1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا مصرف کیوی در دوران بارداری مفید است؟

آیا مصرف کیوی در دوران بارداری مفید است؟

آیا مصرف کیوی در دوران بارداری مفید است؟

با اینکه خوردن میوه و سبزیجات در دوران بارداری مفید است، اما خوردن بعضی از میوه ها در این دوران خیلی مفید‌تر است. یکی از این میوه‌های خیلی مفید کیوی است. میوه ای سرشار از ویتامین ث که به رشد جنین و جلوگیری از نقصهای مادرزادی او کمک زیادی می کند. از فواید مصرف کیوی در دوران بارداری چقدر می‌دانید؟

چرا مصرف کیوی در بارداری مفید است؟

کیوی حدود دوبرابر پرتقال ویتامین ث و بیشتر از موز پتاسیم دارد. کیوی سرشار از مواد مغذی است که هر زن بارداری به آن نیاز دارد. کیوی منبع غنی از ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K و اسید چرب امگا ست که برای رشد جنین و البته سلامت مادر بارداری هم خیلی مهم است. البته کیوی فواید مهم دیگری هم دارد مثل:

  • کمک به سلامت قلب

کیوی به کاهش چربی کمک می کند و سطح بالای پتاسیمی موجود در آن باعث کاهش فشار خون و در نتیجه حفظ سلامت قلب می شود. آب میوه کیوی دارای اثرات مشابهی از قرص آسپرین برای محافظت از قلب است. پتاسیم موجود در کیوی با تنظیم مایعات و الکترولیت بدن نقش مهمی در سلامت و فعالیت سلول‌های بدن دارد و با تأثیر بر سدیم اضافی موجود در بدن، به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند.

مصرف کیوی در دوران بارداری

 

  • کمک به رشد مغز جنین

یک زن باردار به ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم اسید فولیک در رژیم غذایی روزانه نیاز دارد. اسید فولیک نقش مهمی در رشد سیستم عصبی و مغز جنین دارد. خوردن کیوی در دوران بارداری می‌تواند به رشد سیستم عصبی و شناختی جنین کمک کند و همچنین از نقص عصبی جلوگیری کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
کیوی حاوی مقدار زیادی ویتامین ث و ویتامین ای است. این دو ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و سد قوی می‌شود در برابر عفونتهای نا خوانده در دوران بارداری. ویتامین ث موجود در کیوی همچنین به تولید بافت و نسوج بدن جنین کمک می کند. وجود ویتاین ث در رشد سلولهای جدید بدن جنین هم ضروری است. همچنین کیوی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌هاست که به محافظت از RNA و DNA جنین کمک کرده و از آسیب به آنها کمک می‌کند.
  • کمک به استحکام استخوانها

ویتامین کا علاوه بر نقشی که در انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی مادر دارد، به تقویت و رشد استخوانهای جنین هم کمک می کند. و از این رو در توسعه استخوان های قوی کمک می‌کند.

  • جلوگیری از نقصهای مادرزادی

کیوی حاوی ویتامین مهمی به نام b9 است. این ویتامین برتی توسعه سیستم عصبی جنین خیلی ضروری است. کیوی با درصد بالایی از ویتامین b9 جلوی نقصهای مادرزادی جنین را می گیرد. مصرف میزان مناسب فولات یا همان b9 برای جلوگیری از بیماری‌های مادرزادی مثل اسپینا بیفیدا یعنی عدم رشد مناسب نخاع ،ضروری است. پزشکان، مصرف اسید فولیک را به زنان باردار و تمام مادران توصیه می‌کنند. زنانی که قصد باردار شدن دارند هم باید یک یا دو ماه قبل از بارداری، خوراکی‌های سرشار از اسید فولیک مصرف کنند.

  • کمک به درمان یبوست

بیشتر زنان باردار در این دوران از یبوست شاکی هستند، اما با خوردن کیوی تا حدود زیادی می توانند یبوست را فراموش کنند. کیوی دارای مقدار زیادی فیبر است که به هضم بهتر غذا و روان شدن آن در روده کمک می کند. کیوی حاوی پری بیوتیک هم هست که باعث رشد باکتری های پروبیوتیک برای بهبود کلی سلامت روده می شود.
بیشتر بخوانید: یبوست در بارداری نشانه چیست؟

  •  پیشگیری از سرماخوردگی

سرما خوردگی، انرژی زنان باردار را کاهش داده و باعث بروز بیماری‌های دیگر می‌شود. کیوی می‌تواند تاثیر مثبتی بر دستگاه تنفسی بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کیوی مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی مثل خس خس سینه، سرفه و سرماخوردگی را کم می کند. فلاونوئیدهای موجود در کیوی، ارزش تغذیه‌ای آن را بالا می‌برند که برای جلوگیری از تاثیرات خطرناک اکسیداسیون در بدن مفید است.

  • تنظیم سطح قند خون

قند طبیعی کیوی برای کنترل سطح قند خون زنان باردار خیلی مفید است. یعنی شاخص گلیسمی پایین کیوی، باعث افزایش انسولین نمی‌شود. این قند طبیعی، سطح قند خون را تنظیم می‌کند و در جلوگیری از دیابت بارداری نقش مهمی دارد.
 

خوردن کیوی در دوران بارداری
  • کیوی و مبارزه با کم خونی

کیوی منبع غنی از آهن و کلسیم است. این دو ماده معدنی در طول بارداری بسیار ضروری هستند. آهن به تولید گلبول های قرمز خون کمک می‌کند. آهن همچنین برای انتقال اکسیژن از سلولی به سلول دیگر برای تامین انرژی ضروری است. یکی از بیماری هایی که زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد کم خونی ناشی از آهن است که با کمبود هموگلوبین در خون اتفاق می‌افتد. کلسیم موجود در کیوی هم برای رشد استخوان ها، ماهیچه‌ها، دندان و قلب جنین مفید است. کیوی حاوی منیزیم است که به جذب کلسیم کمک می‌کند.
بیشتر بخوانید: تالاسمی و بارداری

آیا مصرف کیوی در دوران بارداری عوارضی هم دارد؟

به گفته کارشناسان کیوی میوه ای مهم و ضروری در رژیم غذایی یک زن باردار است. اما همانطور که گفته شد هر بارداری منحصر به فرد است و قبل از مصرف کیوی باید با پزشک متخصص مشورت کنید.کیوی برای زنان بارداری که دچار آلرژی مزمن هستند میوه مفیدی به حساب نمی آید. اگر سابقه ورم معده یا دیگر مشکلات گوارشی دارید، بهتر است از خوردن کیوی اجتناب کنید. حواستان باشد که کیوی خیلی اسیدی است بنابراین اگر زخم دهان، زخم زبان و بثورات دارید نباید بیش از حد کیوی مصرف کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *