1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بهترین زمان برای باردار شدن در دوره سیکل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای باردار شدن در دوره سیکل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای باردار شدن در دوره سیکل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای باردار شدن در دوره سیکل چه زمانی است؟

چرخه قاعدگی شما مجموعه‌ای از تغییرات را توصیف می‌کند که هر ماه آن‌ها را تجربه خواهید کرد که توسط افزایش و کاهش هورمون‌های استروژن و پروژسترون ایجاد می‌شوند. می‌توان آن را به دو فاز تقسیم کرد: فاز لوتئال و فولیکولی. نام پزشکی آن‌ها ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد اما درک آن‌ها بسیار آسان است. روز اول چرخه قاعدگی شما با اولین روز قاعدگی شما مطابقت دارد و آخرین روز با شروع دوره بعدی شما مشخص می‌شود. متوسط چرخه ۲۸ روزه است اما اگر سیکل شما بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشد همچنان معمولی در نظر گرفته می‌شود.

بهترین زمان برای باردار شدن

بعد از قاعدگی چه زمانی اقدام به بارداری کنیم؟

اولین مرحله از چرخه قاعدگی شما فاز فولیکولی است. در طول دوره قاعدگی سطح استروژن و پروژسترون شما معمولاً پایین است. پس از اتمام دوره قاعدگی غده هیپوفیز شما (غده کوچکی که به عنوان مرکز کنترل هورمون در مغز شما عمل می‌کند) هورمون محرک فولیکول را ترشح می‌کند. این هورمونی است که سیگنال‌هایی را به تخمدان‌های شما می‌فرستد تا شروع به آماده‌سازی تخمک برای آزادسازی کنند (معروف به تخمک‌گذاری). سطح استروژن شما نیز شروع به افزایش می‌کند.

  • باردار شدن در زمان تخمک‌گذاری:

به طور معمول بین روز‌های ۱۳ تا ۱۵ سیکل خود افزایش هورمون لوتئینیزه‌ کننده را تجربه خواهید کرد که به یکی از تخمدان‌های شما سیگنال می‌دهد که تخمک آزاد کند. به این حالت تخمک‌گذاری می‌گویند که در لوله‌های رحمی شما حرکت می‌کند و آماده است تا اسپرم آن را بارور کند. تنها زمانی که در طول چرخه قاعدگی برای باردار شدن وجود دارد شش تا هفت روز در حوالی زمان تخمک‌گذاری یا اواسط سیکل برای اکثر افراد است. اسپرم می‌تواند تا پنج روز در دستگاه تناسلی شما زندگی کند. در عین حال تخمکی که تخمدان‌ها در لوله رحمی آزاد می‌کنند تا حدود ۲۴ ساعت پس از تخمک‌گذاری سالم و زنده است. بنابراین حتی اگر در روز تخمک‌گذاری رابطه جنسی نداشته باشید ممکن است اسپرم همچنان بتواند تخمک شما را ملاقات کرده و بارور کند.

  • باردار شدن قبل از قاعدگی:

روز‌های بعد از تخمک‌گذاری و قبل از شروع قاعدگی بعدی فاز لوتئال نامیده می‌شود. اگر در دوران باروری باردار نشده‌اید سطح پروژسترون شما به آرامی شروع به کاهش می‌کند. این می‌تواند هر گونه علائم قبل از قاعدگی را که تجربه می‌کنید (به عنوان مثال، گرفتگی عضلات، سردرد و تغییرات خلقی) ایجاد کند. سطح استروژن شما نیز کاهش می‌یابد و این در نهایت نشانه شروع قاعدگی بعدی و شروع چرخه قاعدگی جدید خواهد بود. به همین دلیل کمتر احتمال دارد که درست قبل از پریود یا در مرحله لوتئال باردار شوید.

بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی چه زمانی است؟

اکنون که می‌دانید اواسط چرخه قاعدگی زمانی است که احتمال بارداری شما وجود دارد ممکن است کنجکاو باشید که آیا بهترین زمان از روز برای داشتن رابطه جنسی برای باردار شدن وجود دارد یا خیر. در حالی که برخی از مطالعات نشان داده‌اند که رابطه جنسی در صبح بهترین گزینه برای لقاح تحقیقات واقعاً محدود است.

چگونه متوجه شویم که در زمان باروری قرار داریم؟

ترشحات شفاف و چسبنده واژن (که مخاط دهانه رحم نیز نامیده می‌شود) که شبیه سفیده تخم مرغ خام است

ناراحتی در یک طرف شکم به نام درد وسط یا می‌تل‌شمرز (که تصور می‌شود با آزاد شدن تخمک در طول تخمک‌گذاری مرتبط است)

افزایش میل جنسی

پریود‌های نامنظم چه تاثیری بر زمان بارداری دارد؟

از آنجایی که سیکل شما با شروع یک قاعدگی شروع می‌شود و یک روز قبل از قاعدگی بعدی شما به پایان می‌رسد طول چرخه قاعدگی منظم و دوره‌های منظم تشخیص پنجره باروری شما را آسان‌تر می‌کند. اگر قاعدگی‌های شما بسیار سنگین‌تر شده‌اند یا اگر تفاوت زیادی در طولانی‌ترین چرخه قاعدگی و کوتاه‌ترین چرخه شما (۲۰ روز یا بیشتر) وجود دارد باید با یک متخصص پزشکی صحبت کنید.

هنگام باردار شدن چه مواردی را رعایت کنیم؟

مراقب مخاط دهانه رحم خود باشید و چرخه خود را دنبال کنید تا بدانید که تخمک‌گذاری احتمالاً رخ می‌دهد

در طول چرخه خود هر روز یا یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید. شما نیازی به انجام رابطه جنسی در اطراف پنجره باروری خود ندارید اما انجام این کار ممکن است شانس شما را برای باردار شدن افزایش دهد

سعی کنید ورزش کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. کاهش و افزایش شدید وزن با شرایطی مرتبط است که می‌تواند بر باروری تاثیر بگذارد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از زوج‌ها در اولین سال تلاش باردار می‌شوند. با این حال از آنجایی که احتمال باروری افراد با افزایش سن کاهش می‌یابد برای زنان بالای ۳۵ سال توصیه می‌شود در صورتی که برای شش سیکل (یا شش ماه) ناموفق تلاش کرده‌اند یا اگر چرخه قاعدگی آن‌ها آنقدر نامنظم شده است به پزشک مراجعه کنند.

منبع:

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *