1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا افسردگی در دوران بارداری بر جنین من تأثیر می‌گذارد؟

آیا افسردگی در دوران بارداری بر جنین من تأثیر می‌گذارد؟

آیا افسردگی در دوران بارداری بر جنین من تأثیر می‌گذارد؟

اگر افسردگی بارداری درمان نشود می‌تواند مراقبت از خود را برای شما سخت‌تر کند. شما ممکن است کمتر غذای سالم بخورید یا بخوابید و احتمال سیگار کشیدن یا مصرف الکل یا مواد دیگر بیشتر باشد. این به نوبه خود می‌تواند نه تنها بر سلامت و تندرستی شما بلکه بر جنین شما نیز تأثیرگذار است. افسردگی درمان نشده در دوران بارداری با احتمال بالای تولد نوزاد زودهنگام یا داشتن وزن کم هنگام تولد و با عوارض سلامتی مرتبط است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد نوزادانی که از زنان مبتلا به افسردگی به دنیا می‌آیند نسبت به نوزادانی که از مادرانی که افسرده نیستند بیشتر تحریک‌پذیر هستند و ممکن است بیشتر گریه کنند. در مراحل بعدی زندگی کودکان ممکن است بیشتر در معرض خطر مشکلات عاطفی، رشدی و رفتاری باشند.

 

روان درمانی و دارو چه تأثیری دارد؟

گفتار درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا علل بالقوه افسردگی در دوران بارداری را بشناسید و به آن‌ها رسیدگی کنید. جلسات ممکن است یک به یک یا با شریک زندگی شما یا در یک محیط گروهی برگزار شود. درمان بین فردی ممکن است به ویژه در دوران بارداری مؤثر باشد زیرا به شما می‌آموزد که چگونه با تغییرات زیادی در زندگی که با یک والدین جدید به وجود می‌آید کنار بیایید. این طبیعی است که در دوران بارداری نگران مصرف دارو باشید. پزشک شما مزایا و خطرات دارو را برای شما و کودکتان می‌سنجد و آن‌ها را توضیح می‌دهد تا بتوانید در مورد درمان خود تصمیمی آگاهانه بگیرید. خطرات مصرف داروی ضد افسردگی در دوران بارداری کم است و بسته به دارو، دوز و مدت زمان مصرف آن متفاوت است. اگر در سه ماهه سوم از دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنید ممکن است کودک شما در هنگام تولد دچار ترک اعتیاد شود. این احتمالاً خفیف و کوتاه مدت خواهد بود اما می‌تواند شامل مشکلات تنفسی، بی‌قراری و تحریک‌پذیری، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) یا مشکل در تغذیه باشد. اگر قبل از باردار شدن از دارو‌های افسردگی یا هر بیماری روانی دیگری استفاده می‌کردید بدون مشورت با پزشک خود مصرف آن را قطع نکنید. توقف ناگهانی ممکن است برای شما و کودکتان خطرناک باشد. اگر نگران هستید که دارو در دوران بارداری بی‌خطر نباشد با پزشک خود در مورد یافتن بهترین گزینه برای شما و کودکتان صحبت کنید.

آیا راه‌های دیگری برای کنترل افسردگی وجود دارد؟

فعال بمانید:

سعی کنید هر روز در برخی از فعالیت‌های بدنی شرکت کنید. خواه شرکت در کلاس یوگا قبل از تولد، رفتن به باشگاه یا پیاده‌روی در اطراف خانه(فقط مطمئن شوید که پزشکتان قبل از شروع یک رژیم ورزشی جدید خوب است) بسیار مفید خواهد بود. تحقیقات حاکی از آن است که حتی مقدار کمی فعالیت بدنی می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را با آزاد کردن مواد شیمیایی مغزی که باعث ایجاد احساس خوب می‌شوند کاهش دهد و ذهن شما را از نگرانی دور کند.

به تغذیه خود توجه کنید:

مصرف زیاد غذا‌های تازه به ویژه میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و مرغ کم چرب، ماهی و غلات کامل بسیار مفید خواهد بود و خواص بسیاری نیز دارند. سعی کنید غذا‌های فرآوری شده و شیرین را به حداقل برسانید.

استراحت را در اولویت قرار دهید:

در حالی که بارداری می‌تواند استراحت شبانه خوب را سخت‌تر از همیشه کند اما خواب برای سلامت و تندرستی شما حیاتی است. عدم دریافت کافی خواب می‌تواند خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش دهد. سعی کنید در صورت امکان زود به رختخواب بروید، یک برنامه خواب آرامبخش ایجاد کنید و روی یک بالشت بارداری راحت بخوابید.

کمک بخواهید:

از شریک زندگی، خانواده یا دوستان خود برای انجام کار‌هایی که سخت و مشکل هستند کمک بگیرید. 

نتیجه‌گیری:

سعی نکنید به تنهایی با چالش‌های افسردگی و بارداری مقابله کنید. کمک خواستن به این معنی نیست که شما ضعیف هستید. این نشان می‌دهد که شما مایل به انجام کار‌های لازم برای حفظ امنیت و سلامت خود و کودکتان هستید. پیروی از یک برنامه درمانی فردی چه گفتار درمانی، چه دارو درمانی یا ترکیبی از هر دو بهترین راه برای سالم ماندن در دوران بارداری و بعد از آن است.

منبع:

www.babycenter.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *