ریمل یکی از لوازم آرایشی پرکاربرد برای خانم ها است ، گاهی اوقات ممکن است چشمان شما نسبت  به مواد به کار رفته در یک نوع ریمل خاص حساسیت نشان دهد یا عدم نگهداری مناسب از ریمل یا گذشتن تاریخ انقضای آن و خراب شدن ریمل باعث بروز حساسیت به ریمل شود.
اگر به محض زدن ریمل یا چند ساعت بعد از زدن ریمل ، در چشمانتان احساس سوزش دارید ، به احتمال زیاد به ترکیبات ریمل حساسیت دارید.
ممکن است ریملی که همیشه از آن استفاده می کردید به یکباره باعث ایجاد التهای و حساسیت در پلک و چشم شما شود و دیگر قابل استفاده نباشد. این مشکل معمولا به دلیل رشد باکتری ها و قارچ داخل ریمل اتفاق می افتد.

علت حساسیت به ریمل 
مواد به کار رفته در تولید محصولات آرایشی در برندهای مختلف با هم متفاوت است. استفاده از محصولات آرایشی فیک یا محصولات آرایشی که مواد به کار رفته در آنها با پوست شما سازگاری نداشته باشد میتواند منجر به ایجاد حساسیت و آلرژی یا اگزما شود.
در صورتی که علایم حساسیت شما بعد از استفاده از یک محصول جدید ، ایجاد شده بلافاصله باید استفاده از آن را کنار بگذارید و تا زمان بهبود کامل پلک ، از آرایش کردن اجتناب کنید.
اگر تاریخ انقضای ریملتان به پایان رسیده است و دچار حساسیت شدید آن را دور بیندازید. 
اگر احساس میکنید بوی ریمل یا بافت ریمل تغییر کرده و باعث سوزش چشمتان می شود آن را دور بیندازید.
در موارد شدید حساسیت ممکن است با قرمزی و ورم چشم روبرو شوید که در صورت عدم بهبود بعد از ۱ ساعت ، نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد. 
گاهی اوقات ریختن ذرات ریمل داخل چشم میتواند  منجر به خارش داخل چشم شود. 

علایم حساسیت به ریمل
حساسیت به ریمل میتواند در موارد خفیف  به شکل آبریزش چشم ،، خارش ، قرمزی و التهاب جزئی و پوسته پوسته شدن لبه پلک و اطراف چشم دیده شود. 
حساسیت به ریمل در موارد شدید میتواند با موارد زیر همراه باشد :
– جوش زدن 
– تورم ابرو و پلک
– التهاب پلک ها 
– گل مژه 
– قرمز شدن کامل چشم 
– خارش شدید چشم
– خارش شدید طراف چشم 
– حساسیت به نور
– سوزش اطراف چشم

 
روش های کاهش حساسیت چشم به ریمل
• استفاده از قطره چشم : اگر چشمان شما همیشه بعد از آرایش ، می خارد ، قرمز می شود یا دچار آبریزش می شود میتوانید از قطره های چشمی  ضد حساسیت که توسط پزشک تجویز می شود نیم ساعت قبل از آرایش استفاده کنید.
• استفاده از ریمل ضد حساسیت : برخی عناصر مورد استفاده در ریمل ها میتواند حساسیت زا باشد بنابراین اگر چشمان حساسی دارید از ریمل های بدون عطر و رایحه که به عنوان ریمل ضد حساسیت شناخته می شوند استفاده کنید.
یکی دیگر از موادی که برای ضخیم شدن بافت ریمل مورد استفاده قرار می گیرد و میتواند برای برخی حساسیت زا باشد هسدروکسی اتیل سلولز است . 
یکی دیگر از مواردی که میتواند برای برخی پوست ها حساسیت زا باشد ایزوپروپیل میریستات است که با وجود غلظت بسیار کم میتواند باعث تحریک پوست وچشم شود.
پارابن ، لانولین ، کواترینیوم ۱۵ و پروپیلن گریکول هم جزو مواد حساسیت زا در لوازم آرایشی محسوب می شوند.
• مصرف آنتی هیستامین : در برخی از افراد مصرف قرص های آنتی هیستامین میتواند مانع از بروز حساسیت به ریمل شود البته سعی کنید فقط در موارد ضروری از این روش استفاده کنید. 
• تغییر روش ریمل زدن : ساده ترین روش برای کاهش حساسیت به ریمل این است که ریمل را با فاصله از پلک روی مژه ها بزنید به طوری که به پوست نرسد. همیشه ریشه مژه ها را بدون ریمل رها کنید.

درمان حساسیت به ریمل
در صورتی که احساس کردید به ریمل حساسیت دارید بلافاصله آرایش چشم را پاک کنید و سپس با آب تمیز بشویید.
از کمپرس سرد به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک ها استفاده کنید تا التهاب را کاهش دهد.
از اسکراب پوست اجتناب کنید چون باعث شدیدتر شدن علایم می شود. 
در صورتی که بعد از  یک ساعت التهاب و قرمزی چشم بهبود پیدا نکرد به پزشک مراجعه کنید تا قطره چشم لازم برای از بین بردن التهاب برایتان تجویز کند و برای خارش پوست پماد مناسب بنویسد. تا زمان بهبود کامل از آرایش چشم اجتناب کنید.