1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا مسافرت در سه ماهه اول بارداری خطرناک است؟

آیا مسافرت در سه ماهه اول بارداری خطرناک است؟

آیا مسافرت در سه ماهه اول بارداری خطرناک است؟

در زمان بارداری یکی از نگرانی‌ها مسافرت در سه ماهه اول و همچنین کل دوره بارداری است. واضح است که شما نمی‌توانید ۹ ماه بارداری را کامل در خانه بمانید و جایی نروید تا فرزندتان به دنیا بیاید. در حالی که سفرهای روزانه و منظم به محل کار یا خرید به شکل روتین انجام می‌شود برنامه ریزی برای سفر طولانی مدت باید توام با احتیاط باشد.

خطر سقط جنین با مسافرت در سه ماهه اول بارداری

پزشک احتمالا به شما توصیه می‌کند در طول سه ماهه اول بارداری مسافرت هوایی یا جاده‌ای نداشته باشید. دلیل مهم برای اجتناب از سفر در سه ماه اول بارداری خطر سقط جنین است.

دلایل مهم برای سفر نکردن در سه ماهه اول بارداری

حتی اگر در دوران بارداری مشکلی نداشته باشید بهتر است در سه ماهه اول بارداری مسافرت نکنید. برخی دلایل مهم برای اجتناب از مسافرت در سه ماهه اول بارداری عبارت است از:

  • تشدید تهوع صبحگاهی، تهوع و استفراغ به ویژه هنگاه سفرهای جاده‌ای، زیرا می‌تواند باعث خستگی مادر شده و روی جنین اثر بگذارد.
  • تکرر ادرار در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند و اگر سفر جاده‌ای دارید و باید از دستشویی عمومی استفاده کنید خطر ابتلا به عفونت در شما افزایش پیدا می‌کند.
  • استرس عمومی در سفرهای طولانی در طول سه ماهه اول می‌تواند بر مادر و جنین تاثیر بگذارد.
  • احتمال ابتلا به عفونت‌هایی از آلاینده‌ها و سموم محیطی وجود دارد که می‌تواند به جنین آسیب برساند زیرا در سه ماهه اول بارداری اندام‌های حیاتی جنین شکل می‌گیرد.
  • از آنجا که ایمنی مادر در طول دوران بارداری کاهش پیدا می‌کند احتمال ابتلا به بیمارری‌های مسری مانند سرخک، سرخجه و سرگیجه وجود دارد که می‌تواند منجر به مرگ و میر ناشی از نارسایی‌های شدید در جنین شود.

مسافرت در بارداری

مجوز سفر در سه ماهه اول بارداری در چه شرایطی؟

با وجود همه احتیاطی که پزشکان در صدور مجوز سفر در سه ماهه اول بارداری می‌کنند اگر سونوگرافی و آزمایش خون شما مشکل جدی برای شما و جنین نشان ندهد ممکن است پزشک به شما اجازه سفری کوتاه مدت در سه ماهه اول بارداری را در صورت نیاز بدهد. اما برخی دلایل پزشکی ممکن است سفر را برای مادر در سه ماهه اول سخت کند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر سابقه زایمان زودرس و سقط جنین دارید
  • اگر جفت قبلی دارید یا جفت به قسمت پایین رحم متصل است.
  • اگر گردن رحم به شدت بسته است یا گردن رحم کامل نیست.
  • اگر سابقه مشکلات پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت بارداری یا درد مکرر شکمی دارید.

مسافرت هوایی در سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری یک زمان ویژه برای سفر است. برخلاف افکار عمومی، سر و صدا، تابش کیهانی و فشار کابین هواپیما نمی‌تواند خطر ویژه‌ای برای مسافرت هوایی ایجاد کند. اما یکی از نگرانیها برای مسافرت هوایی در سه ماهه اول بارداری تشکیل لخته خون یا ترومبوز در طول پرواز طولانی است. خانم‌های باردار باید اقدامات احتیاطی خاصی برای به حداقل رساندن این خطر انجام دهند. اگر خانمی در سه ماهه اول بارداری مجبور به سفر هوایی باشد باید جوراب مخصوص بپوشد و هر نیم ساعت اندام‌های پایینی را حرکت دهد. برای پیشگیری از کمبود آب هم باید مدام آب بنوشد.

سفر با ساک در سه ماهه اول بارداری

با تجهیزات سفر کنید

در صورتی که در بارداری سفر می‌کنید باید اطمینان داشته باشید که همه ویتامین‌های دوران بارداری را به اندازه کافی همراه خود دارید. اگر مستعد ابتلا به بیماری در حرکت هستید حتما دارویی برای تسکین آن که قبلا به تجویز پزشک رسیده، همراه داشته باشید. دیفن هیدرامین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا جزوه دسته بندی رده B است و این بدان معناست که اثرات نامطلوب این دارو روی حیوانات اثبات نشده است. اما برای درک اثرات کامل آن در بارداری انسانی مطالعات بیشتری لازم است. اگر از گرفتگی بینی در بارداری رنج میبرید حتما یک قطره همراه داشته باشید. از جمله داروهایی که به هیچ عنوان نباید در کیفتان باشد، داروهای درمان جت لگ است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *