1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چکاپ های سالانه زنان، آن‌ها را به یاد داشته باشید

چکاپ های سالانه زنان، آن‌ها را به یاد داشته باشید

مراجعه منظم به پزشک ممکن است کاری طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما غربالگری‌ها و آزمایش‌های خاص می‌تواند به سلامت شما اضافه کند. در این مقاله با چکاپ های سالانه زنان آشنا می‌شوید.

چکاپ های سالانه زنان

مراجعه منظم به پزشک ممکن است کاری طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما غربالگری‌ها و آزمایش‌های خاص می‌تواند به سلامت شما اضافه کنند. در این مقاله با چکاپ های سالانه زنان آشنا می‌شوید.

چرا باید چکاپ سالانه داشته باشیم؟

برخی از آزمایش‌ها مثل آزمایش پاپ‌اسمیر، یا بررسی کلسترول خون، آزمایش‌هایی هستند که احتمالا آن‌ها را انجام داده‌اید. اما برخی دیگر از آزمایش‌ها بر اساس سن، یا سبک زندگی توصیه می‌شوند. 
غربالگری‌ها به پزشکان امکان می‌دهند بیماری را قبل از پیشرفته‌تر شدن، مدیریت یا درمان کنند. به دلیل وضعیت تولید مثلی پیچیده‌تر خانم‌ها، آن‌ها آزمایش‌های غربالگری بیشتری نسبت به آقایان دارند. 

چکاپ های سالانه زنان، آن‌ها را به یاد داشته باشید

این چکاپ‌های سالانه را انجام دهید:

چکاپ های سالانه زنان
۱- بررسی فشار خون 

فشار خون بالا، یکی از عوامل خطر کلیدی برای بیماری‌های قلبی عروقی و علت اصلی مرگ و میر در زنان است. غربالگری فشار خون بالا باید از ۲۰سالگی شروع شود. اگر فشار خون شما ایده‌آل باشد، می‌توانید تا سن ۴۰سالگی، حداقل هر دو سال یک بار آن را چک کنید. بعد از ۴۰سالگی باید فشار خونتان را هر سال بررسی کنید، اما در صورت بالا بودن فشار خون نیاز است، هر چند وقت یک‌بار چک شود. 

اگر فشار خون شما ایده‌آل باشد، می‌توانید تا سن ۴۰سالگی، حداقل هر دو سال یک بار آن را چک کنید. بعد از ۴۰سالگی باید فشار خونتان را هر سال بررسی کنید.

۲- بررسی قند خون 

بزرگسالانی که فاکتورهای خطر دیابت را ندارند باید از سن ۳۵سالگی از نظر پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲ غربالگری شوند.
خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، باید قبل از بارداری غربالگری شوند. در صورتی که بارداری ناخواسته دارید، فشار خونتان باید در اولین ویزیت قبل از تولد نوزاد مورد بررسی قرار بگیرد. علاوه بر این، خانم‌های باردار باید از نظر دیابت بارداری بین هفته های ۲۴ تا ۲۸بارداری، غربالگری شوند.
غربالگری دیابت، یک آزمایش خون است که به سه شکل بررسی می‌شود. یکی از آن‌ها آزمایش غیر ناشتا به نام هموگلوبین A1C یا A1C است که میانگین قند خون شما را در دو تا سه ماه گذشته اندازه‌گیری می‌کند. غربالگری دیگر شامل آزمایش قند خون ناشتا است. در آزمایش گلوکز هم قند خون شما بعد از نوشیدن یک ماده قندی اندازه‌گیری می‌شود.

چکاپ های سالانه زنان
۳- اندازه گیری چربی خون 

«پانل لیپید»، یک آزمایش خون ناشتا است که برای ارزیابی سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید، استفاده می‌شود. این دو چربی‌های خون و نشان‌دهنده خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته هستند. 
اگر بین ۲۰ تا ۶۵سال دارید، باید حداقل هر پنج سال یک بار کلسترول خود را اندازه‌گیری کنید. افراد ۶۵سال و بالاتر باید به صورت سالانه، آزمایش کلسترول بدهند.

۴- تست پاپ اسمیر

بهتر است خانم‌هایی که در معرض خطر سرطان دهانه رحم هستند، اولین غربالگری خود را در ۲۱سالگی انجام دهند و تا ۳۰سالگی هر سه سال یک‌بار غربالگری اولیه را انجام دهند. پس از آن و تا ۶۵سالگی، زنان می‌توانند این برنامه را ادامه دهند.
خانم‌های بالای ۶۵سال که قبلا نتیجه غربالگری‌شان منفی بوده، نیازی به غربالگری پاپ‌اسمیر ندارند.

چکاپ های سالانه زنان
۵- ماموگرافی 

ماموگرافی، سرطان سینه را غربالگری می‌کند. با توجه به اینکه با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد و مثبت کاذب غربالگری‌های مکرر می‌تواند باعث ایجاد آسیب شود، مدت‌هاست در مورد زمان و تعداد دفعات انجام این آزمایش اختلاف نظر وجود دارد.
برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها این غربالگری را در ۵۰سالگی شروع کنند و تا سن ۷۴سالگی هر دو سال یک بار آن را انجام دهند. اما برخی دیگر از پزشکان معتقدند زنان باید غربالگری سالانه را در ۴۵سالگی شروع کنند. از ۵۵سالگی، ماموگرافی باید هر دو سال یک‌بار انجام شود. 

۶- آزمایش تراکم استخوان

خانم‌ها باید آزمایش تراکم استخوان را از ۶۵سالگی شروع کنند. اشخاصی که عوامل خطر پوکی استخوان، وزن کم، یا سابقه شکستگی عضو در والدینشان را دارند، باید با پزشک خود در مورد انجام غربالگری پیش از این سن، صحبت کنند. در آزمایش تراکم استخوان، دستگاه اشعه ایکس با دوز پایین تصاویری از استخوان‌های شما می گیرد. 
سطح اشعه ایکس پایین است، اما این آزمایش، شما را در معرض مقداری تشعشع قرار می‌دهد.

چکاپ های سالانه زنان
۷- غربالگری سرطان روده بزرگ 

افرادی که در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، باید اولین غربالگری خود را در ۴۵سالگی انجام دهند. 
افرادی که در معرض خطر قرار دارند باید در مورد غربالگری قبل از ۴۵سالگی با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، باید اولین غربالگری خود را در ۴۵سالگی انجام دهند. 

آن‌هایی که سابقه شخصی و خانوادگی سرطان روده بزرگ دارند، در معرض خطر هستند. 

۸- غربالگری بیماری های مقاربتی

همه خانم‌هایی که از نظر جنسی، فعال هستند باید حداقل سالیانه از نظر کلامیدیا و سوزاک غربالگری شوند.
نوجوانان و بزرگسالان ۱۵ تا ۶۵ساله هم باید از نظر ویروس نقص ایمنی انسانی اچ پی وی (HIV) غربالگری شوند.
اینکه هر چند وقت یکبار باید این غربالگری‌ها را انجام دهید، به ریسک‌های شخصی شما بستگی دارد. مثلا اگر همسرتان مشکوک به اچ آی وی است، باید آزمایش اچ آی وی بدهید. 

چکاپ های سالانه زنان
۹- بررسی سلامت روانی 

سلامت روانی و عاطفی به اندازه سلامت جسمانی مهم است. به همین دلیل است بسیاری از پزشکان، پرسشنامه‌هایی کوتاه را برای غربالگری بیماری‌های رایج سلامت روان تجویز می‌کنند.
یکی از آزمون‌ها پرسشنامه سلامت بیمار یا PHQ-9 است که با پرسیدن ۹سئوال اساسی در مورد خلق و خو، افسردگی شما را بررسی می‌کند.
غربالگری رایج دیگر، ارزیابی اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7) است.

باید پوست سراسر بدن خود را به دقت بررسی کنید و به دنبال هر نوع خال جدید و لک، یا تغییر در خال‌های موجود باشید

۱۰- غربالگری سرطان ریه 

افراد سیگاری بین ۵۰ تا ۸۰سال باید هر سال، یک بار از نظر سرطان ریه بررسی شوند. 

۱۱- غربالگری سرطان پوست 

با انجام معاینات منظم پوست، احتمال اینکه زودتر متوجه سرطان پوست شوید افزایش می‌یابد و روند درمان هم آسان‌تر می‌شود. شما باید هر ماه پوست خود را در خانه معاینه کنید. به این شکل که باید پوست سراسر بدن خود را به دقت بررسی کنید و به دنبال هر نوع خال جدید و لک، یا تغییر در خال‌های موجود باشید که می‌تواند نشانه‌های اولیه سرطان پوست باشد.
اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستید، یا سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست را دارید، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا ببینید هر چند وقت یک‌بار باید چکاپ شوید. 

چکاپ های سالانه زنان
۱۲- چکاپ سالانه دندانپزشکی 

باکتری‌ها و التهاب در دهان شما در بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی و ذات‌الریه نقش دارد.
به همین دلیل است که همه زنان بزرگسال به معاینه منظم دندانپزشکی نیاز دارند. این معاینات منظم، شامل جرمگیری و معاینه دندان‌ها برای بررسی علائم اولیه پوسیدگی و سایر مشکلات است.

خلاصه

چکاپ‌های سالانه جزو مراقبت‌های روتین سلامت است و خانم‌ها باید هر سال آزمایش‌ها و غربالگری‌هایی مانند غربالگری سرطان پوست، ماموگرافی، غربالگری بیماری های مقاربتی، پاپ‌اسمیر، بررسی فشار خون و بررسی قند خون را انجام دهند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک بیا نی نی مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *