1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آمادگی های لازم برای بارداری بعد از سقط جنین

آمادگی های لازم برای بارداری بعد از سقط جنین

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند در زندگی مشترک رخ دهد سقط جنین است. اما پدر و مادر باید بدانند که جای نگرانی نیست اطمینان داشته باشند که با کمک پزشک می‌توانند مجدد بارداری را تجربه کنند. در ابن مطلب با آمادگی های لازم برای بارداری بعد از سقط جنین آشنا خواهید شد.

سقط جنین یک تجربه بسیار تلخ و دردناک برای مادر و در یک خانواده دو نفره است است، اما نباید پدر و مادر را مجبور به تلاش دوباره برای بارداری کرد و یا آن‌ها را برای تلاش مجدد دلسرد کرد.انجام رفتاری حمایت کننده در چنین شرایطی بهترین برخورد با آن‌ها خواهد بود. سقط جنین اغلب به عنوان یک تجربه فقط یک بار گزارش می‌شود و در اغلب موارد در بارداری‌های بعدی بدون هیچ مشکل جدی به طور عادی رشد جنین و تولد نوزاد به خوبی انجام می‌شود.

قسمت ۱: اقدامات احتیاطی مناسب

باید بدانید که بارداری بعدی می‌تواند کاملاً بی‌خطر باشد و تلاش برای آن بسیار مهم است. اولین سؤال شما پس از پشت سر گذاشتن یک سقط جنین ممکن است در مورد زمان مناسب و امن و مطمئن برای بارداری مجدد باشد، زمان درست معمولاً بستگی به دو عامل مهم دارد: سلامت جسمی و سلامت روحی و عاطفی شما.

شما به محض بازگشت دوره قاعدگی و شروع تخمک گذاری، (که این اتفاق معمولاً ۴ تا ۶ هفته پس از سقط جنین رخ می‌دهد) از لحاظ فیزیکی دوباره قابلیت باردار شدن را پیدا خواهید کرد. با این حال معمولاً توصیه می‌شود برای اقدام مجدد نسبت به بارداری کمی طولانی‌تر صبر کنید و سعی نکنید به سرعت باردار شوید تا پس از دو تا سه بار از اولین دوره قاعدگی پس از سقط جنین شما بگذرد. در حقیقت بهتر است زمان بیشتری از اولین سقط جنین بگذرد؛ زیرا تحقیقات متعددی نشان می‌دهد، تعداد زنانی که در ۶ ماهه اول پس از اولین سقط جنین خود باردار می‌شوند به طور قطع بیشتر از افرادی هستند که به مدت زمان طولانی‌تری، حدود دو سال یا بیشتر برای بارداری منتظر مانده‌اند.

اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر

 

شما باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که به لحاظ احساسی آمادگی پذیرش دوباره بارداری را دارید. سقط جنین می‌تواند برای شما و شریک زندگی‌تان تنش عاطفی زیادی ایجاد کند. بنابراین این نکته بسیار مهم است که اجازه غمگین بودن را به خودتان بدهید و برای یک بارداری جدید بیش از حد عجله نکنید. حتی اگر از لحاظ جسمی برای بارداری مجدد آماده هستید، ممکن است به مدت زمان طولانی‌تری برای آمادگی عاطفی نیاز داشته باشید. بنابراین قبل از اینکه دوباره باردار شوید، باید سلامت روحی خود را ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل شود که از لحاظ جسمی و احساسی برای بارداری مجدد آماده هستید. با شریک زندگی خود صحبت کنید و احساسات یکدیگر را با هم بهبود ببخشید؛ یکدیگر را ساکت نکنید و حتماً باهم صحبت کنید و عواقب احساسی را که سقط جنین برای هر یک از شما در برداشته، بخوبی درک کنید. اگر برای کنار آمدن با موضوع سقط جنین دچار مشکل شده‌اید، حتماً نیازمند مشاوره با روان‌پزشک یا مددکار هستید، پس با آن‌ها تماس بگیرید. این افراد می‌توانند به شما در کنار آمدن با احساساتی نظیر غم و اندوه، خشم و گناه که شما را آزار می‌دهند کمک کنند و به شما امکان می‌دهند با فقدان روبرو شده مقابله کنید و زودتر به حالت عادی زندگی خود برگردید.

اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر

شناسایی آنچه می‌تواند باعث سقط جنین شود بسیار با اهمیت است. سقط جنین ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد، حتی اگر کاملاً سالم باشید. آگاهی از علل احتمالی سقط جنین می‌تواند به شما در یافتن راهکار برای برنامه ریزی بهتر کمک کند. عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند موجب سقط جنین شوند که خارج از کنترل شما هستند:

  • اختلالات ژنتیکی درون جنین می‌تواند باعث از دست رفتن بارداری شود.
  • ناهنجاری‌ های رحم می‌تواند باعث سقط جنین شود. اگر رحم نتواند حاملگی را پشتیبانی کند احتمال وجود پولیپ رحم یا بافت اسکار وجود دارد.
  • شانس وقوع سقط جنین با افزایش سن یا بیماری مزمن افزایش می‌یابد.
  • با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود که شما می‌توانید آن‌ها را کاملاً تغییر دهید از جمله سیگار، نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین
  • حفظ وزن طبیعی و کاهش استرس
  • برخی از عفونت‌ها (توکسوپلاسموز، سرخجه، ویروس سیتومگالوویروس، هرپس سیمپلکس و پلیموئید) ممکن است باعث سقط جنین شوند، بنابراین شما باید با پزشک خود مشورت کنید که چگونه از ابتلا به این موارد جلوگیری کنید.

اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر

انجام آزمایش‌های تشخیصی برای بارداری بعد از سقط جنین

اگر پیش از این سقط جنین داشته‌اید و بیشتر از یک سقط جنین را تجربه کرده‌اید، قبل از اینکه دوباره باردار شوید می‌توانید آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهید تا به شما کمک کند که به هر گونه مسئله و مشکل مربوط به باروری آگاه شوید. همچنین آزمایش خون اجازه می‌دهد تا پزشک، سطح هورمون را در جریان خون و هر گونه اجزای سیستم ایمنی بدن که ممکن است بر روی حاملگی شما تأثیر گذار باشد را تعیین کند

تست‌های کروموزومی نیز از هر دو شریک زندگی، اجازه می‌دهد تا پزشک درباره نارسایی‌های کروموزومی که ممکن است منجر به سقط جنین شود، تشخیص مناسبی داشته باشد که آیا یکی از آن‌ها یا هر دو نفر حامل چنین ژن‌هایی هستند یا خیر.

هیستروسکوپی یکی دیگر از آزمون‌های تصویربرداری است که طی آن پزشک یک دوربین را به داخل کانال رحم شما می‌فرستد تا دیواره رحم و لوله‌های فالوپ را بطور دقیق و کامل ببیند تا اطمینان حاصل شود که انسداد یا پولیپ نداشته باشید.

آزمایش دیگری که باید انجام دهید، آزمایش حامل و انتقال دهنده‌های ژنتیکی است. تست حامل ژنتیک، بینشی مهم در مورد مواد ژنتیکی است که شما به یک جنین احتمالی منتقل می‌کنید. ملاقات با یک مشاور ژنتیک به شما این امکان را می‌دهد تا اگر حامل یک بیماری ژنتیکی هستید از آن اطمینان حاصل کنید. اگر یک اختلال کروموزومی در جنین وجود داشته باشد، احتمال سقط جنین به علت اختلالات ژنتیکی افزایش می‌یابد. برخی اختلالات ژنتیکی ممکن است بدون کوچکترین علامت، اثر گذاری و یا ایجاد نقصی در ساختار رحم شما، باعث سقط جنین شوند، مانند سندرم آشرمن.

اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر


مطالب مرتبط:

  • راه های جلوگیری از سقط جنین در ماه های اول بارداری
  • مهمترین علت سقط جنین چیست؟ + نشانه های سقط جنین
  • راه های جلوگیری از سقط جنین

قسمت ۲: آماده سازی بدن برای بارداری بعد از سقط جنین

ویتامین‌ها و مکمل‌های قبل از زایمان را مصرف کنید؛ زیرا با اینکار می‌توانید توانایی بدن خود را برای حمایت و تحمل یک بارداری سالم با تغذیه مناسب، پیش از زمان بارداری افزایش دهید. اطمینان از اینکه همه ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را دریافت می‌کنید یکی از اولین گام‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. بارداری نیازهای تغذیه‌ای بدن شما را افزایش می‌دهد، بنابراین می‌توانید بدن خود را قبل از آماده شدن برای یک بارداری امن و مطمئن آماده کنید. یکی از ویتامین‌هایی که برای حاملگی سالم ضروری است، اسید فولیک است. از آنجائی که کمبود اسید فولیک می‌تواند خطر نقایص لوله عصبی را افزایش دهد، ضروری است که غذاهایی با محتوی اسید فولیک بالا (مانند غلات، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، آووکادو، انبه و پرتقال) بخورید یا حتی قبل از بارداری ویتامین‌های پیش از بارداری مصرف کنید. بدن شما در طول بارداری نیاز به آهن بیشتری دارد. آهن جزئی از یک پروتئین به نام هموگلوبین است که برای حمل اکسیژن ضروری است. بنابراین مصرف مکمل آهن یا خوردن غذاهای غنی از آهن (مانند اسفناج، بروکلی، گندم، انواع گوشت قرمز، گوشت خوک، گوشت و کبد مرغ) قبل از تشکیل تخمک می‌تواند به حمایت از مراحل اولیه بارداری کمک کند. کلسیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم در دوران بارداری است. کلسیم عنصر اصلی است که در شکل گیری استخوان‌ها و دندان‌های جنین نقش بسزایی بازی می‌کند. کلسیم موجود در محصولات لبنی، غذاهای دریایی، کلم، گل کلم، کلم بروکلی، توفو و لوبیا سبز بسیار قابل جذب و مؤثر است.

اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر


حفظ وزن سالم: 
از آنجا که افزایش و از دست دادن بیش از حد وزن می‌تواند توانایی بدن شما را برای حفظ حاملگی تحت تأثیر قرار دهد، مهم است که آن را به دقت بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که شما وزن سالم خود را با توجه به قد و توده‌ی بدنی‌تان حفظ می‌کنید. اگر اضافه وزن دارید، قبل از اینکه باردار شوید، سعی کنید وزن خود را کاهش بدهید. این فرصت خوبی برای تجزیه و تحلیل رژیم غذایی و شروع به خوردن غذای سالم برای خودتان (و کودک شما) است. یک برنامه ورزشی منظم را که می‌توانید در دوران بارداری خود ادامه دهید، شروع کنید. سعی کنید پیاده روی، دویدن آهسته یا شنا کردن را در برنامه ورزشی خود بگنجانید، این ورزش‌ها اغلب در حین بارداری نیز ایمن هستند.


 آموزش حرکات ورزشی ساده و بی خطر برای دوران بارداری


اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر

اگر کم وزن هستید، ممکن است بخواهید رژیم غذایی خود را تجزیه و تحلیل کنید و اطمینان حاصل کنید که مواد غذایی و کالری کافی برای حمایت و حفظ بارداری خود را دریافت می‌کنید. در دوران بارداری، توجه به دریافت کالری و مواد مغذی کافی برای حمایت از جنین در حال رشد و حفظ توان بدنی شما بسیار حیاتی است.

مصرف کافئین خود را محدود کنید: در حالی که سعی در باردار شدن دارید، باید به طور کلی از نوشیدنی‌های حاوی کافئین اجتناب کنید. سطح بالای کافئین به شدت باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود. مارس دمیس توصیه می‌کند که در هنگام تلاش برای بارداری، مصرف کافئین خود را به اندازه یک فنجان قهوه (کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین) در روز محدود کنید. همچنین محتوای کافئین سایر نوشیدنی‌ها (مانند چای و سودا) و حتی داروها را بررسی کنید.

اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر


سطح استرس خود را کاهش دهید: 
استرس می‌تواند بر سلامت و حاملگی شما تأثیر منفی داشته باشد زیرا بر وضعیت کلی بدن، اشتها، سطح انرژی و الگوهای خواب شما تأثیر زیادی دارد. اقدامات لازم را برای کاهش استرس و کنترل و مدیریت سطوح استرس خود قبل و در دوران بارداری انجام دهید. استرس شدید در دوران بارداری می‌تواند فشار خون شما را افزایش داده و اثرات منفی روی کودک داشته باشد. از آنجایی که استرس بر میزان انرژی و اشتیاق شما تأثیر می‌گذارد، در هنگام تلاش برای بارداری، وزن شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. کاهش استرس با مشارکت در فعالیت‌هایی نظیر مدیتیشن، تمرینات تنفسی و یوگا بسیار مناسب است.

نوشیدن، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر را متوقف کنید: الکل، سیگار و داروهای غیرقانونی نه تنها برای سلامتی شما، بلکه برای سلامتی نوزاد شما نیز مضر است. استفاده از مواد مخدر می‌تواند شانس ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و همچنین خطر بروز سقط جنین را افزایش دهد و بر توانایی شما برای داشتن حاملگی سالم تأثیر منفی بگذارد. الکل، نیکوتین موجود در سیگار و محتوای برخی از داروها می‌تواند اثرات مضر و غیر قابل برگشت بر جنین در حال رشد داشته باشد. بنابراین، ایده خوبی است که استفاده از این محصولات را حتی قبل از اینکه باردار شوید، کنار بگذارید.

اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر

قسمت ۳: مراقبت از خود در حین بارداری

در تمام معاینات قبل از زایمان شرکت کنید، بررسی‌های قبل از زایمان به پزشک اجازه می‌دهد تا سلامتی و بارداری شما را ارزیابی و دنبال کند تا اطمینان حاصل شود که کودک شما به طور طبیعی رشد می‌کند و شما از هیچ گونه عارضه‌ای رنج نمی‌برید. معاینات دوران بارداری اغلب یک بار در ماه برای دو سه ماهه اول برنامه ریزی شده است. به محض نزدیک شدن به تاریخ زایمان، پزشک ممکن است بخواهد تعداد دفعات بررسی و معاینات را افزایش دهد. هدف از بررسی‌های قبل از تولد این است که مطمئن شوید شما و کودک شما سالم هستید و روند حاملگی در جهت افزایشی و مناسب و ایمن است. این شرایط شامل اطمینان از وضعیت جسمی و ذهنی شماست که به خوبی عمل می‌کنید. اگر هر گونه نگرانی در مورد بارداری خود دارید، طی معاینات دوران بارداری محلی را که باعث نگرانی و استرس شما شده به پزشک خود نشان بدهید. پزشک همچنین می‌تواند به شما در مورد رژیم غذایی، نوع فعالیت‌های ورزشی و مکمل‌های غذایی که کمک می‌کند تا حاملگی سالمی را حفظ کنید، توصیه‌های مناسبی داشته باشد.

اثر تجربه تلخ سقط جنین برای پدر و مادر

اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی استراحت می‌کنید و خواب سالم و بدون استرس داشته باشید، بدن شما به طور چشمگیری در طی بارداری تغییر می‌کند. خواب کافی به شما کمک می‌کند این تغییرات را با موفقیت هدایت کنید. داشتن حداقل شش ساعت خواب مفید در شب، شانس شما را برای نیاز به عمل سزارین کاهش می‌دهد. سطح انرژی و سلامت شما به طور مستقیم با میزان خواب شما مرتبط است، بنابراین مطمئن شوید که به میزان کافی در رختخواب می‌مانید و از خواب لذت می‌برید.

همچنین به دنبال درمان و حمایت اجتماعی‌های و روحی در طول بارداری (در صورت نیاز) باشید. داشتن یک شبکه حمایتی مناسب در دوران بارداری می‌تواند باعث کاهش استرس و اطمینان از دستیابی به حاملگی سالم شود. حتی اگر از سلامتی و بارداری خود و همچنین پیشرفت آن مطمئن باشید، باز هم سقط جنین قبلی شما می‌تواند به طور ناخودآگاه در ذهن شما تداعی شود و احساس ترس و تنش زیادی را برایتان به همراه داشته باشد. داشتن یک شبکه حمایت کننده به شما کمک خواهد کرد که اگر احساس آسیب پذیری می‌کنید و نیاز به صحبت کردن با کسی دارید، به خوبی نیاز شما برطرف شود و احساس آرامش کنید.

گروه مادر و کودک بیا نی نی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *