1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا می‌توانم در دوران بارداری به پشت بخوابم؟

آیا می‌توانم در دوران بارداری به پشت بخوابم؟

آیا می‌توانم در دوران بارداری به پشت بخوابم؟

بارداری می‌تواند خسته‌کننده باشد. اکنون بیش از هر زمان دیگری به خواب نیاز دارید. اما پیدا کردن یک موقعیت راحت می‌تواند یک چالش باشد به خصوص زمانی که نگران این هستید که کدام موقعیت‌ها ایمن هستند و باید از آن‌ها اجتناب کنید. اگر به پشت می‌خوابید ممکن است شنیده باشید که خوابیدن به پشت یک بارداری نه است. به طور طبیعی ممکن است نگران باشید به خصوص اگر از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که بیشتر شب را به پشت گذرانده‌اید. خوابیدن به پشت در سه ماهه اول و دوم خوب است اما در سه ماهه سوم خطر مرده زایی و سایر مشکلات را افزایش می‌دهد بنابراین بهتر است وضعیت دیگری را انتخاب کنید.

 

خوابیدن به پشت در دوران بارداری

مطالعات قبلی نشان داد که خوابیدن به پشت در دوران بارداری شما را در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی و نوزادتان در معرض خطر کم وزنی هنگام تولد، کاهش رشد جنین و مرده‌زایی قرار می‌دهد. هنگامی که نوزاد، جفت و مایع رحم سنگین‌تر می‌شوند وضعیت خواب به یک نکته مهم تبدیل می‌شود. با نزدیک‌تر شدن به سه ماهه سوم این وزن ممکن است رگ‌های خونی مهم را فشرده کند و منجر به مشکلاتی مانند وزن کم هنگام تولد، پره اکلامپسی، کاهش رشد جنین و مرده‌زایی شود.

آیا خوابیدن به پشت برای نوزاد بی‌خطر است؟

خوابیدن به پشت در ۲۸ هفته اول بارداری احتمالاً تأثیری بر جنین شما نخواهد داشت. پس از حدود ۲۸ هفته خوابیدن به پشت ممکن است خطر تولد نوزاد با وزن کم را به دلیل کاهش رشد جنین یا مرده زایی افزایش دهد.

چرا نباید در هفته ۲۸ بارداری به پشت خوابید؟

خوابیدن به پشت در دوران بارداری زمانی که رحم شما سنگین‌تر می‌شود در حدود هفته ۲۸ مشکل‌ساز می‌شود. محتویات رحم شما که شامل جنین، جفت و مایع آمنیوتیک می‌شود، حدود یک سوم افزایش وزن بارداری شما را تشکیل می‌دهد.

خوابیدن به پشت پس از ۲۸ هفته بارداری چه خطراتی دارد؟

وقتی صحبت از خوابیدن به پشت در اواخر بارداری می‌شود باید از چند خطر آگاه بود. در اینجا به برخی از خطرات مرتبط با خوابیدن در وضعیت خوابیده اشاره شده است.

پره اکلامپسی:

فشار بیش از حد روی ورید اجوف ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی و فشار خون بالا در دوران بارداری را افزایش دهد. با پره اکلامپسی ممکن است سردرد یا درد شکم را تجربه کنید و کودک شما در معرض خطر زایمان زودرس یا مرده زایی باشد.

کاهش رشد جنین و وزن کم هنگام تولد:

خوابیدن به پشت در هفته ۳۰ بارداری می‌تواند منجر به کاهش رشد جنین شود. کاهش رشد جنین همچنین ممکن است منجر به وزن کم هنگام تولد شود. نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند با خطرات بیشتری از جمله مشکلات تنفسی و زردی روبرو هستند.

مرده زایی:

مطالعات نشان می‌دهد که وقتی افراد باردار بعد از هفته ۲۸ بارداری به پشت می‌خوابند خطر مرده‌زایی سه برابر افزایش می‌یابد.

 

چه زمانی می‌توانم به پشت بخوابم؟

اگر ترجیح می‌دهید در حالت خوابیده به پشت بخوابید پس از زایمان خوب است که این کار را انجام دهید. هنگامی که نوزاد و جفت خود را به دنیا می‌آورید اکثریت قریب به اتفاق وزن در رحم شما از بدن شما خارج می‌شود.

جایگزین‌های ایمن برای بارداری

خوابیدن به شکم:

خوابیدن روی شکم به هیچ یک از رگ‌های خونی اصلی فشار نمی‌آورد و برای کودک شما بی‌خطر است.

خوابیدن به چپ:

بعد از هفته ۲۸ بارداری خوابیدن به پهلوی راست ممکن است خطرات مشابهی با خوابیدن به پشت داشته باشد زیرا این وضعیت می‌تواند آئورت یک شریان اصلی را فشرده کند. خوابیدن به پهلوی چپ یک جایگزین مطمئن است.

نتیجه‌گیری:

خوابیدن به پشت در دوران بارداری در دو سه ماهه اول بی‌خطر است. در سه ماهه سوم بهتر است از خوابیدن به پشت خودداری کنید زیرا با خطراتی هم برای شما و هم برای فرزندتان همراه بوده است. اگر از خواب بیدار شدید و متوجه شدید که به پشت خوابیده بودید به سادگی موقعیت خود را تغییر دهید. همچنین می‌توانید یک بالش حاملگی را پشت کمر خود قرار دهید تا از غلتیدن به آن وضعیت جلوگیری کنید. در صورت داشتن هر گونه سؤال یا نگرانی در مورد وضعیت خواب در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *