1403/02/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا مصرف مسکن در دوران بارداری بی‌خطر است؟

آیا مصرف مسکن در دوران بارداری بی‌خطر است؟

آیا مصرف مسکن در دوران بارداری بی‌خطر است؟

سال‌ها پیش محصولات حاوی استأمینوفن مانند مسکن تیلنول تا حد زیادی برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شدند. صد‌ها داروی بدون نسخه به طور گسترده در دسترس بوده از جمله محصولات سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا که حاوی استأمینوفن هستند. گروهی از پزشکان و دانشمندان خواستار افزایش احتیاط در مورد استفاده از استأمینوفن در بارداری شدند. آن‌ها به شواهد فزاینده‌ای از پتانسیل آن برای تداخل در رشد جنین اشاره کردند که احتمالاً اثرات طولانی مدتی بر مغز، سیستم تولید مثل و ادرار و رشد دستگاه تناسلی بر جای می‌گذارد. در حالی که موضوعی که آن‌ها مطرح می‌کنند مهم بوده شایان ذکر است که این نگرانی‌ها ناشی از مطالعات انجام شده در حیوانات و مطالعات مشاهده‌ای انسان است. این نوع مطالعات نمی‌توانند ثابت کنند که استامینوفن عامل واقعی هر یک از این مشکلات است.

 یک اختلال غدد درون ریز:

استأمینوفن به عنوان یک مختل‌کننده غدد درون ریز شناخته شده است. این بدان معنی است که می‌تواند با مواد شیمیایی و هورمون‌های دخیل در رشد سالم تداخل داشته باشد و احتمالاً آن را از مسیر خارج کند. قرار گرفتن در معرض استأمینوفن در دوران بارداری به ویژه دوز‌های بالا یا استفاده مکرر به طور بالقوه خطر بلوغ زودرس در دختران یا مشکلات باروری مردان مانند تعداد کم اسپرم را افزایش می‌دهد. همچنین با مشکلات دیگری مانند بیضه‌های نزول نکرده یا نقص مادرزادی به نام هیپوسپادیاس که در آن سوراخ نوک آلت تناسلی در جای مناسبی قرار ندارد همراه است. ممکن است در اختلال کمبود توجه نقش داشته باشد و بر ضریب هوشی تأثیر منفی بگذارد.

 

 خطر عوارض ناگوار کم است:

اگر در دوران بارداری فعلی یا گذشته استأمینوفن مصرف کرده‌اید ممکن است بسیار ترسناک به نظر برسد به خصوص که احتمالاً همیشه این دارو را بی‌ضرر میدانستید. اما در حالی که کارشناسان معتقدند مهم است که هنگام مصرف دارو‌های بدون نسخه در دوران بارداری خطرات احتمالی را در نظر بگیرید نباید وحشت کنید. این احتمال وجود دارد که اگر در دوران بارداری استأمینوفن مصرف کرده‌اید احتمالاً کودک شما هیچ عارضه بدی نداشته یا نخواهد داشت. تحقیقات بیشتری لازم است تا تأیید شود که این دارو واقعاً باعث مشکلات سلامتی می‌شود و تعیین اینکه قرار گرفتن در معرض استأمینوفن در چه دوز‌ها و در چه نقاطی از بارداری ممکن است مضرترین باشد.

 

اقدامات معقول مصرف مسکن در صورت بارداری

 با پزشک خود مشورت کنید:

همیشه مصرف استأمینوفن را با پزشک خود قطع کنید به خصوص اگر قرار است برای مدت طولانی از دارو استفاده کنید. آن‌ها ممکن است موافق باشند که مصرف آن بهترین گزینه است یا جایگزین مطمئن‌تری را پیشنهاد کنند.

 بیش از حد مصرف نکنید:

اگر در دوران بارداری نیاز به مصرف استأمینوفن دارید آن را در کمترین زمان ممکن و با کمترین دوز مؤثر مصرف کنید تا در معرض قرار گرفتن جنین کاهش یابد. این توصیه در مورد کمترین دوز لازم برای کوتاه‌ترین مدت به طور کلی مشاوره خوبی برای استفاده از دارو‌های بدون نسخه به‌ویژه در دوران بارداری است.

نتیجه‌گیری:

در حالی که همه این‌ها توصیه خوبی برای استفاده از استأمینوفن است اما مواقعی وجود دارد که مصرف نکردن آن خطرناک‌تر است. به عنوان مثال اگر در دوران بارداری تب بالایی دارید که می‌تواند به کودک شما آسیب برساند ممکن است برای پایین آوردن تب شما به استأمینوفن نیاز باشد. به شرطی که پزشک شما توصیه کرده باشد.

 

منبع:

www.health.harvard.edu


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *