1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا در دوران بارداری باید اسید فولیک مصرف کرد؟

آیا در دوران بارداری باید اسید فولیک مصرف کرد؟

آیا در دوران بارداری باید اسید فولیک مصرف کرد؟

برای زنان در سنین باروری فولات برای کمک به بدن در ساخت گلبول‌های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی ضروری است. فولات شکل طبیعی ویتامین اسید فولیک است که در نان، غلات و  پاستا وجود دارد. فولات که به عنوان ویتامین B-۹ نیز شناخته می‌شود بر سلامت کودک در حال رشد و برای جلوگیری از نقایص مادرزادی و لوله عصبی که بر مغز، نخاع، قلب و دهان تأثیر می‌گذارد مفید است. اگرچه فولات به شکل ویتامین بهترین راه برای اطمینان از دریافت کافی است اما افزودن غذا‌های غنی از ویتامین به رژیم غذایی شما برای کودک شما مفید خواهد بود زیرا برخی از پزشکان سلامت مقادیر بالاتری را توصیه می‌کنند. اسید فولیک می‌تواند در جریان خون شما به‌عنوان شکل متابولیزه شده ویتامین تجمع کند و به افزایش خطر اضطراب یا حتی اوتیسم کمک کند. اسید فولیک متابولیزه نشده با ۱ گرم شروع به جمع‌آوری در جریان خون می‌کند. دوز‌های خطرناک اسید فولیک به طور متوسط شش برابر مقدار توصیه شده روزانه برای زنان باردار – ۳. ۶ گرم و گاهی اوقات برای زنانی که در معرض خطر بارداری اختلال لوله عصبی هستند توصیه می‌شود. خوردن غذا‌های فولات یا مصرف مکمل‌های طبیعی خطری مشابه با مکمل‌های مصنوعی به همراه ندارد. در ادامه برخی مواد غذایی که حاوی اسید فولیک هستند آورده شده است:

جگر:

اگرچه گوشت به طور کلی منبع اصلی اسید فولیک نیست اما جگر گاو در صدر فهرست غذا‌های طبیعی غنی از فولات است. جگر گاو همچنین مملو از مواد مغذی از جمله ویتامین A، کروم، مس، آهن و روی است. اگر از طعم جگر لذت نمی‌برید آن را با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید. اکثر قصابی‌های فروشگاه‌های مواد غذایی این کار را برای شما انجام می‌دهند.  

 اسفناج:

۱/۲ فنجان اسفناج پخته شده را به وعده غذایی خود اضافه کنید. فولات موجود در اسفناج پس از پخته شدن برگ در دسترس زیستی بیشتری قرار می‌گیرد.  در مقایسه اسفناج خام فقط ۲۹ گرم اسید فولیک در هر نصف فنجان دارد. یک ظرف اسفناج منجمد را در دسترس داشته باشید و آن را برای یک غذای جانبی سریع غنی از فولات بپزید. در این فرآیند مقدار کمی از ویتامین را از دست می‌دهد و ۱۱۵ گرم فولات در هر وعده نصف فنجان به بدن می‌رساند. سایر غذا‌های فولاتی که مخلفات غذایی غنی از فولات را پر می‌کنند عبارتند از مارچوبه و کلم بروکسل. مارچوبه ۸۹ گرم را در چهار نیزه متوسط تولید می‌کند و ۱/۲ فنجان کلم بروکسل منجمد حاوی ۷۸ گرم است.

 سالاد:

با استفاده از سبزیجات غنی از فولات یک سالاد تازه درست کنید. با یک فنجان کاهو خرد شده شروع کنید. ۱/۲ فنجان آووکادوی ورقه شده را اضافه کنید. می‌توانید اسفناج خام، کلم بروکلی خرد شده را به سالاد خود اضافه کنید. یک تخم مرغ آب پز سفت حاوی پروتئین بسیار زیادی است.

 

نتیجه‌گیری:

سه ماهه اول بارداری برای برخی از مادران باردار مملو از حالت تهوع است و مصرف جگر و اسفناج را سخت می‌کند.  به دنبال مکملی باشید که فولات را از منابع طبیعی تأمین کند. اگرچه اسید فولیک مصنوعی توسط ۴۰ تا ۶۰ درصد جمعیت به ویتامین B-۹ قابل استفاده تبدیل می‌شود اما برخی مواقع برای جنین در حال رشد شما کاربرد چندانی ندارد.

 

منبع:

www.livestrong.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *