1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا آرایش ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد؟

آیا آرایش ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد؟

آیا آرایش ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد؟

مشکلات ناباروری می‌تواند ناشی از دلایل زیادی باشد که از شرایط سلامتی و قلبی زنان گرفته تا عوامل محیطی را شامل می‌شود. اما با مطالعات بیشتری که وجود سموم در برند‌های محبوب لوازم آرایش را تأیید می‌کند، ارتباطی بین استفاده از لوازم آرایش و مشکلات در باردار شدن یا ناتوانی کامل در بارداری ایجاد می‌شود. در نتیجه توصیه‌هایی به کسانی که در تلاش برای باردار شدن هستند، ارائه می‌شود تا مواد آرایشی و محصولات زیبایی خود را که می‌تواند در باردار شدن تداخل ایجاد کند بررسی کنند.

چرا سموم موجود در آرایش باعث ناباروری می‌شود؟

به منظور تولید یک رنگ خاص و زیبایی چهره مواد شیمیایی وجود دارد که در طول فرآیند تولید به آن اضافه می‌شود تا این اتفاق بیفتد. مشکل این مواد شیمیایی این است که بسیاری از آن‌ها سمی هستند و سمیت می‌تواند توانایی باردار شدن را با تداخل با سیستم غدد درون ریز سرکوب کند. هنگامی که مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون ریز در نتیجه محیط از طریق چیز‌هایی مانند آب آشامیدنی، هوای تنفسی یا محصولات زیبایی استفاده شده به بدن وارد می‌شوند، می‌توانند مانع از مشارکت هورمون‌ها در عملکرد طبیعی بدن خود شوند. در نتیجه مواردی مانند سرطان‌ها، بیماری‌های خودایمنی و حتی ناباروری را می‌توان با مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون ریز مرتبط دانست. با توجه به اینکه چندین جزء کلیدی در آرایش هستند، قطع استفاده از محصولات زیبایی حاوی آن‌ها ممکن است شانس باروری را هنگام تلاش برای باردار شدن افزایش دهد.

 

آیا مواد سمی در تمامی مواد آرایشی وجود دارند؟

از اجزای تشکیل دهنده آرایش مواردی وجود دارند که به طور فزاینده‌ای برای افراد جامعه علمی نگران‌کننده هستند. متأسفانه در حالی که برخی از شرکت‌های آرایشی و بهداشتی مواد تشکیل دهنده خود را تغییر می‌دهند تا دیگر سمومی را که منجر به ناباروری و سایر مشکلات سلامتی می‌شوند در بر نگیرند، همچنان تعداد بیشتری از آن‌ها از تغییر امتناع می‌کنند. به این دلیل که استفاده از مواد شیمیایی در سطوح ایمن تلقی می‌شود. اختلالات اصلی غدد درون ریز یافت شده در آرایش عبارتند از:

 

پارابن‌ها:

پارابن‌ها به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شوند. هدف از افزودن پارابن، پاک نگه داشتن آرایش از باکتری و کپک است. متیل پارابن، پروپیل پارابن، بوتیل پارابن و‌اتیل پارابن رایج‌ترین نام‌های پارابن هستند.

بنزوفنون‌ها:

بنزوفنون‌ها به آرایش اضافه می‌شوند تا از حل شدن محصول در گرما محافظت کنند. موادی که باید به دنبال آن بنزوفنون باشید عبارتند از اکسی بنزون، سولیسوبنزون، سولیسوبنزون سدیم و هر چیزی که “BP” با یک عدد بعد از آن باشد.

بیسفنول‌ها:

بیسفنول‌ها که به نام BPA نیز شناخته می‌شوند در فرمولاسیون آرایش ممنوع شده‌اند.

فتالات‌ها:

فتالات‌ها به آرایش اضافه می‌شوند تا رنگ را زنده نگه دارند. ترکیباتی که به معنی فتالات روی بسته‌بندی هستند عبارتند از عطر، DEP، DBP و DEHP.

در حالی که مواد شیمیایی سمی دیگری به دلایل دیگری به غیر از ایجاد ناباروری در آرایش یافت می‌شوند، اگر در طول تلاش برای باردار شدن و در روز‌های اولیه بارداری از آن‌ها اجتناب شود احتمال باردار شدن و احتمال داشتن نوزاد سالم‌تر بیشتر می‌شود.

 

آیا استفاده از محصولات گیاهی آرایشی خوب است؟

صرفاً به این دلیل که اسم آن‌ها گیاهی نامگذاری شده به این معنی نیست که کیفیت کمتری دارد یا گزینه‌های کمتری نسبت به آرایشی دارد که می‌توان در بازار رایج امروزی خریداری کرد. معنای آن این است که شرکت‌ها جایگزین‌هایی برای سموم موجود در آرایش پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند محصولی بسازند که به همان خوبی کار کند، اما بدون عوارض جانبی مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون ریز. یافتن محصولاتی که برای بدن سالم‌تر هستند آسان‌تر از همیشه است و شاید روزی آرایش دیگر نقشی در ایجاد ناباروری نداشته باشد.

 

منبع:

www.babygaga.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *