توی این ۵سال یک بار هم تصادف نکردم. کارم را دوست داشتم اما درآمدش کفاف زندگی‌مان را نمی‌داد. قسم خورده بودم به ارثیه بچه‌ها دست نزنم». 

انگار قرار نبود زندگی روی خوش خودش را به عابدی نشان بدهد؛ گرفتاری پشت گرفتاری و گره بعد از گره اما او هم بیدی نبود که با این بادها بلرزد. خودش می‌گوید چون متولد دی‌ماه است هیچ در بسته‌ای برایش وجود ندارد؛ برای همین ۲سال بیشتر از فوت همسرش نگذشته بود که یکه و تنها با ۳ تا بچه قد و نیم قد راهی کرج شد تا روزی‌اش را آنجا طلب کند.

آن روی سکه

«فامیل کلا با کارهای من موافق نبودند. مادرم می‌گفت کله شقی هم حدی دارد؛ تو حد و اندازه استانداردش را شکسته‌ای. یک مدت مربی رانندگی بودم و بعد خودم یک آموزشگاه تاسیس کردم». 

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
حسین- پسر پروین عابدی- هم حالا کامیون‌دار شده و آنچنان با اشتیاق از مدل‌های جدید ماشین سنگین حرف می‌زند که بیا و ببین. اسم کامیونت حسین «ترانزیت کوچولو» است

خاطرات آموزشگاه او را هنوز هم خیلی‌ها به یاد دارند؛ مربی بچه به بغلی که از ۶صبح تا ۸شب پشت ماشین، دور دو فرمان و پارک دوبل آموزش می‌داد؛ «بالاخره ما هم روی خوش زندگی را دیدیم و افتادیم توی کفی جاده. چرخ آموزشگاه خوب می‌چرخید و کلی هنرجو داشتم. ۲تا ماشین‌ سواری هم خریده بودیم و داده بودیم دست مربی. رفتن به کرج برایم آمد داشت؛ هم اجاره خانه کمتری می‌پرداختم هم اینکه به دلیل دوری راه کسی کاری به کارم نداشت.

دخترهایم هم دیگر از آب و گل بیرون آمده بودند و کمکم می‌کردند. پسر کوچکم را هم هر روز با خودم می‌بردم سرکار. تمام کودکی حسین داخل ماشین و پشت فرمان سپری شد؛ به خاطر همین هم او علاقه شدیدی به رانندگی دارد؛ درست مثل خودم دیوانه رانندگی است؛ هر چند تا وقتی که از سفر برگردد و ببینمش دلم هزار راه می‌رود». 

   ناسازگاری روزگار

زندگی پروین عابدی پر از فراز و نشیب است. درست در روزهایی که همه چیز رو به راه شده بود یک اتفاق دوباره او را به دردسر انداخت؛ «۵سال پیش بود که سر هیچ و پوچ ۴۰ میلیون تومان سرمایه‌ام به باد رفت. این‌بار دیگر هیچ کاری نمی‌توانستم انجام بدهم دفعه اول آن‌قدر از خودم غدبازی درآورده بودم که خانواده به کل بی‌خیالم شده بودند. نه راه پس داشتم نه راه پیش. اما بالاخره خدا بنده‌اش را تنها نمی‌گذارد».

همین‌جا بود که پروین عابدی تصمیم گرفت به عنوان هنرجو در دوره آموزشی رانندگی پایه یک ثبت‌نام کند و دور از چشم دخترها و بدون اینکه کسی متوجه شود سر کلاس برود؛ «شاگرد بدی نبودم. مربی‌ام باورش نمی‌شد دفعه اولم است که پشت کامیون می‌نشینم. فرمان کامیون آن‌قدر برایم نرم بود که یک‌بار هم فکر نکردم کار شاقی می‌کنم».

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
  این هم عکس یادگاری خانم عابدی با کامیون معروفش «بهار»است. این کامیون رفیق جاده راننده‌اش است

او با این همه سخت‌کوشی بالاخره بعد از ۳بار امتحان دادن، گواهینامه پایه یک می‌گیرد؛ هر چند هنوز هم قاطعانه می‌گوید: «حقم بود که همان دفعه اول قبول می‌شدم؛ سرهنگ ممتحن هم همین عقیده را داشت اما به خاطر اینکه مردها ناراحت نشوند ردم کرد. آن دفعه‌ای هم که قبول شدم ۲ نفر از من امتحان گرفتند.

آن‌قدر دنده کم و زیاد کردم که کف دستم تا ۲ روز زق‌زق می‌کرد». یک هفته بعد از گرفتن گواهینامه بود که خانم راننده کار با ماشین سنگین را شروع کرد؛ اول تریلر ۵تنی بعد هم یواش‌یواش پیشرفت کرد تا رسید به ۱۸چرخ و تریلر ۴۰تنی، «الان ۴ سال است که توی جاده‌ام؛ تهران، اصفهان، شیراز، سیستان، بندرعباس؛ هر جایی که فکرش را بکنید رفته‌ام. من و بهار (ماشینم) را همه توی جاده‌ها می‌شناسند. جان کندم تا سری توی سرها درآوردم و شدم خانم عابدی!». 

راننده کرایه‌ای

روزهای یخ‌بندان و بستن زنجیر چرخ به غول ۱۸ چرخی که حرف آدمیزاد حالی‌اش نمی‌شود، شب‌های گرم در جاده‌هایی که محض رضای خدا یک لامپ هم در آنها پیدا نمی‌شود و زندگی در شرایط سخت علاوه بر اینکه روی دست‌های عابدی تاثیر گذاشته، خوی و منش او را هم حسابی تغییر داده  و از او یک انسان سخت کوش و شکست ناپذیر ساخته است.  

او با گلایه از رفتار بد بعضی از راننده‌های ترانزیت‌ می‌گوید: «نمی‌دانم چرا مردها با رانندگی زن‌ها مشکل دارند! حسودی‌شان می‌شود خانم‌ها با احتیاط‌تر و نرم‌تر رانندگی می‌کنند. حالا که شناخته‌تر شده‌ام کمتر، اما قدیم‌ترها راننده‌های گذری هم با من کل می‌انداختند و هم اذیتم می‌کردند. تصورش را بکنید؛ یک غول ۱۸ چرخی که بارش شیشه است و یک خطای کوچولو باعث انحرافش می‌شود، تبدیل به وسیله بازی و تفریح بعضی راننده‌ها می‌شد. سر همین شیطنت‌ها یک مدت تصمیم گرفتم راننده اتوبوس باشم؛ دفترچه‌اش را هم گرفتم؛ ۲تا سفر هم تا سوریه رفتم و آمدم اما زیاد به دلم ننشست.» 

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
    او رانندگی اتوبوس را هم تجربه کرده است. ولی راننده اتوبوس علاوه بر جان خودش مسؤولیت جان مسافرها را هم برعهده دارد. عابدی ترجیح می‌دهد که  راننده ترانزیت باشد

او حالا می‌رود سراغ روزهایی که مجبور بوده لاستیک کم‌باد و پنچر ۱۵۰ کیلویی تریلی‌اش را تنها عوض کند و می‌رسد به لجبازی راننده‌ها برای حرکت کردن در شب. خانم راننده از هر دری می‌گوید تا می‌رسد به امنیت جاده‌ها. اینجا که می‌رسیم تازه سر درددلش باز می‌شود؛ «جاده‌هایمان جاده‌های مرگ هستند. از رانندگی بی‌ملاحظه بعضی‌ها که فاکتور بگیریم نبود چراغ روشنایی و کمبود علائم راهنمایی و رانندگی، جاده‌ها را به جاده‌های بسیار پرخطری تبدیل می‌کند». 

الان با کامیون اجاره‌ای در خط بندرعباس- عسلویه کار می‌کند و سفرهای خارجی هم می‌رود. پروین می‌گوید: «می‌توانید از پلیس راه آمار بگیرید تا حالا شکر خدا تصادف نکرده‌ام».

عابدی که دلش از دست خارجی‌ها حسابی خون است می‌گوید: «با اینکه راننده ترانزیت بودن در کشورهای دیگر کاری عادی محسوب می‌شود اما راننده‌های کشور ترکیه با دیدن خانم‌های راننده به شدت بد رانندگی می‌کنند. از سوریه پیشنهاد کار داشتم اما خودم قبول نکردم».

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
گیرافتادن در بیابان زن و مرد نمی‌شناسد. برای عبور از این مشکل باید مکانیکی را هم بلد بود. گرچه کار بسیار سخت و سنگینی است

تعریف از جاده و نوع رانندگی راننده‌ها ادامه دارد تا اینکه نوبت به پلیس راه می‌رسد. عابدی از برخورد نیروهای پلیس راهور کاملا راضی است؛ «پلیس، همه جا هست. با این صفحات کامپیوتری و گشت‌های نامحسوس چیزی از قلم نمی‌افتد. البته راننده‌هایمان هم بد نمی‌رانند اما جاده‌هایمان هنوز خطرناکند. دوست دارم کم‌کم بروم سراغ خلبانی. می‌خواهم آسمان را هم تجربه کنم!» راننده بودن یک شغل موروثی در خانواده عابدی‌هاست.

رانندگی در بیابان از آدم یک همه‌فن حریف می‌سازد 

پروین عابدی برای خودش یک پا استاد مکانیک هم هست. او هم مثل مردها برای به دست آوردن یک لقمه نان حلال تاریکی و تنهایی جاده‌های ترانزیت را انتخاب کرده است؛ بچه‌هایش به مادرشان افتخار می‌کنند و آرزو داشتند آن‌قدر پولدار بودند که برایش یک کامیون می‌خریدندتا به جای کار کردن و زحمت‌کشیدن روی ماشین غریبه‌ها برای خودش کار کند.

بانوی ایرانی که تریلی ۱۸چرخ می‌راند
  او باید بتواند از عهده خیلی از کارهای مربوط به تروخشک کردن «بهار» بربیاید
مثل عوض کردن آب باتری و یا روغن موتور و …

 

خشکی دهان در دوران بارداری چه عواقبی دارد؟

خشکی دهان در دوران بارداری چه عواقبی دارد؟

خشکی دهان در دوران بارداری باعث ناراحتی زنان می‌شود و می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. بزاق عملکرد خود تمیز کنندگی و کنترل میکروب در ناحیه دهان را دارد. بنابراین هنگامی که بزاق کمیاب یا بسیار چسبناک است این محافظت طبیعی کاهش می‌یابد. سپس میکروارگانیسم‌ها زیستگاهی ایده‌آل برای تکثیر پیدا می‌کنند و مشکلاتی مانند تجمع پلاک‌های باکتریایی و تارتار، پوسیدگی، التهاب لثه و بیماری‌های پریودنتال ایجاد می‌کنند. همچنین خشکی دهان در این مرحله ممکن است هشدار یک بیماری جدی تر باشد که رایج ترین آنها موارد زیر است:

 دیابت بارداری:

 این آسیب شناسی ساختار غدد بزاقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ادرار روزانه را افزایش می‌دهد که باعث کاهش میزان آب موجود برای تولید بزاق می‌شود.

 کم خونی:

 خشکی دهان همراه با علائم دیگری مانند خشکی گلو، بریدگی در گوشه‌های دهان و سوزش زبان گاهی اوقات نشانه کم خونی است.

 فشار خون بالا: 

تجربه خشکی ناگهانی دهان همراه با سردرد ضربان دار ممکن است ناشی از افزایش غیرمنتظره فشار خون باشد. فشار خون بالا بر سلامت مادر و نوزاد تأثیر می‌گذارد و باید فوراً درمان شود.

خشکی دهان در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

 تنفس از طریق بینی در تمام اوقات:

 اگر تنفس بینی به دلیل مشکلات تنفسی دشوار شده است انجام چندین بار بخور صورت و شست و شو بینی در روز به پاکسازی راه‌های هوایی و کاهش خشکی داخلی کمک می‌کند.

 از مصرف الکل، تنباکو و قهوه در دوران بارداری خودداری کند:

این محصولات برای نوزاد و مادر بسیار خطرناک هستند و همچنین می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند و بهتر است مصرف آب را در طول روز افزایش دهید.

 بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید:

 مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید بعد از هر وعده غذایی از ناراحتی و عوارض خشکی دهان جلوگیری می‌کند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درمان‌های خانگی برای کنترل خشکی دهان در دوران بارداری کافی نیست لازم است با پزشک مشورت کنید. همانطور که گفته شد یافتن علت مشکل و درمان آن به پیشگیری از عوارض کمک می‌کند. درمان ممکن است شامل برخی از اقدامات زیر باشد:

  •  تغییر داروهای معمولی که ممکن است باعث خشکی دهان شوند
  •  استفاده از سینی‌های فلوراید (حامل)، بزاق مصنوعی یا دهانشویه‌های مخصوص
  •  درمان آپنه یا خروپف خواب اگر اینها باعث خشکی دهان می‌شوند
  • برخی دستورالعمل‌های غذایی، ورزشی و در برخی موارد داروهای خوراکی یا انسولین ضروری خواهد بود

 

همچنین اگر هر یک از علائم زیر ظاهر شد بهتر است با پزشک مشورت کنید:

– ضایعات سفید یا قرمز در دهان

– درد یا سوزش دهان

– تشنگی بیش از حد

– خستگی، خروپف و بیدار شدن مکرر در طول شب

– نیاز به تکرر ادرار

– دندان درد که از بین نمی‌رود، حساسیت دندان یا لکه‌های قهوه ای یا سیاه روی دندان‌ها

– سرگردانی

– مدفوع سیاه یا خونی

– سردرد

 

چگونه خشکی دهان را در بارداری از بین ببریم؟

تغییرات هورمونی و افزایش نیاز به آب با خشکی دهان در دوران بارداری مرتبط است. خوشبختانه با اقدامات ساده‌ای که می‌توان در خانه به کار برد می‌توان این علامت را کاهش داد. آبرسانی، بهداشت دهان، رژیم غذایی سالم و معاینات منظم پزشکی و دندانپزشکی برای کنترل این مشکل حیاتی خواهد بود.

منبع:

steptohealth.com

خشکی دهان در دوران بارداری چه عواقبی دارد؟

خشکی دهان در دوران بارداری چه عواقبی دارد؟

خشکی دهان در دوران بارداری باعث ناراحتی زنان می‌شود و می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. بزاق عملکرد خود تمیز کنندگی و کنترل میکروب در ناحیه دهان را دارد. بنابراین هنگامی که بزاق کمیاب یا بسیار چسبناک است این محافظت طبیعی کاهش می‌یابد. سپس میکروارگانیسم‌ها زیستگاهی ایده‌آل برای تکثیر پیدا می‌کنند و مشکلاتی مانند تجمع پلاک‌های باکتریایی و تارتار، پوسیدگی، التهاب لثه و بیماری‌های پریودنتال ایجاد می‌کنند. همچنین خشکی دهان در این مرحله ممکن است هشدار یک بیماری جدی تر باشد که رایج ترین آنها موارد زیر است:

 دیابت بارداری:

 این آسیب شناسی ساختار غدد بزاقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ادرار روزانه را افزایش می‌دهد که باعث کاهش میزان آب موجود برای تولید بزاق می‌شود.

 کم خونی:

 خشکی دهان همراه با علائم دیگری مانند خشکی گلو، بریدگی در گوشه‌های دهان و سوزش زبان گاهی اوقات نشانه کم خونی است.

 فشار خون بالا: 

تجربه خشکی ناگهانی دهان همراه با سردرد ضربان دار ممکن است ناشی از افزایش غیرمنتظره فشار خون باشد. فشار خون بالا بر سلامت مادر و نوزاد تأثیر می‌گذارد و باید فوراً درمان شود.

خشکی دهان در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

 تنفس از طریق بینی در تمام اوقات:

 اگر تنفس بینی به دلیل مشکلات تنفسی دشوار شده است انجام چندین بار بخور صورت و شست و شو بینی در روز به پاکسازی راه‌های هوایی و کاهش خشکی داخلی کمک می‌کند.

 از مصرف الکل، تنباکو و قهوه در دوران بارداری خودداری کند:

این محصولات برای نوزاد و مادر بسیار خطرناک هستند و همچنین می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند و بهتر است مصرف آب را در طول روز افزایش دهید.

 بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید:

 مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید بعد از هر وعده غذایی از ناراحتی و عوارض خشکی دهان جلوگیری می‌کند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درمان‌های خانگی برای کنترل خشکی دهان در دوران بارداری کافی نیست لازم است با پزشک مشورت کنید. همانطور که گفته شد یافتن علت مشکل و درمان آن به پیشگیری از عوارض کمک می‌کند. درمان ممکن است شامل برخی از اقدامات زیر باشد:

  •  تغییر داروهای معمولی که ممکن است باعث خشکی دهان شوند
  •  استفاده از سینی‌های فلوراید (حامل)، بزاق مصنوعی یا دهانشویه‌های مخصوص
  •  درمان آپنه یا خروپف خواب اگر اینها باعث خشکی دهان می‌شوند
  • برخی دستورالعمل‌های غذایی، ورزشی و در برخی موارد داروهای خوراکی یا انسولین ضروری خواهد بود

 

همچنین اگر هر یک از علائم زیر ظاهر شد بهتر است با پزشک مشورت کنید:

– ضایعات سفید یا قرمز در دهان

– درد یا سوزش دهان

– تشنگی بیش از حد

– خستگی، خروپف و بیدار شدن مکرر در طول شب

– نیاز به تکرر ادرار

– دندان درد که از بین نمی‌رود، حساسیت دندان یا لکه‌های قهوه ای یا سیاه روی دندان‌ها

– سرگردانی

– مدفوع سیاه یا خونی

– سردرد

 

چگونه خشکی دهان را در بارداری از بین ببریم؟

تغییرات هورمونی و افزایش نیاز به آب با خشکی دهان در دوران بارداری مرتبط است. خوشبختانه با اقدامات ساده‌ای که می‌توان در خانه به کار برد می‌توان این علامت را کاهش داد. آبرسانی، بهداشت دهان، رژیم غذایی سالم و معاینات منظم پزشکی و دندانپزشکی برای کنترل این مشکل حیاتی خواهد بود.

منبع:

steptohealth.com

آمار کودک‌همسری فقط در یک سال!

تازه عروس به خیال شوخی خندید ولی عطا انگشت شست خود را زیر چانه‌اش گذاشته بود و فشار می‌داد. فردای جشن بود و عروس هنوز 13 سال داشت. یک سال قبل، خانواده داماد با کله قند و مجمع به خانه‌شان آمده بودند تا طاهره را به خانه بخت ببرند. طاهره نمی‌خواست عروس شود و از خانه پدری برود. برای همین روز بله برون رفته بود گوشه اتاق، پشت رختخواب‌های ننه جان گریه کرده بود ولی گریه دوای درد او نبود. نامزدش کردند و بعد شد زن عطا. بچه اول آمد و بچه دوم هم. روزهای اول عروسی هر چه از آن رفتارهای خشن به پدر می‌گفت، فقط اخم می‌دید و آن جمله معروف لباس عروس و کفن را می‌شنید. سال‌های بعد کتک کاری و بد و بیراه را فقط به خاطر بچه‌ها تحمل کرد. بچه‌ها که بزرگ شدند پنهان از پدر و مادرش و به سختی طلاق گرفت. کل مهریه‌اش را بخشید تا بتواند حضانت یکی از بچه‌ها را بگیرد و با حسرت پسربچه سه‌ساله‌اش دنبال زندگی برود. مدرسه را تمام نکرده بود، تمام کرد. دانشگاه نرفته بود، رفت و حالا حدود 10 سال پس از جدایی یک کارگاه تولیدی دارد.

آمار کودک‌همسری فقط در یک سال!

طاهره آدم خوش‌شانسی است که خود را از آن شبیخون بلا بیرون کشانده است ولی بسیاری از این زنان چنین شانس و توانی ندارند و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند مانند منا حیدری، کودک‌همسری که بهمن ۱۴۰۰ در ۱۷ سالگی توسط همسر و پسر عمویش کشته شد. 

دست‌کم ۲۷ هزار کودک‌همسر در یک سال 

 براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از زمستان سال ۱۴۰۰ تا آخر پاییز سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در نقاط مختلف ایران به وقوع پیوسته است. اگرچه این روند از سال ۹۶ شکل نزولی پیدا کرده بود ولی از سال ۹۸ به همان روال قبلی بازگشت و صعودی شد. بررسی‌های «اعتماد» از گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران در پاییز ۱۴۰۱ که اسفند سال گذشته روی خروجی مرکز آمار ایران قرار گرفت، نشان می‌دهد که از سال ۹۶ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال روند نزولی داشت و از ۳۳ هزار و ۴۲۱ مورد در سال ۱۳۹۶ به ۲۸ هزارو ۴۷۲ مورد در سال ۹۸ رسید. این روند اما تنها دو سال دوام آورد و از سال ۹۹ دوباره به ریل قبلی بازگشت و در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب به ۳۱ هزارو ۶۴۶ و ۳۲ هزار و ۶۵۵ مورد رسید. همچنین جمع ازدواج‌های زیر ۱۵ سال در ۴ فصل منتهی به ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در این یک سال ۲۷ هزار و ۴۴۸ دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج کرده‌اند. براساس اطلاعات این جدول آمار ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به تابستان همان سال ۹۳۳ مورد افزایش یافته است. همچنین در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ دختر بیشتر نسبت به فصل گذشته یعنی تابستان ۱۴۰۱ ازدواج کرده‌اند. نکته مهم ماجرا اینکه؛ بیشتر زنان کودک‌همسر در همان سنین پایین مادر می‌شوند و طبق آخرین اعلام سازمان ثبت‌احوال در اردیبهشت ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۶۹ هزار و ۱۰۳ نوزاد از مادران گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ ساله متولد شدند و هزار و ۴۷۴ نوزاد از مادرانی در بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال متولد شده‌اند. 

مسوولان درباره کودک‌همسری  پاسخگو شوند

فعالان و جامعه‌شناسان حوزه زنان و کودکان بارها درباره آسیب‌ها و تبعات کودک‌همسری سخن گفته‌اند و با اینکه می‌دانند گوشی بدهکار هشدارها نیست، حرف‌ها و دیدگاه‌های خود در این باره را همچنان دارند. ژاله شادی‌طلب، جامعه‌شناس و مدیر اسبق گروه مطالعات زنان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» از پاسخگو نبودن مسوولان در این زمینه انتقاد کرده و می‌گوید که معاونت امور زنان باید پاسخگو شود و باید روی پاسخگو کردن این حضرات کار کرد، چراکه بارها از پیامدهای منفی کودک‌همسری گفته شده اما گوش شنوایی برای آن نیست: «نمی‌خواهند بشنوند و بخوانند.» او با استناد به گفته دکتر حسین عظیمی، اقتصاددانی که حدود دو دهه پیش به واسطه سرطان فوت کرده، ادامه می‌دهد: «او می‌گفت که ایران هر ۳۰ سال یک‌بار شخم می‌خورد اما من فکر می‌کنم هر هشت سال یک‌بار شخم می‌خورد و وقتی این اتفاق می‌افتد طبیعی است که دیگر توانایی تحمل افرادی چون من را ندارند.» شادی‌طلب معتقد است که در این سال‌ها بسیاری از خانواده‌ها از عواقب کودک‌همسری آگاه شده‌اند ولی ناچار به انجام آن هستند، چراکه جایگزینی برای آن ندارند: «تا زمانی که حضرات پاسخگو نشوند حرف‌های ما آب در هاون کوبیدن است.» 

 

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ترجیح می‌دهد سئوالات «اعتماد» درباره کودک همسری را پس از بیش از دو هفته پیگیری به صورت بسیار عجیبی در پیام رسان فیلتر شده تلگرام از سوی روابط عمومی برای اعتماد ارسال کند و در اقدامی عجیب‌تر حتی قبل از چاپ در روزنامه در سایت معاونت نیز آن را منتشر کند در شرایطی که به درخواست روابط عمومی، نامه رسمی درخواست مصاحبه در تاریخ ۹ اردیبهشت به این معاونت ارسال شد.  او البته خود نیز در ۱۶ سالگی ازدواج کرده و شاید به واسطه طبقه اجتماعی که در آن قرار داشته، همان زمان شرط ادامه تحصیل و مکان فعالیت اجتماعی را برای خود درنظر گرفته است. خزعلی در نشست خبری تابستان سال ۱۴۰۰ درباره کودک‌همسری گفته بود که «با هر نوع ظلمی که به زنان شود و ازدواج قبل از بلوغ که این ظلم را به زنان مضاعف کند موافق نیستیم.» او یک سال بعد در نشست خبری دیگری موضع خود را تکمیل کرد: «اگر بخواهم ازدواج زیر ۱۸سال را محکوم کنم باید خودم را محکوم کنم، چون زیر ۱۸ سال ازدواج کرده‌ام. اما الان معتقد نیستم که زمانی که ازدواج کردم بالغ نبودم و قدرت مدیریت زندگی را نداشتم.» چند روز پس از این نشست هم در آیین روزه‌اولی‌های دختران مدرسه ایران خطاب به دختران ۹ ساله گفت: «از اکنون برای زندگی و خانواده‌ای که می‌خواهید تشکیل دهید، برنامه‌ریزی داشته باشید تا پرورش‌دهنده شهید سلیمانی‌‌ها باشید.» همان زمان این سخنان معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در میان دختران دانش‌آموز دبستانی حاشیه‌ساز شد و بسیاری آن را تشویق کودک‌همسری دانستند. خزعلی در لفافه و ذیل کلماتی چون «ازدواج بالغانه» و «بالغ همسری» هیچ‌وقت کودک‌همسری را به ‌طور کامل رد نکرده و به نوعی با گذاشتن شرط از آن دفاع کرده است اما افراد دیگری کاملا شفاف از آن دفاع کرده‌اند. آذر ۱۴۰۰ حسن نوروزی، نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم از اطلاق عنوان کودک‌همسری به دختران ۱۳ یا ۱۴ ساله که ازدواج می‌کنند، انتقاد کرد و گفت که کودک‌همسری به موارد ازدواج بچه ۹ یا ۱۰ سال گفته می‌شود، اما دختر ۱۳ ساله دیگر کودک‌همسر نیست. این صحبت‌ها همزمان با انتشار گزارش مرکز آمار ایران درباره رشد ۳۲درصدی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ نسبت به آمار بهار سال قبل مطرح شده بود.

فقر، کودک‌همسری را افزایش خواهد داد

شهلا کاظمی‌پور، جامعه‌شناس و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تحلیل شرایط کودک‌همسری در ایران روند کاهشی آن نسبت به دهه‌های گذشته (دهه ۳۰ به بعد) را مثبت ارزیابی کرده و به «اعتماد» می‌گوید که اگر در آن زمان ۷۰درصد ازدواج‌ها در این دسته قرار می‌گرفت حالا به ۲۰درصد رسیده است. «نکته اساسی درباره کودک‌همسری این است که طبق قانون، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال درنظر گرفته شده بنابراین عملا کار غیرقانونی انجام نمی‌شود اما هدف از طرح این موضوع توجه به پیامدهای آن است. مطالعات نشان می‌دهد ازدواج‌های زودرس، عمدتا ناشی از فقر است. سن ازدواج در استان‌های توسعه نیافته‌تر هم که میزان فقر و بیسوادی در آن بیشتر است، پایین‌تر است. همچنین ازدواج دختران در سنین کودکی در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، مناطق کردنشین و مناطق مرزی نسبت به استان‌های مرکزی و توسعه یافته بالاتر است.» او معتقد است که احتمال افزایش ازدواج‌های زودرس در یکی، دو سال اخیر افزایش فقر است، بنابراین با افزایش وام و تسهیلات ازدواج، خانواده‌های فقیر ترغیب می‌شوند برای دریافت وام هم که شده، دختران‌شان را مجبور به ازدواج کنند و چه بسا درباره پسران هم این‌طور است. خانواده‌های فقیر روی رقم‌های کوچک نیز حساب می‌کنند و بدون توجه به آینده کودک و مشکلاتی که به آن دچار خواهد شد، این کار را انجام می‌دهند. در گذشته هم که وام مطرح نبود در ازای ازدواج دخترشان با عنوان‌های مختلف، رقم‌هایی از خانواده داماد در ازای ازدواج با دخترشان دریافت می‌کردند. تمام این اتفاقات ناشی از فقر فکری، فرهنگی و اقتصادی است.»

ترک تحصیل مهم‌ترین پیامد ازدواج زودرس

به گفته کاظمی‌پور ترک تحصیل دختران از مهم‌ترین تبعات ازدواج‌های اجباری است؛ معضلی که با سرعت پیشرفت دانش در جهان و انباشت علمی درنهایت وضعیت بدی را رقم خواهد زد. «فرد در اغلب موارد هیچ مهارت و دانشی برای اداره خانواده و تربیت فرزند ندارد و چه بسا مشکلات حال حاضر زنان سرپرست خانوار به دلیل ازدواج‌های زودرس است. زنانی که به دلیل ازدواج زودهنگام امکان کسب مهارت ندارند و در مواجهه با مشکلات و طلاق بلافاصله به زیر خط فقر سقوط می‌کنند. در گذشته جامعه کوچک بود و در همان سنین پایین هم فرد قادر به اداره خود بود. سطح سواد یک زن ۱۳ ساله با زن ۲۰ ساله چندان تفاوتی نداشت ولی الان دخترها تحصیلات عالی دارند و مدام در حال پیشرفت هستند بنابراین فاصله با دیگر زنان جامعه بیشتر می‌شود و در اداره زندگی خود و تربیت فرزند سالم و اصلح ناکام و ناتوان می‌مانند. بنابراین هر فردی باید از اولین حق شهروندی خود یعنی سواد و تغذیه برخوردار باشد. بارداری زودرس از تبعات دیگر ازدواج در سنین پایین است درحالی که مادر هنوز رشد کافی پیدا نکرده و از نظر جسمی، فرهنگی و اقتصادی توان پشتیبانی کودک را ندارد. تقصیری هم متوجه او نیست، چراکه هنوز کودک است. در گذشته جامعه کوچک بود و دانش و آگاهی‌ها به قدری اندک بود که زنان در همان سن قادر به اداره خود بودند ولی الان توانایی آن را ندارند.» بسیاری معتقدند باید از طریق قانون سن ازدواج را افزایش داد درحالی که او می‌گوید؛ لزوما این‌طور نیست و اگر کسی قصدی داشته باشد حتما به‌ طور زیرزمینی آن را انجام خواهد داد. «مهم‌ترین راهکار برای حل این مشکل، توسعه و افزایش آگاهی است و تا زمانی که انسان‌ها از نظر فکری و فرهنگی توسعه پیدا نکنند، محدودیت‌ها آنها را به این سمت سوق خواهد داد.»

 

سیاست‌های تشویقی دولت

افزایش مشکلات اقتصادی در سال‌های گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل نزولی شدن ازدواج‌ها و موالید مطرح بود و دولت‌ها برای حل آن، بالا بردن رقم وام‌ ازدواج و درنظر گرفتن شرط سنی برای دریافت مبلغ بیشتر به عنوان وام و تسهیلات فرزندآوری را دستور کار قرار دادند و در روی دیگر سکه سیاست‌های فرهنگی تشویقی را دنبال کردند. اسفند سال گذشته از قرارگاه کوثر در همین زمینه رونمایی شد و صادقی، مشاور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت که این قرارگاه با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ایفای نقش همسری و مادری تشکیل شده است. چند روز بعد هم ویدیوی دو روحانی در جشن تکلیف دختران ۹ ساله از رسانه ملی در فضای مجازی پخش شد. آنها شعری با مضمون «ازدواج» و «شوهر» خواندند و دختران نیز با آنها هم‌صدایی کردند. این برنامه‌ واکنش زیادی  در پی داشت و مانند ماجرای پر سر و صدای انسیه خزعلی در مراسم افطاری کودکان، بسیاری معتقد بودند که این قبیل برنامه‌ها در راستای ترویج کودک‌همسری است. به گفته سیمین کاظمی، جامعه‌شناس هم افزایش آمار کودک‌همسری نشان می‌دهد، با وجود هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های مکرر درباره خطرات و تبعات فردی و اجتماعی آن، هنوز این مساله توسط مسوولان جدی گرفته نشده و بعضا از آن دفاع یا حتی آن را تشویق می‌کنند. او چند روز پیش به خبرآنلاین گفته بود: «برخی مسوولان بدون توجه به تغییرات اجتماعی و بدون توجه به نتایج پژوهش‌ها، با استناد به تجربه خودشان یا مثلا بستگان‌شان که در کودکی ازدواج کرده‌اند و به‌زعم آنها مشکلی نداشته‌اند، خطرات و تبعات کودک‌همسری را انکار می‌کنند. این نگاه غیرعلمی و اشتباه درباره یک مساله اجتماعی مهم باعث شده است که آینده و سلامت جسمی و روانی و اجتماعی دختران به خطر بیفتد.»

رویکرد دادگاه‌ها  در پرونده‌های کودک‌همسری

اسفند سال ۷۲ با تصویب پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک در مجلس، ایران رسما به آن پیوست. براساس این کنوانسیون بین‌المللی فرد زیر سن‌ ۱۸ سال‌ کودک محسوب می‌شود. در ماده‌ ۹ آن از سوی کشورهای عضو تضمین شده است که کودکان‌ از والدین‌ خود جدا نشوند، مگر در مواردی‌ که‌ مقامات‌ ذی‌صلاح‌ مطابق‌ قوانین‌ و مقررات‌ و پس‌ از بررسی‌های‌ قضایی‌ مصمم‌ شوند که‌ این‌ جدایی‌ به‌ نفع‌ کودک‌ است‌. نه تنها ازدواج کودک مغایر با مفاد این پیمان‌نامه است که سازمان ملل هم ازدواج کودکان یعنی افراد زیر ۱۸ سال را ضد حقوق بشر می‌داند، چراکه می‌تواند باعث یک عمر درد کشیدن شود، احتمال ترک تحصیل دختران زیر ۱۸ سال را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر احتمال تجربه خشونت خانگی در این گروه بیشتر است. در قانون ایران اما سن ازدواج برای دختران ۱۳ و برای پسران ۱۵ سال است و تاکنون تلاش‌ها برای اصلاح آن بی‌نتیجه مانده است بنابراین منعی برای ازدواج دختران زیر ۱۸ سال وجود ندارد. فقر اقتصادی و فرهنگی از مهم‌ترین دلایل گسترش کودک‌همسری است و اگر برای آن منعی وجود نداشته باشد افزایش افسارگسیخته آمار آن دوراز انتظار نیست و حتما تبعاتی را به همراه خواهد داشت. شیما قوشه، حقوقدان در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره تبعات احتمالی این روند می‌گوید: «در چنین شرایطی آمار پرونده‌های خانواده، خشونت علیه زنان، زن‌کشی و حتی شوهرکشی افزایش خواهد یافت. متاسفانه اغلب، زنانی به سمت همسرکشی می‌روند که نمی‌توانند طلاق بگیرند؛ اقدامی که به‌ شدت آثار بسیار جبران‌ناپذیری دارد.» و فارغ از تبعات باید دید رویکرد دادگاه در زمان طرح پرونده‌های خانواده و موضوعات مرتبط برای قربانیان کودک‌همسری چیست؟ به گفته این وکیل دادگستری دادگاه‌های خانواده در مواجهه با این پرونده‌ها، هیچ‌گونه تبعیض مثبت یا امتیازی برای زنانی که کودک‌همسر بوده‌اند، درنظر نمی‌گیرند: «پرونده این زنان چه در حوزه خانواده، مهریه، نفقه یا طلاق و چه در حوزه خشونت خانگی از نظر دادگاه شبیه پرونده دیگر زنان است. نگاه این‌طور نیست که فرد قربانی کودک‌همسری است و با او مانند زنی که در چهل سالگی ازدواج کرده، برخورد می‌شود و رویکرد در اعلام رای نیز همان است. در قانون، امتیاز مثبتی در صورت طلاق برای زن وجود ندارد، اگر حق طلاق نداشته باشد و درخواست طلاق بدهد باید به‌ طور قانونی وجود ادله طلاق را به دادگاه اثبات کند. در واقع نظر و رویکرد دادگاه در بحث عسر و حرج بیشتر موضوعیت دارد. در پرونده‌هایی که فرد کودک‌همسر بوده و در زمان ازدواج شرایط خاصی داشته است و به واسطه جهل، اجبار یا هیجان تصمیم گرفته باشد، نگاه مثبت دادگاه، به زنان کمک خواهد کرد در صورتی که این‌طور نیست و هیچ تفاوتی برای آنها قائل نیستند.»

عوامل زمینه‌ساز و تبعات کودک‌همسری

پژوهش‌های دانشگاهی همچنان اطلاعات مهمی درباره عوامل زمینه‌ساز کودک‌همسری دارند. نتایج یک پژوهش با عنوان تجربه زیسته زنان در ازدواج زودهنگام که بهار ۹۴ در پژوهشنامه مددکاری اجتماعی به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که ازدواج زودهنگام عامل مثبتی در بروز خشونت خانگی و ترک تحصیل دختران و از منظر روابط زناشویی یکی از مصادیق آزار جنسی کودکان است و باعث استثمار زن در کار خانگی، روستایی یا اشتغال خارج از منزل می‌شود در شرایطی که اکثریت زنان کودک‌همسر همزمان کودک مادر هم هستند. «فقر و عوامل اقتصادی، فرهنگ خانوادگی، محلی و قومی و ترس از بی‌آبرویی مهم‌ترین عوامل رخداد ازدواج زودهنگام در نمونه مورد مطالعه بوده است.» در این مقاله از رشد اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها به عنوان عامل پیشگیری‌کننده این پدیده یاد شده اگرچه همچنان به‌تنهایی کافی نیست و مستلزم تغییر نگرش‌ها، فرآیندها، فرهنگ و قانون است.

 

کودک‌همسری در قرآن تجویز نشده است

صدیقه شکوری‌راد در پژوهش دیگری با تمرکز بر آموزه‌های قرآنی و با استفاده از روش تحلیلی-تفسیری قرآن از کودک‌همسری نوشته است. پژوهشگر در مقاله کودک‌همسری برمبنای قرآن که در پاییز ۹۹ در پژوهش‌نامه زنان منتشر شده است، براساس استدلال‌ها می‌نویسد: «کودک‌همسری در قرآن تجویز نشده و حتی به آن اشاره‌ای نرفته است و آموزه‌های قرآنی درباره ازدواج و ارتباط شوهران با زنان‌شان با آن سازگاری ندارد. بنابر این، به نظر می‌رسد که ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی درباره ازدواج کودکان هیچ دلیل قرآنی ندارد. این پدیده از احکام تاسیسی اسلام نبوده و حکم به جواز آن در فقه باید در بافت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی فهمیده شود. باتوجه به آثار و تبعات ناگوار آن برای کودکان و جامعه، بازنگری در ماده قانونی مذکور و اصلاح آن ضروری و ممکن به نظر می‌رسد.» براساس ماده ۱۰۴۱ عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳سال تمام شمسی و پسر ‌قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. این ماده قانونی به نوعی دست خانواده‌ها را باز گذاشته تا حتی دختر ۹ ساله را به عقد مرد میانسال در آورند. 

کودک‌همسری جرم‌انگاری شود

در جریان برگزاری همایش کنفرانس بین‌المللی فقه، حقوق و پژوهش‌های دینی در سال ۱۴۰۰ ذیل مقاله دیگری به پیامدها و آسیب‌های کودک‌همسری پرداخته شد. براساس مطالعات پژوهشگر همچنان افزایش مشکلات اقتصادی، باقی ماندن باورهای غلط از نسل‌های پیش و دوستی‌هایی که در سنین پایین رخ می‌دهد از دلایل اصلی این اتفاق است. «ازدواج در سنین پایین مشکلات بسیاری را برای کودک و جامعه ایجاد خواهد کرد و با افزایش آسیب‌های جسمی و روانی همراه خواهد بود. آسیب‌های وارده بر کودک در اتفاق تلخ کودک‌همسری می‌تواند آینده او را کاملا تحت‌الشعاع قرار داده و دنیای کودکانه او را به تلخی‌های واقعیت‌هایی که متناسب با سن کودک نیستند پیوند بزند. نهاد حقوقی-اجتماعی ازدواج ابعاد بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تری دارد و تعیین فاکتور بلوغ جنسی به تنهایی، صرف‌نظر از مناقشاتی که درباره ملاک تعیین سن بلوغ وجود دارد، مفید به فایده نیست.» در پایان چکیده این مقاله به توجه ویژه قانونگذار و حمایت حقوقی از کودکان در این مورد تاکید شده است: «قانونگذار در بازنگری خویش، ناگزیر است به آسیب‌ها و تهدیدات ناشی از ازدواج کودکان و پدیده «کودک‌همسری» نگاهی ویژه داشته باشد.» نحوه پیشگیری کیفری از ازدواج در سنین کودکی از گذر تطبیق آن با جرم ازدواج اجباری مقاله دیگری است که دو سال پیش 

به مناسبت کنفرانس بین‌المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق نوشته شد. در این مقاله پژوهشگر امکان تطبیق کودک‌همسری با عناصر وصف مجرمانه ازدواج اجباری براساس قوانین داخلی و بین‌المللی را مورد سنجش قرار داد. «جهت صیانت از عنصر رضایت در ازدواج، علاوه بر اکراه و اجبار به عنوان عیوب رضا، قوانینی در منع کودک‌همسری در قوانین کیفری موجود است و بر همین مبنا، رضایت کودکان در ازدواج به دلایلی چون نقص در رضایت کامل، عدم بلوغ، تخطی از حداقل سن ازدواج یا روابط جنسی، عدم استقلال در تصمیم‌گیری، مصداقی از ازدواج اجباری قلمداد می‌شود بدین جهت، در برخی اسناد بین‌المللی، عناصر ازدواج در کودکی در مواردی با عناصر ازدواج اجباری به صورت مستتر تطبیق داشته و مبنایی برای جرم‌انگاری قرار گرفت.»

ازدواج در ایران در یک قرن گذشته، مسیرهای مختلفی را طی کرده است. سال ۱۳۱۳ با اصلاحات در قانون مدنی سن ازدواج برای دختران و پسران ۱۵ و ۱۸ سال تعیین شد و دختران و پسران برای ازدواج بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال نیاز به اجازه دادگاه داشتند. سال ۱۳۵۳ در قانون حمایت از خانواده سن ازدواج دختران و پسران به ۱۸ و ۲۰ سال افزایش پیدا کرد و ازدواج بین ۱۵ تا ۱۸ سال منوط به اجازه والدین و حکم دادگاه شد. در سال ۱۳۵۸ آن ماده قانونی در قانون حمایت از خانواده لغو شد و دوازده سال بعد سن ازدواج برای دختران و پسران به ۹ و ۱۵ سال رسید. این پایان تغییرات نبود و سال ۱۳۷۱ سن ازدواج برای دختران و پسران به ۱۳ و ۱۵ سال تغییر یافت. از آن پس تلاش‌های زیادی برای تغییر این رویه انجام شد اما ناموفق بود از جمله در سال ۸۱ که شورای نگهبان با آن مخالفت کرد یا در سال ۹۷ که فراکسیون نمایندگان زن مجلس در طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال ناکام ماندند. در جریان تصویب کلیات لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» در فروردین امسال هم تنها به جرم‌انگاری اجبار ازدواج پرداخته شد که اگرچه قدم مثبتی است اما تا اصلاح روند ازدواج کودکان راه زیادی باقی مانده است. 

چگونه از کودک خود محافظت کنیم؟

چگونه از کودک خود محافظت کنیم؟

چگونه از کودک خود محافظت کنیم؟

 

شما عزیزان باید در نظر داشته باشید که اگر می خواهید امنیت فرزند خود را تامین کنید باید کلی کار انجام دهید. فرزند زیبای شما باید با حس امنیت کامل بزرگ شود. و این را هم می دانیم که ما همه کاری برای اینکه فرزندمون در آرامش باشد انجام می دهیم در واقع جون خود را برای آن ها فدا می کنیم. با ما همراه باشید تا راجب این نکات امنیتی صحبت کنیم.

 

6 نکته محافظتی از فرزند در خانه

 

  1. همراه فرزند

اگر تمامی مواردی که جلوتر به آن می پردازیم را کنار بگذاریم مهم ترین نکته این بوده که شما باید همیشه در کنار فرزند خود باشید. همین بودن در کنار فرزند باعث می شود که آرامش واقعی را به کودک خود بدهید. پس حضور شما می تواند مهم ترین نکته باشد. شما با حضور داشتن در کنارش می توانید خصوصیات اخلاقی فرزند خود را بشناسید، ترسش هایش را بدانید و همین نکات امنیتی را به آن نیز یاد دهید.

 

  1. راه رفتن

زمانی که کودک شروع می کند به راه رفتن، می خواهند به طور غریزی با همه چی آشنا شده، دست به وسایل زده، قفسه ها را گشته و می خواهد همه چیز را کشف کند. پس وظیفه مادر این بوده کودک خود را زیر نظر گرفته و تمامی وسایلی که ممکن است به کودک وی آسیب وارد کند را دور کرده.

در این مرحله نیز شما می توانید به کودک خود خیلی آموزش ها داده، یکی از این آموزش ها این بوده وقتی به خانه شخص دیگری می روید کودک شما شروع به راه رفتن کرده و ممکن است با لمس چیزی آسیبی به خود بزند پس از این رو شما می توانید به فرزند یاد دهید که به چه وسایلی دست زده یا دست نزد. یا زمانی که وارد جایی می شود باید بداند که نزدیک کدام وسایل نشود.

 

  1. مهمانی

وقتی به مهمانی می روید سعی کنید وسایل محبوب فرزند خود را بیاورید که با آن ها بازی کند. زیرا فرزند شما کنجکاو بوده و شروع به گشتن می کند در این حین ممکن است به خود آسیبی وارد کند، پس شما می توانید لوازم محبوب را آورده که با آن ها مشغول شود.

 

  1. سیستم امنیتی

با توجه به شرایط پیش رو ممکن است که هم مادر و هم پدر نیاز به کار کردن داشته باشند تا بتوانند چرخ زندگی خود را بچرخانند، پس ممکن است برای فرزند خود پرستار بگیرید. حال بهتر است در خانه خود دوربین گذاشته، زیرا شما از نیت پرستار گرفته شده با خبر نیستید پس می توانید با نصب کردن دوربین خیال خود را راحت کنید.

حال که راجب دوربین صحبت کردیم لازم است یکی از سیستم های امنیتی که امروزه شناخته شده را نیز برایتان بازگو کنیم،

 

دزدگیر فایروال : این دزدگیر جزو بهترین دزدگیر های اماکن ایرانی شناخته شده، یعنی شما می توانید برای منزل خود از این سیستم استفاده کرده. کار دزدگیر اماکن فایروال این بوده که از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری می کند و در صورتی که سنسور های آن تحریک شوند فرکانسی به دزدگیر ارسال می شود که در همین حین کسانی که دزدگیر f10 فایروال را خریداری کرده باشند با صاحب دستگاه تماس گرفته شده  و پیامکی برایش می رود. حال اگر تلفن همراه شما در دسترس نباشد با شماره هایی که از قبل در نرم افزار وارد کردید تماس می گیرد  و خطر را هشدار می دهد.

 

  1. حمام کودک

اولین نکته که همه می دانند این بوده هرگز تاکید می کنیم هرگز کودک را در حمام تنها نگذارید، آماری که از موسسه انگلستان بدست آمده نشان می دهد بیشترین خطر برای فرزند در حمام وجود دارد. پس کودک را تنها در حمام نگذارید، زیرا فرزند شما شاد و با طروات است و دائم دوست دارد شیطنت کند و تکان بخورد.

تمامی محصولات مانند : تیغ، لوازم های حمام ورا از کودک دور کنید.

بعد از اینکه کودک خود را از حمام بیرون آوردید حتما پای آن را خشک کنید.

 

  1. اتاق نشیمن
  • حتما باید مطمئن شوید که کودک نتواند رادیاتور و یا شوفاژ را لمس کند. پس سوال این است که چه کار کنیم کودک دست به شوفاژ نزند، می توانید با پوشاندن آن توسط مبل، پرده واز لمس آن جلوگیری کنید.
  • تمامی سیم های برق را جمع کنید و مطمئن شوید که هیچ سیمی در منزل شما آزاد نیست.
  • تلویزیون خود را سعی کنید روی دیوار محکمی نصب کنید که اگر کودک چیزی پرت کرد و به تلویزیون آسیبی وارد نشود.

 

شما می توانید با آموزش های تصویری یا ویدیویی به کودکان خود یاد بدهید که باید چگونه رفتار کنند. مثلا زمانی که می خواهید فرزند را از دست زدن به چاقو منع کنید باید یک زخم را به آن نشان دهید سعی کنید خیلی صریح و واضح صحبت کنید.  

 

چگونه به کودک خود نکات امنیتی را توضیح دهیم؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، فرزندان ما کنجکاو هستند پس قدم اول این بوده که به کودکان آموزش دهیم، با وسایل خطرناکی مانند، پریز برق، کبریت، چاقو، وسایل برقی وبازی نکنند. در این مواقع باید صبر خود را بالا برده و با آرامش به آن ها توضیح دهید. اطلاعاتی که به کودک خود یاد می دهید باید متناسب با سن او با باشد. اما لازم است که از توضیحات غیر واقعی استقاده نکنید. چون کودکان امروزی بسیار باهوش هستند.

لازم به ذکر بوده که شما باید فقط کودکان را از خطر آگاه سازید، نه اینکه حس ترس را به آنها القا کنید. همچنین شما می توانید با نصب کردن دزدگیر در منرل خود یک مقدار کوچکی از ترس های کودک را کم کنید.

 

ما در این قسمت به چند مورد احساسی بدی که باید مدیریت آن ها را به کودکان خود بیاموزید می پردازیم.

 

 

3 حس بدی که می توانید کودک خود را در برابر آن محافظت کنید.

 

 

  1. احساس خشم

اگر بخواهید دقیق به احساس خشم دقت کنیم باید بگوییم واقعا این حسی که به تمام انسان ها دست می دهد به خودی خود بد نیست بلکه واکنش هایی که به این حس از خود نشام می دهیم می تواند بد یا خوب باشد.

پس شما باید از کودکی به فرزند خود راه کنار آمدن با این حس را یاد بدهید. باید بداند زمانی که ناراحت است نباید رفتار خشنی را از خود نشان دهد. باید به کودک یاد دهید که چگونه بدن خود را آروم کند و با آرامش با ناراحتی خود کنار بیاید.

اگر همه ما آدم بزرگ ها از بچگی می دانستیم که می توانیم خشم خود را با کشیدن نفس عمیق کنترل کنیم شاید خیلی کارها را انجام نمی دادیم و یا از بعضی از مسائل ناراحت نبودیم. پس این می تواند یک تکنیک عالی برای مدیریت خشم باشد.

 

  1. احساس گناه

همه ما کلماتی مانند معذرت می خوام، ببخشید ورا به کودک خود آموزش داده ایم، اما باید این را نیز به کودک آموزش دهیم که با یک معذرت خواهی نمی تواند از زیر کار و یا حرفی که زده در برود، بلکه باید بداند با کار خود چه تاثیری روی بقیه افراد گذاشته.

پس هر وقت که کودک شما کاری می کند شما به او نگویید عیبی نداردیا سریع معذرت خواهی کنزیرا کودک به این باور می رسد که نیازی نیست احساس گناه کند با معذرت خواهی همه چی حل می شود. اما اگر فرزند بعد از ناراحت کردن شما احساس گناه کند، برای بار بعدی فکر کرده و دیگر کار خود را انجام نمی دهد.

 

  1. احساس اضطراب

داشتن اضطراب به خودی خود باعث آسیب رساندن به انسان ها می شود پس فکر کنید بر سر کودک مظلوم شما چه میاورد. پس باید به کودک خود کارهایی که باعث اضطراب آن ها می شود را بیاموزید تا بتوانید راه مدیریت را نیز به آن ها یاد دهید. مثلا زمانی که می خواهد با مدرسه برود، شما باید آن را تشویق کنید که علاوه بر استرسی که دارد به کار خود ادامه بدهد. پس بگذارید کودک با ترس هایش روبه رو بشود. وقتی که به مدرسه رفت و جمعی از دوستان را پیدا کرد و لذت برد متوجه می شود که علارغم استرسی که دارد 

 

سخن پایانی

در این مطلب به چنتا حس بدی که کودکان باید راه مقابله به آن را بیاموزند و چند نکته امنیتی به فرزند پرداختیم  و متوجه شدیم که باید کودکان خود را از خیلی مسائل دور نگه داشته و خیلی مسائل را نیز به آن ها یاد دهیم. حسی هایی که کودکان دچار آن ها می شوند را اگر مدیریت کرد می توانیم یک شخصیت کاملی را برای کودک خود بسازیم. کودکی که بتواند در اجتماع باشخصیت و متفکر باشد. پس متوجه شدید که آموزش نکات امنیتی به فرزند بسیار مهم می باشد.

چگونه از کودک خود محافظت کنیم؟

چگونه از کودک خود محافظت کنیم؟

 

شما عزیزان باید در نظر داشته باشید که اگر می خواهید امنیت فرزند خود را تامین کنید باید کلی کار انجام دهید. فرزند زیبای شما باید با حس امنیت کامل بزرگ شود. و این را هم می دانیم که ما همه کاری برای اینکه فرزندمون در آرامش باشد انجام می دهیم در واقع جون خود را برای آن ها فدا می کنیم. با ما همراه باشید تا راجب این نکات امنیتی صحبت کنیم.

 

6 نکته محافظتی از فرزند در خانه

 

  1. همراه فرزند

اگر تمامی مواردی که جلوتر به آن می پردازیم را کنار بگذاریم مهم ترین نکته این بوده که شما باید همیشه در کنار فرزند خود باشید. همین بودن در کنار فرزند باعث می شود که آرامش واقعی را به کودک خود بدهید. پس حضور شما می تواند مهم ترین نکته باشد. شما با حضور داشتن در کنارش می توانید خصوصیات اخلاقی فرزند خود را بشناسید، ترسش هایش را بدانید و همین نکات امنیتی را به آن نیز یاد دهید.

 

  1. راه رفتن

زمانی که کودک شروع می کند به راه رفتن، می خواهند به طور غریزی با همه چی آشنا شده، دست به وسایل زده، قفسه ها را گشته و می خواهد همه چیز را کشف کند. پس وظیفه مادر این بوده کودک خود را زیر نظر گرفته و تمامی وسایلی که ممکن است به کودک وی آسیب وارد کند را دور کرده.

در این مرحله نیز شما می توانید به کودک خود خیلی آموزش ها داده، یکی از این آموزش ها این بوده وقتی به خانه شخص دیگری می روید کودک شما شروع به راه رفتن کرده و ممکن است با لمس چیزی آسیبی به خود بزند پس از این رو شما می توانید به فرزند یاد دهید که به چه وسایلی دست زده یا دست نزد. یا زمانی که وارد جایی می شود باید بداند که نزدیک کدام وسایل نشود.

 

  1. مهمانی

وقتی به مهمانی می روید سعی کنید وسایل محبوب فرزند خود را بیاورید که با آن ها بازی کند. زیرا فرزند شما کنجکاو بوده و شروع به گشتن می کند در این حین ممکن است به خود آسیبی وارد کند، پس شما می توانید لوازم محبوب را آورده که با آن ها مشغول شود.

 

  1. سیستم امنیتی

با توجه به شرایط پیش رو ممکن است که هم مادر و هم پدر نیاز به کار کردن داشته باشند تا بتوانند چرخ زندگی خود را بچرخانند، پس ممکن است برای فرزند خود پرستار بگیرید. حال بهتر است در خانه خود دوربین گذاشته، زیرا شما از نیت پرستار گرفته شده با خبر نیستید پس می توانید با نصب کردن دوربین خیال خود را راحت کنید.

حال که راجب دوربین صحبت کردیم لازم است یکی از سیستم های امنیتی که امروزه شناخته شده را نیز برایتان بازگو کنیم،

 

دزدگیر فایروال : این دزدگیر جزو بهترین دزدگیر های اماکن ایرانی شناخته شده، یعنی شما می توانید برای منزل خود از این سیستم استفاده کرده. کار دزدگیر اماکن فایروال این بوده که از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری می کند و در صورتی که سنسور های آن تحریک شوند فرکانسی به دزدگیر ارسال می شود که در همین حین کسانی که دزدگیر f10 فایروال را خریداری کرده باشند با صاحب دستگاه تماس گرفته شده  و پیامکی برایش می رود. حال اگر تلفن همراه شما در دسترس نباشد با شماره هایی که از قبل در نرم افزار وارد کردید تماس می گیرد  و خطر را هشدار می دهد.

 

  1. حمام کودک

اولین نکته که همه می دانند این بوده هرگز تاکید می کنیم هرگز کودک را در حمام تنها نگذارید، آماری که از موسسه انگلستان بدست آمده نشان می دهد بیشترین خطر برای فرزند در حمام وجود دارد. پس کودک را تنها در حمام نگذارید، زیرا فرزند شما شاد و با طروات است و دائم دوست دارد شیطنت کند و تکان بخورد.

تمامی محصولات مانند : تیغ، لوازم های حمام ورا از کودک دور کنید.

بعد از اینکه کودک خود را از حمام بیرون آوردید حتما پای آن را خشک کنید.

 

  1. اتاق نشیمن
  • حتما باید مطمئن شوید که کودک نتواند رادیاتور و یا شوفاژ را لمس کند. پس سوال این است که چه کار کنیم کودک دست به شوفاژ نزند، می توانید با پوشاندن آن توسط مبل، پرده واز لمس آن جلوگیری کنید.
  • تمامی سیم های برق را جمع کنید و مطمئن شوید که هیچ سیمی در منزل شما آزاد نیست.
  • تلویزیون خود را سعی کنید روی دیوار محکمی نصب کنید که اگر کودک چیزی پرت کرد و به تلویزیون آسیبی وارد نشود.

 

شما می توانید با آموزش های تصویری یا ویدیویی به کودکان خود یاد بدهید که باید چگونه رفتار کنند. مثلا زمانی که می خواهید فرزند را از دست زدن به چاقو منع کنید باید یک زخم را به آن نشان دهید سعی کنید خیلی صریح و واضح صحبت کنید.  

 

چگونه به کودک خود نکات امنیتی را توضیح دهیم؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، فرزندان ما کنجکاو هستند پس قدم اول این بوده که به کودکان آموزش دهیم، با وسایل خطرناکی مانند، پریز برق، کبریت، چاقو، وسایل برقی وبازی نکنند. در این مواقع باید صبر خود را بالا برده و با آرامش به آن ها توضیح دهید. اطلاعاتی که به کودک خود یاد می دهید باید متناسب با سن او با باشد. اما لازم است که از توضیحات غیر واقعی استقاده نکنید. چون کودکان امروزی بسیار باهوش هستند.

لازم به ذکر بوده که شما باید فقط کودکان را از خطر آگاه سازید، نه اینکه حس ترس را به آنها القا کنید. همچنین شما می توانید با نصب کردن دزدگیر در منرل خود یک مقدار کوچکی از ترس های کودک را کم کنید.

 

ما در این قسمت به چند مورد احساسی بدی که باید مدیریت آن ها را به کودکان خود بیاموزید می پردازیم.

 

 

3 حس بدی که می توانید کودک خود را در برابر آن محافظت کنید.

 

 

  1. احساس خشم

اگر بخواهید دقیق به احساس خشم دقت کنیم باید بگوییم واقعا این حسی که به تمام انسان ها دست می دهد به خودی خود بد نیست بلکه واکنش هایی که به این حس از خود نشام می دهیم می تواند بد یا خوب باشد.

پس شما باید از کودکی به فرزند خود راه کنار آمدن با این حس را یاد بدهید. باید بداند زمانی که ناراحت است نباید رفتار خشنی را از خود نشان دهد. باید به کودک یاد دهید که چگونه بدن خود را آروم کند و با آرامش با ناراحتی خود کنار بیاید.

اگر همه ما آدم بزرگ ها از بچگی می دانستیم که می توانیم خشم خود را با کشیدن نفس عمیق کنترل کنیم شاید خیلی کارها را انجام نمی دادیم و یا از بعضی از مسائل ناراحت نبودیم. پس این می تواند یک تکنیک عالی برای مدیریت خشم باشد.

 

  1. احساس گناه

همه ما کلماتی مانند معذرت می خوام، ببخشید ورا به کودک خود آموزش داده ایم، اما باید این را نیز به کودک آموزش دهیم که با یک معذرت خواهی نمی تواند از زیر کار و یا حرفی که زده در برود، بلکه باید بداند با کار خود چه تاثیری روی بقیه افراد گذاشته.

پس هر وقت که کودک شما کاری می کند شما به او نگویید عیبی نداردیا سریع معذرت خواهی کنزیرا کودک به این باور می رسد که نیازی نیست احساس گناه کند با معذرت خواهی همه چی حل می شود. اما اگر فرزند بعد از ناراحت کردن شما احساس گناه کند، برای بار بعدی فکر کرده و دیگر کار خود را انجام نمی دهد.

 

  1. احساس اضطراب

داشتن اضطراب به خودی خود باعث آسیب رساندن به انسان ها می شود پس فکر کنید بر سر کودک مظلوم شما چه میاورد. پس باید به کودک خود کارهایی که باعث اضطراب آن ها می شود را بیاموزید تا بتوانید راه مدیریت را نیز به آن ها یاد دهید. مثلا زمانی که می خواهد با مدرسه برود، شما باید آن را تشویق کنید که علاوه بر استرسی که دارد به کار خود ادامه بدهد. پس بگذارید کودک با ترس هایش روبه رو بشود. وقتی که به مدرسه رفت و جمعی از دوستان را پیدا کرد و لذت برد متوجه می شود که علارغم استرسی که دارد 

 

سخن پایانی

در این مطلب به چنتا حس بدی که کودکان باید راه مقابله به آن را بیاموزند و چند نکته امنیتی به فرزند پرداختیم  و متوجه شدیم که باید کودکان خود را از خیلی مسائل دور نگه داشته و خیلی مسائل را نیز به آن ها یاد دهیم. حسی هایی که کودکان دچار آن ها می شوند را اگر مدیریت کرد می توانیم یک شخصیت کاملی را برای کودک خود بسازیم. کودکی که بتواند در اجتماع باشخصیت و متفکر باشد. پس متوجه شدید که آموزش نکات امنیتی به فرزند بسیار مهم می باشد.